اتفاقی که برای دیجی کالا در سال 1401 افتاد


دیجی کالا در دومین نشست «ایران آنلاین 02» میزبان فعالان اقتصادی و علاقه مندان به تجارت الکترونیک است و چهارمین گزارش ارائه خود را با عنوان «تجارت الکترونیک; نگاهی به دیروز، امیدی به فردا. از دیروز که از سال 1384 آغاز شد، با تیمی هفت نفره به عنوان اولین مرجع بررسی و فروش کالاهای دیجیتال و دو سال قبل از آن، حمید و سعید علاقمند به عکاسی نتوانستند اطلاعات مفیدی در مورد دوربین عکاسی پیدا کنند. وب سایت های فارسی زبان در نهایت اطلاعات مورد نیاز خود را از سایت های خارجی دریافت کردند. همین تجربه یک ایده تجاری برای حمید و سعید محمدی بود، یعنی ساخت «دیجی کالا» با گروهی از دوربین ها و محصولات موبایل در آپارتمان اداری برادر بزرگشان در خیابان سعدی.

عدد هفت عدد مهمی برای گروه هفت نفره دیجی کالا بود: هفت سال بعد، در سال 2013، حدود 85 درصد از خرده فروشی ها در بازار آنلاین ایران از طریق دیجی کالا انجام شد و هفته نامه اکونومیست ارزش وب سایت دیجی کالا را تقریبا 150 میلیون دلار ارزیابی کرد.

اکنون پس از گذشت 10 سال از گفته های هفته نامه اکونومیست، حمید و سعید محمدی در سخنرانی خود در رویداد آنلاین، دوباره از «شفافیت» صحبت می کنند و از 8199 HR; آنها به ایده اولیه دیجی کالا بازگشتند: دیجی کالا زمانی متولد شد که خریداران ایرانی با ایده شفافیت، بازپرداخت و بررسی مناسب محصولات بیگانه بودند و در عین حال دیجی کالا ایده دو سایت CNET را با هم ترکیب کرد. – که متخصص بررسی محصولات – و آمازون – بزرگترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی دنیا کار خود را آغاز کرده بود و داستان آنها تا به امروز ادامه دارد، بنابراین حمید و سعید محمدی در رویداد آنلاین سال 1402 باز هم از شفافیت و جاده پر پیچ و خم خود صحبت می کنند. و آنچه در سال سخت 1401 اتفاق افتاد، شاید به قول خودشان گزارش عملکرد آنها چشم انداز روشنی را برای سایر مشاغل فراهم می کند.

آنها از امکان خرید آنلاین برای کل ایران صحبت کردند، در حالی که زمانی به عنوان یک پلتفرم خرده فروشی آنلاین شروع به کار کردند و 16 سال بعد از یک شرکت تجاری به یک اکوسیستم تجارت الکترونیک تبدیل شد. هم اکنون دیجی کالا، فیدیبو، دیجی پی، کومدا، اسمارتک، دیجی نکست، دیجی فای، دیجی اکسپرس، دیجی کالا جت، پیندو، گنجه، آپتایم از جمله شرکت های گروه دیجی کالا هستند.

از دیروز تا فردا

ایران یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که تجارت الکترونیک در آن رشد قابل توجهی داشته و در منطقه پیشگام بوده است، اما امروز از سرعت باند عقب مانده است.به گفته حمید و سعید محمدی، سهم خرده فروشی آنلاین در مجموع خرده فروشی در ایران 4 درصد است و رقیب آن ترکیه 20 درصد در منطقه سهم دارد.

آنچه این شرایط را برای تجارت الکترونیکی تعریف می کند، میزان اندک سرمایه گذاری و موانع پیش روی آن است. اما محمدی ها همچنین از عدم حمایت مناسب از اقتصاد دیجیتال در لایه های قانونی و نظارتی و ضعف زیرساخت های آنلاین، علاوه بر تحریم های بین المللی که مانع از توسعه کسب و کارهای دیجیتال در بازار منطقه می شود و گروهی از بزرگان گله مند هستند. برندهای بین المللی به همراه گروهی مانند ترندیول ترکیه که برخی از مشتریان ایرانی آن نیز به آن خدمات ارائه می دهند، در کشور موجود نیست.

به غیر از رقبای رسمی، دیجی کالا رقیب دیگری نیز دارد و آن بازار مبهم است که با ممنوعیت واردات شکل گرفته است. البته با وجود همه مشکلات و شرایط شرایط کلان اقتصاد، تجارت الکترونیک دوام آورده و خرده فروشی آنلاین راه خود را به بازار ایران باز کرده است، اما سهم ناچیزی 4 درصدی و به عبارتی سهم مناسبی در مقایسه با آن دارد. به میزان سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه. گفته می شود از 4 درصد سهم خرده فروشی آنلاین، 2 درصد سهم فروشگاه های اینترنتی و 2 درصد باقی مانده سهم تجارت اجتماعی است. بر اساس داده های بانک مرکزی، دیجی کالا 50 درصد از سهم بازار را در حجم معاملات تجارت آنلاین به خود اختصاص داده است.

یک دهه رشد

با شروع کرونا، بسیاری از مردم به خرید آنلاین روی آوردند و این بازار رونق گرفت تا اینکه با شروع بحران اجتماعی در سال 1401، مقداری از فروش این دوره از بین رفت. اما در سال 1402، دیجی کالا باید مقداری از رشد کند خود را جبران کند و به مسیر رشد ارگانیک خود بازگردد.

در سال 1401، دیجی کالا با 308000 فروشنده (23.6 درصد رشد)، 9.7 میلیون تنوع محصول و 8199 همکار کار کرد، بنابراین روزانه 3.5 میلیون نفر محصول ارائه شده را جستجو می کنند. جمعیت 18 تا 35 ساله و این گروه سنی 65 درصد از مشتریان دیجی کالا را تشکیل می دهند. 66.25 درصد از ارزش خالص کالاهای فروخته شده دیجی کالا در سال 1401 به فروشندگان مارکت پولیس اختصاص یافت.

برای راحتی بیشتر آن دسته از مشتریانی که نمی توانند منتظر تحویل سفارش خود در منزل باشند یا زمان از پیش تعیین شده را برنامه ریزی کنند و همچنین برای کاهش هزینه های حمل و نقل، پودو پروژه پودو را راه اندازی کرده است تا امکان حضور مشتریان را فراهم کند.

یا مشتریان می توانند با حضور در مراکز تحویل کالا و یا با مراجعه به کمدهای واقع در مجتمع های مسکونی و تجاری نزدیک محل سکونت خود تحویل بگیرند.با سرمایه گذاری گروه دیجی کالا (دیجی نکست و دیجی اکسپرس) و دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه می دهد. اولین محصول گنجه، کمدهای هوشمند شهری است که در کشورهای دیگر به کمدهای بسته معروف هستند.

ارسال فوری یا تحویل سریع کالاهای دیجیتال، سرویس جدیدی در سال 1401 (سرویس Dropshipping Dropshipping) به همراه دیجی کالا بیزینس بود که برای تسهیل فرآیند خرید به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه دیجی کالا و پرداخت و خرید اعتباری، سرویس B2B را راه اندازی کرد. پلتفرم Magnet Product Review با هدف تسهیل ارتباط بین کاربران دیجی کالا و بهبود تجربه خرید و فروش محصول آنها و یکی از روش های جدید دیجی کالا برای ارائه خدمات به کاربران و مشتریان است.

در سال 1401 هر ماه حدود 42 میلیون نظر در مورد کالاهای مختلف توسط کاربران ثبت می شد. این منبع اولیه برای تحقیق و بررسی علایق و دیدگاه های مشتریان دیجی کالا است. سال گذشته یکی از سخت ترین سال های اقتصادی برای مردم و کالاهای دیجیتال بود، اما 308 هزار فروشنده کالای دیجیتال در این سال سخت پشت سر کالاهای دیجیتال ایستادند و با وجود چالش هایی مانند قیمت گذاری اجباری، 8000 برند و تولیدکننده ایرانی برای سرمایه گذاری وقت گذاشتند.

همگام شدن با جامعه

مسئولیت اجتماعی و محیط زیست دو موضوعی است که دیجی کالا خود را موظف به توجه به این دو حوزه می داند و مسئولیت اجتماعی را بهترین و موثرترین کار برای جامعه می داند.

«دیجی کالا مهر» درباره مشارکت کاربران در فعالیت های خیریه است تا اقلام مورد نیاز موسسات خیریه در بستری شفاف ارائه شود. همچنین حمایت از مشاغل بومی و محلی و SME های فعال در شهر و روستا و توجه به محصولات صنایع دستی و کشاورزی در بستر دیجی کالا از جمله اقداماتی است که این افراد بتوانند کالاهای خود را مستقیماً به دست مشتریان برسانند و حاشیه سود بیشتری دریافت کنند.

توجه به محیط زیست یکی از وظایف خطیر دیجی کالا است. پروژه بهینه سازی بسته بندی با کمک هوش مصنوعی و کاهش مصرف کاغذ گامی در این راستا و توجه به این ارزش است. سرویس تحویل انبار یکی از این برنامه ها برای کاهش مصرف سوخت است. بنابراین 20 درصد مصرف مقوا و 18 میلیون لیتر مصرف بنزین در سال گذشته کاهش یافته و این گامی در راستای حفظ محیط زیست و توجه به مسئولیت اجتماعی است.

به امید فردایی روشن

دغدغه این روزهای سعید و حمید محمدی سهم ناچیز اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کلان کشور است. با سرمایه گذاری کم، اقتصاد جهان رو به جلو حرکت می کند و ما عقب می مانیم. تحول و حرکت مستلزم سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری است. لازم است سرمایه گذاری های کشورهای حاشیه خلیج فارس در اقتصاد دیجیتال یا سرمایه گذاری های ترندول در ترکیه با ارقام و سابقه سرمایه گذاری در ایران مقایسه شود تا مسیر آینده دقیق تر و روشن تر شود.

دیجی کالا هم اکنون منتظر باد مساعدی است تا اقتصاد کشور را به باد دهد. تورمی که دیگر بیش از 40 درصد نیست، قدرت خرید مردم افزایش یافته است، اقتصادی که تحریم نیست و رقابت در آن حاکم است. شاید بتوان از نرخ تشکیل سرمایه متوجه شد که چند سالی است که در اقتصاد ایران منفی بوده است.

در این صورت می توان از اکوسیستم و امکانات و زیرساخت های دیجی کالا استفاده کرد، همان زیرساخت هایی که سعید و حمید محمدی معتقدند ترندیول و بسیاری از پلتفرم های خارجی نباید به آن توجه کنند و دیجی کالا به ناچار در این زمینه ها سرمایه گذاری کرده است. رشد تجارت الکترونیک در ایران مستلزم رفع موانع سیاسی، جذب سرمایه گذاری و عدم مداخله دولت در اقتصاد از جمله قیمت گذاری اجباری یا ممنوعیت واردات است. آنچه بنیانگذاران دیجی کالا یکپارچه می گویند: امید به آینده تجارت الکترونیک در ایران. اقتصاد ایران چاره ای جز پیوستن به تجارت الکترونیک ندارد.

اتفاقی که برای دیجی کالا در سال 1401 افتاد

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top