ارزش آفرینی دیجیتال – پارس مادر


ارزش آفرینی دیجیتال، ایجاد منافع بیشتر از هزینه های ناشی از استفاده از قابلیت های دیجیتال در سازمان است. به عبارت دیگر «ارزش آفرینی دیجیتال» هر نوع تولید ارزش مبتنی بر استفاده از فناوری های دیجیتال است.

ارزش درک شده یکی از مفاهیم اصلی در تئوری های مدیریت و سازمان است. در عصر تحول دیجیتال، سازمان‌ها در تلاش هستند تا زنجیره ارزش خود را از منظر فنی با مهندسی ارزش و از دیدگاه مدیریت با مدیریت مبتنی بر ارزش بازنگری کنند. از سوی دیگر، نظریه خلق مشترک ارزش و ارزش مصرف کننده بر این اصل تأکید دارند که ارزش از دیدگاه مشتری تعیین می شود. بنابراین سازمان ها باید از قابلیت های دیجیتالی برای ایجاد ارزش مشترک با مشتریان استفاده کنند.

هدف هر شرکت و کسب و کاری دستیابی به مزیت رقابتی از طریق ایجاد ارزش برای مشتریان است. به نظر می رسد در عصر تحولات دیجیتال، لازم است شرکت ها با مهندسی مجدد فرآیندها، محصولات و خدمات خود، از فناوری های جدید استقبال کنند. در این صورت امکان ایجاد ارزش فراتر از آنچه هست وجود خواهد داشت.با توجه به اهمیت موضوع ایجاد ارزش دیجیتال در این مقاله توضیح داده شده است.

تعریف و مفهوم خلق ارزش دیجیتال

ایجاد ارزش دیجیتال را می توان به عنوان هر نسل از محصولات و خدمات مبتنی بر استفاده از اطلاعات دیجیتال و فناوری های ارتباطی تعریف کرد که منجر به کالاها و خدمات با کیفیت ذاتی می شود که نشان دهنده ارزش مطلوب است. «ارزش آفرینی دیجیتال» در معنای وسیع، هر تولیدی است که مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دیجیتال باشد که بتواند نیازهای انسان را در مواقع کمبود برآورده کند.

استفاده از فناوری های دیجیتال برای “ایجاد ارزش” پیامد مستقیم دیجیتالی شدن و پدیده اساسی تحول دیجیتال است. در بسیاری از زمینه ها، این امر منجر به تغییر اساسی در «منطق خلق ارزش» می شود. در این تغییر، پتانسیل مخرب دیجیتالی شدن آشکار می شود. پیامد «اختلال دیجیتال» تغییر اساسی در «معماری خلق ارزش» است.

تداوم روزافزون، انعطاف پذیری و پویایی، ویژگی تغییر در ساختارهایی است که «ارزش آفرینی» در آن صورت می گیرد. شکل در حال ظهور «ساختار ایجاد ارزش» «شبکه ارزش» یا «شبکه ارزش» نامیده می‌شود. آنها در حال جایگزینی «زنجیره ارزش» به عنوان شکل غالب قبلی «ایجاد ارزش» تعاونی هستند. در زنجیره ارزش، ایجاد ارزش به عنوان نتیجه تعامل چندین شرکت کننده در یک توالی خطی از اقدامات فردی دیده می شود. در مقابل، “ایجاد ارزش دیجیتال” در ساختارهای بسیار انعطاف پذیرتر اتفاق می افتد. بنابراین، تحول دیجیتال به طور اساسی «منطق خلق ارزش» را تغییر می دهد. پیکربندی مجدد “زنجیره ارزش” “فرصت های دیجیتالی” عظیمی را برای نوآوری ارائه می دهد که از طریق آن محصولات و خدمات جدید ایجاد می شود.

اهمیت ایجاد ارزش دیجیتال

بهبود تجربه کاربری مشتری، بهبود کیفیت و دقت ارائه خدمات و هدف‌گیری مناسب کاربران، جلوگیری از خطا یا تخلفات مالی توسط کاربران با استفاده از فناوری، تسهیل ارتباطات بین پلتفرمی و بوم مدل کسب‌وکار، زنجیره ارزش و وام دهی خدمات پولی و ده‌ها مورد دیگر. دستاوردهای حاصل از اینها نتایجی است که ایجاد ارزش دیجیتال برای اقتصاد پویا در هزاره سوم به ارمغان می آورد.

اکنون در دسترس بودن خدمات در قالب پلتفرم های دیجیتال بسیار بیشتر، متنوع تر و در عین حال امن تر شده است. امروزه با اطمینان می توان گفت که مصرف کنندگان از نظر کیفیت و کمیت تجربه بهتری در این زمینه دارند. به عنوان مثال، در صنعت بانکداری در آغاز هزاره سوم، استراتژی خلق ارزش دیجیتال بر توسعه بانکداری اینترنتی، بانکداری همراه و خدمات غیرشخصی متمرکز بود. در نتیجه اکنون شاهد گسترش مکانیسم هایی مانند خدمات نئو بانک، فین تک و بانکداری باز هستیم.

این نوع تعمیرات اساسی دیجیتال در صنایع و مشاغل، یکپارچگی با سیستم هایی مانند برنامه ریزی منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری را امکان پذیر می کند. گسترش هوش تجاری و هوش مصنوعی از اولویت های موفقیت در حوزه ارزش آفرینی دیجیتال است. این رویه حکایت از آغاز بلوغ زودرس در نظام اقتصادی، پولی و بانکی کشور دارد و می تواند گامی مهم و تاریخی در مسیر خلق ارزش دیجیتالی تلقی شود.

خلاصه و نتیجه گیری

برنامه های ایجاد ارزش به تعریف انتظارات برای تحول دیجیتال کمک می کند. بهترین ها در خلق ارزش، برخی کارها را درست انجام می دهند. آن‌ها فهرست پروژه‌ها را کوچک نگه می‌دارند، مدیران مناسب را مسئول موفقیت پروژه می‌دانند و به اجرای آن به اندازه بودجه یا ضرب‌الاجل‌ها اهمیت می‌دهند. شرکت هایی که در تحول دیجیتال موفق می شوند، آن را به عنوان یک تغییر مدل کسب و کار می بینند. کسانی که با تحول دیجیتال دست و پنجه نرم می کنند، آن را یک پروژه فناوری می دانند.

پیش‌بینی می‌شود که پیشرفت‌های متمرکز بر فناوری با مشکل مواجه شوند، در حالی که پیشرفت‌هایی که بر ایجاد ارزش ملموس متمرکز هستند، پیش‌بینی می‌شود در آینده موفق شوند. از دیدگاه استراتژیک، یکی از چالش های اصلی مدیریت، ایجاد یک مدل کسب و کار است که به شرکت اجازه می دهد تا در ساختار ارزش آفرینی بازار ادغام شود، به گونه ای که شرکت سهم منحصر به فرد و قابل توجهی در آن داشته باشد. فرآیند خلق ارزش مشترک بر اساس شایستگی های اصلی خاص آن است.

حبیبی، آرش (1394). تحویل دیجیتال. فصلنامه بازاریابی پارسمادیر، 1 (1)، 102-107.


5
1
رای

به مقاله امتیاز دهید

ارزش آفرینی دیجیتال – پارس مادر

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top