مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

استرس ثانویه چیست؟ ۸ نشانه استرس ثانویه و نحوه درمان آن


استرس شوخی نیست هرکسی که فشار زمان یا یک پروژه کاری بزرگ را تحمل کرده است به خوبی می داند استرس چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد. اما وقتی استرس ندارید و دیگران با شرایط مشابه دست و پنجه نرم می کنند چه اتفاقی می افتد؟

استرس دست دوم این چیزی است که وقتی درگیر تجربیات استرس زا دیگران می شوید اتفاق می افتد.

این به این دلیل است که بدن به طور طبیعی تمایل دارد فعالیت های اطرافیان شما را تقلید کند. احساسات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مثلا وقتی دیگران خمیازه می کشند، شما شروع به خمیازه می کنید. این دقیقاً همان فعالیتی است که بدن شروع به تقلید می کند. شما می توانید احساسات خود را با احساسات دیگران مقایسه کنید و ببینید وقتی احساسات آنها به شما نفوذ می کند چه اتفاقی می افتد.

با استرس دست دوم، نسبت به احساسات منفی اطرافیان خود حساس تر می شوید. مشکل این نوع استرس این است که به ندرت امکان تایید وقوع چنین شرایطی وجود دارد.

این مشکل معمولاً تا زمانی که استرس بدتر نشده است تشخیص داده نمی شود. باید توجه داشته باشید که هنگامی که واکنش های اضطرابی شما شروع به بروز می کند، ممکن است بتوانید آنها را متوقف کنید.

در این مقاله به برخی از آنها خواهیم پرداخت علائم استرس ثانویه با هم مرور کنیم

این 8 نشانه که استرس ثانویه دارید قوی ترین سلاح در برابر استرس، توانایی ما در انتخاب افکار مثبت است.


  1. می دانید که استرس دارید، اما نمی توانید آن را تشخیص دهید:

استرس ثانویه به خودی خود شروع نمی شود. این بدان معنی است که حتی اگر می دانید استرس دارید، ممکن است همچنان احساس سردرگمی کنید زیرا نمی توانید دلیلی برای استرس پیدا کنید.

در این شرایط، با وجود اینکه فرد دیگری استرس دارد، شما نیز آن را احساس می کنید. معمولاً نمی دانید چگونه این احساس را بیان کنید.

به گفته روانشناسان، اگر نتوانید مرزهای مناسبی را در اطراف خود ایجاد کنید و به مردم اجازه دهید مشکلات خود را به سمت شما هدایت کنند، یا اگر نه گفتن برایتان دشوار است، در معرض خطر ابتلا به استرس خواهید بود.

خطر در این شرایط این است که بیشتر مردم واقعاً به سطح اضطراب خود فکر نمی کنند. آنها استرس را می شناسند و بر آن غلبه می کنند، حتی زمانی که نمی توانند احساسات منفی را کنترل کنند و دلیلی برای آن بیابند.

به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که تفاوت بین استرس دست دوم و استرس عادی را می دانید و تشخیص دهید که چه زمانی دیگران استرس را به شما منتقل می کنند و به درستی پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید:  قیمت سکه، نیم سکه و ربع سکه امروز یکشنبه 23 مهر/ آرامش در بازار سکه

  1. متوجه می شوید که همکارتان استرس زیادی دارد:

آیا شریکی دارید که همیشه استرس دارد؟ آیا این همکار شما استرس و اضطراب خود را روی شما کم می کند؟ اگر چنین است، استرس ثانویه را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل است که باید به دنبال روشی برای پیشگیری باشید.

خوب، حال سوال اینجاست که بهترین راه برای جلوگیری از چنین شرایطی چیست؟ مانند سایر افراد، شما باید در طول روز همکار خود را ببینید و با آنها تعامل داشته باشید. به نکات زیر توجه کنید:

  • همکارانی را که باعث تحریک و تحریک واکنش های استرس در شما می شوند، شناسایی کنید. هوشیاری می تواند از استرس ثانویه جلوگیری کند.
  • هنگامی که همکار ناخوشایند خود را شناسایی کردید، سعی کنید زمانی را که با او می گذرانید محدود کنید. برای مثال به او زمان زیادی ندهید تا در مورد مشکلات و استرس خود صحبت کند.
  • برای استرس اجتناب ناپذیر آماده شوید تا بتوانید آن را مدیریت کنید و از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

  1. وظایف و کارهای روزانه را به سرعت انجام دهید:

کمبود وقت یکی از عوامل اصلی استرس در افراد است. اما وقتی کمبود وقت شما توسط رئیس، کارفرما، همکار یا حتی شریک تجاری به شما تحمیل می شود، احساسات آنها نیز نسبت به شما رشد می کند.

این بدان معناست که علاوه بر استرس شخصی و فشار برای تکمیل به موقع کار، باید با استرس ثانویه ناخواسته نیز دست و پنجه نرم کنید.

اگر همکار دارید که دوست دارد کارش را از قبل برنامه ریزی کند و این ایده را دنبال نمی کنید، برای استرس آماده شوید. استرس آنها به شما سرازیر می شود. سعی کنید با آنها صحبت کنید و بین سرعت و آنچه برای شما ممکن است تعادل پیدا کنید.


  1. شما بدبین تر از قبل شده اید:

مهم نیست قبلا چقدر خوشبین بودید. اگر با افرادی زندگی کنید که مدام شکایت می کنند و افکار منفی دارند، شما نیز دچار این درد خواهید شد.

قسمت تاسف بار داستان این است که چنین موقعیت هایی به کندی اتفاق می افتد و بنابراین ممکن است اصلا متوجه چنین اتفاقی نشوید. رفتار بدبینانه معمولاً ریشه در از کار انداختن افکار خوش بینانه دارد.

اگر افرادی در اطراف شما هستند که سعی می کنند شما را خوش بین کنند، افکار منفی آنها به آرامی روی شما تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:  قیمت طلا امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲/رشد قیمت اونس طلا+جدول

اگر ناگهان بدبین تر از قبل شدید، یک قدم به عقب بردارید و وضعیت خود را ارزیابی کنید.

چرا داشتن افکار مثبت برای شما سخت تر است؟ آیا کسی شما را در آن جهت راهنمایی کرده است؟ به تغییرات در احساسات خود توجه کنید و ببینید آیا عوامل خارجی بر این تغییرات تأثیر گذاشته اند یا خیر.


  1. استرسی که احساس می کنید چندان بد به نظر نمی رسد:

همه ما به خوبی می دانیم استرس چیست و چه احساسی در ما ایجاد می کند. وقتی خودتان این احساس را تجربه می کنید، ممکن است احساس خستگی یا ضعف کنید. اما استرس ثانویه باعث می شود احساس متفاوتی داشته باشید.

در این شرایط احساس می کنید استرس از شما دور است و شدت کمتری دارد. اما استرس ثانویه را دست کم نگیرید. اگرچه این استرس توسط دیگران به شما منتقل می شود، اما می تواند اثرات زیادی بر بدن داشته باشد.

این نوع استرس می تواند در درازمدت تمام اثرات معمول استرس را ایجاد کند. این اثرات عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی
  • عدم تعادل کلسترول
  • کمبود خواب
  • تغییر در اشتها و رژیم غذایی
  • اضطراب

بنابراین حتی زمانی که احساسات شما شدید نیستند یا دور به نظر می رسند، آن را نادیده نگیرید. مدیریت استرس بسیار مهم است.


  1. مه مغزی را تجربه می کنید:

به گفته کارشناسان، اگرچه مه مغزی به طور رسمی به عنوان یک وضعیت پزشکی تعریف نشده است، اما یک سری علائم مربوط به استرس است. این علائم عبارتند از:

  • از دست دادن حافظه
  • عدم تمرکز یا توجه
  • ناتوانی در تفکر واضح
  • بی نظمی، افکار آشفته
  • افکار، احساسات یا ایده های مشکل دار
  • فرسودگی ذهنی

اگر شما هم این علائم را دارید، نگاهی به اطراف خود بیندازید. این نشانه ها ممکن است به دلیل حضور فردی باشد که مدام در اطراف شماست و استرس دارد.

در بیشتر موارد، همکاران مسئول ایجاد چنین شرایطی هستند. چرا این اتفاق می افتد؟ وقتی مغز بر استرس غلبه می کند، شروع به رفتن به حالت بقا می کند. این نیاز به تمرکز زیادی دارد زیرا بدن به گونه ای طراحی شده است که سعی می کند از خود در برابر آسیب محافظت کند.

متأسفانه، این بدان معناست که عملکرد شناختی روزانه شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این سیگنال های محیطی از تفکر صحیح مغز جلوگیری می کند.


  1. شما فاقد ایده های اصلی هستید:

اگر رئیس یا همکارانتان شما را مجبور کنند تا وظایف و تکالیف موجود را به سرعت انجام دهید، با مشکلاتی مواجه خواهید شد و خلاقیت خود را از دست خواهید داد. در این شرایط به جای افزایش بهره وری شما، آن بازده کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:  طرح کاهش سود وام بانکی تصویب شد

در چنین شرایطی ایده های غیراصولی و خسته کننده خواهید داشت. شما نمی توانید وظایف خود را به درستی انجام دهید. در نتیجه همکار یا رئیس تان بیشتر شما را آزار می دهد و این باعث افزایش استرس موجود می شود.

  • آنچه در این شرایط اتفاق می افتد این است که مغز روی بقا تمرکز می کند زیرا سطح بالایی از استرس در بدن وجود دارد.
  • خلاقیت زمان و قدرت ذهنی زیادی می‌طلبد و ریسک دارد.
  • مغز دوست ندارد زمانی که احساس استرس یا اضطراب می کند، ریسک کند، زیرا ریسک کردن می تواند اضطراب را بدتر کند. بنابراین فقط ایده های خسته کننده به ذهن می رسد
  • در این شرایط مغز فقط روی کارها تمرکز می کند و خلاقیت از بین می رود. این یکی از نشانه های کلیدی استرس ثانویه است.

  1. برخی از افراد ممکن است استرس را در خانه تجربه کنند:

آیا تا به حال فرزند شما از مدرسه با یک کوله پشتی پر از تکالیف به خانه آمده است؟ ممکن است او در مدرسه امتحان نهایی داشته باشد یا همسر شما به دلیل شرایط کاری استرس زیادی به خانه وارد کند.

وقتی استرس و افکار منفی در خانه ریشه دوانند، فرار از آنها بسیار دشوارتر خواهد بود. خانه مکانی است که مردم به طور طبیعی نیاز به احساس آرامش و امنیت دارند. بنابراین استرس ناشی از خانه را نمی توان به راحتی از بین برد.

شما باید به اعضای خانواده اجازه دهید تا در اوقات فراغت کارها و کارهایشان را انجام دهند. اما اگر نتوانند با چنین شرایطی کنار بیایند، نمی توانند استرس را مدیریت کنند.

سعی کنید با افراد در مورد اعمال و افکار اشتباه آنها صحبت کنید و آنها را از افکار منفی دور نگه دارید. به آنها کمک کنید احساس مثبت بیشتری داشته باشند و استرس را کاهش دهند.


آخرین کلمه:

استرس دوم می تواند اثرات زیادی بر بدن داشته باشد. زمانی که در محاصره افراد مضطرب هستید و مدام احساس استرس می کنید، این مشکل می تواند بر خلاقیت، تمرکز و افکار مثبت شما نیز تاثیر بگذارد.

با دانستن این نشانه ها می توانید احساسات خود را قبل از اینکه دردسرساز شوند کنترل و متعادل کنید. مقابله با استرس خود به اندازه کافی سخت است. بنابراین خود را در معرض استرس ثانویه قرار ندهید.

استرس ثانویه چیست؟ ۸ نشانه استرس ثانویه و نحوه درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top