این سبزی محبوب سرشار از ویتامین C است


به گزارش اختاز نیوز به نقل از سلامت نیوز، آیا نگران اضافه وزن خود هستید؟! شما دوست ندارید در آینه نگاه کنید و به دنبال رژیم لاغری برای افزایش متابولیسم خود هستید، پس نگران نباشید زیرا کلم بروکلی کالری کمی دارد و می توانید از این سبزی محبوب کمک بگیرید. مواد غنی کلم بروکلی به عنوان غذاهای سالم و مفید در سراسر جهان شناخته شده است.

بروکلی سرشار از بسیاری از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم است، بنابراین سطح پروتئین آن از بسیاری از سبزیجات دیگر بالاتر است. چربی ندارد و معمولا 90 درصد این سبزی را آب تشکیل می دهد. این سبزی را می توان حتی به صورت خام، آب پز، آب پز و بخارپز مصرف کرد، اگرچه بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بخارپز کردن فواید سلامتی بیشتری دارد.

ارزش غذایی کلم بروکلی خام چقدر است؟

از جمله مواد مغذی ارزشمند موجود در یک فنجان (91 گرم) کلم بروکلی خام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

91 گرم کلم بروکلی خام

کالری: 31

پروتئین: 2.5 گرم

کربوهیدرات: 6 گرم

شکر: 1.5 گرم

فیبر: 2.4 گرم

چربی: 0.4 گرم

کلم بروکلی چقدر کالری دارد؟

کلم بروکلی یکی از غذاها و از گروه سبزیجاتی است که کالری بسیار کمی دارد.

کالری کلم بروکلی خام (100 گرم): 34

کالری کلم بروکلی پخته شده (100 گرم): 35

کالری کلم بروکلی بخارپز (100 گرم): 74.1

کلم بروکلی چقدر کربوهیدرات دارد؟

به طور کلی کربوهیدرات های موجود در بروکلی به صورت فیبر و شکر است که حدود 7 درصد وزن این سبزی را تشکیل می دهد.

کلم بروکلی یکی از غذاهای کم کربوهیدرات محسوب می شود و در هر فنجان کلم بروکلی خام تنها 3.5 گرم کربوهیدرات قابل هضم وجود دارد.

کلم بروکلی چقدر شکر دارد؟

باید گفت که قندهای موجود در کلم بروکلی به صورت فروکتوز، گلوکز، ساکارز و مقادیر کمی لاکتوز و مالتوز است و هر فنجان کلم بروکلی خام 1.5 گرم قند دارد.

کلم بروکلی چقدر فیبر دارد؟

یک فنجان کلم بروکلی خام سرشار از 2.4 گرم فیبر است که مقدار بسیار خوبی است زیرا بین 5 تا 10 درصد نیاز روزانه بدن را با کمک مواد مغذی ارزشمند خود برآورده می کند.

درصد پروتئین کلم بروکلی چقدر است؟

کلم بروکلی یکی از سبزیجات نسبتا پر پروتئین است و 29 درصد وزن خشک آن را پروتئین تشکیل می دهد.

با این حال، به دلیل محتوای بالای آب بروکلی، تنها 2.5 گرم پروتئین در یک فنجان وجود دارد.

درصد شاخص گلیسمی کلم بروکلی چقدر است؟

کلم بروکلی یکی از مواد غذایی با شاخص گلیسمی بسیار پایین (حدود 10) است.

ارزش غذایی کلم بروکلی پخته چقدر است؟

مواد مغذی 100 گرم کلم بروکلی پخته شده بدون نمک به شرح زیر است:

کلم بروکلی پخته شده (100 گرم) به مقدار

35 کالری

پروتئین 2.4 گرم

کربوهیدرات 7.2 گرم

شکر 1.4 گرم

3.3 گرم فیبر

چربی 0.4 گرم

ارزش غذایی کلم بروکلی بخارپز چقدر است؟

برخی از مواد مغذی موجود در 100 گرم بروکلی بخارپز به شرح زیر است:

کلم بروکلی بخارپز (100 گرم) نه

کالری 74.1

پروتئین 2.7 گرم

کربوهیدرات 6.3 گرم

شکر 1.6 گرم

2.4 گرم فیبر

چربی 5.1 گرم

بروکلی حاوی چه انواع ویتامین ها و مواد معدنی است؟

ویتامین سی:

یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های سالم برای بدن، ویتامین C است، زیرا خوردن یک فنجان بروکلی خام می تواند 136 درصد از نیاز روزانه فرد را تامین کند.

ویتامین K1:

جالب است بدانید که کلم بروکلی نیز مانند سایر سبزیجات حاوی مقادیر زیادی ویتامین K1 است که برای لخته شدن خون بسیار مهم است و به تقویت استخوان ها کمک می کند.

فولات:

فولات یا ویتامین B9 گزینه بسیار مهمی برای سلامت زنان باردار و جنین است، زیرا هر فنجان کلم بروکلی خام 15 درصد از نیاز روزانه بدن انسان را تامین می کند.

پتاسیم:

یکی از مواد معدنی ارزشمند برای سلامتی، فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی، پتاسیم است، زیرا هر فنجان بروکلی خام سرشار از 287.6 میلی گرم پتاسیم است.

منگنز:

منگنز عنصری است که به وفور در تمام غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود، زیرا هر فنجان بروکلی خام 10 درصد نیاز روزانه مصرف کننده را برآورده می کند.

هستند:

یکی از مواد معدنی ضروری بدن که نقش مهمی در حمل اکسیژن به گلبول های قرمز دارد، آهن است، زیرا هر فنجان کلم بروکلی خام 9 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

سولفورافان:

یکی از اصلی ترین و فراوان ترین ترکیبات گیاهی موجود در کلم بروکلی، سولفورافان است، زیرا از بدن هر فرد در برابر انواع سرطان محافظت می کند.

ایندول 3 کاربینول:

یک ماده مغذی منحصر به فرد موجود در سبزیجات مختلف چلیپایی که به خوبی با سرطان مبارزه می کند.

کاروتنوئیدها:

سبزیجات بروکلی سرشار از کاروتنوئیدها مانند لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن هستند که برای سلامت چشم مفید و ضروری هستند.

کامپفرول:

از آنتی اکسیدان های مفید می توان به کامفرول اشاره کرد، زیرا از بدن در برابر بیماری های قلبی، سرطان، التهاب و آلرژی محافظت می کند.

کورستین:

آنتی اکسیدان کورستین فواید بی شماری از جمله کاهش فشار خون بالا دارد.

این سبزی محبوب سرشار از ویتامین C است

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top