مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

جزئیات خودروهای تغییر قیمت و مونتاژ دناپلاس

من گزارش میدم اخبار برای کارآفرینان به گزارش ایسنا، سپهر دادجوی توکلی با تاکید بر اینکه تمامی تولیدات و تعهدات خودروسازان مونتاژی تا تصویب 584 (27 تیرماه) باید با قیمت های قبلی ارائه شود، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی با حساسیت بر این موضوع نظارت می کنند و گزارشی از تخلف برخی از مونتاژکاران پایه در حال بررسی است و مردم می توانند شکایات خود را در این زمینه در سازمان پشتیبانی ثبت کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که فردی در سامانه ثبت نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، نرخ های قبلی وی لحاظ می شود. تا 14 جولای ملاک قیمت ها از 26 اردیبهشت است. بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکت های خودروساز پذیرفته نمی شود. گاه بحث می شود که اعتراض خودروساز به رد پیشنهاد توسط هیئت رقابت و فروش آن به قیمت های قبلی انجام شود.

اضافه کردن هزینه های اضافی به قیمت پایه طبق قانون

مدیر روابط عمومی شورای رقابت قیمت های اعلام شده شورای رقابت را قیمت های پایه عنوان کرد و توضیح داد: بنابراین به این قیمت ها هزینه های مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، هزینه بیمه و … اضافه می شود. به طور کلی طبق قانون بین 13 و در موارد نادر تا 16 درصد به قیمت های پایه اضافه می شود.

توکلی با اشاره به قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده از سوی شورای رقابت گفت: قیمت های اعلامی شورا از 1 تا 30 درصد نسبت به قیمت کارخانه ای انواع محصولات کاهش یافته است، قیمت خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت جدید افزایش یافته است. قیمت کارخانه شامل نمی شود

بیشتر بخوانید:  سامانه پایش تعداد بیکاران راه‌اندازی می‌شود

وی با تاکید بر رقابتی بودن قیمت ها، تصریح کرد: اینکه قیمت ها با همین خودرو در خارج از کشور محاسبه می شود، درست نیست. اکثر خودروهای مونتاژ کلاس G توسط شورای رقابت برچسب رقابتی دارند که طی مصوبه ای شرکت های خودروسازی موظف به اصلاح این رویه هستند در غیر این صورت مجاز به افزایش قیمت نخواهند بود.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی وجود دارد به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه های اعلام شده برای هر واحد متفاوت است.

توکلی با تاکید بر اینکه کلاس G پایین ترین سطح رقابت پذیری را دارد، گفت: دانشکده علوم خودرو دانشگاه علم و صنعت این موضوع را با همکاری وزارت حمل و نقل بررسی و اعلام کرد.

قیمت داناپلاس در دست بررسی است

وی با اشاره به خودروی دناپلاس نیز گفت: ایران خودرو قیمتی را اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را اشتباه از مصوبه شورا تشخیص داد و نسبت به آن اعتراض کرد، قیمت در ایران خودرو اصلاح شد و این شرکت مدارک جدیدی ارائه کرد. این اسناد در سازمان حمایت بررسی می شود و به محض بررسی جزئیات قیمت گذاری در راستای تغییراتی که خودروساز در سازمان حمایت اعمال کرده است، به تصویب کارگروه خودرویی شورای رقابت می رسد و عوارض آن در سال جاری مطرح می شود. مشاوره و قیمت اعلام خواهد شد

تفاوت قیمت داناپلاس با عموم محاسبه می شود

مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: ایران خودرو از این رو موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با این کد از زمانی که تبلیغ شده حتما فروخته شده و با تایید شورا رفته است. وقتی قیمت در سازمان پشتیبانی بررسی شد و تفاوت آپشن های خودرو تایید شد، عدد نهایی ملاک است. ملاک تعداد مصوب شورای رقابت است. اگر شخصی خودرو را به هر قیمتی خریداری کرده باشد، قیمت هیئت مسابقه ملاک است. خودروساز از این مشکل آگاه است و مشکلی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  خبر فوری برای متقاضیان خودروهای وارداتی/ عرضه ۱۲ خودروی جدید فعال شد

توکلی در ادامه درباره روند بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت توضیح داد: کارشناسان و ذینفعان به کارگروه خودرو دعوت می شوند و شنیدن حرف های ذینفعان و تولیدکنندگان دلیل بر لابی گری نیست. تصمیمات شورا شوروی است نه یک جانبه. کارگروه شورا فقط نظرات کارشناسی ارائه می کند.

وی ادامه داد: قیمت هایی که در 26 اردیبهشت اعلام شد براساس اطلاعات خودروسازان بود و خودروسازان اطلاعات قدیمی خود را ارائه کردند و حضور شورای رقابت را جدی نگرفتند، قیمت جدید سایر خودروها نیز بود. بررسی و اعلام شد.

هنگام واردات خودرو نادیده گرفته می شود

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه نتیجه کار شورا و نهادهای ذیربط منجر به حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت شده است گفت: زمانی که قیمت های بازار با قیمت های کارخانه تحت نظارت به روز شود. از مقامات نظارتی می بینیم که بسیاری از نامزدهای جعلی برای بازار ناپدید می شوند و مصرف کننده واقعی باقی می ماند. تعداد افرادی که به دلیل تفاوت قیمت در بازار و کارخانه ثبت نام کرده اند در حال کاهش است، البته یک نقص در این روند وجود دارد که سعی می شود برای شفاف سازی روند رفع شود.

توکلی در پایان تاکید کرد: یکی از حلقه های مفقوده برای ایجاد تعادل در بازار و رقابتی شدن آن، واردات است. این موضوع مغفول مانده است و باید طبق وعده وزیر سابق صمت واردات انجام شود. برای این منظور شورا پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد کرد.

جزئیات خودروهای تغییر قیمت و مونتاژ دناپلاس

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top