مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

خواص جو دوسر چیست؟ (ارزش غذایی و خواص جو دوسر)


بلغور جو دوسر از آن به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در غلات صبحانه و محصولات پخته شده مانند بیسکویت و نان استفاده می شود. طی چند دهه گذشته؛ محبوبیت دو سر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

همانطور که می دانید بلغور جو دوسر مانند جو دوسر سرشار از فیبر غذایی است و خاصیت کاهش کلسترول دارد. در این مقاله به برخی از مزایای این ماده ارزشمند خواهیم پرداخت.


فهرست خواص جو دوسر:

کارشناسان بر این باورند که جو دوسر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. فواید جو دوسر شامل کاهش خطر بیماری عروق کرونر، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.


  1. بلغور جو دوسر و بیماری عروق کرونر:

یکی از مطالعات انجام شده با عنوان “جو برای 10 سال” نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از منابع جو می تواند به کاهش بیماری عروق کرونر کمک کند.

سردبیر مجله دکتر Jamiz M. Rippe می گوید:

این تحقیق بسیار مهمی است. این مطالعه ارزش محصولات مبتنی بر جو را ردیابی می کند و رابطه بین مصرف چنین موادی را با یک سبک زندگی سالم تر نشان می دهد.


  1. سرطان روده بزرگ:

محققان دریافتند که حدود 2 میلیون نفر که مورد بررسی قرار گرفتند و رژیم غذایی سرشار از فیبر (عمدتاً فیبر حاصل از غلات کامل و جو دوسر) داشتند کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا بودند.

مطالعات نشان می دهد که به ازای هر 10 گرم فیبر اضافی در رژیم غذایی، 10 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:  فضای مجازی بورس رصد می‌شود

  1. فشار خون:

یکی از مطالعات منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی مقادیر خوبی از غلات کامل (مانند جو دوسر) به اندازه مصرف داروهای ضد فشار خون در کاهش فشار خون مفید و موثر است.


  1. هضم و چاقی:

بر اساس بررسی ها، جو دو سر نقش مهمی در بهبود اشتها، کیفیت رژیم غذایی و هضم غذا و همچنین سلامت قلب و عروق و متابولیک دارد. غلات کامل اغلب به دلیل فوایدی که بر سیستم گوارش دارند توصیه می شود.

محققان بر این باورند که فواید این مواد از بهبود سیستم ایمنی تا کاهش خطر چاقی و بیماری های مزمن را شامل می شود. شواهد نشان می دهد که مصرف منظم غلات کامل می تواند BMI را کاهش دهد. محققان می گویند که خوردن جو می تواند به کاهش گرسنگی و افزایش سیری کمک کند.


ارزش غذایی جو دوسر:

فیبر رژیمی: جو دوسر سرشار از فیبر خاصی به نام بتا گلوکان است. این نوع فیبر می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. یک فنجان جوی خشک حاوی 8.2 گرم فیبر است. مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای زنان 25 گرم و برای مردان 38 گرم است.

مواد معدنی: جو حاوی منگنز، سلنیوم، فسفر، فیبر، منیزیم و روی است. جو دوسر سرشار از کاروتنوئید، توکل (ویتامین E) و آونانترامید است.

کالری: یک فنجان جو خشک (81 گرم) حاوی حدود 307 کالری است.


عوارض جانبی احتمالی جو دوسر:

اگرچه جو دوسر حاوی گلوتن نیست، اما در موارد نادری باید در مزارعی که غلات حاوی گلوتن در آن رشد کرده اند، کشت شود. این منجر به آلودگی جو با گلوتن می شود. به همین دلیل افرادی که عدم تحمل گلوتن دارند باید در مصرف جو احتیاط کنند.

بیشتر بخوانید:  زمان واردات خودرو برای این افراد اعلام شد+ جزئیات

شیر را به من بده سر نیز مانند خودش خواص شگفت انگیزی دارد.

خواص جو دوسر چیست؟ (ارزش غذایی و خواص جو دوسر)

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top