درآمد سئو و بازار کار آن در ایران و جهان چگونه است؟


برای بررسی بهتر بازار کار سئو و درآمد آن با هم به موارد زیر می‌پردازیم:

 

میزان درآمد سئو در ایران و جهان به چند فاکتور وابسته است، اما بازار کار خوبی در سراسر دنیا دارد. تا چند سال پیش اهمیت سئو هنوز از سوی بسیاری از صاحبان کسب و کار شناخته نشده بود. اما در سال‌های اخیر بیشتر کسب و کارها به اهمیت آن پی برده‌اند، همین موجب می‌شود بازار کار سئو رو به رشد باشد.

امروز همه کسب و کارها به استفاده از فضای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ روی آورده‌اند. برای حضور در دنیای مجازی پس از طراحی سایت، سئو (SEO) یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نقشی تعیین کننده دارد.

 

هر کسب و کاری برای آن که بتواند در صفحه نخست و حتی لینک اول در نتایج موتورهای جستجو به ویژه گوگل دیده شود، لازم است از تکنیک‌های سئو استفاده کند. بنابراین تا زمانی که رقابت کسب‌وکارها برای رسیدن به لینک نخست گوگل وجود دارد، بازار کار سئو هم خوب است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تضمینی جهت افزایش رتبه سایت در گوگل

 

بازار کار سئو در ایران و جهان

با توجه به نیاز وب‌سایت‌ها به دیده شدن و رقابت آن‌ها برای به دست آوردن نتایج بالاتر در صفحات جستجوی گوگل، بازار کار سئو هم در ایران و هم در جهان خوب است و به نظر می‌رسد آینده روشنی نیز داشته باشد. برای آن که بازار کار سئو در ایران را بسنجید کافی است نگاهی به آگهی‌های استخدام متخصص سئو یا سئوکار در وب‌سایت‌هایی مثل جابینجا، جاب‌ویژن و ای-استخدام بیندازیم.

ای استخدام

جابینجا

جاب ویژن

همان‌طور که می‌بینید هر روز تعداد زیادی آگهی برای استخدام سئوکار یا کارشناس سئو ثبت می‌شود.

 

بازار کار و درآمد سئو در بیشتر نقاط جهان به ویژه در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه رو به رشد است. در کشورهای توسعه یافته مثل ایالات متحده آمریکا و به ویژه در کشورهای انگلیسی زبان، رقابت بسیار بالاست، بنابراین کسب درآمد از سئو مستلزم تخصص و مهارت بالا می‌باشد. اما در این کشورها هم هر روز آگهی‌های استخدام زیادی ثبت می‌شود. برای مثال آگهی‌های زیر را از وب‌سایت Indeed ببینید.

همان‌طور که در آگهی‌ها می‌بینید متخصصان سئو به روش‌های مختلفی مثل استخدام یا دورکاری مشغول به کار می‌شوند.

 

روش های کسب درآمد از سئو

میزان درآمد سئو، به روشی که سئوکار برای ورود به بازار کار انتخاب می‌کند نیز بستگی دارد. یک متخصص سئو براساس توانمندی‌ها، علایق و سبک زندگی‌اش می‌تواند از پنج روش کسب درآمد کند:

  1. برخی ترجیح می‌دهند به عنوان سئوکار استخدام شوند.
  2. تعداد زیادی از متخصصان سئو، فریلنسری یا آزادکاری را ترجیح می‌دهند.
  3. گروهی از سئوکارها تیم سئو تشکیل می‌دهند یا یک شرکت ارائه دهنده خدمات سئو راه‌اندازی می‌کنند.
  4. گاهی کارشناسان سئو، به گروه‌ها و شرکت‌های مختلف مشاوره سئو ارائه می‌کنند.
  5. برخی به آموزش علاقه‌مندند و از طریق آموزش کسب درآمد می‌کنند.

در ادامه هر کدام از این روش‌ها را از نظر درآمد و چالش‌های آن بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب آن را برمی‌شماریم.

 

استخدام به عنوان سئوکار یا کارشناس سئو

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در یک شرکت استخدام شوند و حقوق ثابت دریافت کنند. اگر شما دانش و تجربه کافی داشته باشید فرصت‌های شغلی بسیاری منتظر شماست و به راحتی می‌توانید استخدام شوید. اما دقت کنید که اگر تجربه کافی یا سابقه کار چندانی ندارید ممکن است نتوانید به راحتی کارفرما را متقاعد کنید که شما را استخدام کند. در قدم‌های اول بهتر است به عنوان کارآموز استخدام شوید. با کارآموزی هم تجربه کسب می‌کنید و هم کمی حقوق دریافت می‌کنید.

 

مزایا و معایب استخدام

وقتی به عنوان سئوکار در یک شرکت استخدام شوید درآمد ماهانه ثابتی خواهید داشت. معمول است که این درآمد پس از چند ماهِ اول، کمی افزایش می‌یابد. ساعت کاری مشخصی دارید و معمولاً در یک تیم سئو، کار می‌کنید و وظایف مشخصی را به عهده می‌گیرید.

از طرف دیگر حقوق شما از مقدار مشخصی بالاتر نخواهد رفت، آزادی عمل کمتری دارید و فرصت پیشرفت شما محدود است. اما بیمه و مزایای دیگر استخدام به شما تعلق می‌گیرد و خیالتان برای زمان بازنشستگی راحت است.

 

درآمد سئوکار در ایران و جهان پس از استخدام

همان‌طور که در برخی از آگهی‌های بالا دیدید، درآمد سئوکار در ایران در اسفند 1400، حدود 6 تا 10 میلیون است. رقم دقیق با توجه به مهارت و دانش شما و مسئولیت‌هایی که به عهده دارید، و هم‌چنین اندازه شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید مشخص می‌شود. معمولاً مبلغ حقوق در شهرهای کوچک کمی کمتر از شهرهای بزرگ است.

دقت کنید که ممکن است شما به عنوان کارشناس سئو استخدام شوید که در این صورت وظیفه شما تعریف نقش‌ها در تیم سئو، تحقیقات زمینه‌ای، طراحی استراتژی‌های بهینه‌سازی، پیاده‌سازی و رصد اجرای استراتژی‌ها و تحلیل داده‌هاست؛ ممکن است به عنوان سئوکار استخدام شوید که در این صورت باید استراتژی‌ها و تکنیک‌های سئو را پیاده‌سازی کنید، از پیاده‌سازی درست داده‌ها مطمئن شوید، و اقدامات مربوط به نگهداری سایت به عهده شماست. در یک تیم سئو هر دوی این نقش‌ها کنار هم روی پروژه کار می‌کنند اما هر کدام وظایف مجزایی به عهده دارند.

طبق گزارش Indeed درآمد متخصص سئو در اسفند 1400 در ایالات متحده آمریکا حدود 55000 دلار در سال است. وب‌سایت builtin هم درآمد سئو را در این زمان در آمریکا حدود 52000 دلار اعلام کرده است. در اروپا نیز salaryexpert حقوق سئوکار را حدود 57000 یورو در سال تخمین زده است.

 

چگونه به عنوان سئوکار استخدام شویم؟

شما ممکن است آگهی‌های استخدام را هر جایی ببینید، اما در سایت‌هایی مثل جابینجا، جاب‌ویژن، ایران استخدام و… آگهی‌های معتبرتری می‌بینید. کارفرما در این سایت‌ها لازم است جزئیات مشخصی را وارد کند و معمولاً افرادی که در این سایت‌ها آگهی استخدام ثبت می‌کنند بیشتر به اهمیت آن شغل واقفند. اما اغلب اوقات آگهی‌هایی که روی دیوار و شیپور ثبت می‌شوند اطلاعات کافی ندارند یا گاهی با کارفرمایی روبه‌رو می‌شوید که اهمیت کار سئو را نمی‌داند و انتظارات نادرستی از سئوکار دارند.

در هر صورت اگر قصد دارید استخدام شوید بهتر است سابقه کار قابل ارائه‌ای داشته باشید، یا دوره کارآموزی بگذرانید.

 

سئوکار فریلنسر یا آزادکار

آزادکاری یا فریلنسینگ به این معناست که شما می‌توانید بدون حضور در محل کار، وظیفه خود را انجام دهید. تعداد زیادی از سئوکارها در سراسر دنیا به کسب درآمد از طریق فریلنسری علاقه‌مندند.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان برنامه‌نویسی فریلنسری

 

مزایا و معایب فریلنسری در تخصص سئو

زمانی که به روش فریلنسیگ کار می‌کنید زمان و محل کار را خودتان انتخاب می‌کنید. اما مسئولیت همه پروژه به عهده خودتان است. از طرفی در این روش فرصت پیشرفت بیشتری دارید و اگر اعتماد به نفس و تخصص کافی داشته باشید، درآمد بالاتری خواهید داشت؛ هرچند درآمدتان ثابت نیست. داشتن یک دایره ارتباطی خوب هم می‌تواند اثر قابل توجهی بر تعداد پروژه‌هایی که می‌توانید بگیرید داشته باشد.

یک اشکال کار فریلنسری هم این است که شما از بیمه و بازنشستگی محروم می‌شوید، پس بهتر است فکری هم برای روزگار از کار افتادگی داشته باشید.

اگر می‌خواهید برای خودتان کار کنید از طراحی سایت شخصی غافل نشوید. لازم نیست سایت را خودتان طراحی کنید. می‌توانید این کار را به متخصصان طراحی سایت بسپارید، اما سایتتان را برای چند کلمه کلیدی مناسب سئو کنید تا خوب دیده شوید و حتی بتوانید آن را به عنوان نمونه کار ارائه کنید.

 

درآمد سئوکار فریلنسر در ایران و جهان

درآمد سئو در صورت دورکاری، در هر جایی از جهان، به چند عامل بستگی دارد: تخصص و مهارت‌های شما، سابقه و تجربه کاری‌تان، اندازه پروژه‌ای که گرفته‌اید (سایت بزرگ است یا کوچک)، تعداد پروژه‌ها، نوع کسب‌وکار، وضعیت اولیه سئوی سایت، وضعیت رقبای کسب‌وکار، شرایط تکنیکی پروژه، موقعیت مکانی کسب و کار، توانمندی شما در مذاکره و زمانی که به کار اختصاص می‌دهید.

با در نظر گرفتن همه این موارد در اسفند 1400، در ایران می‌توانید به راحتی از 3 تا 15 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشید.

طبق گزارش وب‌سایت ZipRecruiter در ایالات متحده آمریکا درآمد سئو از 20000 تا 113500 دلار در سال و به طور میانگین حدود 60400 دلار است.

 

چگونه پروژه سئو بگیریم؟

برای گرفتن پروژه سئو و کسب درآمد به صورت فریلنسری می‌توانید سراغ وب‌سایت‌هایی مثل پونیشا و انجام میدم بروید. یک رزومه خوب بسازید و نمونه کار قابل قبول ارائه کنید. اما علاوه بر این وب‌سایت‌ها داشتن دایره ارتباطی گسترده بیشتر از هر چیزی بر گرفتن پروژه مؤثر است. احتمالاً بیشتر پروژه‌هایی که می‌توانید بگیرید به نوعی به واسطه آشنایانتان به شما معرفی می‌شود. با ساختن یک حساب کاربری لینکدین هم می‌توانید دایره ارتباطی‌تان را گسترش دهید.

 

تشکیل تیم سئو یا تاسیس شرکت

یک روش دیگر برای کسب درآمد از سئو تشکیل یک تیم متشکل از تعدادی سئوکار و تولیدکننده محتواست. می‌توانید به صورت تیمی کار کنید یا یک شرکت خدمات سئو ثبت کنید و در قالب شرکت به فعالیت بپردازید.

 

مزایا و معایب داشتن یک تیم سئو

اگر بتوانید یک تیم تشکیل دهید، کارها و وظایف بین افراد گروه تقسیم می‌شود و سرعت کار بالا می‌رود. هر چه سرعت کار بیشتر باشد درآمد هم بالا می‌رود. البته باید از پس چالش‌های ارتباط و هماهنگی تیم هم برآیید. اما معمولاً مزایای داشتن یک تیم به معایب آن می‌چربد. کار کردن گروهی یا کار در قالب یک شرکت امنیت شغلی بیشتری نیز دارد.

 

درآمد یک شرکت خدمات سئو

درآمد یک شرکت ارائه دهنده خدمات سئو بسته به اندازه شرکت، توانمندی آن، تعداد پروژه‌هایی که می‌توانند بگیرند و اندازه پروژه‌ها بسیار متغیر است. شرکت‌های خدمات سئو می‌توانند با تلاش کافی به درآمدهای میلیاردی هم برسند، اما باید توجه داشته باشیم که بخشی از این درآمد برای پروژه‌ها هزینه می‌شود و هزینه‌های خود شرکت نیز باید تامین شود. با همه این اوصاف به طور معمول یک تیم یا شرکت، نسبت به فرد درآمد بالاتری دارد و درآمد سرگروه تیم بالای 10 میلیون تومان خواهد بود.

 

کسب درآمد از مشاوره سئو

برخی شرکت‌ها یا کسب‌وکارها در کنار تیم سئو یک مشاور سئو هم استخدام می‌کنند. مشاور سئو معمولاً ساعت محدودی از هفته را به بررسی کار شرکت اختصاص می‌دهد. وظیفه مشاور سئو این است که تیم سئو را رصد کند، ایرادات کار آن‌ها را بیابد و با تحلیل داده‌ها به طراحی استراتژی کمک کند. درآمد مشاوره سئو و ساعت کاری آن محدود است و هر متخصص سئو می‌تواند با چند کسب‌وکار به طور همزمان به عنوان مشاور کار و کسب درآمد کند. درآمد مشاوره سئو بسته به اندازه کسب‌وکار می‌تواند حدود 1 تا 3 میلیون تومان باشد.

 

کسب درآمد از آموزش سئو

اگر دانش و تجربه کافی دارید می‌توانید از آموزش مهارتتان هم کسب درآمد کنید. البته کسب درآمد از آموزش سئو، برای یک سئوکار، درآمد جانبی به شمار می‌آید.

دوره های آموزش می‌تواند به صورت حضوری یا آنلاین برگزار شود. اما آموزش‌هایی موفق می‌شوند که فعالیت‌محور باشند و همزمان با آموزش تئوری، دانشجویان را درگیر تمرین عملی کنند.

 

یک متخصص سئو باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

اگر می‌خواهید سئوکار شوید باید ابتدا بدانید لازم است چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشید. متخصصان سئو علاوه بر مهارت‌های اصلی باید به چند ابزار هم مسلط باشند تا بتوانند در کارشان موفق شوند. یک متخصص سئو باید:

  1. بر تولید محتوای سئو شده مسلط باشد.
  2. اصول طراحی استراتژی سئو و ارائه برنامه سئو را به خوبی بشناسد.
  3. بتواند مشکلات سئوی داخلی را تشخیص بدهد و رفع کند.
  4. به سئوی خارجی (لینک‌سازی ایمن، افزایش سوشیال سیگنال، تبلیغات و…) مسلط باشد.
  5. اصول افزایش سرعت سایت را بداند.
  6. به تحقیق کلمات کلیدی مسلط باشد و ابزارهای کمکی را بشناسد.
  7. به ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس مسلط باشد.
  8. با اصول کار با CMSهای رایج آشنا باشد.
  9. بتواند وب‌سایت را از نظر طراحی براساس استانداردهای سئو تحلیل کند.
  10. پارامترهای موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آن‌ها را به خوبی بشناسد.
  11. بتواند جامعه هدف سایت را به خوبی بشناسد و رفتار مخاطب در سایت را تحلیل کند.

سئو همان‌طور که از نامش هم پیداست، دانشی است که هر روز در حال تغییر است. الگورتیم‌های موتورهای جستجو مدام تغییر می‌کنند و متخصص سئویی موفق می‌شود که همیشه بروز باشد و بتواند به سرعت خودش و استراتژی‌اش را با تغییرات الگوریتم‌ها سازگار کند.

یکی از سوالات مهمی که معمولاً پیش می‌آید این است که آیا برای سئوکار شدن لازم است به کدنویسی و برنامه‌نویسی مسلط باشیم؟ هر چند پاسخ خیر است اما در نهایت کمی آشنایی با کدنویسی لازم است. برخی از بخش‌های تکنیکی کار سئو مثل افزایش سرعت سایت به اندکی آشنایی با کدنویسی و زبان‌های html، Css و… نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

 

چگونه سئوکار شویم؟

برای متخصص شدن در زمینه سئو هم مثل هر مهارت دیگری باید صبور باشید و قدم به قدم پیش بروید. در سه گام می‌توانید سئو را یاد بگیرید و آماده ورود به بازار کار شوید:

 

  1. یادگیری مفاهیم اولیه: برای شروع بهتر است هر روز زمان مشخصی را به یادگیری اختصاص دهید و مفاهیم اولیه، اصطلاحات و تکنیک‌های بنیادی سئو را بیاموزید. اگر این کار را پیوسته انجام دهید در یک تا سه ماه می‌توانید همه مفاهیم اولیه را بیاموزید.
  2. مفاهیم تکمیلی و آشنایی با ابزارها: همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم متخصص سئو باید به چند ابزار مهم مسلط باشد که یادگیری هر کدام از این ابزارها به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد. شما می‌توانید در 6 ماه تا یک سال به این ابزارها و مفاهیم تکمیلی مسلط شوید.
  3. تمرین عملی و کارآموزی: در نهایت باید همه دانشی را که به دست آورده‌اید پیاده کنید و در عمل، زیر و بم آن را یاد بگیرید. یک دوره کارآموزی شما را با یک یا چند پروژه واقعی درگیر می‌کند و قرار گرفتن در کنار یک متخصص سئو یا یک تیم سئو می‌تواند فرصت آموزشی خوبی برایتان رقم بزند. اگر امکان کارآموزی نداشتید، خودتان دست به کار شوید؛ یک وب‌سایت بسازید و آن را برای چند کلمه کلیدی بهینه کنید و در نتایج سرچ گوگل رتبه بگیرید. هر مهارتی که آموخته‌اید را روی آن امتحان کنید و بعد به عنوان نمونه کار از آن استفاده کنید. بیشتر اوقات همین نمونه کار می‌تواند منبع درآمدی برایتان باشد.

بیشتر بخوانید: مزایای کسب و کار اینترنتی

 

آینده شغل سئو در ایران و جهان

در کشورهای توسعه‌یافته رقابت در کسب‌وکارهای آنلاین بالاست. بنابراین موفقیت در سئو مستلزم مهارت و دقت بیشتری است. در ایران نیز روز به روز عرصه رقابت تنگ‌تر می‌شود و اگر بخواهید در میدان این رقابت موفق شوید باید همواره در حال یادگیری و بالا بردن مهارت‌هایتان باشید. اما این موضوع نه تنها بد نیست، بلکه می‌توان آن را پیشرفت تلقی کرد. جدی‌تر شدن رقابت موجب می‌شود افراد متخصص موفقیت‌های بیشتری کسب کنند و افراد مدعیِ تو خالی از میدان به در شوند.

مشکلات گاه و بی‌گاه اینترنت در ایران هم شاید به طور مقطعی اثر منفی روی بازار کار سئو داشته باشد اما در یک چشم‌انداز بلند مدت مشکل حادی ایجاد نخواهد کرد.

اگر فکر می‌کنید فردی هستید که به یادگیری و تحلیل علاقه‌مندید، و با توجه به نکات گفته شده تمایل دارید به جرگه متخصصان سئو بپیوندید، فرصت را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر شروع کنید. تا زمانی که کسب‌وکارها در فضای آنلاین در رقابت‌اند، بازار کار سئو داغ است؛ چه در ایران و چه در جهان.

 

منابع:

درآمد سئو و بازار کار آن در ایران و جهان چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top