مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

درآمد و بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان


ما در دنیای اینترنت غرق شده ایم. بله، اکنون اکثر ما نمی توانیم دنیا را بدون اینترنت تصور کنیم. اگرچه اینترنت عمر طولانی ندارد، اما در لایه های زندگی ما نفوذ کرده و بیشتر جنبه های زندگی ما را به آن وابسته کرده است. کسب و کار ما بخش مهمی از زندگی ما در اینترنت است. و برای مدیریت کسب و کار ما در فضای دیجیتال به کسی نیاز است. یک متخصص بازاریابی دیجیتال کسی است که می تواند با این کار مقابله کند. بنابراین به نظر می رسد بازار کار دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز در حال رونق است.

در ادامه این مقاله می خوانیم:

متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟

یک متخصص بازاریابی دیجیتال به طور خلاصه فردی است که فعالیت های بازاریابی را از طریق ابزارهای دیجیتال مدیریت و اجرا می کند. یعنی شخصی که به تنهایی یا گروهش محصول یا خدمات کسب و کار را در فضای دیجیتال ارائه می کند تا برای مشتری قابل مشاهده و استفاده باشد. بازاریابان دیجیتال بسیاری از مهارت‌های مختلف را می‌دانند و تسلط دارند، به عبارت دیگر، این حرفه شامل چندین تخصص مرتبط است. بنابراین ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ نیازمند برداشتن گام های برنامه ریزی شده و دقیق است. و البته نیاز به زمان و تجربه دارد.

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ چه کسانی هستند؟

به طور معمول، یک بازاریاب دیجیتال بر بازاریابی رسانه های اجتماعی، کمپین های تبلیغاتی، طراحی رابط کاربری، استراتژی سئو، استراتژی محتوا و وضعیت تعامل مخاطب نظارت می کند. اما نگران نباشید؛ برای ورود به این قسمت می توانید قدم به قدم شروع کنید. ابتدا با انتخاب یکی از فیلدها به آن مسلط شوید. سپس به مرور زمان در زمینه های دیگر نیز تجربه کسب کنید. بنابراین، برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال، به حدود 6 تا 7 سال تجربه نیاز دارید.

بسیاری از افراد نیز کار خود را با گذراندن دوره بازاریابی دیجیتال شروع می کنند. در این صورت می توانید تمام مهارت ها را در یک تا دو سال بیاموزید. اما به یاد داشته باشید که یادگیری هر مهارتی به تجربه و تمرین نیاز دارد.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان چگونه است؟

اگر شما نیز علاقه مند به کار به عنوان یک بازاریاب دیجیتال هستید، قبل از هر چیز باید بخواهید وضعیت بازار کار دیجیتال مارکتینگ را بسنجید. خوشبختانه دیجیتال مارکتینگ زمینه ای است که هم در ایران و هم در خارج از کشور می توانید در آن فعالیت کنید.

بیایید نگاهی به وضعیت بازار کار در ایران بیندازیم. در Jobvision می بینیم:

البته در بین اطلاعیه ها به درخواست کارآموزی نیز برمی خوریم که گزینه بسیار خوبی برای مبتدیان است.

آگهی های استخدام متخصص بازاریابی دیجیتال Jabinja را بررسی کنید:

با توجه به اینکه حضور کسب و کار در فضای دیجیتال هر روز بیشتر به چشم می آید. بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران در حال رشد است.

ادامه مطلب: چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

این فضای رو به رشد در خارج از کشور نیز وجود دارد. اما میدان رقابت تنگ‌تر است. البته رقابت بیشتر به این معنی است که کارشناسان می توانند به جایگاه واقعی خود برسند. در ایران نیز بازار کار در همین راستا در حال پیشرفت است.

بیشتر بخوانید:  ویدئوی کمتر دیده شده از مصاحبه محمود شهریاری با شهید ستاری+ فیلم

بیایید نگاهی به آگهی های شغلی بازاریابی دیجیتال در نقاط مختلف جهان بیندازیم. در زیر برخی از موقعیت های شغلی در وب سایت indeed در ایالات متحده آمریکا آورده شده است.

فرصت های شغلی بازاریابی دیجیتال در ایالات متحده و اروپا معمولاً جزئیات بیشتری دارند، اما یک متخصص یا مدیر بازاریابی دیجیتال نیز در بین لیست ها یافت می شود. آگهی های زیر در بریتانیا و آلمان در Indeed و Glassdoor ثبت شده است.

اما باید دقت داشته باشید که تعیین شرح شغل در این شغل بسیار مهم است. زیرا این موقعیت می تواند وظایف زیادی را شامل شود. بنابراین قبل از اینکه ببینیم بازاریابان دیجیتال چقدر درآمد دارند، بیایید ببینیم آنها معمولاً چه وظایفی دارند.

وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همانطور که گفته شد، اگر به عنوان یک بازاریاب دیجیتال در یک تجارت کار می کنید، باید چندین مهارت را به طور همزمان داشته باشید. اما می توانید متخصص شوید و در یکی از این مهارت ها کار کنید. بسیاری از کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای بزرگ، یک تیم بازاریابی دیجیتال دارند و هر تخصص را به یک فرد یا گروه اختصاص می دهند. البته این تیم باید توسط یک مدیر بازاریابی دیجیتال نیز هدایت شود.

به طور کلی، یک مدیر یا متخصص بازاریابی دیجیتال بر مهارت های زیر تسلط دارد:

  • مدیریت استراتژی و تولید محتوا (انواع مختلف محتوا)
  • تسلط در نگارش متون
  • مدیریت سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری (UI، UX)
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • مدیریت تبلیغات اینترنتی و کمپین های تبلیغاتی
  • تحلیل آماری
  • تسلط بر مفاهیم CRM (سیستم ارتباط با مشتری)
  • نرخ تبدیل مشتری را افزایش دهید
  • مدیریت بودجه بازاریابی دیجیتال
  • تعریف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
  • گزارش به صاحبان مشاغل

بسته به اندازه کسب و کار و بودجه آن، کارشناس بازاریابی دیجیتال می تواند هر یک از مسئولیت های فوق را به تنهایی بر عهده بگیرد یا بخشی از آن را به یک تیم برون سپاری کند. یا همه چیز را به تیم بسپارید و فقط نقش مدیر را بازی کنید.

با توجه به اینکه در دنیای امروز کلید اصلی ورود هر کسب و کاری به دنیای دیجیتال طراحی وب سایت است. تعداد زیادی از مهارت ها و وظایف بازاریابی دیجیتال نیز به مدیریت وب سایت مربوط می شود.

ادامه مطلب: بهترین استراتژی بازاریابی برای استارت آپ ها در سال 1401

اگر مبتدی هستید یا تصمیم دارید وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید، یکی از زمینه های شغلی فوق را انتخاب کنید و در آن متخصص شوید. قبل از شروع، می توانید بازار کار را در وب سایت های کاریابی نیز بررسی کنید. برای هر یک از این تخصص ها در حال حاضر موقعیت های شغلی زیادی در شرکت های کوچک و بزرگ وجود دارد.

برای شروع، دوره کارآموزی می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. در ضمن در حین تحصیل می توانید تجربه کسب کنید و تجربه کاری خواهید داشت.

یکی از نقاط عطف حرفه بازاریابی دیجیتال این است که شما می توانید نحوه انجام کسب و کار خود را انتخاب کنید.

  • شما می توانید استخدام شوید و به صورت شخصی در یک شرکت کار کنید.
  • شما می توانید به صورت پاره وقت و حضوری با یک تجارت کار کنید.
  • شما می توانید با یک یا چند شرکت به عنوان فریلنسر همکاری کنید.
بیشتر بخوانید:  ایجاد ۶۷۰هزار شغل در روستاها و مناطق عشایری

درآمد یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان چقدر است؟

درآمد دیجیتال مارکتینگ بسته به اینکه متخصص مورد نظر چقدر مهارت و تجربه کاری دارد و چه مسئولیت هایی را بر عهده می گیرد، ارقام متفاوتی دارد.

اگر به سایت های کاریابی ایرانی نگاهی بیندازیم، می بینیم که برای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ متوسط ​​از 6 تا 15 میلیون تومان هزینه می گیرند. اما یک مدیر دیجیتال مارکتینگ با بیش از 5 سال سابقه، ماهیانه بیش از 10 میلیون تومان و میانگین تا 20 میلیون تومان درآمد دارد.

دستمزد کارآموز دیجیتال مارکتینگ نیز از صفر تا 5 میلیون تومان است.

اما درآمد بازاریابی دیجیتال فریلنسری بسیار متغیر است و به حجم کار، نوع مسئولیت، سطح مهارت و نوع قیمت گذاری بستگی دارد.

اگر قصد مهاجرت دارید یا قصد دارید در بازار کار به خارج از ایران کار کنید، بد نیست به درآمد بازاریابان دیجیتال در آمریکا و اروپا نگاهی بیندازید.

طبق آمار منتشر شده توسط سایت Payscale، درآمد حاصل از بازاریابی دیجیتال در آمریکا حدود 69 هزار دلار در سال و در آلمان حدود 47 هزار یورو در سال است.

مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ یک زمینه کاری جدید است، برای جذب شدن به بازار کار نیازی به تحصیلات دانشگاهی مناسب ندارید. در این زمینه مهارت و دانش شما بیش از هر چیز دیگری مهم است. برخی از مهارت هایی که یک متخصص بازاریابی دیجیتال باید به آنها تسلط داشته باشد عبارتند از:

  • طراحی استراتژی برای کمپین های تبلیغاتی
  • طراحی استراتژی محتوا
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • طراحی گرافیک
  • طراحی رابط و تجربه کاربری (UI، UX)
  • طراحی استراتژی سئو، بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی (SEO، SEM)
  • تحلیل آماری
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل وب (Google Analytics و غیره)
  • بازاریابی ایمیلی
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • دانش طراحی وب
  • اصول برندسازی
  • مهارت های حل مسئله
  • خلاقیت و ایده
  • مدیریت زمان و مهارت های منابع انسانی

تعداد این مهارت ها کم نیست و برای تسلط بر هر کدام به زمان زیادی نیاز است. اما نگران نباشید، اگر واقعاً به این شغل علاقه دارید، فقط از این راه شروع کنید. گام به گام می توانید مهارت ها را یاد بگیرید و پیشرفت کنید. باز هم تاکید می کنیم که همزمان با یادگیری در حال تمرین هستید.

برای شروع یادگیری، می‌توانید از coursera یا دوره‌های رایگان simplilearn استفاده کنید یا دوره‌های Learndigital.withgoogle را بررسی کنید.

ادامه مطلببا 17 روش عملی بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کنید

عوامل موثر بر دستمزد مشاغل دیجیتال مارکتینگ

حرفه دیجیتال مارکتینگ از این نظر جامع است که مهارت های مختلفی را در بر می گیرد. همانطور که گفته شد، می توانید در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ یا به عنوان متخصص دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید. اما در هر صورت میزان حقوق دریافتی شما به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

1. نوع تخصص و مهارت

اگر قصد دارید در یکی از تخصص های دیجیتال مارکتینگ کار کنید، باید بدانید که هر رشته دارای نرخ های پایه متفاوتی است. دستمزد کارشناس سئو و تولید کننده محتوا متفاوت است. اما علاوه بر این، سطح مهارت شما در این رشته نیز مهم است. از طرفی اگر مدرک یا مدرک معتبری برای یادگیری آن داشته باشید نیز می تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای قدم به قدم ثبت نام در صرافی اریترون Erythron

2. سطح سازمانی

بدیهی است که هر چه در سازمان رتبه بالاتری داشته باشید، احتمال بیشتری برای دریافت حقوق خواهید داشت. معمولاً مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ بیش از سایر اعضای تیم دستمزد دریافت می کند و سپس کارشناس دیجیتال مارکتینگ و متخصصان هر رشته با توجه به وظایف خود دستمزدهای متفاوتی دریافت می کنند.

3. میزان سابقه و سابقه کار

هرچه تجربه بیشتری در بازاریابی دیجیتال داشته باشید، پروژه های بهتری می توانید بدست آورید و رتبه شما در تیم بازاریابی دیجیتال بالاتر می رود. بر این اساس، حقوق شما ممکن است بالاتر باشد.

سابقه کار و تجربه تاثیر بسزایی در دقت، کیفیت و سرعت کار افراد دارد، بنابراین این موضوع برای هر کارفرمایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. آموزش و پرورش

اگر رشته ای که تحصیل کرده اید با حوزه فعالیت شما همخوانی داشته باشد قطعا می تواند روی کار و درآمد شما تاثیر بگذارد. آموزش در زمینه های مرتبط با مدیریت، بازاریابی، علم داده، رسانه، فناوری و اطلاعات و غیره می تواند برای حرفه بازاریابی دیجیتال موثر باشد.

5. حجم و زمان کار

میزان حقوق دریافتی برای هر شغل یا بر اساس پروژه و یا بر اساس زمان انجام شده تعیین می شود. بنابراین، بسته به اینکه پروژه چقدر بزرگ است یا چقدر برای کار وقت می گذارید، دستمزد دریافت خواهید کرد.

6. شرکت یا کارفرمای طرف قرارداد

اندازه شرکت یا پروژه پیمانکار نیز مستقیماً بر حقوق تأثیر می گذارد. هر چه شرکت بزرگتر باشد، بودجه نیز بیشتر است. از طرف دیگر، همانطور که قبلا ذکر شد، اگر تجربه کاری خوبی داشته باشید، می توانید با شرکت های بزرگتر همکاری کنید. در این صورت می توانید روی حقوق بالاتر حساب کنید. البته برای چنین پروژه هایی باید به صورت تیمی کار کنید.

7. مکان

محل زندگی و کار شما نیز بر حقوق شما تأثیر می گذارد. اگر بتوانید در اروپا، آمریکا یا کانادا به صورت آنلاین کار کنید، درآمد بسیار بیشتری خواهید داشت. در ایران حقوق دیجیتال مارکتینگ معمولا در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است.

آخرین کلمه

از آنجایی که دنیای دیجیتال به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است، بازاریابی دیجیتال در حوزه کسب و کار نیز جایگاه محکمی دارد. بنابراین اگر قصد ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ را دارید، انتخاب هوشمندانه ای داشته اید. در هر کجای دنیا که باشید و در هر یک از زیرشاخه های این تخصص، می توانید جایگاه مطمئنی برای خود در بازار کار پیدا کنید.

بحث در مورد محدودیت های اینترنت ممکن است شما را گیج کند. اما نگران نباش حتی در صورت اعمال محدودیت، بازاریابی دیجیتال جایگاه خود را خواهد داشت. شاید لازم باشد استراتژی خود را کمی تغییر دهید.

دیجیتال مارکتینگ شغلی علمی و امیدوارکننده است که علاوه بر درآمد خوب، موقعیت اجتماعی خوبی نیز برای شما به ارمغان می آورد.

منابع:

درآمد و بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top