درگیری شهرداری تهران با عابران پیاده


به گزارش اکو ایران، شهردار منطقه 12 تهران از اجرای آسفالت میدان امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: هدف آن کاهش ترافیک در این محدوده و کاهش زمان سفر با خودرو است. میدان امام خمینی (ره) قرار بود به بزرگترین خیابان پیاده تهران تبدیل شود.

مسئولان قبلی شهری اعلام کرده بودند که مسیرهای خودرو محور میدان امام خمینی (ره) حذف و این میدان به طور کامل به تفرجگاه عابر پیاده تبدیل می شود. صفا صبوری دیلمی – معاون عمرانی وقت شهرداری تهران – نیز در گفت و گو با رسانه ها درباره جزئیات این پروژه با تاکید بر اینکه بام سبز و ایجاد فضای مخصوص پیاده رو از ویژگی های پلازای امام خمینی (ره) است، گفت: بیش از 4 هکتار میدان شهری ایجاد می شود و میدان امام خمینی(ره) شخصیت و اصالت خود را برمی گرداند.

اما مدیران فعلی شهرداری ترجیح دادند این میدان دوباره آسفالت شود. تاکید مدیران شهری طی دوره گذشته بر کاهش مسیرهای خودرویی در سطح شهر و گسترش مسیرهای پیاده بوده است. سوالی که با دیدگاه مدیران فعلی سرمایه همخوانی ندارد; از آسفالت پیاده رو 17 شهریور و برداشتن سنگفرش این پیاده رو تا افتتاح میدان امام خمینی برای راحتی بیشتر رانندگان. در این میان راه حل بسیاری از شهرهای جهان برای کاهش آلودگی هوا، حذف خودروها از مناطق مرکزی شهر است. فرش قرمز خودروهای شخصی در حالی در منطقه 12 تهران پهن شد که شهردار تهران بر مردم محور بودن شهر در برنامه های خود تاکید کرد.

روز گذشته بار دیگر به شهرداری تهران درباره بی نتیجه ماندن یک پروژه مردمی هشدار داده شد. سیدجعفر تشری هاشمی – رئیس کمیسیون عمران و امور حمل و نقل شورای شهر تهران – درباره تردد خودروهای شخصی در پیاده راه استاد شهریار گفت: این پیاده راه نسبتا نوساز که در منطقه رودکی و جنب تالار وحدت قرار دارد به عنوان یک مسیر فرهنگی برای شهر تهران به محل تجمع هنرمندان و شهروندان تبدیل شده است اما متأسفانه در ماه های اخیر برای خودروهای شخصی شفاف شده است. تلاش‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر بر زیست‌پذیر ساختن شهر تهران و استفاده بهینه و بهینه از فضاهای فرهنگی برای گسترش شادی و نشاط شهروندان است و بی‌توجهی برخی از مدیران فعلی شهری به این مولفه‌ها دلایلی را برای کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم فراهم کرده است.

وی در ادامه اخطار خود از شهرداری منطقه 11 و همچنین سازمان بهره برداری عام المنفعه خواست سریعا با مشکل برخورد کرده و اجازه تردد خودروها در این جاده فرهنگی را ندهند.

تشری هاشمی در خصوص رویکرد مدیران شهری به پروژه های انسان محور به اکوایران می گوید: ریشه این مشکل در عدم آگاهی از نیازهای شهروندان و بی توجهی به رویکردهای جهانی در خصوص کیفیت زندگی شهری است.

وی ادامه می دهد: در دهه 60 و قبل از آن این تصور وجود داشت که شهر برای حضور خودروها آماده شده و برنامه ریزی ها در جهت سهولت تردد خودروها بوده است. به عنوان مثال با ایجاد پارکینگ ها، بزرگراه ها، خیابان ها و غیره، اما در دهه 1970 جهان بینی تغییر کرد و نیازهای شهرها بر اساس کیفیت زندگی ساکنان شهرها تنظیم شد و شهرهای انسان محور در اولویت قرار گرفتند و آرامش، کیفیت حمل و نقل و رفاه همه شهروندان در نظر گرفته شد نه فقط شهروندانی که خودروها را رانندگی می کنند.

تشری هاشمی یادآور می شود: این رویکرد از اواسط دهه 80 در شهرداری تهران آغاز شد، اما متاسفانه در دو سال اخیر در این زمینه عقب نشینی داشته ایم. خیابان های 17 شهریور، شهریار و چند تقاطع دیگر به جای تردد عابران پیاده به محل رفت و آمد خودروها تبدیل شده است و این نگاه به گذشته باعث کاهش کیفیت زندگی در شهر می شود. مدیران شهری باید تجربیات جهانی را مطالعه کنند و از رویکردهای انسان محورتر استقبال کنند. آخرین اقدامات به معنای هدر دادن سرمایه و ایجاد حس ناامیدی در بین شهروندان و احیای تفکر 70 سال گذشته است.

درگیری شهرداری تهران با عابران پیاده

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top