مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

دولت چگونه از کسب و کارهای اینترنتی حمایت می کند؟

به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از ایسنا؛ در آبان ماه سال گذشته آیین نامه حمایت از بسترهای اقتصاد دیجیتال و کسب و کارها با هدف رشد و توسعه فضای کسب و کار اینترنتی کشور در کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت تصویب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و طی آن حمایتی که دستگاه ها باید انجام دهند در نظر گرفته شد.

در مواد مختلف این تصویب‌نامه، دستگاه‌های اجرایی، پلتفرم‌ها یا بسترهای کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال نقش اساسی دارند تا حمایت‌های مورد نظر موجب رونق کسب‌وکارهایی شود که انواع محصولات و خدمات را از طریق پلتفرم‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در ماده «1» این آیین نامه، بسترهای داخلی، بسترهای تحت پوشش و کسب و کارهای تحت پوشش به گونه ای تعریف شده است که بسترهای داخلی، همه بسترهایی هستند که علاوه بر ارائه خدمات پیام رسانی و شبکه های اجتماعی، قابلیت میزبانی کسب و کار را نیز دارند. بسترها شامل پلتفرم های داخلی است که داوطلبانه موافقت خود را برای همکاری در اجرای آیین نامه اعلام کرده و بر اساس ضوابط اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب رسیده است. مشاغل واجد شرایط، مشاغلی هستند که محصولات و خدمات را از طریق بستر میزبانی ارائه شده توسط پلتفرم های واجد شرایط ارائه می دهند.

در ادامه ماده 1، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به ارزیابی و اعلام بسترهای واجد شرایط است و این موضوع در نیمه اول آذرماه 1401 از طریق سامانه اعلام عمومی نهایی شد و چندین پلتفرم به عنوان بسترهای واجد شرایط معرفی شدند. اکثر حمایت های این قطعنامه به مشاغل واجد شرایط برای تسهیل تجارت ارائه می شود. در این راستا پلتفرم های مشارکت کننده باید اقدامات فنی و عملیاتی برای نهایی شدن بسیاری از حمایت های مصوب انجام دهند.

مهمترین تعهدات پلتفرم های مندرج در قطعنامه

برای تحقق حمایت ها و تسهیلات فراوان برای همکاری کامل، از نظر عملیاتی و فنی، بسترهای تحت پوشش شرط لازم است، به عنوان مثال، موضوع ماده 7 و اعتبار کسب و کارهای تحت پوشش بدون همکاری آنها امکان پذیر نخواهد بود و بانک مرکزی نیازمند همکاری همه جانبه آنها در ارائه عناصر اطلاعاتی کافی برای تدوین مدل عملیاتی موضوع است، اما در اینجا فقط مواردی است که صراحتاً می توان به پلتفرم های تحت پوشش اختصاص داد که به صراحت به پلت فرم رایگان اختصاص داده شده است. جذب دنبال کنندگان به کسب و کار همچنین بسترهای واجد شرایط موظف به فعالیت بر اساس قوانین و تسهیلات ارائه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه حساب امانی، خرید اعتباری و تسهیلات پرداخت معوق و پرداخت مدت دار برای خریداران محصولات و خدمات هستند.

بیشتر بخوانید:  ایران و قطر توافق کردند / استفاده و دستور پرداخت از منابع ارزی آزاد شده

مهم‌ترین حمایت‌های مد نظر در این مصوبه، تامین زیرساخت مراکز داده و خدمات ابری توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه انواع خدمات پرداخت برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان از طریق بسترهای واجد شرایط، تخفیف‌های تبلیغاتی به‌ویژه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معافیت‌های مالیاتی برای کسب‌وکارها در بسترهای داخلی، پذیرش تسهیلات قابل‌راه‌اندازی و توسعه پلتفرم‌های مالیاتی به عنوان هزینه‌های eliglig eligion و توسعه پلتفرم‌های پروانه است. و صندوق کارآفرینی امید به ارائه دهندگان زیرساخت های ابری در پلتفرم های واجد شرایط، تخفیف های پستی به هدف تسهیل لجستیک و حمل و نقل مشاغل واجد شرایط از طریق بسترهای واجد شرایط و ارتباط با مرکز تبادل خدمات دولت الکترونیک و تسهیل در ارائه خدمات پورتال به مردم از طریق بسترهای واجد شرایط است.

این در حالی است که وزارت ارتباطات علاوه بر عهده دار شدن وظایف، نقش ناظر و هماهنگ کننده را نیز بر عهده گرفت و به سازمان فناوری اطلاعات ایران تفویض کرد. حال با گذشت چند ماه از ابلاغ این آیین نامه، این سوال مطرح می شود که نهادها تا چه اندازه به وظایف و وظایف خود عمل کرده اند و بسترهای اینترنتی و کسب و کارها تا چه اندازه از حمایت های دولت سیزدهم در این حوزه بهره مند شده اند؟

در همین راستا، «محمد هوانسری» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره اعلام کرد: این سازمان به عنوان دستگاهی که وظایف دستگاه های اجرایی در این آیین نامه را پیگیری می کند، علاوه بر پیگیری وظایف دستگاه های مختلف دولتی بر اساس آیین نامه در قالب مکاتبات متعدد اداری، تاکنون شش جلسه کمیته نظارت با موضوع 11 کارگروه پیگیری آیین نامه وظیفه عمومی تشکیل داده است. نهادها وی همچنین مسئولیت برگزاری جلسات متعدد ویژه و هماهنگی های لازم بین هر یک از دستگاه ها با تریبون های مشارکت کننده و داوطلبانه و سایر عوامل مرتبط و تهیه گزارش های مربوط به اجرای آیین نامه را در این مدت بر عهده داشت و همچنان پیگیر اجرای بخش های مختلف آیین نامه توسط دستگاه های مجری و بسترهای مشارکت کننده است.

وی ادامه داد: تامین زیرساخت خدمات مرکز داده و خدمات ابری یکی از اصلی ترین حمایت های وزارت ارتباطات است که به میزان لازم برای تمامی بسترهای تحت پوشش متقاضی ارائه و توزیع می شود. همچنین سایر اقلام مانند تخفیف پست از فروشگاه های اینترنتی که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود و برای برخی از پلتفرم های داخلی و همچنین سایر بسترها نیز در صورت نیاز با ارسال درخواست به این شرکت قابل استفاده می باشد.

بیشتر بخوانید:  وزیر خارجه اسرائیل: هنیه و مشعل به مرگ طبیعی نخواهند مُرد

خوانساری افزود: با این استراتژی فروشگاه هایی که بسترهای مذکور را به عنوان بستر فعالیت خود انتخاب کرده اند می توانند با هزینه کمتری بسته ها را برای مشتریان ارسال کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر امکان پذیرش و ایجاد دفاتر و شعب بر روی سکوها و فروشگاه ها در پارک های علم و فناوری وجود دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی وظایفی را در بسته حمایتی دولت از فروشگاه های اینترنتی بر عهده گرفته است، تصریح کرد: بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می دهد که امکان پرداخت مستقیم، کیف پول الکترونیکی و ایجاد درگاه پرداخت برای کسب و کارهای مجازی فراهم است و در برخی بسترها اجرا و استفاده شده است و در صورت تمایل تسهیلات مربوطه در اختیار سایرین قرار می گیرد. علاوه بر موارد ذکر شده، زمینه و زیرساخت پرداخت ریالی دیجیتال نیز توسط بانک مرکزی فراهم شده است و در صورتی که بسترهای مشارکت کننده تمایل به ارائه خدمات ریالی دیجیتال به کاربران خود داشته باشند، می توانند مراحل مربوطه را نزد بانک مرکزی طی کنند. اگرچه ارائه حساب امانی پس از جلسات متعدد به مرحله آزمایشی رسیده است، اما هنوز از سوی بانک مرکزی نهایی و ابلاغ نشده است.

خوانساری گفت: اما موضوع تهیه و ابلاغ دستورالعمل پذیرش اعتبار سنجی حساب کاربری به منظور اخذ تسهیلات خرد از جمله پشتیبانی که پس از مطرح شدن مورد توجه فراوان فروشگاه های اینترنتی قرار گرفت، موضوعی است که علاوه بر همکاری هیات پول و اعتبار بانک مرکزی، نیازمند همکاری بسترهای مربوطه برای تدوین فرآیند مربوطه و اجرای آن است. اعتبار سنجی آزمایشی در حال حاضر با کمک یک پیام رسان واجد شرایط در حال انجام است تا ضوابط مربوطه توسط بانک مرکزی تدوین و ابلاغ شود. بانک مرکزی باید با سرعت و جدیت بیشتری بر فعالیت نظارت کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی جزو اولین نهادهای حمایتی در آیین نامه حمایت از توسعه بسترهای اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهایی است که تصمیمات خود را در این زمینه اعلام کرد. در چارچوب مهم‌ترین مصوبات ابلاغی، می‌توان با بهره‌گیری از کلیه معافیت‌ها و معافیت‌های مودیان در قانون مالیات‌های مستقیم سازمان و قانون مالیات‌های مستقیم سازمان و قانون مالیات‌های مستقیم سازمان و قانون مالیات بر ارزش افزوده سازمان، کلیه هزینه‌های ایجاد و توسعه سکوها و مشاغل در سکوهای محلی را به‌عنوان هزینه‌های مالیاتی مشمول، تنظیم تصویب نامه و نامه‌های مربوط و ارسال به واحدهای ذیربط ظرف مدت یک ماه در نظر گرفت. توسط مشاغل معاف از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک با توجه به درآمد بسترهای واجد شرایط تا سقف 30 برابر معافیت از مالیات دستمزد و حقوق، تعیین حداقل نرخ مقطوع مالیات بنگاه های مشمول به صورت مرحله ای و معافیت از جریمه به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه و عدم ثبت اسناد مربوطه.

بیشتر بخوانید:  لحظه خروج وزیر خارجه آمریکا از عراق با جلیقه ضدگلوله + فیلم

به گفته وی، موضوع حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، ارائه تسهیلات به ارائه دهندگان خدمات ابری و مراکز داده به شرط دانش بنیان بودن، فراهم بودن شرایط برای متقاضیان و ارائه اطلاعات لازم از طریق سامانه اطلاعاتی است.

خوانساری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از نهادهای دخیل در طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی است که با توجه به ماهیت فعالیت خود تعهداتی را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: در این راستا امکان استعلام و بررسی تولیدکنندگان محتوا از طریق درگاه عمومی خدمات دولتی که در بسترهای داخلی فعالیت می کنند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در آخرین جلسه مکرر اعضای کمیسیون نظارت و نظارت در جلسه صریح و شفاف کمیته نظارت، بررسی شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: استفاده از ظرفیت مراکز تبلیغاتی و پیامک های تبلیغاتی نیز یکی از حمایت های مربوط به وزارت ارشاد است و دستورالعمل نهایی توسط وزارت ارشاد تهیه شده و طبق اظهارات نماینده آنها دستورالعمل ابلاغ شده است.

وی درباره نقش تعیین کننده سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در توسعه بسترهای اینترنتی و کسب و کار گفت: در این زمینه رسانه ملی بیش از هشت ماه تمام تعاملات شبکه ها و برنامه های خود را به بسترهای محلی منتقل کرد که جای تشکر دارد. اگرچه تولید و پخش برنامه هایی که بسترهای بومی را به عموم مردم و متخصصان عرضه می کند یکی از موضوعات مهم است، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از سوی دیگر، تبلیغ و معرفی پلتفرم های مورد حمایت به مدت شش ماه به صورت رایگان یا با تعرفه فرهنگی، نوع دیگری از حمایت هایی است که به رسانه ملی سپرده شده و همچنان در مرحله مذاکره و پیگیری است و هنوز به نتیجه مشخص و ملموسی نرسیده است.

دولت چگونه از کسب و کارهای اینترنتی حمایت می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top