رومینگ وب – پارس مدیر


وب رومینگ رویکردی در مدیریت رفتار مصرف کننده است که به جستجوی آنلاین محصولات و خرید آنها به روش سنتی اشاره دارد. بررسی ها نشان می دهد که اکثر مشتریان به صورت آنلاین محصولات را جستجو و مقایسه می کنند، اما خرید خود را با مراجعه حضوری به فروشگاه ها انجام می دهند.

ظهور اینترنت و پیشرفت فناوری اطلاعات هزاران نقطه تماس جدید را برای مشتریان فراهم می کند. مشتریان می توانند با خرده فروشان، رقبای آنها، تولیدکنندگان، سایر مشتریان و تامین کنندگان مستقل در طول فرآیند خرید خود تعامل داشته باشند. در این راستا رفتار مصرف کننده در طول فرآیند خرید از رفتار خرید خطی و تک کانالی به رفتار پیچیده و ساختار شبکه تبدیل شده است. این شبکه شامل چندین کانال آنلاین و آفلاین است.

در محیط خرده فروشی چند کانالی امروزی، مشتریان اغلب در یک کانال جستجو می کنند اما در نهایت در کانال دیگری خرید می کنند. آنها به طور مداوم و ناخودآگاه بین دنیای آنلاین و آفلاین و بین ارائه دهندگان مختلف حرکت می کنند. این فرآیند پیچیده و ساختاریافته خرید شبکه ای، سفر مشتری نامیده می شود. سفر مشتری شامل “جستجو و استفاده از تمام نقاط تماس آنلاین و آفلاین از منابع متعدد، از جمله نقاط تماس خرده فروشی، متعلق به رقبا و نقاط تماس مکمل” است.

آشنایی با رومینگ وب

اگر مشتریان در مرحله جستجو و خرید نقاط تماس متفاوتی را انتخاب کنند، به اصطلاح رفتار خرید اکتشافی را انجام می دهند. کوندوس مفهوم رفتار خرید اکتشافی را اینگونه تعریف می کند: «تمایل مصرف کنندگان به تحقیق درباره محصول در یک کانال و سپس خرید آن از طریق کانالی دیگر». محققان بر این باورند که جستجوی آنلاین و خرید آفلاین رایج ترین شکل رفتار خرید هنگام تحقیق است. امروزه این رفتار رومینگ وب نامیده می شود. در کنار رومینگ وب، رفتار متداول «شرومینگ» نیز وجود دارد که کاربران ابتدا به صورت آفلاین جستجو می کنند و سپس به صورت آنلاین خرید می کنند.

بر اساس نظرسنجی اخیر از 2000 خریدار، 74 درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده و بریتانیا در رومینگ وب مشغول هستند. این رفتار بیشتر برای لوازم الکترونیکی، پوشاک و کالاهای خانگی است. با توجه به اینکه بیش از دو سوم مشتریان قبل از خرید آفلاین به صورت آنلاین تحقیق می کنند، رومینگ وب در کشورهای اروپایی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین در بین مشتریان بسیار بیشتر از سایر رفتارهای خرید دیده می شود. نه تنها آمریکایی ها و اروپایی ها، بلکه خریداران آسیایی نیز به طور فزاینده ای رفتار رومینگ وب را از خود نشان می دهند. یک نظرسنجی از مصرف کنندگان در 9 شهر بزرگ آسیایی نشان می دهد که تقریبا 80٪ از این مشتریان هنگام خرید رفتار رومینگ وب از خود نشان می دهند.

وب رومینگ و شارومینگ

رومینگ وب یک اصطلاح عامیانه است که به مشتریانی اطلاق می شود که قبل از خرید محصولات در یک فروشگاه فیزیکی، به صورت آنلاین در مورد محصولات تحقیق می کنند. این اصطلاح در تضاد بیشتر با روش مصرف کننده دیگری به نام “نمایشگاه (نمایشگاه) که در آن خریداران ابتدا محصولات مورد نظر خود را قبل از خرید آنلاین در یک فروشگاه فیزیکی امتحان می کنند. رومینگ وب دقیقا برعکس است – خریداران ابتدا محصولات را قبل از خرید در یک فروشگاه فیزیکی به صورت آنلاین بررسی می کنند.

این روندها تا حدی توسط بازاریابان مورد مطالعه قرار می گیرد تا تأثیر آنها بر خرده فروشان آجر و ملات تعیین شود. از آنجایی که رومینگ اینترنتی به یک روش رایج در رفتار مصرف کننده همه کانال ها در سراسر جهان تبدیل شده است. تحقیقات در مورد پدیده رومینگ وب اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. با توجه به پیچیدگی جدید ایجاد شده توسط بسیاری از نقاط تماس و تامین‌کنندگان مختلف که یک مشتری می‌تواند در طول سفر خود از بین آنها انتخاب کند، خرده‌فروشان در تلاش برای شناسایی، درک و ارائه خدمات به مشتریان با رفتار رومینگ وب هستند.

این دسته از مشتریان با جستجو در کانال یک خرده فروش و خرید در کانال خرده فروش دیگری نوعی سواری رایگان را تجربه می کنند. یعنی اطلاعات مورد نیاز خود را از وب سایت فروش آنلاین بدون پرداخت هزینه دریافت می کنند. بدون اینکه بخواهید از او خرید کنید. هنگام برخورد با این افراد، خرده فروشان باید خدمات خود را در مرحله جستجو به صورت رایگان ارائه دهند. اما در نهایت فروش ارزشمندی را که مشتری در مرحله خرید انجام می دهد از دست می دهند. بنابراین، شناسایی، درک و خدمات بهتر مشتریان با رفتار رومینگ وب برای خرده فروشان برای جلوگیری از از دست دادن آنها به رقبا در مرحله خرید، اهمیت زیادی دارد.

خلاصه و نتیجه گیری

مشتریان را بر اساس اهمیت چهار نقطه تماس مختلف (فروشگاه فیزیکی، فروشگاه آنلاین، موبایل و رسانه های اجتماعی) در مراحل جستجو، خرید و پس از خرید سفر مشتری تقسیم بندی می کند. سه چهارم خریداران ترجیح می دهند به صورت آنلاین و آنلاین خرید کنند. این شواهد بیشتری برای حمایت از رومینگ وب به عنوان رایج ترین شکل خرید تحقیقاتی فراهم می کند.

با بررسی اینکه چگونه تعامل قبلی با یک محصول آنلاین بر رفتار خرید مشتریان در یک فروشگاه فیزیکی تأثیر می گذارد، نتایج قابل توجهی به دست آمد. ترکیب جستجوی آنلاین و خرید آفلاین برای یک محصول هدف، قصد خرید مشتریان، رضایت از فرآیند جستجو و اطمینان انتخاب را در مقایسه با جستجو و خرید در فروشگاه افزایش می دهد. مقایسه رومینگ وب و شومینگ نشان می دهد که فضای مجازی حس خریداران هوشمند و اعتماد به انتخاب صحیح را در بین مشتریان ایجاد می کند. به نوبه خود، این احساسات تأثیر مثبتی بر رضایت مشتری از فرآیند جستجو دارند.

در یک آزمایش آنلاین، رفتارهای رومینگ و مرور وب به طور فعال مورد بررسی قرار گرفت تا تأثیر این دو رفتار خرید تحقیقاتی بر تجربه مشتری ارزیابی شود. با توجه به نتایج، مشتریان رومینگ وب در زمان و زمان خرید بیشتری در مقایسه با شیونگ صرفه جویی می کنند. بنابراین، مشتریان رومینگ وب ممکن است در مقایسه با رومینگ تصمیم خرید مناسب تری بگیرند. علاوه بر این، مشتریان رومینگ وب در مقایسه با شیونگ، کنترل و مسئولیت پذیری بالاتری را در بین مشتریان ایجاد می کنند.

حبیبی، آرش (1400). رومینگ و رومینگ وب در بازاریابی دیجیتال. فصلنامه بازاریابی پارسمادیر.


5
1
رای

به مقاله امتیاز دهید

رومینگ وب – پارس مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top