سررسید دیجیتال – پارس مدیر


بلوغ دیجیتالی سطح توانایی یک سازمان برای ایجاد ارزش دیجیتال از طریق استفاده موثر و کارآمد از فناوری های جدید است. هرچه سازمان ها بهتر بتوانند از ابزارهای دیجیتال برای خلق ارزش استفاده کنند، به سطوح بلوغ بالاتری دست یافته اند.

سازمان ها در تلاش هستند تا مدیریت، فناوری، محصولات و خدمات خود را تغییر دهند تا همگام با تحول دیجیتال باشند. به این ترتیب برخی از سازمان ها اولین گام های خود را برمی دارند و از نظر بلوغ سازمانی در ابتدای این طیف قرار دارند. برخی دیگر از سازمان ها نیز به مرحله ای رسیده اند که می توانند با روش های دیجیتال به ارزش آفرینی دست یابند. ارزش آفرینی به این معناست که تحولات دیجیتال هزینه ارائه یک محصول یا خدمات خاص را کاهش می دهد.

برای دستیابی به چنین بلوغی، دیجیتالی شدن باید در عناصر مختلف سازمان نفوذ کند. منابع انسانی دیجیتال، بازاریابی دیجیتال و در راس آن رهبری دیجیتال است. این مثلث از طریق بلوغ منابع انسانی، بلوغ بازاریابی و بلوغ مدیریت دانش به بلوغ سازمانی کمک می کند. در چنین شرایطی موفقیت سازمان در عرصه رقابت تضمین شده است. به طور کلی باید گفت که نظریه های مدیریت سنتی نیاز به بازتعریف در زمینه توسعه دیجیتال دارند. این مقاله همچنین تلاشی برای مفهوم‌سازی بلوغ سازمانی بر اساس توسعه دیجیتال است.

تعریف و مفهوم بلوغ دیجیتال

آگاهی از بلوغ دیجیتال برای همه سازمان ها ضروری است، اما مفهوم آن در حوزه های مختلف سازمانی متفاوت است. برای یک شرکت، تحول دیجیتال می تواند به معنای استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه سازی تصمیم گیری سازمانی باشد. برای یک شرکت کوچک و متوسط، این می تواند به معنای بهبود قدرت بازاریابی باشد.

بنابراین، مفهوم بلوغ دیجیتال ممکن است کمی مبهم به نظر برسد، اما اصلاً اینطور نیست. این مفهوم به پیشرفت سازمان در زمینه دیجیتالی شدن و کسب ارزش از این مسیر اشاره دارد. بلوغ دیجیتالی توانایی یک شرکت برای درک، یافتن، تعامل، پاسخگویی و خدمت به مشتریان است. به عبارت دیگر، ارزیابی تجربه مشتری است.

بلوغ دیجیتال سطحی است که در آن یک سازمان قادر است حضور خود در محیط را با خودکارسازی فرآیندها بهینه کند و عملکرد دیجیتال خود را به طور مستمر بهبود بخشد و نیازهای مشتریان خود را پیش بینی کند.

تجربه مشتری یک عامل کلیدی در اقتصاد دیجیتال امروزی است. توانایی یک شرکت در درک، یافتن و برقراری ارتباط با مشتریان عامل محرک است. مدیران باید درک درستی از مفهوم دیجیتالی شدن در این دوران داشته باشند. برای آن تلاش کنید و مهمتر از همه، در انجام آن ارزش ایجاد کنید.

ارزیابی بلوغ دیجیتالی سازمان

دیجیتال سازی یک هدف نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به هدف است. این سوال بسیار مهم است زیرا بسیاری از شرکت ها فقط سعی در دیجیتالی کردن فعالیت ها و شیوه های مدیریتی دارند. باید بدانید که تحول دیجیتال ابزاری برای دستیابی به اهداف سنتی به روش بهینه است. بنابراین نباید اهداف و ابزار را با هم اشتباه گرفت.

برای موفقیت در دستیابی به تحول دیجیتال، شاخص های کلیدی عملکرد باید شناسایی و نظارت شوند.

تجربه نقطه تماس مشتری
نقطه تماس هر گونه تعاملی است که مشتری با نام تجاری یک شرکت دارد. با هر نقطه تماسی، باید آنها را در مسیر خرید و حتی تبلیغ انجیل قرار دهید. بنابراین به این فکر کنید که چه زمانی و چگونه مخاطب خود را درگیر کنید و همچنین محتوای مناسب را در هر تعامل ارائه دهید.

سیستم عامل بازاریابی
از آنجایی که فناوری اطلاعات در خط مقدم بسیاری از شرکت‌ها قرار دارد، معمولاً در هنگام خرید و فروش و پلتفرم‌های بازاریابی مانند مدیریت ارتباط با مشتری، آن‌ها هستند که خرید می‌کنند. با وجود اینکه از این ابزارها استفاده نمی کنند. برای ارزیابی بلوغ دیجیتالی خود، فناوری مورد استفاده خود را ارزیابی کنید و خود را به چالش بکشید تا ببینید آیا از آن به طور کامل استفاده می کنید یا خیر.

شرکت‌های بالغ مجموعه‌ای از سیستم‌عامل‌های یکپارچه برای پشتیبانی از فرآیندهای خود دارند و می‌دانند چگونه اطلاعات معنی‌داری را از آنها دریافت کنند. آنها همچنین می دانند در صورت نیاز به پشتیبانی با استفاده از سیستم عامل به کجا مراجعه کنند.

داده ها و قابلیت های اندازه گیری
سازمان های بالغ می توانند ارزش هر نقطه تماس مشتری را تعیین کنند و تعامل محتوا را به فروش و حتی سود پیوند دهند. بنابراین توانایی شرکت خود را برای اندازه گیری تاثیر بازاریابی و بهبود استراتژی خود در زمان واقعی بر اساس داده ها ارزیابی کنید. این نکته آخر باعث ترس بسیاری از مشاغل است.

خلاصه و نتیجه گیری

تحول یک شروع و یک نقطه پایان دارد، اما اگر امروز یک کسب و کار هستید، در یک روند دائمی تکامل هستید. بلوغ دیجیتالی تنها راه برای همگام شدن با پیشرفت های مداوم تکنولوژیکی و تغییر انتظارات مشتریان است. یک سازمان بالغ بر عملکرد خود از طریق شاخص های کلیدی عملکرد نظارت می کند و فرآیندها را برای استخراج ارزش بیشتر از آن بهینه می کند. ارزیابی بلوغ دیجیتالی به فرآیندها از بیرون نگاه می‌کند و به طور عینی نقاط تماس مشتری و محتوایی را که بازاریابی می‌کنید بررسی می‌کند.

هنگامی که نقطه شروع خود را شناختید، می توانید یک برنامه رشد واقع بینانه بر اساس تغییرات تدریجی به جای تغییر یک شبه ایجاد کنید. ارزیابی سیستماتیک توانایی شما برای ایجاد روابط پایدار با مشتری در مقیاس، ارزشمندتر از یک گفتگوی انتزاعی در مورد تحول خواهد بود.

بنابراین بلوغ دیجیتال یک فرآیند مستمر است و با تغییر چشم‌انداز دیجیتال سازگار است. نکته اصلی این است که تحول دیجیتال ضروری است و با تغییر فناوری، یک سازمان بالغ هرگز تغییر نخواهد کرد مگر اینکه دائما در حال تغییر باشد. حتی اگر سازمان شما هنوز به بلوغ دیجیتالی نرسیده است، می توانید ساختاری بسازید که شما را برای حمایت از تحول دیجیتال آماده کند.

حبیبی، آرش (1394). تحویل دیجیتال. فصلنامه بازاریابی پارسمادیر، 1 (1)، 102-107.


5
1
رای

به مقاله امتیاز دهید

سررسید دیجیتال – پارس مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top