مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

فواید ویتامین B5 برای سلامتی


در این مقاله به فواید، منابع غذایی، مصرف توصیه شده و کمبود یا بیش از حد ویتامین B5 می پردازیم.

ویتامین B5 این ویتامین که به نام اسید پانتوتنیک نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است که متعلق به گروه B کمپلکس است. این ویتامین نقش مهمی در عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف بدن دارد. از متابولیسم انرژی گرفته تا سلامت پوست، ویتامین B5 برای سلامت کلی ضروری است.

اهمیت ویتامین B5

ویتامین B5 در بسیاری از فرآیندهای متابولیک بدن نقش دارد و به عنوان یک کوآنزیم در تولید انرژی و مشارکت در سنتز اسیدهای چرب، کلسترول و هورمون های استروئیدی عمل می کند. همچنین به تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها کمک می کند و از هضم و جذب مناسب مواد مغذی حمایت می کند.

فواید ویتامین B5 برای سلامتی

متابولیسم انرژیویتامین B5 نقش کلیدی در تبدیل غذا به انرژی دارد و به حفظ سطوح بهینه انرژی کمک می کند.
سلامت پوست: به تولید سلول های پوست کمک می کند و در حفظ سلامت پوست، التیام زخم ها و جلوگیری از مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما نقش دارد.
تنظیم کلسترولویتامین B5 به تجزیه کلسترول و حفظ سطح چربی سالم کمک می کند.
تولید هورمون: در سنتز هورمون های آدرنال مانند کورتیزول و هورمون های جنسی مانند تستوسترون و استروژن نقش دارد.
از سیستم عصبی حمایت کنید: ویتامین B5 برای عملکرد صحیح سیستم عصبی، تقویت عملکرد شناختی و کاهش استرس و اضطراب ضروری است.

منابع غذایی ویتامین B5

ویتامین B5 را می توان از منابع غذایی مختلفی به دست آورد، از جمله:

بیشتر بخوانید:  وزیر خارجه عمان امروز وارد تهران می شود

منابع حیوانی: گوشت ارگانیک (جگر، کلیه)، تخم مرغ، مرغ (مرغ، بوقلمون)، ماهی (ماهی قزل آلا، سالمون) و محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست).
منابع گیاهی: حبوبات (عدس، نخود، نخود)، غلات کامل (برنج قهوه ای، کینوا، جو دوسر)، آووکادو، بروکلی، قارچ، تخمه آفتابگردان و بادام زمینی.

مصرف توصیه شده

مصرف روزانه توصیه شده (RDI) ویتامین B5 بر اساس سن، جنس و مرحله زندگی متفاوت است. موارد زیر RDI برای گروه های مختلف است:

  • نوزادان (0-6 ماه): 1.7 میلی گرم
  • نوزادان (7-12 ماه): 1.8 میلی گرم
  • کودکان (1-3 سال): 2 میلی گرم
  • کودکان (4-8 سال): 3 میلی گرم
  • کودکان (9-13 سال): 4 میلی گرم
  • نوجوانان (14-18 سال): 5 میلی گرم
  • بزرگسالان (19 سال و بالاتر): 5 میلی گرم

کمبود و زیاده روی

کمبود ویتامین B5 نادر است، اما می تواند به صورت خستگی، بی خوابی، بی حسی، گرفتگی عضلات و اختلالات گوارشی ظاهر شود. با این حال، از آنجایی که ویتامین B5 در طیف وسیعی از غذاها یافت می شود، کمبود آن غیر معمول است مگر در موارد سوء تغذیه شدید. مصرف بیش از حد ویتامین B5 از طریق مکمل ها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود زیرا محلول در آب است و هر مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود.

برای دیدن مطالب بیشتر از سلامتی مطلب ۱۰ تمرین ساده ورزشی در خانه را بخوانید.
فواید ویتامین B5 برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top