قرص پتاسیم چیست؟ خواص و منابع غذایی پتاسیم چیست؟


پتاسیم یکی از هفت ماده معدنی ضروری است. سایر مواد معدنی ضروری عبارتند از کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، کلرید و گوگرد. ما به حداقل 100 میلی گرم پتاسیم در روز برای پشتیبانی از فرآیندهای کلیدی بدن نیاز داریم.

دریافت کافی پتاسیم با کاهش 20 درصدی مرگ و میر ناشی از علل مختلف، کاهش خطر سکته مغزی، کاهش فشار خون، محافظت در برابر از دست دادن عضلات و کاهش تشکیل سنگ کلیه همراه است.

به گزارش مجله سلامت به نقل از CookingRush; عملکرد اصلی پتاسیم در بدن تنظیم تعادل مایعات و کنترل فعالیت الکتریکی قلب و سایر عضلات است. همانطور که می دانید پتاسیم یک الکترولیت است که با اثرات سدیم در بدن مقابله می کند و به حفظ فشار خون در سطح سالم کمک می کند. این ماده همچنین برای حفظ تعادل اسید و باز در بدن ضروری است.


مصرف مجاز و توصیه شده پتاسیم:

میزان قابل قبول و کافی دریافت پتاسیم برای بزرگسالان حدود 4700 میلی گرم در روز است. بیشتر بزرگسالان کمتر از این مقدار مصرف می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده در موسسه ملی بهداشت و تغذیه، متوسط ​​دریافت پتاسیم برای آمریکایی ها 2640 میلی گرم در روز است که از سال 1990 بدون تغییر باقی مانده است. این موسسه همچنین اعلام کرد که کمتر از 2 درصد افراد روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف می کنند. سازمان جهانی بهداشت 3510 میلی گرم در روز را توصیه می کند و معتقد است که اکثریت جمعیت جهان این مقدار را به درستی دریافت نمی کنند.

مکمل های پتاسیم در داروخانه ها موجود است، اما بهتر است مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را از طریق غذا تامین کنید. مطالعات و تحقیقات تایید می کند که جداسازی یک ماده معدنی خاص در مکمل ها و مصرف آن به تنهایی نمی تواند سلامتی خوبی برای بدن ایجاد کند.

در مورد غذا هم همینطور است. رژیم غذایی برای تامین تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن برای بدن مفید خواهد بود. ابتدا روی استفاده از مواد معدنی در غذاها تمرکز کنید و اگر مقدار لازم را دریافت نمی کنید، به سراغ مکمل ها بروید.


فواید احتمالی پتاسیم برای سلامتی:

فشار خون و سلامت قلب و عروق:

مصرف کم پتاسیم با فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. بیشتر مردم می‌دانند که برای کاهش فشار خون به مقدار کمی سدیم نیاز است، اما نمی‌دانند که مصرف کافی پتاسیم برای متعادل کردن سدیم در بدن و کاهش فشار خون نیز لازم است.

افزایش مصرف پتاسیم در کنار کاهش مصرف سدیم، تغییر فشار خون فرد و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ضروری است. در یک مطالعه، افرادی که حدود 4069 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف می کردند، 49 درصد کمتر از سایر افراد مبتلا به بیماری قلبی بودند.

نگهداری عضله و استخوان:

غذاهای غنی از پتاسیم می توانند یک محیط قلیایی در بدن ایجاد کنند. اسیدوز متابولیک در اثر مصرف غذاهای غنی از اسید مانند گوشت، لبنیات و غلات تصفیه شده ایجاد می شود و این امر منجر به از دست دادن توده استخوانی و عضلانی در بدن می شود.

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور متوسط ​​5266 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف می کنند عضلات بیشتری را حفظ می کنند.

غذاهای غنی از پتاسیم:

پتاسیم در غلات کامل تصفیه نشده یافت می شود. برخی از منابع عالی پتاسیم عبارتند از سبزیجات برگ سبز، آووکادو، سیب زمینی، موز و حبوبات. تصفیه غذا میزان پتاسیم موجود در آن را تا حد زیادی کاهش می دهد. بنابراین، رژیم غذایی حاوی غذاهای تصفیه شده پتاسیم بسیار کمی خواهد داشت. علاوه بر این، بیشتر غذاهای فرآوری شده سرشار از سدیم هستند و زمانی که مصرف سدیم افزایش یابد، برای حفظ تعادل آن در بدن به مصرف پتاسیم بیشتری نیاز خواهد بود.

سعی کنید هر روز از سبزیجات و میوه ها در برنامه غذایی خود استفاده کنید. غذاهای حاوی پتاسیم شامل موارد زیر است:

  • سیب زمینی پخته بزرگ: 845 میلی گرم
  • سیب زمینی شیرین پخته: 694 میلی گرم
  • نصف آووکادو متوسط: 602 میلی گرم
  • طالبی، یک فنجان: 417 میلی گرم
  • قارچ
  • چغندر
  • لوبیا سفید
  • گوجه فرنگی
  • سویا
  • كدو حلوايي
  • موز
  • اسفناج آب پز
  • ماست کم چرب
  • رنگ صورتی
  • انبه
  • یک پرتقال
  • پسته
  • کشمش

خطرات احتمالی مصرف پتاسیم:

در افرادی که کلیه های سالم دارند، مصرف مقدار زیادی پتاسیم از طریق ادرار از بدن دفع می شود و عارضه ای ایجاد نمی کند. فقط چند مورد مسمومیت با پتاسیم در این افراد گزارش شده است. هیچ گزارشی مبنی بر مسمومیت با پتاسیم از طریق مصرف غذا گزارش نشده است. مصرف بیش از حد پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد.

برخی از مکمل های ورزشی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم هستند. اگر کلیه های شما نیز قادر به دفع پتاسیم اضافی نیستند، به دلیل اثراتی که بر قلب دارد، می تواند کشنده باشد. رژیم غذایی عمومی و الگوهای غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری و سلامت کلی بدن مهم هستند. بهتر است روی غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی مفید تمرکز کنید.

قرص پتاسیم چیست؟ خواص و منابع غذایی پتاسیم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top