قیمت های عجیب نوارهای قدیمی خبرساز شد


من گزارش میدم اخبار اقتصادی به گزارش گجت نیوز، به لطف سریال محبوب “چیزهای عجیب” و احیای برخی از آثار کلاسیک، نوستالژی های زیادی از دهه 80 و 90 به زندگی روزمره ما بازگشته است. همچنین مدتی است که هنرمندان مختلف در کارهای جدید خود از عناصر نوستالژیک و خاطره انگیز استفاده می کنند. به عنوان مثال، “Release” تیلور سویفت به صورت سی دی و وینیل و همچنین کاست موجود است.

بازیگران نگران/ هوش مصنوعی جایگزین آنها می شود؟

بر اساس گزارش بیلبورد، اگرچه فروش نوار کاست در سال 2015 کاهش یافت و تنها 81000 کاست در ایالات متحده فروخته شد، اما در سال گذشته شاهد افزایش غیرمنتظره 440000 کاست بودیم.

حالا نوازندگان مشهوری چون «The Weeknd»، «لیدی گاگا» و «مارن موریس» نیز سوار بر این موج نوستالژیک هستند و آثار خود را بر روی نوار عرضه می کنند. همچنین، انتشار مجدد آثار کلاسیک توسط 2Pac، Snoop Dogg، Dr. در و دیگر نوازندگان مشهور در این قالب در مورد احیای کاست صحبت می کنند.

کاست چیست؟

در میان فرمت های ذخیره سازی رسانه، کاست یک فرمت بسیار قدیمی است. این فرمت که 60 سال از عمر آن می گذرد، توسط فیلیپس، غول الکترونیک آن زمان ابداع شد و برای چندین دهه بسیار محبوب بوده است. حتی پس از اینکه سی دی ها و حتی MP3 ها بازار را در اختیار گرفتند، کاست ها همچنان به فروش بسیار خوبی ادامه دادند. عمدتاً به این دلیل که وسایل نقلیه قدیمی فقط به دستگاه پخش کاست مجهز بودند. آنها همچنین به راحتی در بازارهای کوچک، فروش گاراژ، و در گوشه های تاریک و مرطوب فروشگاه ها یافت می شوند.

کاست در اصل یک نوار 8 تراک کوچک است که به روشی مشابه با فرمت قدیمی VHS کار می کند. به این ترتیب داده ها روی نوار مغناطیسی که بین دو قرقره قرار دارد نوشته و خوانده می شود. همانطور که نوارها به طور یکنواخت پیچیده می شوند، قسمت در معرض دید توسط نوار نوار خوانده می شود.

این طرح دارای چندین مزیت از جمله قابلیت ضبط صدا در دو طرف نوار می باشد. مانند صفحات وینیل، نوارها دارای یک طرف A و یک B هستند، به این معنی که می توانید دو برابر بیشتر داده را روی یک ضبط کنید و سپس آن را پخش کنید. می‌توانید آن را در حالت معکوس قرار دهید و به‌جای اینکه مجبور باشید هر بار آهنگ‌ها را مرور کنید، آهنگ دیگری پخش کنید.

البته نوارها ایراداتی هم داشتند. گاهی اوقات قطعات را به درستی اجرا نمی کنند و خیلی پایدار نیستند. در ضمن کیفیت پخش این فرمت به خصوص در مقایسه با CD یا MP3 خوب نیست.

نوار کاست کمیاب است

در چند سال اخیر قطعا شوک های زیادی وارد بازار شده است که از جمله آنها رونق دوباره کاست ها است. هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که قالب منسوخ چند دهه پیش از مرگ بازگردد. اکنون تولیدکنندگان و فروشگاه‌های ضبط در حال تلاش برای پاسخگویی به تقاضای جدید برای نوار هستند.

برخی از تولیدکنندگان اکنون در تلاش هستند تا با خرید و تعمیر ماشین‌های قدیمی‌تر، تولید انبوه کارتریج‌ها را از سر بگیرند. علاوه بر این، شرکت های مختلفی مانند شرکت ملی صدا، اناس مدیا و RTM وجود دارند که منبع اصلی درآمد آنها تولید کاست است و بی شک این رونق در صنعت مورد استقبال آنها نیز قرار خواهد گرفت.

برای مدتی، کاست ها نیز به سرنوشت فلاپی دیسک دچار شدند. جذابیت اولیه آنها مدت هاست که از بین رفته است، عمدتاً به دلیل ظهور فناوری های جدید مانند پخش کننده های MP3 و متعاقباً پخش موسیقی با هدف مشابه، اما راحت تر و با کیفیت محصول نهایی بالاتر. به همین دلیل استفاده از نوارها به مصارف خاص از جمله تبدیل آن به رسانه ای برای اهداف آموزشی و مذهبی تقلیل یافت و تعداد قابل توجهی از آنها نیز به دلایل آرشیوی به دولت تحویل داده شد.

اما این پایان کار نبود، و ظهور دوباره نوار کاست دوباره در سال 2006 آغاز شد، زمانی که هیپسترها کارهای عجیب و غریبی مانند انتشار آهنگ های خود روی نوار انجام می دادند. در حالی که موج اخیر نمایانگر یک رونق بیشتر برای صنعت کاست است، باید دید که آیا تجدید علاقه به نوارها فقط یک مد گذرا است یا اینکه قالب برای دهه های آینده باقی خواهد ماند.

قیمت های عجیب نوارهای قدیمی خبرساز شد

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top