مشکل در دسترس نبودن گوگل ادز برای کاربران ایرانی حل شده است


به روز رسانی 1401/07/26

گوگل ادز نزدیک به یک هفته برای کاربران ایرانی در دسترس نبود و در تاریخ 26/07/1301 این مشکل برطرف شد و همه چیز به حالت عادی بازگشت.

Google Ads یک پلت فرم تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است که کسب و کارها می توانند از آن برای بازاریابی خود به مشتریان استفاده کنند. اگرچه ساخت پنل گوگل ادز برای ایرانیان ممنوع است، اما امکان استفاده از سرویس تبلیغات گوگل برای مشاغل ایرانی وجود دارد.

در این نوع همکاری، اگر کاربر عبارات مربوط به کسب و کار تبلیغ کننده را در گوگل جستجو کند، وب سایت تبلیغ کننده با یک برچسب تبلیغاتی در بالای نتایج جستجو ظاهر می شود. برای هر کلیک، تبلیغ کننده باید به گوگل پول پرداخت کند.

این در حالی است که به نقل از سایت دیجیاتو، این سرویس از ابتدای هفته در ایران با اختلال مواجه شده و کسب و کارها به دنبال فیلترهای اینستاگرام و واتس اپ با مشکلات جدیدی مواجه شده اند. در برخی از ISP ها، تبلیغات گوگل به هیچ وجه نمایش داده نمی شود، در برخی دیگر علیرغم نمایش آگهی، نمی توان به سایت دسترسی داشت. یعنی کاربر با کلیک بر روی لینک آگهی وارد سایت مورد نظر نمی شود.

موضوعی که علاوه بر آسیب رساندن به درآمد و بازاریابی بنگاه های اقتصادی، آنها را نگران پرداخت هزینه تبلیغات بدون بازگشت می کند.

فیلتر یا اختلال؟

امیر آذری، مدیر عامل افرک، یکی از حوزه های کاری آنها تبلیغات گوگل است، در پاسخ به سوال دیجیاتو که آیا مشکل سرویس گوگل ادز به دلیل نقص یا فیلتر بوده است، گفت:

از روز یکشنبه، همه لینک‌های Google Ads با تمام IPهای ردیابی به googleadservices.com هدایت می‌شوند، پیوندی که اخیراً فیلتر نشده است، اما چندین سال است که فیلتر نشده است. در واقع تا کنون 90 درصد از لینک های گوگل ادز به دامنه اصلی گوگل و تنها 10 درصد به googleadservices هدایت می شدند و بنابراین این تعداد محدود برای مشتریان قابل مشاهده نبود. اما اکنون با این تغییر و فیلتر وب سایت ذکر شده، تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود، اما کاربران پس از کلیک نمی توانند به سایت مورد نظر منتقل شوند، بنابراین نرخ کلیک کاهش یافته است.

اگر به درگاه خدمات الکترونیک کارگروه نمونه محتوای مجرمانه مراجعه کنید و درخواست رفع فیلتر این سایت را با پیام «درخواست رفع فیلتر سایت مورد نظر شما قبلاً 3 بار مطرح شده است» ثبت کنید. در کارگروه نمونه و با این درخواست مخالفت شد. بنابراین، دیگر نمی توانید درخواست حذف فیلتر را ثبت کنید.

موضوعی که آذری نیز به آن اشاره کرد و از رایزنی با کارگروه شناسایی مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد که هنوز به نتیجه نرسیده است. به گفته وی، برای حل این مشکل تنها دو راه وجود دارد، همکاری وزارت ارتباطات یا گوگل که البته دومی را محتمل‌تر می‌داند:

یا باید فیلتر دامنه از سمت ایرانی برداشته شود یا گوگل تنظیمات این سرویس را به حالت قبل بازگرداند.» اجرای هر دو راه حل موجود دشوار بود، اما ما امیدواریم که گوگل سیاست خود را تغییر دهد. اکثر آژانس های تبلیغاتی از امارات و ترکیه تامین می شوند و این شرکت ها پس از تغییرات اخیر در گوگل شاهد کاهش درآمد خود خواهند بود. علاوه بر این مشکل، با گزارش طرف ایرانی می توان به تغییر تصمیم گوگل نیز امیدوار بود، البته نباید خیلی خوشبین بود.»

با توجه به سیستم درآمدزایی گوگل از هر کلیک لینک، آیا کسب و کارها باید برای این تبلیغات ناموفق هزینه کنند؟ مدیرعامل افرک دیجیاتو در پاسخ به این سوال گفت: از آنجایی که پس از کلیک کاربر درخواست به سرور نمی رسد، هیچ مبلغی از حساب تبلیغ کننده کسر نمی شود زیرا به هیچ عنوان کلیک محاسبه نمی شود.

در نهایت، او گفت که شاید تعدادی از شرکت های خدماتی بتوانند با درج شماره تلفن در متای گوگل، مشکل اخیر را تا حدودی پوشش دهند، اما در کل این موضوع به حجم تبلیغات و بازدهی آن لطمه خواهد زد.

فیلتری که فقط اتفاق نیفتاد

“سارا بخشنده” کارشناس تبلیغات گوگل از شرکت ادنیک تایید کرد که گوگل اخیرا لینک های تبلیغاتی را به googleadservices تغییر مسیر داده و اعلام کرده است که این وبسایت قبلا فیلتر شده است.

اما در یکی دو ماه گذشته، با اختلالات مختلفی از سوی Google مواجه بوده‌ایم، از ارسال اعلان‌ها تا دانلود از Google Play. مشکلات با همکاری یکی از مدیران ایرانی گوگل حل شد. آیا می توانیم امیدوار باشیم که این چالش را حل کنیم؟ دیجیاتو در پاسخ به این سوال گفت:

“متاسفانه، گزارش یک مشکل به گوگل آسان نیست. اما کاربران عادی می توانند این را به گوگل گزارش دهند که تجربه کاربری بهتری در دامنه ریشه داشته اند. اگرچه جامعه ایران کوچک نیست، اما شاید نتوانیم فشار خاصی برای تغییر این رویه در مقابل خیل عظیم کاربران گوگل اعمال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گوگل ادز یکی از بهترین و پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی است، معتقد است که مشکل اخیر دامن‌گیر کسب‌وکارها می‌شود و کسانی که مخاطب آن‌ها فقط ایران است، باید به کانال‌های بازاریابی دیگر بروند یا حتی مخاطبان هدف خود را تغییر دهند.

گوگل برای کلیک روی لینک ها هزینه ای از شما دریافت نمی کند

«رضا شیرازی» کارشناس بازاریابی اینترنتی نیز از فیلتر شدن لینک های مرتبط با گوگل ادز از ۲۶ مهرماه سال جاری از ایران خبر داد. او به دیجیاتو گفت که آدرس googleadservice.com فیلتر شده است و به همین دلیل وقتی کاربر روی لینک تبلیغ کلیک می کند، با خطای TimeOut مواجه می شود.

شیرازی هم خیال کسب و کارها را راحت کرد و گفت به ازای هر کلیک روی تبلیغات هیچ هزینه ای از تبلیغ کننده کسر نمی شود.

با توجه به اینکه هزینه ای که گوگل از کاربر دریافت می کند بر اساس کلیک محاسبه می شود، در صورتی که درخواست به سرور گوگل نرسد، گوگل نیز هزینه ای را کاهش نمی دهد. در هر صورت، این تاثیر منفی خواهد داشت، زیرا نرخ کلیک کاربر نقش مهمی در فاکتور امتیاز کیفیت گوگل دارد.

این کارشناس بازاریابی با تاکید بر اینکه بسیاری از کسب و کارها از گوگل ادز برای فروش استفاده می کنند، معتقد است فیلتر شدن این سرویس می تواند به طور مستقیم بر فروش و بازاریابی بنگاه های اقتصادی تاثیر منفی بگذارد:

«تبلیغات گوگل و سئو تأثیر مستقیمی بر فروش دارند زیرا مصرف کنندگان را از انتهای قیف فروش به سمت کسب و کارها هدایت می کنند. اکنون ناپدید شدن کانال گوگل ادز در ایران فروش مغازه ها، کسب و کارهای گردشگری و بسیاری از خدمات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فیلتر گوگل ادوردز غیر منطقی است

علیرضا اشکان، یکی از فعالان کمپین بازاریابی، اختلال در سرویس گوگل ادز را تایید کرد و به دیجیاتو گفت که در حال بررسی بیشتر این موضوع هستند: «در حال حاضر تبلیغات نمایش داده می شوند، اما هیچ تبدیلی برای تبلیغات وجود ندارد. “به نظر می رسد Googleadsservice.com فیلتر شده است زیرا استفاده از ابزارهای تغییر IP مشکل را حل می کند.”

وی با غیر منطقی ارزیابی فیلتر این سرویس ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده مشکل برطرف شود.

اشکان در پاسخ به سوال دیجیاتو که این موضوع چه تاثیری بر کسب و کار خواهد داشت، گفت: کسب و کار ترجیح می دهد از اینستاگرام مورد توجه قرار نگیرد و برای اینکه در معرض دید مشتری قرار بگیرد، باید در جایی که مشتری انتظار تبلیغ دارد حضور داشته باشد. اما اکنون، اگر آن کانال نیز بسته شود، هیچ راه دیگری برای ارتباط با مصرف کنندگان و مشتریان به جز وب سایت خود کسب و کار وجود نخواهد داشت که منجر به رکود می شود.

علی کشفی، یکی از بنیانگذاران فلایتیو نیز در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که مشارکت آنها از گوگل ادز از یکشنبه هفته جاری رو به کاهش بوده است.

کشفی با ابراز تعجب گفت که سرویس تبلیغات گوگل در سال های اخیر چندین بار توسط سرویس فیلتر فقط تبلیغات فیلتر و رفع فیلتر شده است و دلیل آن را هرگز به صورت رسمی اعلام نکرده است.

بنیانگذار فلایتیو با تاکید بر اینکه فیلترینگ و محدودیت های اخیر اینترنت آسیب هایی را به کسب و کارها وارد کرده است که به راحتی قابل جبران نیست، گفت: مشکل اخیر تمامی کسب و کارهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این سرویس برای نصب اپلیکیشن، ورود به وب سایت ها، تبلیغات ویدئویی استفاده می کنند. ، و غیره. ، بر کاری که انجام می دهند تأثیر می گذارد.

کانال های تبلیغاتی مانند اینستاگرام در حال حاضر فیلتر هستند و هیچ ارگان رسمی زمان خاصی را برای رفع فیلتر اعلام نکرده است. در این راستا و در حمایت از کسب و کار، به نظر می رسد کارگروه فیلترینگ باید این فیلتر قدیمی را حذف کند تا فشار بر بنگاه های اقتصادی مضاعف نشود.

منبع: وب سایت دیجیاتو

مشکل در دسترس نبودن گوگل ادز برای کاربران ایرانی حل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top