مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

مهارت های بازاریابی چیست + بررسی اجمالی 30 مهارت ضروری


بازاریابی در دنیای امروز نقش های جدید و متفاوتی به خود گرفته است. گزارش اخیر گارتنر نشان می دهد که برخی از مهارت های بازاریابی، از جمله تجزیه و تحلیل داده ها، مدیریت محصول و درک نیازهای مشتری، از سخت ترین وظایف بازاریابان است. این مهارت ها چالش برانگیز هستند زیرا همه شرکت ها به دنبال آن هستند. گزارش گارتنر می گوید که داشتن دانش گسترده در زمینه های مختلف بازاریابی، تفاوت بین بازاریابی مدرن و سنتی است. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه بازرگانی می خواهیم به موضوع مهارت های بازاریابی بپردازیم. اگر شما نیز به حرفه بازاریابی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نگاهی به تعریف رایج مهارت های بازاریابی

مهارت های بازاریابی ویژگی ها و توانایی هایی هستند که به طور مستقیم در حوزه بازاریابی قابل اجرا هستند. این مهارت‌ها ابزارهایی را فراهم می‌کنند که به بازاریابان کمک می‌کند تا در این زمینه رقابت کنند و برتری پیدا کنند. یک شرکت استخدامی به دنبال فردی است که بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد و به نتایج مورد نظر شرکت برسد یا حتی از آن فراتر رود. با نشان دادن مهارت های مناسب در رزومه خود، می توانید خود را به عنوان کاندیدای مناسب برای دستیابی به اهداف شرکت به یک کارفرمای بالقوه معرفی کنید. برای موفقیت و پیشرفت در زمینه بازاریابی، یک بازاریاب به ترکیبی از مهارت های سخت و نرم نیاز دارد. در اینجا برخی از مهم ترین مهارت های بازاریابی وجود دارد که باید سعی کنید در رزومه خود بگنجانید.

  1. شجاعت یکی از مهارت های بازاریابی است

بازاریابی به مهارت های خاصی نیاز دارد. به خصوص اگر قصد دارید در این زمینه برتر شوید، باید تجربه کافی در شناخت فرصت ها و ریسک ها داشته باشید و با هوش و استعداد مشکلات را حل کنید تا به هدف خود برسید. یک بازاریاب مهارت های ارتباطی بالایی دارد و بدون اطلاع از جزئیات چیزی را تایید یا رد نمی کند. او جسور است و بیش از همه بر نیازهای مشتری تمرکز می کند.

  1. به دیگران انگیزه بده!

شاید شما یک بازاریاب باتجربه و پرشور باشید، اما برخی از همکارانتان در تیم کاریتان مانند شما شور و اشتیاق ندارند. در این شرایط باید بدانید که چگونه آنها را تحریک کنید و روحیه آنها را بالا ببرید.

  1. صبر یکی از مهارت های بازاریابی است

یکی از مهم ترین مهارت های یک بازاریاب، توانایی صبور بودن در برخورد با مشتریان است. در این فرآیند نباید عجله کنید و باید ثابت و مستمر باشید. ناامید نشوید و دست از تلاش بردارید.

  1. خلاق بودن

یکی از راه های نوآوری و موفقیت در بازاریابی، ارائه خدمات جدیدی است که رقبا ندارند و به درستی نیازهای مشتریان خود را برآورده می کنند.

  1. طراحی را خوب بشناسید

به عنوان یک بازاریاب، نیازی به تجربه طراحی ندارید. فقط باید بدانید که چگونه طرح های خوب و بد را جدا کنید و سلیقه مشتری را درک کنید و از وب سایت ها، فیلم های تبلیغاتی، اینفوگرافیک ها و محتوای مناسب با سلیقه مشتری استفاده کنید.

  1. استفاده از تکنولوژی یکی از مهارت های بازاریابی است

در دنیای امروز بازاریابی بیشتر به صورت دیجیتالی انجام می شود و برای این کار از ابزارها، خدمات و سیستم عامل های مختلفی استفاده می شود. یک بازاریاب دیجیتال باید بتواند از مهارت های طراحی گرافیک، CMS، تجزیه و تحلیل داده ها، برنامه ریزی و پیام رسانی، رسانه های اجتماعی، اتوماسیون بازاریابی و سایر ابزارهای دیجیتال فعلی و نوظهور استفاده کند.

  1. استفاده از نمودارها یکی از مهارت های بازاریابی است

محتوای بصری معمولا برای ما قابل درک تر و جذاب تر از متن است. بر اساس تحقیقات، استفاده از نمودارها، یادداشت‌ها و اسلایدها می‌تواند به درک بهتر و انتقال آسان‌تر اطلاعات و همچنین امکان بازاریابی جذاب‌تر و…

  1. تلفن همراه

امروزه استفاده از تلفن همراه برای انجام کارهای مختلف مانند جستجوی آنلاین و خواندن مطالب رایج شده است. یک بازاریاب موفق بر مهارت های تلفن همراه مسلط است.

  1. سازمان دادن

به عنوان یک بازاریاب، باید بتوانید اقدامات کوچک را با نتایج بزرگ ترکیب کنید. این امر با داشتن تیم بازاریابی قوی و استفاده از استراتژی های بازاریابی امکان پذیر خواهد بود.

  1. نمونه ای از مهارت های بازاریابی را خلاصه کنید

به عنوان یک بازاریاب، باید بتوانید یک ایده پیچیده را به یک جمله ساده و جذاب تبدیل کنید. برای این کار باید با مشتری صحبت کنید و نیاز او را درک کنید.

بیشتر بخوانید:  ماجرای عکس زنان با قابلمه مقابل دانشگاه تهران

  1. جلب توجه کرد

به عنوان یک بازاریاب محصول، باید محصول خود را به خوبی بشناسید و به مشتری نشان دهید که چرا باید آن را بخرد. یک راه مفید برای انجام این کار ارسال پیام به کانال های مربوطه است.

  1. نمونه ای از مهارت های بازاریابی را تجربه کنید

برای رسیدن به هدف مشخص شده، باید گزینه و عملکرد مطلوب را تجربه کرد. هرگز بدون آزمایش یک کسب و کار راه اندازی نکنید.

  1. شاخص ها

پروژه های بازاریابی معیارهای مختلفی دارند. مانند تعداد مشترکین، بازدیدکنندگان وب سایت، دانلودها، گزینه انتخاب شده و درآمد و غیره. برخی از این معیارها مهمتر از سایرین هستند و باید به نیازهای مشتریان و محصول فعلی خود توجه کنید.

  1. CRO یکی از مهارت های بازاریابی

CRO مخفف بهینه سازی نرخ تبدیل است. این مهارت برای بازاریاب حرفه ای بسیار مهم است. هدف نهایی تبلیغات افزایش فروش است و یک بازاریاب می تواند با استفاده از تکنیک ها و راهکارهای CRO این روند را تسریع بخشد. یادگیری این اصول بسیار آسان است و شما را قادر می سازد تا بهترین روش را برای رفع نیازهای مشتریان خود انتخاب کنید.

  1. عملکرد مناسب در شرایط سخت

یکی دیگر از مهارت هایی که در حرفه بازاریابی ارزش زیادی دارد، توانایی عملکرد خوب در شرایط سخت است. اینکه یک بازاریاب بتواند نیازهای مشتری را در برابر کمبود برآورده کند و بهترین عملکرد را داشته باشد، او را از سایرین در این حرفه متمایز می کند.

  1. قیمت گذاری نمونه ای از مهارت های بازاریابی است

یک بازاریاب موثر باید بتواند تاثیر هزینه های تولید، کیفیت، انتظارات مشتری، شرایط بازار و رقابت را بر محصول درک کند. بهینه سازی و کنترل قیمت می تواند به شما و مشتریانتان کمک کند تا به سود بالاتری دست پیدا کنید.

  1. تصویر خود را در اذهان عمومی بهبود بخشید

یک بازاریاب حرفه ای می داند که موفقیت او در کارش بستگی زیادی به این دارد که مشتریانش در مورد او چگونه فکر می کنند و به همین دلیل همیشه سعی می کند مهارت ها و قابلیت های خود را در ذهن مخاطبان ارائه دهد. حضور در رسانه های اجتماعی و بحث در مورد رویدادها راه های موثری برای تبلیغ تصویر شما هستند.

  1. پیش بینی و پاسخگویی به نیازها یکی از مهارت های بازاریابی است

داشتن روش ها و تکنیک ها در حرفه بازاریابی به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتری را جذب کنید. قبل از ملاقات با مشتری، سعی کنید عوامل اعتماد را افزایش دهید. مثلا ارسال رایگان ارائه دهید یا تخفیف مناسب بدهید، این عوامل به پیشرفت شما در این حرفه کمک زیادی می کند.

  1. تشویق مشتریان به خرید

بسیاری از مردم معمولاً به دلیل ترس از خرید برخی از محصولات را از خرید آنها منصرف می کنند. در چنین شرایطی یک بازاریاب هوشمند سعی می کند مشتری را به خرید کالای خود تشویق کند. تشویق مشتری با صحبت در مورد کیفیت محصول و ویژگی های منحصر به فرد آن انجام می شود.

  1. مهارت تصمیم گیری یکی از مهارت های بازاریابی است

گاهی افراد با وجود داشتن اطلاعات کافی نمی توانند تصمیم درستی بگیرند و ممکن است اشتباه کنند. تصمیم گیری را می توان مانند هر مهارت دیگری یاد گرفت. سعی کنید، تجزیه و تحلیل کنید و راه حل مناسب را انتخاب کنید. حتی اگر شکست بخورید، از اشتباه خود درس خواهید گرفت.

  1. شبکه های اینترنتی

برای استفاده از فرصت‌ها و ایده‌های بهتر، باید با افراد بیشتری آشنا شوید و بنابراین باید زمان زیادی را صرف ارتباط با افراد در شبکه‌های اجتماعی، کنفرانس‌ها و دیگر بسترهای اینترنتی کنید.

  1. ملاقات HTML

این مهارت سواد اینترنتی برای هر کسی که در حوزه دیجیتال کار می کند ضروری است. لازم نیست در این زمینه تجربه داشته باشید، اما برای حرفه بازاریابی باید دانش کافی در این زمینه داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که داشتن مهارت های HTML تا 20 درصد در رشد شغلی بازاریابان موثر است.

  1. روابط اجتماعی

در واقع ارتباطات اجتماعی نقش مهمی در حرفه بازاریابی ایفا می کند. به طوری که 92 درصد از بازاریابان می گویند حضور در شبکه های اجتماعی باعث افزایش فروش آنها شده است. انتخاب شبکه مناسب و فعال ماندن در این رسانه ها بسیار مهم است. گاهی اوقات استخدام یک متخصص رسانه های اجتماعی می تواند به بهبود عملکرد حرفه ای شما کمک کند.

  1. همزمانی چندین پروژه

خیلی خوب است که روی انجام بهترین کار روی یک پروژه تمرکز کنید، اما باید بتوانید همزمان چندین پروژه و ایده را مدیریت کنید. داشتن مهارت های مدیریت زمان در حرفه بازاریابی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:  قطع یارانه نقدی 400 هزار نفر صحت دارد؟

  1. تحقیق یکی از مهارت های بازاریابی است

بازاریابی به تحقیق نزدیک است. تحقیق یعنی تجزیه و تحلیل صنایع مختلف، مصاحبه، نظرسنجی و غیره. بازاریاب که بتواند داده های لازم برای پروژه خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند، نه تنها موفق خواهد بود، بلکه در سال های آینده به سطح بالایی نیز خواهد رسید.

  1. رهبری

یک بازاریاب عالی یک رهبر قوی است و به تیم خود برای رسیدن به اهداف حرفه ای انگیزه می دهد.

  1. بهتر و سریعتر در وب جستجو کنید

اگر بدانید که چگونه از اینترنت به درستی استفاده کنید و مهارت های لازم برای جستجوی اطلاعات را داشته باشید، می توانید به سرعت دانش و داده های مفید برای شغل خود را به دست آورید.

  1. ایجاد محتوای جذاب یکی از مهارت های بازاریابی است

در واقع تولید محتوا یکی از مهارت های کلیدی در بازاریابی است. بازاریابی امروزی بیشتر بازاریابی دیجیتال است و دیجیتال نیز به تولید محتوا بستگی دارد. محتوای خوب می‌تواند شامل قالب‌های مختلفی باشد، مانند اینفوگرافیک، وبلاگ، ویدئو، پادکست، کتاب الکترونیکی، مطالعات موردی، آموزش، مصاحبه، نمایه، بررسی، فهرست، رویداد، گزارش، اسلاید و موارد دیگر. یک بازاریاب خلاق باید توانایی ایجاد محتوای جذاب و تسلط بر حداقل چند نوع محتوا را داشته باشد.

  1. ارتباط موثر یکی از مهارت های بازاریابی است

ارتباط موثر به این معنی است که می توانید به خوبی با مردم صحبت کنید و پیام خود را منتقل کنید. نحوه رفتار شما با مشتریان تأثیر زیادی بر موفقیت حرفه ای شما دارد. در عصر مدرن، ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت ها در حرفه بازاریابی است.

بیشتر بخوانید:  هشدار تلخ مقامات بهداشت ودرمان غزه !

  1. تسلط بر بیان

شما باید بتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و با استفاده از روش های مناسب آنها را متقاعد کنید تا با شما همکاری کنند و نیازها و خواسته های آنها را برآورده کنند. در بازاریابی باید دیگران را وادار به خرید محصول خود کنید و هر چه در فن بیان مهارت بیشتری داشته باشید در این حرفه پیشرفت بیشتری خواهید کرد.

  1. مهارت های مذاکره یکی از مهارت های بازاریابی است

در هر شرایطی، چه مطلوب و چه نامطلوب، باید بتوانید با دیگران مذاکره کنید و به توافقات مطلوب برسید. مذاکره مستلزم استفاده از تکنیک های مختلفی است که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند.

  1. تحلیل احساسات

چه مشتری شما یک مدیر باشد یا یک فرد عادی، باید بتوانید احساسات آنها را درک و تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس آن عمل کنید. این یک مهارت بازاریابی عالی است زیرا مردم اغلب محصولات خود را بر اساس احساسات خود انتخاب می کنند تا منطق خود. بنابراین شناسایی احساسات مشتری اولین قدم برای موفقیت شماست.

آخرین کلمه

بسیار خوشحالیم که تا پایان این مقاله در کنار تیم دانشگاه بازرگانی بودید. همانطور که می دانید بازاریابان در ایران در زمینه تبلیغات و بازاریابی شرکت ها فعالیت می کنند. امروزه بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی دیجیتال بسیار جالب است و به دلیل رشد و محبوبیت شبکه های اجتماعی، بازار پر رونقی دارد. البته بازاریابی به تخصصی شدن و متنوع شدن ادامه می‌دهد و مدل‌های مختلف بازاریابی در حال ظهور است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، اشتغال بازاریابان در سطوح مختلف افزایش چشمگیری داشته باشد. واقعیت این است که تولید و فروش همیشه با هم خواهند بود و بازاریاب نقش پل ارتباطی بین آنها را بازی می کند! به نظر شما چه مهارت های دیگری در حرفه بازاریابی مهم است؟

مهارت های بازاریابی چیست + بررسی اجمالی 30 مهارت ضروری

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top