مهلت تصویب 85 استاندارد خودرویی تمدید نمی شود

مقرر شد استانداردهای 85 گانه خودرویی از دی ماه 1396 اجرایی شود و خودروهای تولید داخل یا وارداتی با این استانداردها به بازار عرضه شوند. اما پس از آن به دلایل مختلف این مهلت بارها تمدید شد.

در این سال‌ها، فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی معتقد بودند که اجرای 85 استاندارد خودرویی بدون در نظر گرفتن عوارض آن منجر به نارضایتی مشتریان و از دست دادن تولید و بازار می‌شود و معتقد بودند اجرای این استانداردها باعث توقف تولید خودروهای بزرگ می‌شود.

حتی در مقطعی هاشم یکهزار، مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: شرکت های بنز و هیوندای نمی توانند استانداردهای خودرویی مورد نیاز سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کنند.

اما سازمان ملی استاندارد ایران در اولین روز مردادماه ۱۳۹۷ بر اساس بررسی های خود، رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را در سه خودروی سیتروئن، آمیکو و وانت فاو (محصول مشترک گروه بهمن و خودروساز چینی) تایید کرد.

اندکی پس از آن، در شهریور ۱۳۹۶، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که به خودروسازانی که قصد دارند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، مهلت داده می شود تا در شرایط فعلی و تحریم به تولید کمک کنند.

ادامه تحریم ها سازمان ملی استاندارد ایران را بر آن داشته تا در موارد متعددی مهلت های طولانی تری را برای برخی استانداردها در نظر بگیرد. به عنوان مثال، خودروسازان داخلی توانسته اند برای خودروهای تجاری سنگین «ترمز هوشمند» تولید کنند. عملکرد ترمز هوشمند به این صورت است که حتی اگر راننده پشت فرمان خودرو بخوابد، در صورت وجود مانع در جاده، خودرو را با عملکرد خود متوقف می کند.

در خودروها نیز این گزینه وجود دارد که اگر خودرو از مسیر مشخص شده منحرف شود یا به سمت دره، گاردریل و غیره حرکت کند، صندلی راننده شروع به لرزیدن می کند. این فناوری نیز وارد شد و با مشکل تحریم مواجه شد و در نهایت شورای عالی استاندارد به خودروسازان مهلت داد تا موارد مذکور و برخی استانداردهای دیگر را که با همین مشکلات مواجه بودند رعایت کنند.

اما اجرای استانداردهای ایمنی و عملکرد خودرو مورد تقاضای خودروسازان قرار گرفت و اعلام شد که بدون هیچ گونه مصالحه ای (حتی با بحران کرونا در چند سال اخیر) استانداردها در زمان تعیین شده اجرا شوند. به عنوان مثال، همانطور که وعده داده شده بود، پراید در تیرماه 1398 و پژو 405 در مرداد همان سال از خط تولید خارج شدند.

سازمان ملی استاندارد ایران در سال 1401 خودروسازان را ملزم به حذف پنج محصول قدیمی فاقد کیفیت و ایمنی از خطوط تولید خود کرد.

در دو سال گذشته بر اساس یکصد و پانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد مقرر شد در جدول زمانی مشترک وزارت ایمنی و سازمان ملی استاندارد ایران، تعلیق برخی پرونده های مربوط به استانداردهای 85 گانه خودرویی لغو شود.

این برنامه که از سوی وزارت امنیت پیشنهاد شده بود، باید به گونه ای طراحی می شد که علاوه بر تحقق الزامات قانونی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان نهاد حاکمیتی، آسیبی به تولید داخلی به خصوص در رده خودروهای پرتیراژ وارد نکند.

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان مراسم رونمایی از دومین محصول جدید ایران خودرو در سال 1401 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص استانداردهایی که خودروسازان برای تولیدات داخلی خود باید رعایت کنند، قبلاً مواضع خود را صریح و قاطعانه اعلام کرده ایم و قاطعانه بر حفظ حقوق مردم طبق قانون ایستاده ایم.

وی در همین مراسم اعلام کرد: انتظار دولت، سازمان ملی استاندارد ایران و ارکان تصمیم گیر در این زنجیره این است که خودروسازان داخلی حقوق و رضایت مردم را بیاموزند که این امری اخلاقی، قانونی و شرعی است.

این مسئول چندی پیش در مراسم اختتامیه جایزه ملی کیفیت 1402 در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن مهلت اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی گفت: در این حوزه قانون فصل گفتمان است و با سپری شدن مهلت مقرر طبق قانون اجرایی می شود.

وی همچنین تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد یک سازمان مردمی است و تمام تلاش خود را برای حفظ ایمنی، سلامت، کیفیت زندگی و مصرف مردم در زمینه های مختلف به کار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است آخرین مهلتی که سازمان ملی استاندارد برای استانداردهای 85 گانه داده است، پایان تیرماه سال جاری است.

مهلت تصویب 85 استاندارد خودرویی تمدید نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top