موتور خودرو چیست، انواع و اجزای آن چیست؟


موتور خودرو یکی از اجزای مهم و حیاتی آن است که برای عملکرد صحیح خودرو ضروری است.

در واقع موتور خودرو قلب خودرو است که وظیفه تبدیل سوخت به انرژی مکانیکی برای تامین انرژی خودرو را بر عهده دارد.

موتور موجود در خودرو به عنوان قلب خودرو برای تولید نیرو و به حرکت درآوردن آن به سوخت و هوا نیاز دارد و این سیستم پیچیده ای است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام عملکرد خاصی دارند.

موتورهای احتراق داخلی (ICEs) رایج ترین نوع موتور مورد استفاده در خودروهایی هستند که سوخت را در داخل موتور برای تولید نیرو می سوزانند.

دو نوع اصلی این موتورها موتورهای بنزینی و موتورهای دیزلی هستند.

در این مقاله به بررسی انواع موتورهای خودرو، اجزای سازنده آنها و عملکرد هر قطعه می پردازیم.

قبل از خواندن کل مقاله می توانید مقاله قبلی را با عنوان مطالعه کنید قطعات ماشین با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

موتور خودرو ماشینی است که انرژی شیمیایی را از سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

سپس از این انرژی مکانیکی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود.

موتورهای خودرو به طور کلی به عنوان موتورهای احتراق داخلی طبقه بندی می شوند.

این بدان معنی است که احتراق سوخت و هوا در داخل موتور انجام می شود، بر خلاف موتورهای احتراق خارجی که احتراق در خارج از موتور انجام می شود.

کارکرد موتور چیست؟

موتور خودرو وظیفه تامین نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را بر عهده دارد.

موتور با سوزاندن سوخت (بنزین یا گازوئیل) انرژی را تامین می کند و چرخ های خودرو را از طریق گیربکس می چرخاند.

در موتورهای بنزینی سوخت با هوا در سیلندر مخلوط می شود و با ترکیب این مخلوط با اکسیژن هوا، انفجار کوچکی ایجاد می شود که باعث حرکت پیستون به سمت پایین و سپس بالا می شود و این حرکت پیستون ها باعث چرخش میل لنگ می شود. .

در موتورهای دیزلی هوا به داخل سیلندر فشرده شده و سپس سوخت به داخل آن تزریق می شود تا با فشار زیاد و حرارت موجود باعث احتراق شود و این احتراق باعث حرکت پیستون ها و حرکت خودرو می شود.

به طور کلی وظیفه موتور خودرو تامین نیروی لازم برای حرکت خودرو می باشد و با توجه به اهمیت زیادی که دارد نگهداری و تعمیرات منظم آن برای کارکرد بهینه خودرو بسیار مهم است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. جزئیات زیر

انواع موتور خودرو

به طور کلی و در نگاه اول، قبل از طراحی و ساخت موتورهای الکتریکی، دو نوع اصلی موتور خودرو وجود داشت: موتورهای بنزینی و موتورهای دیزلی.

اما پس از سال 1833 اولین ماشین الکتریکی چرخشی در لندن طبق مقاله ویکیپدیا انجام شد.

بنابراین، انواع موتور خودرو عبارتند از:

  • موتور بنزینی
  • موتور دیزل
  • موتور برق

در زیر به شرح هر یک می پردازیم.

1- موتور بنزینی

موتور بنزینی یکی از معروف ترین و پرکاربردترین انواع موتورهای خودرو است.

این موتور با سوخت بنزین کار می کند که مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر و در اثر احتراق از شمع باعث مشتعل شدن موتور خودرو و حرکت آن می شود.

در موتورهای بنزینی پس از ضربه استارت و انفجار ناشی از احتراق مخلوط بنزین و هوا، پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد.

پیستون به یک میل لنگ متصل است که حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

سپس از حرکت چرخشی میل لنگ برای به حرکت درآوردن چرخ های خودرو استفاده می شود.

این نوع موتور به دلیل عملکرد نرم و بی صدا بیشتر در خودروهای سواری رایج است.

2- موتور دیزل

موتور دیزل نوع دیگری از موتور خودرو است که با سوخت دیزل کار می کند.

موتورهای دیزلی از شمع استفاده نمی کنند. در عوض، از گرمای فشرده سازی برای مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا استفاده می کنند.

موتورهای دیزلی کارآمدتر از موتورهای بنزینی هستند، اما همچنان گرانتر هستند.

در این موتور هوا در سیلندر فشرده شده و پس از فشرده سازی بیشتر، سوخت گازوئیل وارد سیلندر شده و به دلیل دمای بالای هوا به طور خودکار مشتعل می شود.

این نوع موتور به دلیل گشتاور بالا و راندمان سوخت بالاتر در بسیاری از خودروها رایج است.

موتورهای دیزلی از دوام بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی برخوردار هستند و آنها را به انتخاب بهتری برای کاربردهای سنگین تبدیل می کند.

3- موتور برق

موتور الکتریکی یکی از انواع موتورهایی است که با باتری الکتریکی کار می کند.

در این موتور از انرژی الکتریکی برای ایجاد حرکت استفاده می شود.

با توجه به اینکه موتورهای الکتریکی از الکتریسیته برای تولید نیرو استفاده می کنند، به دلیل راندمان بالا و آلایندگی کم در خودروها بسیار محبوب هستند.

اجزای موتور خودرو، عملکرد و عملکرد هر قسمت در موتور

موتور خودرو دارای اجزای مختلفی است. اجزای اصلی عبارتند از:

سیلندر

سیلندر یک لوله فلزی توخالی است که در آن احتراق سوخت و هوا صورت می گیرد.

بلوک سیلندر

بلوک سیلندر جزء ساختاری اصلی موتور است که سیلندرها، پیستون ها و میل لنگ را در خود جای داده است.

بلوک سیلندر معمولاً از چدن ساخته شده است (مورد چدن، مزایا و معایب آن ) یا آلیاژ آلومینیوم.

سر استوانه ای

سرسیلندر قسمت بالایی بلوک سیلندر است که سوپاپ ها، شمع ها و انژکتورهای سوخت را در خود جای داده است.

سر سیلندر معمولا از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.

پیستون

پیستون قطعه متحرکی است که در داخل سیلندر قرار می گیرد. پیستون در سیلندر بالا و پایین می رود و نیرو ایجاد می کند.

قرقره

شاتون یک میله فلزی است که پیستون را به میل لنگ متصل می کند.

میل لنگ

میل لنگ یک محور چرخشی است که حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.

میل بادامک

میل بادامک یک محور چرخشی است که دریچه های سرسیلندر را باز و بسته می کند.

دریچه ها

سوپاپ ها سوراخ های کوچکی در سر سیلندر هستند که به مخلوط هوا/سوخت اجازه ورود و خروج از سیلندر را می دهند.

شمع

شمع وسیله ای است که مخلوط هوا و سوخت را در سیلندر مشتعل می کند.

تزریق کننده ی سوخت

انژکتور سوخت وسیله ای است که سوخت را به داخل سیلندر تزریق کرده و آن را پاشش می کند.

روغن موتور

روغن موتور روان کننده ای است که به کارکرد نرم موتور کمک می کند.

تسمه تایم یا زنجیر تایم

تسمه یا زنجیر تایم وظیفه همگام سازی چرخش میل بادامک و میل لنگ را بر عهده دارد که تضمین می کند که سوپاپ ها در زمان صحیح در طول فرآیند احتراق باز و بسته شوند.

پمپ روغن

پمپ روغن وظیفه گردش روغن در موتور را بر عهده دارد.

این تضمین می کند که تمام قسمت های متحرک موتور برای جلوگیری از سایش روغن کاری شده اند.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد که از رادیاتور، پمپ آب و ترموستات تشکیل شده است.

رادیاتور مایع خنک کننده موتور را که از پمپ آب در گردش است خنک می کند.

ترموستات جریان مایع خنک کننده را برای حفظ دمای مورد نظر موتور تنظیم می کند.

موتور یک اتوموبیل چگونه کار می کند؟

یک موتور خودرو در چهار مرحله کار می کند: ورودی، فشرده سازی، احتراق و اگزوز.

  1. دوره معرفی یا ساکشن: در این مرحله، دریچه ورودی باز می شود و پیستون به سمت پایین حرکت می کند و مخلوطی از هوا و سوخت را به داخل می کشد.
  2. فشرده سازی: در این مرحله، دریچه ورودی بسته می شود و پیستون به سمت بالا حرکت می کند و مخلوط هوا و سوخت را فشرده می کند.
  3. احتراق: شمع، مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند و باعث انفجاری می شود که پیستون را به سمت پایین می راند.
  4. افتادن یا افتادن: در این مرحله سوپاپ اگزوز باز می شود و پیستون به سمت بالا حرکت می کند و گازهای خروجی را از سیلندر خارج می کند.

این مراحل بارها و بارها در موتورهای چهار زمانه که چرخ های ماشین را به حرکت در می آورند و ماشین را به حرکت وا می دارند تکرار می شود.

تعمیر و نگهداری موتور خودرو

موتورهای خودرو باید مرتباً بازرسی و نگهداری شوند تا به خوبی کار کنند و از آسیب جلوگیری شود. تعمیر و نگهداری منظم معمولاً شامل موارد زیر است:

  • تعویض روغن: تعویض روغن برای از بین بردن کثیفی، زباله و آلاینده ها از موتور مهم است.
  • تعویض فیلتر هوا: تعویض فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود کثیفی و زباله به موتور مهم است.
  • تعویض شمع ها: تعویض شمع برای اطمینان از احتراق مناسب موتور مهم است.
  • تنظیم موتور: تنظیم موتور برای تنظیم اجزای موتور و اطمینان از اینکه موتور در بهترین حالت خود کار می کند مهم است.

با رعایت این نکات می توانید موتور خودروی خود را روان کار کرده و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید.

نتیجه گیری و خلاصه

موتورهای خودرو موتورهای پیچیده ای هستند که نقش حیاتی در عملکرد خودروها دارند.

موتورهای خودرو بسته به نوع و کاربرد خودروها از نظر انواع و اجزاء متفاوت هستند.

در این مقاله موتور بنزینی، موتور دیزلی و موتور الکتریکی را معرفی کرده ایم.

با درک نحوه عملکرد موتورهای خودرو و نحوه نگهداری از آنها، می توانید به کارکرد روان و ایمن خودروی خود کمک کنید.

زیرا موتور خودرو قلب خودرو است که وظیفه تبدیل سوخت به انرژی مکانیکی برای تامین انرژی خودرو را بر عهده دارد.

این خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

هر موتور دارای اجزای کلیدی مانند سیلندر، پیستون، سیستم انتقال قدرت، سیستم جرقه زنی و سیستم تحویل سوخت است.

علاوه بر این، عملکرد هر قسمت نیز شرح داده شد.

با اطلاعات ارائه شده در این مقاله می توانید موتور خودرو و نقش هر قطعه را در عملکرد آنها بهتر درک کنید.


منابع:

idolz

nortexlubeandtune


مقاله برجسته قبلی سایت تبلیغاتی من این است – در زمینه بازاریابی و فروش و معرفی سایت های تخصصی (مقاله منظور از سیستم سازی در سازمان ها + ارائه شرکت های ارائه دهنده نرم افزار اتوماسیون اداری و… ) با کلیک بر روی عنوان آن قابل خواندن است.

جهت تولید محتوای تخصصی و چشم انداز هزینه رپورتاژ تبلیغات (با ارسال مجدد حداقل به 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف در سایت) روی هر یک از عناوین نوشته شده در سایت آگهی اختصاصی من کلیک کنید.


برای دریافت مقالات بعدی از سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و فناوری ما هستند



موتور خودرو چیست، انواع و اجزای آن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top