مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

همایش صنعت پوشاک – کارابان نیوز

به گزارش کارآفرین نیوز، صنایع تولیدی طی چند سال گذشته دستخوش تغییرات چشمگیری شده اند که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. صنایع نساجی و پوشاک نیز از این امر مستثنی نیستند. پیدایش موضوع نشان می دهد جهش نرخ ارز و محدودیت واردات باعث افزایش هزینه های تولید و اختلال در تامین مواد اولیه شده و از سوی دیگر بی توجهی به زنجیره ارزش در این صنعت باعث شده تا پوشاک و منسوجات نتوانند آن گونه که شایسته این صنعت است رشد کرده و در نهایت سودآوری داشته باشند.

اگر نگاهی صادقانه به صنعت نساجی در کشور داشته باشیم، متوجه می شویم که کارکنان مدام می گویند لباس های ما چروک یا آبکی است. اما آیا این کلمه منصفانه است؟ صنعت پوشاک و نساجی 1.8 درصد از مواد اولیه و نهاده ها را به خود اختصاص داده است، اما وقتی بخواهیم ارزش پولی این صنایع را محاسبه کنیم، متوجه می شویم که این رقم به 2.03 درصد می رسد. این بدان معناست که صنعت نساجی کشور اندکی بیشتر از آنچه مصرف کرده است به کشور باز می گرداند.
نکته دوم؛ درست است که سهم مطلق صنعت پوشاک در کشور کم است، اما نسبت ارزش آفرینی در این صنعت حدود 52 درصد است. این در حالی است که میانگین نسبت ارزش آفرینی صنایع در کشور 25.2 است، یعنی صنعت نساجی 1.70 درصد بیشتر از میانگین صنایع ارزش آفرین است.
مؤسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی در 28 تیر 1402 جلسه ای با عنوان «مدیریت زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک» برگزار کرد که در آن مسئولان و فعالان پوشاک به بحث و بررسی چالش ها و مسائل این حوزه پرداختند.

در این نشست تاکید شد: امروزه رقابت پذیری صنایع از طریق مدیریت زنجیره ارزش امکان پذیر است. مفهوم مدیریت زنجیره ارزش در صنایع تولیدی از جمله پوشاک معنای متفاوتی دارد. ظرفیت سودآوری در بخش نساجی و پوشاک در کشور بسیار بالاست. به طوری که میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این بخش در صنعت پوشاک 6 هزار دلار و در صنعت نساجی 2 هزار دلار است. البته این تعداد باید بیش از این مقدار باشد، اما تا زمانی که شرکت های تولیدی ساماندهی نشوند، امید چندانی به رونق صادرات و در نتیجه سودآوری بیشتر در این بخش نیست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که فرمول توسعه صنعت نساجی توجه به زنجیره ارزش و همگرایی تولیدکنندگان با یکدیگر است.

بیشتر بخوانید:  فروش اینترنتی دارو قانونی می‌شود؟

اجزای نامرئی زنجیر لباس
همچنین احمد تشکینی در سمینار موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در این موسسه در راستای مدیریت زنجیره ارزش، آمادگی این موسسه تحقیقاتی را برای همکاری با صنایع از جمله صنعت پوشاک کشور اعلام کرد.

رئیس این موسسه گفت: در سال های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت رویکرد متفاوتی به مدیریت زنجیره ارزش افزوده داشته است، از این رو برنامه های راهبردی در این حوزه در صنایع مختلف از جمله تولیدی پوشاک تدوین و تهیه شده است.

تشکینی بر مدیریت زنجیره ارزش در صنایع تاکید کرد و گفت: عدم توجه به این مقوله باعث ایجاد چالش در صنایع مختلف شده است.

وی ادامه داد: در صنعت پوشاک و نساجی مواد اولیه مهم نیست اما زنجیره بالادستی و پایین دستی نقش مهمی در این صنعت خواهد داشت. بنابراین اجزای نامرئی زنجیره ارزش سهم بالایی در توسعه این صنعت دارند.
پول منصفانه برای صنعت پوشاک

ابوالکاسم شیرازی نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک نیز در این نشست توضیح داد: پوشاک ارزان ترین صنایع است و در مقابل باعث ایجاد اشتغال بیشتر می شود.

وی ادامه داد: یادآور می شویم که در صنعت پوشاک فرصت های زیادی وجود دارد. ما حدود 480 اتحادیه و سازمان فعال در صنعت پوشاک داریم. متأسفانه در تمام این سال ها خود فعالان به صورت انفرادی کار کردند. این موضوع باعث ایجاد چالش در صنعت شد. مرکز مطالعات بازرگانی با تلاش وزارت حراست و حمایت اتحادیه پوشاک به این فکر افتاد که باید از ظرفیت های موجود که از هدر رفت منابع جلوگیری می کند به نام مدیریت همگن زنجیره صنعت پوشاک استفاده کند.
وی با اشاره به رایزنی های انجام شده در خصوص احداث شهر صنایع همگن پوشاک، گفت: این شهر با هدف کاهش هزینه های تولید، بهره گیری از فرصت های مختلف تخفیف و معافیت از مالیات و عوارض و عدم نیاز به روادید برای تردد فعالان اقتصادی سایر کشورها، تسهیل و روان سازی امور اداری طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:  درمان تازه و آسان سرطان روده

شیرازی ادامه داد: تحکیم ظرفیت بخش خصوصی، بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های قانونی این منطقه برای تولید صادرات محور و تامین نیازهای داخلی و بهره گیری از آخرین سطح دانش و فناوری روز دنیا، نگاه به آینده صنعت پوشاک در ایران و جهان از دیگر اهداف تاسیس شهر پوشاک است.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک پس از نهایی شدن این امر و اخذ تاییدیه های لازم، زمینه ایجاد شهر پوشاک و ایجاد صنایع مرتبط با آن فراهم شود.

ما از ظرفیت فرهنگی خود غافل شده ایم
محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنعت نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار داشت: باید از ظرفیت رویدادهای محلی و فرهنگی خود استفاده کنیم. متاسفانه صنعت ما چندان به این ظرفیت ها توجه نکرده است. امروز هرکس با یکی از فعالان حوزه پوشاک صحبت می کند می گوید که وضعیت بازار کساد است. بهتر نیست در مراسم بزرگی مثل اربعین در آن ایام که بازار فضای آرامی دارد به مدل های مختلف فروش لباس فکر کنیم؟ سه میلیون نامزد، که همگی به یک لباس مشکی بزرگ نیاز دارند، در این رویداد دور یکدیگر جمع می شوند. چه فرصتی بهتر برای برندینگ و بازاریابی؟

وی گفت: در صنعت نساجی باید به خدمات نامحسوس توجه شود. ما حداقل 280000 اتحادیه توزیع کننده پوشاک داریم. حدود هزار واحد صنعتی در تولید پوشاک داریم و بین دو میلیون تا دو میلیون و 500 نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. این بدان معناست که تعداد جامعه فعالان لباس به تنهایی از کشوری مانند دانمارک با جمعیت چهار میلیون نفر بیشتر است.

بیشتر بخوانید:  وسترن بلات چیست؟

دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند
علی آقامحمدی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، دیگر مهمان این همایش گفت: مقدمات اولیه برای ایجاد شهر لباس انجام شده است. دیشب در جلسه ای با فعالان پالایشگاهی شرکت کردم. در این جلسه به بررسی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پرداختیم. برخی به ظاهر ضد انقلاب نیستند، اما خودشان ضد انقلاب هستند. مثلاً می گویند مردم نمی توانند صاحب اقتصاد و بنگاه های اقتصادی شوند. این در حالی است که به فرموده مقام معظم رهبری مردم باید اقتصاد را کنترل کنند که در مقابل فراز و نشیب های اقتصاد مقاومت کنند و غبار اقتصاد هستند. افرادی که علاقه مند به کارآفرینی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند شبه دولتی ها نباید با بخش خصوصی رقابت کنند و اساساً دولت نباید با بنگاه های خصوصی رقابت کند. افکار عمومی در خصوص رونق تولید و صادرات پوشاک نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مثلاً تولید شکلات در ایران از سال 1390 را با قبل مقایسه کنید. آن زمان همه دوست داشتند شکلات خارجی بخورند اما حالا ذائقه مردم به شکلات ایرانی گرایش پیدا کرد و کارخانه شکلات سازی ایران هم کیفیت آن را ارتقا داد. آیا ما این چهره را در لباس کشور داریم؟ این بدان معناست که لباس یک نیاز اساسی است و ما نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم. اما چقدر روی جلدهای عزاداری سرمایه گذاری کردیم؟

آقامحمدی یادآور شد: برندهای خوب ما همیشه انبارهای کاملی دارند اما برندهای داخلی ما نمی دانند که انبار پوشاک مانند انبار میوه است. میوه ها پس از چند روز نگهداری می توانند فاسد شوند و لباس ها پس از چند ماه نگهداری می توانند بازار پسندی خود را از دست بدهند.

همایش صنعت پوشاک – کارابان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top