مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

هوش مصنوعی در مدیریت – پارس مادر


هوش مصنوعی کاربردهای زیادی در مدیریت سازمان های دولتی و خصوصی دارد که برای همگام شدن با پیشرفت های تکنولوژی در هزاره سوم باید از آن استقبال کرد. در واقع هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه کاره و انعطاف پذیر است که می تواند بسیاری از صنایع و کسب و کارها را بهبود بخشد.

هوش مصنوعی هوش مصنوعی به اختصار هوش مصنوعی نامیده می شود. این علم پدیده جدیدی نیست و بسیاری از مبانی نظری و فناوری های آن توسط دانشمندان طی 70 سال گذشته ایجاد شده است. همچنین تا حدودی در بسیاری از صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، در دنیای امروز، به لطف افزایش قدرت محاسباتی، در دسترس بودن مجموعه داده‌های بزرگ و پیشرفت‌های الگوریتمی در یادگیری ماشین، هوش مصنوعی از یک رشته دانشگاهی به یک نوآوری فناوری عملی و تأثیرگذار در صنایع، تجارت و جامعه تبدیل شده است.

هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌ها است که به ماشین اجازه می‌دهد با تقلید از توانایی‌های انسانی مانند درک و تشخیص محیط و قدرت یادگیری به سطح بالاتری از هوش برسد. یک سیستم هوشمند می تواند به طور فعال دنیای اطراف خود را با استفاده از بینایی ماشین، پردازش صدا و انواع دیگر حسگرها درک کند. تجزیه و تحلیل و درک اطلاعات جمع آوری شده با موتورهای استنتاج مانند پردازش تصویر، تشخیص گفتار و پردازش زبان طبیعی. این سیستم همچنین می تواند با برنامه ریزی هوشمندانه بهترین توالی اقدامات را برای حضور موثر در دنیای واقعی بیابد. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله به توضیح هوش مصنوعی در مدیریت می پردازد.

تعریف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی هوشی است که از ماشین‌ها ظاهر می‌شود، برخلاف هوش طبیعی که توسط حیوانات از جمله انسان نشان داده می‌شود. ابتدا باید دانست که کلمه هوش بیانگر توانایی استدلال است. اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند به توانایی استدلال دست یابد یا خیر، موضوعی است که در بین محققان مورد بحث است.

کتاب های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی این شاخه را به عنوان مطالعه «عوامل هوشمند» تعریف می کنند: هر سیستمی که محیط خود را درک می کند و اقداماتی انجام می دهد که شانس خود را برای دستیابی به اهدافش به حداکثر می رساند. برخی از اصطلاح “هوش مصنوعی” برای توصیف ماشینی استفاده می کنند که عملکردهای “شناختی” ذهن انسان مانند “یادگیری” و “حل مسئله” را تقلید می کند، اما این تعریف توسط محققان برجسته هوش مصنوعی رد شده است.

بیشتر بخوانید:  اعتراف مهم وزیر جنگ اسرائیل درباره ساعات اخیر جنگ غزه!

هوش مصنوعی شاخه وسیعی از علوم کامپیوتر است که اصطلاحات زیادی در این زمینه دارد. برای اینکه کامپیوترها کاری را انجام دهند که انسان می تواند انجام دهد، به حجم عظیمی از داده ها نیاز است. مجموعه داده های بزرگ، شناسایی الگوها را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ممکن می کند. برای سنجش این دسته، پرسشنامه مدیریت هوش مصنوعی را دانلود کنید.

اصطلاح هوش مصنوعی اولین بار توسط جان مک کارتی (که به عنوان پدر علم و دانش ساخت ماشین های هوشمند شناخته می شود) استفاده شد. البته هوش مصنوعی توسط فیلسوفان و ریاضیدانانی مانند جورج بول که قوانین و نظریه های منطق را ارائه می کرد، پیشنهاد شد. زمینه تحقیقات هوش مصنوعی در کارگاهی در کالج دارتموث در سال 1956 متولد شد. تا اینکه جان مک کارتی در سال 1965 مفهوم هوش مصنوعی را ابداع کرد.

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت

هوش مصنوعی به طور گسترده در سازمان های پیشرو استفاده می شود. این اپلیکیشن باعث ارتقای کیفیت خدمات سازمان و در نتیجه ارتقای کیفیت کار و زندگی روزمره افراد می شود. استفاده از سیستم خبره یا سیستم پشتیبانی تصمیم یکی از مصادیق کاربردی هوش مصنوعی است.

از جمله مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در بخش عمومی می توان به استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی و سلامت عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پایداری محیط زیست، حمل و نقل، قوانین دولتی و سیاسی کردن برنامه های اقتصادی و مالی، آموزش، هوشمند و دموکراتیک اشاره کرد. حکمرانی و تصمیم گیری سازمانی

هوش مصنوعی در بخش غیردولتی نیز کاربرد گسترده ای دارد. این موضوع منجر به ایجاد خدمات جدید یا افزایش بهره وری در تولید کالا و خدمات می شود. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در بخش خصوصی می توان به کاربردهای آن در بخش هایی مانند مدیریت زنجیره تامین، تحقیق و توسعه، فروش و عملکرد مالی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  باورتان نمی‌شود بازیگر ایرانی در جوانی این شکلی بوده است + عکس

هوش مصنوعی باعث بهبود کارایی و پویایی مدیران در عصر تحول دیجیتال می شود. زیرا بازخورد به موقع به اعضای تیم می دهد و مسئولیت پذیری تیم را بهبود می بخشد. هوش مصنوعی از طریق پردازش زبان طبیعی و چت‌بات‌ها می‌تواند تشخیص دهد که چه کسانی در پایان هفته به بازخورد مثبت نیاز دارند و آن را به مدیر اطلاع دهند. اگر وظیفه او باشد این بک لینک ها را ارائه می دهد. همچنین مشخص می کند که چه کسی به آموزش بیشتر نیاز دارد. یک دستور کار برای جلسه مدیر و کارمند تهیه کنید.

اهمیت هوش مصنوعی در مدیریت

در حال حاضر، هوش مصنوعی را می توان به عنوان یک بازیگر کلیدی در تحول دیجیتالی بسیاری از صنایع در نظر گرفت. بر اساس پیش بینی موسسه WC، توسعه برنامه های کاربردی هوش مصنوعی، اقتصاد جهانی را تا سال 2030 به حدود 15.7 تریلیون دلار افزایش می دهد. سهم هر کشور بسته به سطح توسعه آنها در این رشد متفاوت است.

برای کشورهای پیشرو مانند چین و آمریکا بین 18 تا 21 درصد و برای کشورهای با اقتصاد ضعیف مانند پاکستان و زامبیا بین 4 تا 8 درصد خواهد بود. در بخش سرمایه گذاری، آمریکا، چین، انگلیس و کانادا به ترتیب با 2310 و 1.9 میلیارد دلار در سال بیشترین سرمایه گذاری را در توسعه هوش مصنوعی دارند. کمیسیون اروپا همچنین بودجه ای 1.2 میلیارد یورویی برای توسعه هوش مصنوعی بین سال های 2021 تا 2027 در نظر گرفته است.

این آمار نشان دهنده رشد روزافزون و اهمیت بی نظیر هوش مصنوعی در جهان است. مجمع جهانی اقتصاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی رشد و توسعه هوش مصنوعی، پذیرش استفاده از هوش مصنوعی توسط بخش خصوصی و دولتی است. به عبارت دیگر، برای استفاده از هوش مصنوعی در یک کشور یا صنعت خاص، شناسایی و ارزیابی عوامل مهم پذیرش ضروری است. بررسی برنامه های توسعه ملی کشورها نیز اهمیت پذیرش در توسعه و کاربرد هوش مصنوعی را تایید می کند. بنابراین اکثر آنها این موضوع را در استراتژی های خود گنجانده اند.

بیشتر بخوانید:  سرلشکر باقری از مواضع عراق در برابر جنگ غزه تقدیر کرد/امنیت در منطقه تنها با وحدت بین کشورهای همسایه ممکن است

خلاصه و نتیجه گیری

استفاده از هوش مصنوعی در سازمان ها بسیار زیاد است. از بهبود روابط با کارمندان و مشتریان گرفته تا یافتن الگوها در حجم زیادی از داده ها و حتی انجام کارهای تکراری. این برنامه‌ها برای مدیران سود زیادی دارند و بدین معناست که مدیران باید زمان بیشتری برای تمرکز بر ارزش افزوده به سازمان داشته باشند. نکته کلیدی این است که هوش مصنوعی می تواند در تجارت برای موفقیت فردی و سازمانی استفاده شود. به عنوان مثال، افزایش مهارت های خود و استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش تاثیر بر روی مشتری.

اما هوش مصنوعی چه کاری می تواند انجام دهد که انسان ها نمی توانند انجام دهند؟ این هوش می تواند اعداد را خرد کند، الگوها را تشخیص دهد و تصمیمات مبتنی بر داده را بسیار سریعتر از انسان ها اتخاذ کند. از طرفی توانایی پردازش حجم زیادی از داده ها و تفسیر مسیرها و توصیه های کاربردی را دارد. بنابراین یک ابزار حیاتی برای حمایت از تصمیم گیری توسط مدیران است. در این گروه سیستم های خبره و برنامه های پشتیبانی تصمیم قرار دارند.

البته شاید این خبر بد به نظر برسد، اما نه برای کسانی که به آینده نگاه می کنند و منافع مالی و دقت را در انجام کارها ترجیح می دهند. اکنون زمان آن است که مهارت های خود را برای استفاده از داده های غنی تر و سریع تر ارتقا دهید. به خصوص اگر بیشتر وقت شما امروز صرف جمع آوری، آزمایش و گزارش داده ها برای شناسایی خطرات، مسائل و موقعیت ها می شود. اگر در حال حاضر زمان بسیار کمی را صرف این وظایف هوشی اولیه می‌کردید، چقدر سریع می‌توانید به نتیجه برسید؟ برای همگام شدن با دنیای در حال تغییر و مبتنی بر فناوری، هوش مصنوعی باید در مدیریت سازمان استفاده شود.


5
1
رای

به مقاله امتیاز دهید

هوش مصنوعی در مدیریت – پارس مادر

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top