مجله اینترنتی

خبرهای روز دنیای آنلاین

ورشکستگی 80 درصد شرکت های کوچک و متوسط


【┘】 5 دقایق

اگر صاحب یک شرکت کوچک و متوسط ​​هستید یا قصد دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، فکر نکنید که همه چیز به دنبال کسب سود و ثروت است. میزان تخریب شرکت ها در 10 سال اول فعالیت آنها بسیار بالاست. بنابراین به عنوان یک صاحب کسب و کار لازم است با علل ورشکستگی کسب و کار و نحوه برخورد با آنها آشنا باشید. می توان گفت این بزرگترین مشکلی است که یک مدیر در طول دوران کاری خود باید با آن دست و پنجه نرم کند. بررسی های انجام شده توسط مشاوران کسب و کار نشان می دهد که بیش از 80 درصد شرکت ها در کمتر از یک سال با مشکلات مالی مواجه می شوند و سرمایه اولیه خود را به طور کامل از دست می دهند، بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله عواملی که می توانند باعث شکست شما شوند را بررسی کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به این موضوع علاقه دارید، با ما همراه باشید.

بررسی مفهوم ورشکستگی شرکت های کوچک و متوسط

ورشکستگی به معنای ناتوانی شرکت در پرداخت بدهی، برهم زدن تعادل درآمد و هزینه و در نتیجه ناتوانی در ادامه فعالیت است. این ممکن است به دلیل ناتوانی در تامین منابع مالی، سرمایه گذاری نامناسب، کاهش درآمد، افزایش هزینه ها، نوسانات بازار یا مشکلات مدیریتی رخ دهد.

معرفی عوامل ورشکستگی شرکتها

بررسی های انجام شده توسط کارشناسان نشان می دهد که عوامل مختلفی با شکست شرکت های کوچک و متوسط ​​و ورشکستگی آنها مرتبط است. در اینجا برخی از مهمترین آنها آورده شده است:

  • فقدان مهارت های مدیریتی

یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کار فقدان مهارت های مدیریتی است. اغلب، برای راه اندازی یک شرکت، صاحبان و مدیران آن دارای تخصص فنی هستند. اما ممکن است تجربه و دانش کافی در زمینه مدیریت نداشته باشند. این مشکل می تواند منجر به تصمیمات اشتباه در سرمایه گذاری، بودجه، استخدام، تبلیغات و … شود که در نهایت باعث شکست شرکت خواهد شد.

  • فقدان جریان نقدی کافی

یکی دیگر از دلایل ورشکستگی در شرکت های کوچک و متوسط، نبود جریان نقدی کافی است. این مشاغل ممکن است با مشکلاتی مانند تاخیر در دریافت وجوه و محدودیت نقدینگی مواجه شوند، به خصوص که در مقایسه با اکثر خریداران، قدرت چانه زنی پایینی دارند. در نتیجه قادر به پرداخت به موقع هزینه ها، بدهی ها و رفع نیازهای عملیاتی و اولیه خود نخواهند بود. در این صورت، آنها یا باید دائما وام بگیرند یا سود خود را در چرخه تجاری بسته نگه دارند که به تدریج نقدینگی و قدرت مالی شرکت را می خورد.

  • افزایش رقابت در بازار

داشتن رقبای قوی در بازار یکی از چالش های اصلی پیش روی کسب و کارهای مختلف است. همزمان با رشد سریع فناوری و گسترش دسترسی به اطلاعات، شرکت ها باید بتوانند نیازهای بازار را شناسایی کرده و با اقدامات رقبا همسو شوند. اگر آنها نتوانند این حق را به دست آورند و استراتژی های مناسب برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی اتخاذ نکنند، فروش و سودآوری آنها ممکن است به سرعت کاهش یابد و تلاش آنها به دست رقبای سریع تر، قوی تر یا باهوش تر خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:  افشاگری رسانه اسرائیلی درباره برنامه تل‌آویو برای پایان جنگ غزه

  • از مشاوره تجاری استفاده نمی کند

بسیاری از مدیران شرکت های کوچک و متوسط، مشاوره کسب و کار را به دلیل طرز تفکر سنتی خود بی معنی می دانند و معتقدند که خودشان می توانند چالش ها را حل کنند. طبق آمار منتشر شده، اگر از یک کوچ حرفه ای کسب و کار کمک بگیرید، می توانید بازده سرمایه خود را تا 700 درصد افزایش دهید. زیرا این افراد مهارت حل مسئله بسیار بالایی دارند و به مشکلات تجاری نگاه استراتژیک دارند.

  • فقدان برنامه تحقیق و توسعه مناسب

عدم انجام تحقیقات مناسب در بازار و عدم برنامه ریزی صحیح می تواند منجر به ورشکستگی مشاغل مختلف شود. درک نیازها و خواسته های فعلی و آتی مشتریان، تجزیه و تحلیل رقبا، شناسایی فرصت های جدید و تهدیدهای موجود عواملی هستند که به توانایی ایجاد رقابت پایدار در بازار کمک می کنند. بنابراین، اگر می خواهید برای مدت طولانی نفر اول بازار باشید، به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

  • سوء مدیریت هزینه ها

مدیریت ناکارآمد هزینه ها یکی از مواردی است که می تواند به ورشکستگی شرکت های کوچک و متوسط ​​کمک کند. کنترل نکردن هزینه ها منجر به هدر رفتن سرمایه می شود و درآمد صرف چیزهایی می شود که غیرضروری یا از نظر اقتصادی غیر منطقی هستند. توجه داشته باشید که صورت های مالی باید در کوتاه مدت و میان مدت به دقت بررسی شوند. به این ترتیب می توان هزینه های غیر ضروری را به موقع شناسایی و حذف کرد.

  • ناآشنا با قوانین حقوقی و مالیاتی

مسائل حقوقی و مالیاتی نیز می تواند یکی از عواملی باشد که منجر به ورشکستگی کسب و کار می شود. رعایت نکردن قوانین مالی، قراردادهای نامناسب، جریمه ها و دعاوی قضایی می تواند یک شرکت را ورشکست کند و مشکلات زیادی را ایجاد کند. به خصوص در حال حاضر قوانین مالیاتی کشور ما به شدت در حال تغییر است و از هرگونه فرار مالیاتی و درآمدی جلوگیری می شود. به شما توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی با کارشناسان حقوقی مشورت کنید تا دچار چالش های مختلف نشوید. داشتن یک تیم حقوقی قوی و مشاور مالیاتی بقای شما را در بازار تضمین می کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت های کوچک و متوسط

با بررسی عوامل متعددی که باعث شکست و نابودی یک کسب و کار می شوند، باید راه حل هایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توان از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. در زیر برخی از مهمترین تصمیمات را فهرست می کنیم و برای هر کدام توضیحات مختصری ارائه می دهیم:

  • مشاوره کسب و کار بخواهید

یکی از راه های جلوگیری از ورشکستگی، گرفتن مشاوره حرفه ای از کارشناسان است. این افراد می توانند در زمینه های مدیریت و برنامه ریزی مالی و مالیاتی، افزایش سرمایه و منابع انسانی، خدمات بانکی، تدوین استراتژی و مدیریت ریسک شرکت را همراهی کنند. با پرداخت هزینه ای معقول می توانید در کمترین زمان ممکن چندین صد ساعت تجربه به کسب و کار خود تزریق کنید و سرعت رشد خود را افزایش دهید. بنابراین به آن به عنوان یک سرمایه گذاری ارزشمند نگاه کنید.

  • به روز رسانی استراتژی

بررسی و به روز رسانی استراتژی SME می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا با تغییرات بازار سازگار شود و مشتریان جدید را جذب کند. ارزیابی منظم عملکرد شرکت و انطباق با نیازهای مشتری برای جلوگیری از ورشکستگی ضروری است. بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل تمایلی به تغییر دیدگاه خود ندارند و به اشتباه معتقدند که بازار همیشه به محصول فعلی آنها نیاز دارد. در این میان، رقبای شما همیشه به دنبال ایجاد تغییرات و کسب سهم بیشتری از بازار هستند. بنابراین اگر استراتژی خود را به روز نکنید، دیر یا زود حذف خواهید شد.

  • مدیریت مناسب هزینه

کاهش بدهی و بهینه سازی سرمایه گذاری به شرکت کمک می کند تا بار مالی خود را کاهش دهد و از منابع مالی به بهترین شکل ممکن استفاده کند. مدیریت دقیق، شرکت را در مسیر رشد پایدار و اجتناب از ورشکستگی نگه می دارد، به همین دلیل است که کارشناسان به مدیران توصیه می کنند تا به صورت دوره ای صورت های مالی کسب و کار خود را بررسی کنند تا از نقاط قوت و ضعف و رفع مشکلات احتمالی مطلع شوند. همانطور که قبلاً گفتیم، به ویژه از وضعیت جریان نقدی خود آگاه باشید.

  • تمرکز بر رشد و توسعه فردی افراد در سازمان

توجه به توسعه شخصی و مهارت های مدیریتی مالکان و کارکنان می تواند به شرکت کمک کند تا به خوبی با چالش ها و تغییرات بازار کنار بیاید. مهارت های مدیریتی، از جمله برنامه ریزی، کنترل مالی، توسعه، تصمیم گیری استراتژیک و مدیریت ریسک، برای پیشرفت و رشد شرکت حیاتی هستند. به شما توصیه می کنیم بخشی از سود سالانه شرکت را صرف افزایش آگاهی افراد شاغل در شرکت و ارائه آموزش های با کیفیت به آنها کنید تا دید و دانش آنها به روز شود.

  • یک تیم بازاریابی قوی داشته باشید

استراتژی های بازاریابی قوی و مرتبط می تواند به جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و افزایش فروش کمک کند. بنابراین بهتر است با تشکیل یک تیم قوی، با تجزیه و تحلیل بازار، شناخت مشتریان و رقبا و تدوین استراتژی های مناسب، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید و سود خود را افزایش دهید.

  • قیمت گذاری مناسب محصولات و خدمات

یکی از بزرگترین نقاط ضعف شرکت های کوچک و متوسط ​​نبود استراتژی قیمت گذاری مناسب است. قیمت گذاری مناسب می تواند انگیزه خرید ایجاد کند و برعکس، قیمت گذاری اشتباه اعتماد مشتری را از بین می برد. قیمت گذاری صحیح و معقول می تواند به جذب مشتری و افزایش درآمد شرکت کمک کند. تحقیق در بازار، شناسایی رقبا، شناخت عرضه و تقاضا، ارزیابی موقعیت بازار و تعامل با مشتریان برای جلب رضایت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، شما نمی توانید یک پیکان را به قیمت مرسدس بنز بفروشید و از مردم انتظار داشته باشید که بیرون درب شما صف بکشند تا آن را بخرند. این واقعیت را در نظر بگیرید که کیفیت محصول باید با قیمتی که مردم برای خرید آن می پردازند و ارزیابی ذهنی آنها از ارزش محصول هماهنگ باشد. در غیر این صورت از بازار حذف خواهید شد.

  • پیش بینی و مدیریت ریسک

پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با عوامل خارجی و داخلی (ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک) می‌تواند به جلوگیری از ورشکستگی کمک کند. خطر همیشه وجود دارد. این وظیفه صاحب کسب و کار است که خطراتی را که تأثیر بسزایی در روند کار دارد پیش بینی کند و از این پس برنامه مقابله ای آماده داشته باشد. شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها، داشتن برنامه‌های احتمالی، برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران و استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک می‌تواند به شرکت کمک کند تا با چالش‌های غیرمنتظره مواجه شود.

  • ایجاد تنوع محصول

وجود محصولات متنوع می تواند خطر کمبود تقاضا در بازار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگر شرکتی هستید که تنها یک محصول تولید می کند. اگر مشکلی برای کسب و کار شما پیش بیاید که نتوانید محصول خود را بفروشید یا سلیقه خریداران تغییر کند، دیگر نمی توانید روند درآمدزایی و سودآوری را ادامه دهید. اما اگر چندین محصول داشته باشید و جریان نقدی خود را به روش های مختلف تامین کنید، احتمال ورشکستگی و وابستگی به یک گروه از خریداران را به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد.

  • برنامه ریزی مالی بلند مدت

برنامه ریزی بلند مدت مالی با توجه به اهداف و رشد شرکت، میزان سرمایه گذاری ها، کاهش بدهی و تامین منابع مالی لازم بسیار حائز اهمیت است. طراحی بودجه و چشم انداز بلند مدت کسب و کار می تواند به یک شرکت کمک کند تا ثبات مالی ایجاد کند و از ورشکستگی آینده جلوگیری کند. توصیه می کنیم برای این کار وقت بگذارید. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید از مشاوران استفاده کنید تا شما را راهنمایی کنند. نگران هزینه هایی که برای آن می پردازید نباشید، زیرا داشتن یک برنامه مالی بلند مدت می تواند شما را از ورشکستگی نجات دهد و عمر طولانی تری را تضمین کند.

بیشتر بخوانید:  دو عارضه سیگار محبوب جوانان

نتیجه

ورشکستگی یک چالش جدی برای شرکت های کوچک و متوسط ​​است که می تواند به سرعت به تعطیلی و از دست دادن سرمایه منجر شود. درک علل ورشکستگی و اتخاذ تصمیمات مناسب برای جلوگیری از آن برای بقا و رشد پایدار یک شرکت حیاتی است. با مشاوره با مشاوران متخصص، به روز رسانی استراتژی کسب و کار، کاهش بدهی و بهینه سازی سرمایه گذاری ها، توسعه مهارت های مدیریتی و رعایت قوانین مالی و حقوقی می توان از ورشکستگی جلوگیری کرد و به موفقیت های بزرگ دست یافت.

شرکت نایات این یک گروه مشاوره مدیریتی است که به شما در درست کردن استراتژی، طراحی مسیر بلند مدت و میان مدت، طراحی سبد محصولات، مدیریت ریسک کسب و کار کمک می کند تا هرگز ورشکسته نشوید.

ورشکستگی 80 درصد شرکت های کوچک و متوسط

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top