پلتفرم کسب و کار – پارس مدیر


کسب و کار پلت فرمکسب و کار پلت فرم) یک مدل کسب و کار است که با تسهیل مبادله بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارزش ایجاد می کند. کسب‌وکارهای پلت‌فرم با ایجاد ارزش مشترک از طریق تعامل با مخاطب، پویایی و رونق اقتصادی را به ارمغان می‌آورند.

هر پلتفرم تجاری توانایی تعامل، تجارت و انتقال داده بین تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سایر ذینفعان در سیستم را دارد. آنها زیرساخت های خاصی را فراهم می کنند که بین مصرف کننده و تولید کننده ارتباط ایجاد می کند. با ایجاد یک مدل کسب و کار پلت فرم، شرکت ها زیرساختی برای ارتباط مستقیم بین اجزای سیستم خود ایجاد می کنند. از طریق این زیرساخت، چارچوب و قوانینی بین اجزای سیستم ایجاد می شود. مدیریت صحیح و بهینه تعاملات، جریان درآمد و فرآیندهای سازمان را تعیین می کند.

در روم باستان، بردگان به عنوان کالا بر روی سکوهایی که از سطح زمین بلند شده بودند به نمایش گذاشته می شدند. به این ترتیب، خریداران می توانند آنها را بهتر ببینند. از این روش نمایش برای سایر کالاها نیز استفاده می شود. در یونان باستان از سکوهایی برای ارائه نمایش استفاده می شد تا بهتر دیده شود. در دنیای امروز و در سایه رشد تکنولوژی، کسب و کارهای پلتفرم سعی در فراهم کردن بستری برای بهتر دیده شدن سایر کسب و کارها دارند.

تعریف کسب و کار پلتفرم

پلتفرم در فرهنگ لغت به معنای «سکو» است. طبق فرهنگ لغت کمبریج، به مکان‌های مرتفعی که ساخته شده‌اند تا افرادی مانند بلندگوها در میان جمعیت بیشتر دیده شوند. به آن پلتفرم می گویند. سکو در روم باستان سکویی بود که بر روی آن برده ها برای فروش به نمایش گذاشته می شدند.

مدل کسب‌وکار پلتفرم یا مدل کسب‌وکار پلتفرم چندوجهی یک مدل کسب‌وکار است که در آن ارائه‌دهنده یا ارائه‌دهنده ارزش توسط شرکای خارجی ارائه می‌شود. یعنی اگر خدمات یا محصولی در این نوع کسب و کار فروخته می شود، توسط شرکت ها یا افراد خارج از سازمان یا شرکت ارائه می شود.

پلتفرم پلتفرمی است که به کسب و کارها امکان می دهد بهتر دیده شوند. این پلتفرم یک تجارت مبتنی بر ایجاد تعاملات ارزش آفرین بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خارجی است. نقش پلتفرم ایجاد زیرساختی برای شکل گیری تعاملات و همچنین تعریف قوانین و چارچوب های حاکم بر این تعاملات است.


انجمن بازاریابی آمریکا

مدل کسب و کار پلتفرم مدلی است که با تسهیل مبادلات بین دو یا چند گروه وابسته به هم، معمولاً مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ارزش ایجاد می کند. برای تحقق این تبادل، پلتفرم‌ها از شبکه‌های بزرگ و مقیاس‌پذیری از کاربران و منابعی استفاده می‌کنند و ایجاد می‌کنند که در صورت تقاضا می‌توان به آنها دسترسی داشت. پلتفرم‌ها جوامع و بازارهایی را با جلوه‌های شبکه ایجاد می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تراکنش کنند.

به عنوان مثال اسنپ یک کسب و کار پلتفرمی است که در آن خدمات تاکسی توسط رانندگانی ارائه می شود که عضو شرکت یا گروه اسنپ نیستند و فقط می توانند به درخواست های مشتریان پاسخ دهند و از طریق پلتفرم اسنپ خدمات ارائه دهند. اسنپ، تاپسی، دیجی کالا، آمازون، اوبر و بازار از جمله مشاغل پلتفرم هستند.

تجارت خطی و پلت فرم

همه کسب و کارها پلتفرم تجاری نیستند یا نمی توانند باشند. به مشاغلی که تعریف پلتفرم ندارند، مشاغل خط لوله می گویند. در شرکت های خطی، جریان خطی مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده وجود دارد. این زنجیره تامین خطی زمانی ارزش اصلی کسب و کار بود. این کسب و کارها محصولاتی تولید می کردند و ارتباطات در آنها نقشی نداشت. مدل کسب و کار خطی توسط زنجیره تامین مستقیم تعریف می شود که یک خط مشخص و مستقیم از محصول تا مشتری نهایی است.

مدل کسب و کار خطی

در خط کسب و کار:

  • مواد اولیه یا خدمات اولیه ارائه می شود.
  • محصول (کالا یا خدمات) طراحی و تولید می شود.
  • محصول به مشتریان بالقوه ارائه می شود.
  • از طریق کانال های تحویل (دیجیتال یا فیزیکی) به دست مشتری می رسد.
  • مشتری همچنین در خریدهای بعدی رضایت یا نارضایتی خود را به صورت شفاهی یا رفتاری به کسب و کار اعلام می کند.

بنابراین برای شناخت پلت فرم یا خطی بودن یک کسب و کار می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید: آیا این کسب و کار متخصص و فعال در طراحی و ساخت محصولی است که ارائه می دهد یا خیر؟ آیا آنها برای آشنایی با این تجارت چیزی برای ارائه به شما دارند؟

مدل کسب و کار پلتفرم

در کسب و کار پلتفرم، نیازی نیست که کالاها را به معنای کلی آن مالکیت و انحصار داشته باشید. هرچه استراتژی ها و راه حل هایی که در قسمت قبل توضیح دادیم بهتر عملی شوند، پلتفرم موفق تر خواهد بود. افزایش تعداد تعاملات روی پلتفرم نشانه موفقیت بیشتر آن است.

مشکلات کسب و کار پلت فرم

تحقیقات گسترده در سراسر جهان نشان داده است که اگرچه بسیاری از مردم می دانند که آینده یک تجارت مبتنی بر پلت فرم است، بسیاری از مدیران از آن فرار می کنند. این آمار نشان می دهد که از هر 8 مدیر آگاه، 1 نفر استراتژی خود را بر اساس یک کسب و کار پلتفرم قرار می دهد و بقیه آن را به تعویق می اندازند.

مهمترین سوالات و مشکلات عبارتند از:

1- کسب و کار مبتنی بر پلتفرم به این معنی است که کسب و کار فعلی در کل یا بخش زیادی از فرآیندهای آن نابود می شود، برای بسیاری از مدیران این امر بسیار دردناک است و از آن اجتناب می کنند. اصولا این تغییر بزرگ برای همه مدیران میانی و ارشد بسیار سخت است. کسب و کار مبتنی بر پلتفرم به معنای تغییر ساختار صنعت است و اساساً نوعی خودآزاری به حساب می آید و هیچکس خودآزاری را دوست ندارد، حتی اگر یک خودآزاری موقت و امیدوارکننده باشد.

2- بسیاری از سرمایه گذاری های قبلی شرکت ها در فناوری اطلاعات ممکن است در جهت مخالف کسب و کار پلتفرم بوده باشد.
مدیران فناوری اطلاعات اغلب به خاطر اعتبار حرفه‌ای خود با کسب‌وکارهای پلت‌فرم مخالفت می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند مورد سؤال قرار بگیرند و نقایص سرمایه‌گذاری‌های بد قبلی آشکار شود.

3- کسب و کار پلتفرم بسیار فراتر از یک مدل کسب و کار است و نیازمند فرهنگ شرکتی جدید است. اساساً در تجارت پلت فرم، شما در حال ایجاد یک بازار هستید، نه بازاریابی. در جوامعی که مردم طمع پول و ثروت دارند و نمی توانند درک کنند که «رشد و توسعه اجتماعی در سایه رشد دیگران نیز امکان پذیر است»، کسب و کارهای پلت فرم از نظر فرهنگی دشوار و کند رشد می کنند.

ساختار کسب و کار پلت فرم

پلتفرم ها در نهایت با تسهیل تراکنش ها ارزش ایجاد می کنند، در حالی که مشاغل خطی این کار را با تولید کالا یا خدمات انجام می دهند. به عبارت دیگر، پلتفرم ها با ایجاد روابط و ایجاد تراکنش ها ارزش ایجاد می کنند. آنچه پلتفرم تولید می کند، تراکنش اصلی است و بنابراین برای کاربرانش ارزش ایجاد می کند. طی این فرآیند، سرنخ ها به تراکنش تبدیل می شوند. دریافت درست تراکنش اساسی مهمترین بخش طراحی پلتفرم است، زیرا لازم است کاربران پلتفرم بارها و بارها از آن استفاده کنند تا ارزش تولید و مبادله شود.

این پلتفرم تراکنش اصلی را فعال می کند، اما نمی تواند مستقیماً رفتار کاربران خود را کنترل کند. چالش اصلی در اینجا این است که چگونه می‌توان میلیون‌ها نفر را وادار کرد تا آنطور که شما می‌خواهید رفتار کنند. ابتدا باید کاربران را برای پیوستن به پلتفرم خود جذب کنید. سپس به آنها کمک می کنید تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در مرحله بعد، فناوری تسهیل کننده تراکنش را ارائه می کنید و در نهایت قوانینی را برای حفظ اعتماد و کیفیت برای شبکه تعیین می کنید. بنابراین، چهار عملکرد اصلی پلت فرم عبارتند از:

1- ایجاد مخاطب

2- ارتباط افراد

3- ارائه ابزار و خدمات اولیه

4- ایجاد مقررات و استانداردها

اگر یک پلتفرم بتواند این چهار عملکرد را به خوبی انجام دهد، می‌تواند تراکنش اولیه را نیز انجام دهد و احتمالاً موفق خواهد بود.

نتیجه

کسانی که پلتفرم ایجاد می کنند نه محصولی تولید می کنند و نه خدماتی ارائه می دهند. سازندگان پلتفرم یک شبکه ایجاد می کنند. شبکه ای که اطلاعات مربوط به خدمات یا کالاهای طراحی و تولید شده و نامزدها و مشتریان نهایی آنها را در بستری مناسب به هم متصل می کند. با گذشت زمان این شبکه گسترده تر و پویاتر می شود، کاستی ها و نقاط ضعف آن اصلاح می شود و در نهایت به نفع بنیانگذاران، سازندگان و کاربران پلتفرم به کار خود ادامه می دهد.

افزودن به یک پلتفرم به درستی طراحی شده همیشه در مورد حل بسیاری از مشکلات سازمان و کاربر است. بنابراین استفاده از آن به روش های مختلف ارزش افزوده ایجاد می کند. کسب و کارهایی که بر اساس پلتفرم فعالیت می کنند سریعتر رشد خواهند کرد و این رشد فراگیر خواهد بود. استفاده از پلتفرم باعث کاهش هزینه های سازمان و حتی کاربر می شود. علاوه بر این، منجر به ایجاد حس بهتری از تجربه مشتری می شود. چیزی که منافع متقابلی برای کاربر و سازمان دارد.


5
2
صداها

به مقاله امتیاز دهید

پلتفرم کسب و کار – پارس مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top