چگونه از خریداران معترض خودرو شکایت کنیم؟

من گزارش میدم اخبار برای کارآفرینان به گزارش روابط عمومی سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ بر اساس اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اصلاح نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور؛ از این پس کلیه مشتریان خودروهای داخلی و خارجی می توانند بر اساس این دستورالعمل ابلاغی به ادارات ایمنی استان های کشور مراجعه و شکایات خود را ثبت کنند.

معاون امنیتی وزیر و رئیس سازمان کمک به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه ای از تغییر دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور خبر داد.

در نامه حسین فرهیدزاده به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور با موضوع «دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به شکایات کاربران خودرو» آمده است:

در اطلاعیه شماره 65036/98/370 نحوه رسیدگی به شکایات کاربران وسایل نقلیه موتوری ضمن ارسال اصلاحیه دستورالعمل مذکور، یادآور می شود: قیمت درب کارخانه انواع خودروهای مونتاژی در سامانه شورای رقابت بارگذاری شد. به نشانی nicc.gov.ir و همانطور که این مرجع تاکید می کند برای کلیه علاقمندان الزامی است لذا جهت تسریع در رسیدگی به شکایات واصله در خصوص عدم رعایت قیمت های مصوب ابلاغی شورا به شرح زیر است. همچنین عدم صدور دعوت نامه برای پرداخت و امتناع از تحویل، موقعیت های زیر برای بررسی در تبلیغات اعلام می شود:

الف – قیمت:

1- ملاک قیمت در قراردادهای منعقده از تاریخ 1402/02/16 لغایت 1402/04/17 قیمتهای مصوب جلسه 566 شورای رقابت می باشد.

2- ملاک قیمت در قراردادهای منعقده از تاریخ 17/4/1402 به بعد قیمتهای مصوب 584 جلسه شورای رقابت می باشد.

3- قیمت های اعلامی و مصوب شورای رقابت در کلیه مصوبات فوق قیمت کارخانه درب ها بوده و هزینه ها و هزینه های قانونی نیز به قیمت های مذکور اضافه می شود.

4- در خصوص ابلاغ قیمت محصولات شرکت های مونتاژ خودرو توسط شورای رقابت در تاریخ 1402/02/16 در خصوص قراردادهای منعقده قبل از تاریخ ابلاغ در تاریخ 1402/02/16 استعلام لازم از طرف شورا صورت گرفت. در خصوص رقابت، که ملاک عمل در این راستا است نظر شورا این است که پس از دریافت پاسخ، اطلاع رسانی خواهد شد.

5- در خصوص خودروهایی که در مصوبه 1402/02/16 قیمتی نداشتند و در مصوبه 1402/4/17 برای آنها قیمت تعیین شده بود استعلام لازم از شورای رقابت انجام شد که ملاک عمل قرار می گیرد. مصوبه شورا که متعاقباً در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، ابلاغ خواهد شد.

ب- عدم صدور دعوتنامه:

ب-1: اولویت های فصل بهار: طبق اعلام متقاضیان، بر اساس سامانه یکپارچه فروش خودرو، اولویت تحویل آنها در فصل بهار بوده و تاکنون از سوی شرکت های خودروسازی دعوت نشده است و این امر پیش فرض محسوب می شود. از تعهدات ابلاغی شرکت مبنی بر صدور دعوتنامه و عدم تمکین شرکت در این خصوص به موجب آراء دیوان عدالت اداری در اسناد شماره 1420 الی 1423 مورخ 18.11. 1399 رسیدگی به موضوع نقض قرارداد در صلاحیت محاکم کیفری نیست و باید در محاکم عمومی رسیدگی شود و بر این اساس شاکیان محترم جهت تشکیل پرونده در محاکم عمومی هدایت شوند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بدیهی است صدور دعوتنامه های مربوط به موعد تحویل بهاره پس از تاریخ ابلاغ قیمت 16/02/1302 (برای خودروهای دارای قیمت مصوب) طبق اظهار نظر صریح شورای رقابت در این موضوع باید بر اساس قیمت ها باشد. موارد فوق انجام شده و صدور دعوتنامه با اعمال قیمت های جدید (17/4/1302) تخلف و فاقد مجوز قانونی بوده و باید اقدامات قانونی لازم انجام شود.

ب-2: اولویت های فصل تابستان: بر اساس اعلام مصوبه جدید تعرفه های مونتاژ خودرو مورخ 17/4/1302 شورای رقابت، شرکت های خودروسازی موظفند برای کلیه متقاضیانی که اولویت آنها فصل تابستان در نظر گرفته شده است دعوتنامه صادر نمایند. با توجه به قیمت های تایید شده جدید بدیهی است دعوت نامه صادره قبل از تاریخ تعیین شده و با قیمت های قبلی به قوت خود باقی است. اعمال افزایش قیمت بالاتر از قیمت های تعیین شده، گرانفروشی محسوب می شود و پس از شکایت متقاضی و ارائه مدارک لازم، طبق اطلاعیه صادره اقدامات لازم انجام شود. خاطرنشان می شود در صورت عدم صدور دعوتنامه در مهلت مقرر، طبق روند مندرج در بند قبل و اولویت های فصل بهار اقدامات لازم انجام خواهد شد.

ج- سایر موضوعات:

– انبارداری و دپوی خودرو به صورت عمده و بدون تحویل غیرمجاز در صورت عدم ارتباط با تعهدات قبلی شرکت ها، خودروهای تعیین شده فعلی و یا موارد مرتبط از قبیل شماره گذاری و غیره طبق اطلاعیه شماره 11419061 مورخ 20/12/1401. وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول احتکار هستند و با رعایت آنها باید اقدامات قانونی لازم انجام شود.

– در رابطه با مسائل و شکایات مربوط به عدم تحویل، عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، حسب درخواست های فوق از شورای عمومی دیوان عدالت اداری، دادگاه های عمومی صالح به رسیدگی می باشند. و در همین راستا شورای حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی در جلسه مورخ 1401/7/11 این موضوع را مورد تاکید قرار داد لذا در این راستا باید طبق روند مذکور عمل شود. لازم به ذکر است به تمامی ادارات کل 31 استان جهت رعایت این امر اطلاع رسانی شده است.

در جای دیگر این اطلاعیه موارد زیر اضافه می شود:

– صدور زودهنگام دعوتنامه برای اولویت های اعلام شده با هدف تحویل سریعتر خودرو (مشروط به مهلت تحویل حداکثر سه ماهه از تاریخ پرداخت طبق مقررات ثانویه قانون حمایت از حقوق مردم کشور). کاربران خودرو)، با رضایت کاربران و در صورت عدم تمایل به پس از واریز وجه و تکمیل مراحل توسط متقاضی، شرکت حق حذف اولویت ها را نخواهد داشت.

– با توجه به شفاف بودن دستورالعمل رسیدگی به شکایات، به منظور تسریع در رسیدگی و عدم سردرگمی متقاضیان، شکایت فقط در ضوابط تعریف شده ارائه شود. بدیهی است در صورت نیاز به اطلاع موارد خاص، موضوع به صورت مکاتبه ای به ادارات اصلی صنعت معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

– ادارات کل استقرار واحدهای تولیدی خودرو، با رعایت مفاد دستورالعمل اصلاحی پیوست و موارد مطروحه در این مکاتبات، باید با هماهنگی کامل، رسیدگی به شکایات واصله را تسریع و در صورت ابهام نسبت به انعکاس کلیات اقدام نمایند. مشکل به آن سازمان برای تعیین تکلیف.

سازمان حمایت در پایان اطلاعیه خود تاکید کرد: به منظور تسریع در روند رسیدگی به شکایات واصله و پاسخگویی فوری به متقاضیان و امکان دریافت گزارش های لازم به صورت آنلاین، تاکید شده است که تشکیل پرونده به صورت کامل و معتبر مستندات فقط از طریق سیستم مدیریت بازرسی یکپارچه (Simba)).

چگونه از خریداران معترض خودرو شکایت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top