چگونه زیاد فکر نکنیم؟ 5 راه برای درمان بیش از حد فکر کردن


آیا تمام روز به همه چیز فکر می کنید و تمام جنبه های یک موضوع را با دقت تجزیه و تحلیل می کنید؟ آیا در این دوره ها احساس خستگی و اضطراب می کنید؟ بیش از حد فکر کردن یک بیماری شایع و همه گیر در جهان است که می تواند منجر به اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب در فرد شود.

تحقیقات روانشناسی گسترده این را نشان می دهد بیش از حد فکر کردن بیشتر در افراد جوان و میانسال رخ می دهد. 73 درصد از این بیماری در سنین 25 تا 35 سالگی رخ می دهد. همچنین احتمال بروز آن در زنان بیشتر از مردان است.


  1. نمی توانید قبل از خواب افکار خود را کنار بگذارید؟

افرادی که بیش از حد فکر کردن آنها را نمی توان از نگرانی های زیادی که در درونشان است جدا کرد. بی خوابی یک مشکل رایج در این افراد است. آنها می توانند تمام شب را صرف تجزیه و تحلیل یک مشکل خاص بدون یافتن راه حل کنند.

این افکار مدام در ذهن آنها تکرار می شود.از آنجایی که این افراد خواب و استراحت کافی ندارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

در صورت داشتن شرایط مشابه می توانید از توصیه های بهداشتی استفاده کنید.

قبل از رفتن به رختخواب افکار خود را روی یک کاغذ بنویسید. ایجاد آثار هنری، طراحی، یا درگیر شدن در یک سرگرمی خاص می تواند ذهن شما را آرام کند و شما را از افکار مضطرب رها کند.


  1. آیا شما هم نسبت به اتفاقی که قرار است بیفتد احساس اضطراب و ترس می کنید؟

افرادی که بیش از حد فکر می کننددرگیر افکار نگران کننده ای هستند که می تواند زندگی آنها را کاملاً فلج کند.

این افراد به جای زندگی در زمان حال، از آنچه در آینده رخ خواهد داد می ترسند. به همین دلیل است که بیشتر آنها برای رهایی از این افکار آزاردهنده به الکل و مواد مخدر متوسل می شوند.

بهترین راه برای مبارزه با چنین افکاری این است که هر روز زمانی را صرف فکر کردن به آنها کنید. اگر بیش از حد به چیزی فکر می کنید، بهتر است به خودتان اجازه دهید با آن افکار روبرو شوید.

هر روز 15 دقیقه برای این کار در نظر بگیرید. در این مدت می توانید افکار خود را یادداشت کنید یا با صدای بلند تکرار کنید. ایجاد یک عادت جدید و مثبت می تواند عادت بیش از حد فکر کردن را نیز از بین ببرد.


  1. آیا مدام همه چیز را تجزیه و تحلیل می کنید؟

افرادی که زیاد فکر می کنند نیز دچار اضطراب و نگرانی می شوند. افسردگی همیشه با آنها خواهد بود. در این صورت ذهن از کنترل آنها خارج می شود. آنها نمی توانند هیچ راه حل مناسبی ارائه دهند.

وقتی نمی توانید افکار خود را کنترل کنید، می توانید نحوه واکنش خود را به آن موقعیت ها کنترل کنید.

هنگامی که ذهن شما شروع به ایجاد افکار منفی می کند، از خود بپرسید که اثرات آن افکار منفی چیست؟ آیا راه حلی برای این وجود دارد؟ هنگامی که احساس می کنید افکار زیادی به سمت شما هجوم می آورند، یک نفس عمیق بکشید.

چشمان خود را ببندید و چند دقیقه استراحت کنید. به مکان خاصی فکر کنید که دوست دارید باشید. از فکر کردن به آینده بپرهیزید شما نمی توانید رویدادهایی را که هنوز اتفاق نیفتاده اند کنترل و مدیریت کنید.


  1. آیا شما یک کمال گرا هستید و دوست دارید همه کارها را خودتان انجام دهید؟

آیا از شکست می ترسید؟ افرادی که مدام فکر می کنند معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و به توانایی های خود شک دارند. چنین افرادی نگران طرز فکر دیگران هستند. باید یاد بگیری که هیچکس کامل نیست.

اگر سعی کنید اینطور فکر کنید، مطمئناً شکست خواهید خورد. تلاش برای کامل بودن منجر به شکست می شود. برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید، اما از خودتان انتظار چیزهای غیر منطقی نداشته باشید.


  1. آیا همیشه خودتان را سرزنش می کنید؟

افرادی که بیش از حد فکر می کنند معمولا امن هستند و دوست دارند در دنیای پشیمانی زندگی کنند. این افراد استعداد ندارند. اینها رفتارهای آموخته شده هستند.

وقتی ذهن شما به سمت افکار بدون ساختار حرکت می کند، به خاطر تجربیات گذشته است. این افراد بر این باورند که در آینده نیز اشتباهات مشابهی را تکرار خواهند کرد و این باعث می شود مدام خود را سرزنش کنند.

از موقعیت هایی که باعث استرس می شود دوری کنید. می توانید چیزهایی را که باعث استرس می شوند شناسایی کنید. اگر در گذشته کاری را با روش خاصی انجام داده اید و به نتیجه مطلوب نرسیده اید، بهتر است روش خود را تغییر دهید.

روی اهداف خود کار کنید. قبل از اقدام، تحقیق کنید. تحقیق و جستجو می تواند ترس از ناشناخته را از بین ببرد. ایجاد افکار و فعالیت های مثبت می تواند ترس از استرس را از بین ببرد. برای رهایی از افکار مضطرب، به فعالیت های مثبت و سازنده بپردازید.

ورزش کنید، هنر خلق کنید، چیزهای مثبت را با دیگران به اشتراک بگذارید، بیرون بروید و روابط خوبی با دوستان و اعضای خانواده حفظ کنید. داشتن یک سیستم پشتیبانی نیز می تواند کمک کننده باشد.

چگونه زیاد فکر نکنیم؟ 5 راه برای درمان بیش از حد فکر کردن

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top