چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟ 3+10 روش موثر برای افزایش قدرت مغز


ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید نمی توان به سگ پیر ترفندهای جدید یاد داد. اما مغز انسان توانایی زیادی برای سازگاری با شرایط و تغییرات در سنین مختلف دارد.

اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در دوران جوانی به اوج خود می رسد و به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در زوال شناختی دارد.

رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر عوامل نادیده گرفته شده تنها چند نمونه از یک سبک زندگی ناسالم هستند. البته سبک زندگی سالم می تواند به سلامت مغز انسان کمک کند. یکی حافظه قدرتمند این به سلامت و توانایی مغز بستگی دارد.

در این مقاله به کارهایی که می توان انجام داد اشاره می کنیم بهبود قدرت مغز کمک کند و حافظه خود را تقویت کند.


  1. غذای سالم بخور:

نوع غذایی که می خورید و غذاهایی که از برنامه غذایی خود حذف می کنید نقش بسیار مهمی در بهبود و حفظ حافظه شما دارند.

یک رژیم غذایی کامل و سالم حاوی میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم و ضروری است و می تواند تاثیر بسیار خوبی بر مغز داشته باشد. سعی کنید بیشتر از اسیدهای چرب امگا 3 حیوانی استفاده کنید و از مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات خودداری کنید.


  1. مغز خود را آموزش دهید:

ورزش کردن مغز و انجام تمرینات مغزی می تواند رشد آن را حفظ کند و حتی ایجاد ارتباطات عصبی جدید می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند. ورزش مغز را تشویق می کند تا در اوج خود باشد و بسیار خوب کار کند.

حافظه نیز مانند ماهیچه های بدن برای عملکرد بهتر به ورزش نیاز دارد. هرچه بیشتر با مغز خود کار کنید، پردازش اطلاعات مغز شما بهتر خواهد بود. سعی کنید با پازل ها و بازی های فکری مختلف مغز خود را به چالش بکشید.


  1. انجام تمرینات بدنی:

ورزش ذهنی برای سلامت مغز ضروری است، اما ورزش بدنی نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد. ورزش به مغز کمک می کند سالم و شاداب بماند.

هنگامی که ورزش می کنید، جریان اکسیژن و خون به مغز افزایش می یابد و این امر باعث کاهش اختلالاتی مانند دیابت که باعث از دست دادن حافظه می شود، می شود. ورزش استرس را در بدن و مغز کاهش می دهد. همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک اتصالات عصبی جدید دارد.


  1. کمی بخوابید:

حداقل ساعات خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. Sleep را می توان مستقیماً روشن کرد حافظه و یادگیری بر روی فرد تاثیر می گذارد خواب کافی برای حافظه بسیار مهم است. فعالیت های تقویت حافظه معمولاً در مراحل خواب عمیق رخ می دهد.


  1. پرهیز از استرس:

استرس نیز بخشی از زندگی است و نمی توان به طور کامل از آن اجتناب کرد. با این حال، استرس تاثیر بسیار قوی بر سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می تواند باعث مرگ سلول های مغز شود.

بهتر است فعالیت های کاهش دهنده استرس مانند ورزش، مدیتیشن و سرگرمی ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما بهبود یابد.


  1. توقف چندوظیفه ای:

چندوظیفه ای توانایی انجام چندین فعالیت به طور همزمان است. این کار شما را کند می کند. اگر چند کار انجام دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات دچار مشکل می شود یا آن را نادیده می گیرد.


  1. از مکمل های مناسب استفاده کنید:

برای بهبود حافظه می توانید زیر نظر پزشک متخصص از مکمل های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، یک مکمل ساخته شده از عصاره سنجد یا برگ جینکو به بهبود حافظه کمک می کند و می تواند تمرکز و جریان خون کلی به مغز، دست ها و پاها را افزایش دهد.


  1. سعی کنید مهارت های جدید یاد بگیرید:

به چیز جدیدی فکر کنید که همیشه می خواستید یاد بگیرید. یادگیری گیتار، بازی تنیس یا حتی یادگیری زبان دیگر می تواند بسیار موثر باشد.

چنین فعالیت هایی سیستم عصبی را تحریک می کند، با اثرات استرس مقابله می کند، خطر زوال عقل را کاهش می دهد و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشد. پس تا جایی که می توانید در چنین فعالیت هایی شرکت کنید.


  1. دارم میخندم:

حتما شنیده اید که خنده دوای هر دردی بی درمان است. یک خنده خوب می تواند نواحی مختلف مغز را درگیر کند و بخش های درگیر در یادگیری، حافظه و خلاقیت را فعال کند.


  1. استفاده از دستگاه های حافظه:

دستگاه های حافظه ابزاری هستند که به شما کمک می کنند اطلاعات و مفاهیم را به خاطر بسپارید. این دستگاه ها به سازماندهی اطلاعات در قالب خاصی کمک می کنند تا به خاطر سپردن آنها بسیار آسان تر باشد. به عنوان مثال، این ابزارها از کلمات اختصاری، قافیه، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچکتر استفاده می کنند.

اگر شما نیز مصمم به بهبود توانایی های شناختی و حافظه خود هستید، 10 تکنیک بالا راه حلی ارزان و ساده برای این هدف ارائه می دهند. پس سعی کنید تمام موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آنها استفاده کنید.


3 روش غیرمنتظره برای تقویت مغز

روث کوران که پس از یک تصادف وحشتناک 10 سال پیش، با وجود آسیب مغزی حاد و گذراندن 18 ماه در دوران نقاهت، در مورد علم مغز، انعطاف پذیری آن و کسب مهارت های جدید تحقیق می کند.

من روت را می شناسم، من مجذوب داستان او و برخی از توصیه های او در کتابش (مغز سالم بودن) هستم.

روت مجبور شد بسیاری از توانایی های اساسی ذهن خود را بازیابی کند و در این فرآیند کشف کرد که چگونه ابهامات ذهنی را در علائم مبهمی که در درمان های سنتی به آن توجه نمی شد، برطرف کند. او یک سری وظایف را کشف می کند که در طول 18 ماه تکرار می کند و به ذهن او کمک می کند تا باهوش تر شود.

کارشناسان می گویند این ترفندهای کوچک و سریع در زندگی روزمره نه تنها می تواند به درمان ناتوانی های ذهنی کمک کند، بلکه به شما در حفظ سلامت ذهن در هر سنی کمک می کند.

کارهای زیادی برای تحریک و تقویت ذهن می توان انجام داد تا ذهن شما همیشه آماده باشد. فقط مرور تجربیات حسی خود چند بار در هفته یک شروع عالی است. سه چیز را در نظر بگیرید:

1. کفش های پاشنه بلند به شما احساس اعتماد به نفس می دهد.

پیاده روی برای اکثر مردم یک فعالیت جهانی و روزمره در نظر گرفته می شود. کفش تنیس می پوشید و در پارک یا خیابان راه می روید. مطمئناً می دانید راه رفتن چه حسی دارد، درست راه رفتن و چه انتظاری از آن دارید.

هفته ای یک بار کفش های تنیس تخت خود را عوض کنید و هنگام پیاده روی و ورزش آن ها را با صندل تعویض کنید. به طور حتم هرگز هنگام ورزش کفش پاشنه بلند نپوشید. یک جفت را بردارید و در خانه قدم بزنید.

بالا و پایین رفتن از پله ها با کفش هایی که عادت ندارید شما را مجبور به هماهنگی بیشتر کند، مراقب تعادل خود باشید، این عامل باعث تحریک سیناپس ها می شود.

دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می گوید که یک الگوی خوب داشته باشید، این برای مغز مفید است.

2. تغییر استفاده از دست راست به چپ (یا چپ به راست) یک واقعیت غیرقابل انکار است.

آیا تا به حال موهای خود را با دست مخالفی که عادت ندارید ببندید یا شانه کرده اید؟ ناامید شدی خوب شوارتز می گوید هر چیزی که ذهن را سخت تر یا کسل کننده تر کند خوب است.

در حین استفاده از مسواک، شانه، سشوار یا اتو فر کننده، گاهی اوقات دست ها را عوض کنید. با گذشت زمان، مغز به فعالیت های روزانه گره می خورد و استفاده از دست مخالف باعث می شود سیناپس های جدید برای شناسایی مسیرهای جدید تحریک شوند.

کوران می گوید: «استفاده از دست مخالف برای انجام یک کار دستی به روشی جدید به رفع سردرگمی ذهنی کمک می کند.

3. محرومیت حسی را تجربه کنید.

بسیاری از گونه های غیربصری طعمه خود را با صدا یا بو می شناسند. در طول روز، اغلب به شدت به همان حس متکی هستید تا کارهای روزمره را انجام دهید. مثلاً با چشم بسته سعی کنید غذاها را فقط از روی بوی آنها تشخیص دهید.

استفاده از تکنیک محرومیت حسی بخش هایی از مغز را مجبور می کند تا سخت تر کار کنند. لباس پوشیدن با چشمان بسته را در نظر بگیرید: آیا می توانید مطابق تصورات خود لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه شما بافت منحصر به فردی دارد که به شما کمک کند بدون دیدن آن را شناسایی کنید؟

به گفته شوارتز، نقاط مختلف مغز به حس خاصی تعلق دارد. وقتی ذهن خود را به یک حس دیگر سوق می دهید، معمولاً برای شروع به این روش متصل نیستید، بنابراین مجبور می شوید کارها را به روشی چالش برانگیز انجام دهید و شراکت های جدیدی ایجاد کنید.

چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟ 3+10 روش موثر برای افزایش قدرت مغز

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top