کنترل رشد نقدینگی در آمار بانک مرکزی

به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با انتشار آمارهای پولی مربوط به پایان سال گذشته، مقالات و تحلیل‌هایی در روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور در خصوص رشد پایه پولی، نقدینگی و اعطای تسهیلات به بخش تولیدی منتشر شده است که گاهاً صحیح نیست و باید دربرگیرنده برخی از نکات صحیح برای ارائه یک تصویر صحیح باشد.

کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهم‌ترین متغیر برای محدود کردن تورم یکی از اولویت‌های اقتصادی بانک مرکزی در شرایط کنونی است. حجم نقدینگی در مرداد 1392 معادل 640 هزار میلیارد تومان بود و در پایان شهریور 1400 این رقم به 4 هزار و 68 هزار میلیارد تومان رسید. حجم پایه پولی نیز از 96.3 هزار میلیارد تومان در مرداد 1392 به 519 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور 1400 رسید.

پس از تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال‌های 1401 و 1402، همراه با پیگیری قاطعانه سیاست کنترل رشد ترازنامه بانکی و جریمه بانک‌هایی که با افزایش نسبت سپرده‌های قانونی حدود را نقض می‌کنند، دوازده ماهه نرخ رشد نقدینگی در پایان خرداد 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد به 20 درصد کاهش یافت. معادل 37، 8% در ژوئن 1401) به 29.0%.

در مورد تغییرات پایه پولی باید به این نکته اشاره کرد که رشد پایه پولی در پایان اسفند 1401 در ادامه تغییرات ماه های قبل بوده است. علاوه بر این معمولاً در پایان هر سال رشد ماهانه پایه پولی نسبت به ماه های قبل افزایش می یابد و رشد یک ماهه پایه پولی در اسفندماه معمولاً در بالاترین نرخ در بین تمام ماه های سال است و در اسفند سال گذشته نیز همین اتفاق افتاد. بنابراین رشد پایه پولی در آخرین ماه سال گذشته تفاوتی با ماه های قبل نداشته و رشد آن بر اساس روند ماه های قبل کاملا قابل پیش بینی بود.

نکته دیگر اینکه بخشی از افزایش رشد پایه پولی در ماه‌های پایانی سال گذشته، همانطور که بانک مرکزی بارها توضیح داده است، ناشی از اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه و جریمه بانک‌های خاطی از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی و همچنین اتخاذ سیاست نظارتی برای افزایش سپرده قانونی برای دستیابی به رشد نقدینگی 10 درصدی است.

این امر موجب افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی از یک سو و افزایش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی شده است و از سوی دیگر در مورد بانک هایی که ذخایر مازاد کافی در بانک مرکزی نداشته اند، افزایش یافته است. در این صورت درست است که پایه پولی افزایش یافته است، اما در عمل پولی از سوی بانک مرکزی به حساب ذخیره بانک در بانک مرکزی واریز نشده است و به عبارتی این پول به اقتصاد تزریق نشده است و بنابراین این نگرانی که این افزایش پایه پولی منجر به افزایش نقدینگی در ماه های آینده شود، بی مورد است. همچنین در نتیجه اجرای این سیاست، نسبت نقدینگی رو به رشد اقتصاد از 8 در سال 1400 به 7.36 در سال 1401 کاهش یافت.

رفع عدم تعادل نقدینگی بانک ها در کشور

همچنین دو دلیل مهم دیگر برای کاهش حساب ذخایر مازاد یا آزاد بانک‌ها در سال 1401 نسبت به سال‌های گذشته و در نتیجه افزایش بدهی آنها به بانک مرکزی در سال جاری نسبت به قبل، یکی ناشی از کاهش تزریق پول قدرتمند از سوی بانک مرکزی به حساب ذخایر مازاد بانک‌ها در بانک مرکزی از افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. بانک مرکزی در سال های گذشته به منظور تامین ارز مورد نیاز با نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، مبلغ مابه التفاوت معاملات ارزی را به خالص دارایی های ارزی بانک مرکزی اضافه می کرد.

در نتیجه این اقدام حجم قابل توجهی پول پرقدرت وارد شبکه بانکی شد و به این ترتیب عدم تعادل ساختاری نقدینگی شبکه بانکی تا حد زیادی از این طریق اصلاح شد و نتیجه اجرای این سیاست در اقتصاد نخواهیم بود.

دلیل دوم این است که در سال‌های اخیر حجم خوبی از نقدینگی بخش دولتی (اعم از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها) در شبکه بانکی وجود داشت و با توجه به سهم بالای منابع بخش عمومی در اقتصاد کشور، بخش قابل‌توجهی از نقدینگی مورد نیاز شبکه بانکی از این محل تامین می‌شد، اما با اجرای تقریباً کامل قانون تک‌حساب خزانه‌داری و تمرکز نقدینگی در شبکه بانکی در بانک مرکزی، کاهش یافت. تا حد زیادی

در مجموع پس از اجرای دو سیاست صحیح، عمق بازار بین بانکی و متعاقب آن رفع عدم تطابق نقدینگی بانک های کشور از طریق بازار مذکور تا حد زیادی کاهش یافت و در نتیجه بدهی بانک ها به بانک مرکزی افزایش یافت.

کیفیت ماندگاری وجوه نقد در شبکه بانکی رو به افزایش است

اما با توجه به افزایش نقدینگی و نسبت پول به نقدینگی به 25.7 درصد در پایان سال 1401 و افزایش 5.3 درصدی این نسبت نسبت به سال قبل و اینکه برخی دلیل این تغییر را تضعیف توقعات اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی می دانند. خاطرنشان می شود: میزان پول از میزان اسکناس و مسکوک در دست افراد و سپرده های دیداری به دست می آید. نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در پایان سال 1401 برابر با 1.9 درصد بوده که با ارزش این نسبت در سال های اخیر همخوانی دارد، اما نسبت به برخی از سال ها حتی کمتر است، مثلاً در شهریور 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل، این نسبت به 2.1 درصد رسیده است، بنابراین می توان گفت که حجم نقدینگی کشور و سهم حجم نقدینگی کشور تغییری نکرده است. به طور قابل توجهی.

اما دلیل اصلی این افزایش، افزایش 5.2 درصدی نسبت سپرده های عمدی به وجه نقد بوده است. این موضوع یکی از دلایل افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه های اقتصادی به ویژه پس از اجرای طرح ارتقای یارانه ها در خرداد 1401 بود که البته در این راستا نظام بانکی به بنگاه های اقتصادی متاثر از اجرای این طرح کمک و تأمین مالی قابل توجهی کرد و طبیعتاً با توجه به تقویت این نیاز، منابع جاری گردشی یا گردشی بیشتر حساب جاری بنگاه ها در بنگاه های اقتصادی آنها را افزایش داد.

دلیل دوم این است که همزمان نسبت سپرده‌های کوتاه‌مدت به نقدینگی 3.1 درصد کاهش یافته و با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از سپرده‌های کوتاه‌مدت از نوع سپرده‌های نقدی کوتاه‌مدت عادی است، می‌توان نتیجه گرفت که تقریباً 3.1 درصد از افزایش سهم سپرده‌های دیداری به نقدینگی ناشی از کاهش همین مقدار در نسبت سپرده‌های کوتاه‌مدت به نقدینگی است.

لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول با توجه به تغییرات گسترده در نظام و ابزارهای پرداخت، در آخرین استانداردهای خود توصیه می کند که نقدینگی در اقتصاد کشورها به دو دسته قابل انتقال و غیرقابل انتقال تقسیم شود و بنابراین بر اساس این استاندارد می توان گفت که اسکناس و مسکوکات، سپرده های دیداری و بخش قابل توجهی از سپرده های نقدی کوتاه مدت در نظام نقدینگی کشور در واقع از نوع سپرده های نقدی قابل انتقال است. بنابراین از این منظر می توان نتیجه گرفت که در مجموع نسبت نقدینگی که شامل مجموع سه مولفه مذکور از کل نقدینگی اقتصاد می شود، در پایان سال 1401 نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است. لازم به ذکر است تا پایان خرداد 1402 نسبت پول به نقدینگی نسبت به پایان سال قبل تغییری نکرده و در مجموع کیفیت دوام وجوه نقد در شبکه بانکی افزایش یافته است.

کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهمترین متغیر کنترل تورم

نکته مهم دیگر این است که آنچه در تحلیل مبالغ پول و تاثیر آن بر تورم برای اقتصاد اهمیت زیادی دارد، تغییرات نقدینگی است نه پایه پولی. نقدینگی در واقع مجموع سپرده های ایجاد شده توسط سیستم بانکی و در دست واحدهای اقتصادی است که می تواند منجر به تقاضای موثر و افزایش قیمت در اقتصاد شود.

به همین دلیل کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهمترین متغیر کنترل تورم در بین اولویت های اقتصادی بانک مرکزی در سال های اخیر شناخته شده است. از این رو بانک مرکزی با هدف گذاری برای رشد نقدینگی و پیگیری جدی سیاست کنترل برخی رشدها در ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباری، توانست اقدامات موثری را برای کنترل و کاهش قدرت بانک ها در خلق پول و در نهایت کاهش رشد نقدینگی انجام دهد.

تداوم کاهش تورم نقطه به نقطه

نگاهی به آمارهای منتشر شده شاخص تورم نیز نشان می‌دهد که تورم اقلامی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری روند نزولی قابل‌توجهی داشته است که نشان می‌دهد سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه کنترل رشد نقدینگی و همچنین سیاست تثبیت نرخ ارز از طریق کانال تثبیت قیمت‌های وارداتی، اثرگذار بوده و در کاهش فشار تورم موفق بوده است.

بانک مرکزی با پیگیری جدی برنامه اصلاح نظام بانکی در سال جاری و در پی طرح کنترل برخی رشدها در ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباری، تلاش دارد ضمن کاهش رشد پایه پولی در سال 1402، به هدف تعیین شده افزایش نقدینگی در سال جاری دست یابد.

افزایش 25.8 درصدی وجوه پرداختی در سه ماهه اول سال 1402

لازم به ذکر است بانک مرکزی ضمن کنترل افزایش نقدینگی (در چارچوب برنامه پولی)، از تامین مالی اقتصاد به ویژه بخش‌های مولد اقتصاد غافل نشده و سیاست‌هایی را برای هدایت اعتبار به فعالیت‌های اقتصادی مولد و تامین مالی صاحبان مشاغل و خانوارها در نظر گرفته است. در این زمینه می توان به مجموع وجوه پرداختی شبکه بانکی کشور به بخش های مختلف اقتصادی در سال 1401 اشاره کرد که با 45.3 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 44485.3 هزار میلیارد ریال رسید.

در این زمینه تاکید می‌شود که پس از تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال‌های 1401 و 1402، همراه با پیگیری جدی سیاست کنترل رشد ترازنامه بانکی و جریمه بانک‌هایی که با افزایش نسبت سپرده‌های قانونی از حدود تعیین‌شده تخلف می‌کنند، رشد نقدینگی دولت به میزان قابل توجهی از ابتدای مهرماه به 8 درصد رسیده است. 1400 به 2 9 درصد در خرداد 1402. البته در سال 1401 رشد 45.3 درصدی در پرداخت تسهیلات داریم. همچنین مجموع وجوه پرداختی شبکه بانکی کشور به بخش های مختلف اقتصادی در سه ماهه اول سال 1402 بالغ بر 9213.5 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش داشته است.

گفتنی است در حالی که رشد تجمعی نقدینگی در سه ماهه نخست سال جاری 3.9 درصد بوده است، آمارها نشان می دهد که کنترل نقدینگی و برخی کنترل ها بر ترازنامه بانک ها منجر به کاهش پرداخت وام ها نشده است.

کنترل رشد نقدینگی در آمار بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top