📝 11 مرحله برای مهاجرت به Google Analytics 4 که باید بدانید


با گذشت زمان کوتاهی از عمر یونیورسال آنالیتیکس، تصمیم گوگل برای از بین بردن یونیورسال آنالیتیکس چالش مهمی را برای بازاریابان دیجیتال ایجاد کرده و سوالات زیادی را در ذهن آنها ایجاد کرده است.

چه اتفاقی برای داده های سایت می افتد؟ با ابزار جدید از کجا شروع کنیم؟ آیا حتی تجربه کافی برای کار با ابزار جدید را خواهیم داشت؟

در این مقاله، ما در مورد جنبه‌های کلیدی صحبت می‌کنیم که باید در حین انتقال ویژگی Google Analytics به آنها توجه کنیم. این مقاله می تواند نقشه ای سریع برای بهبود تجزیه و تحلیل شما باشد.

برای شروع، باید بدانید که هر چه زودتر مهاجرت خود را شروع کنید، بهتر است. چه بخواهید چه نخواهید، این تصمیمی است که باید بگیرید. برخی از افراد با تصور اینکه یک سال دیگر فرصت دارند، مهاجرت را به تعویق می اندازند. نه واقعا؛ البته از نظر زمانی ممکن است درست باشد اما از نظر فنی این سوال درست نیست.

آموزش پیشرفته و جامع Google Analytics 4 از صفر تا صد

اگر به ابزار گوگل دیتا و بازی با دیتا علاقه زیادی دارید، حتما آن را توصیه می کنیم دوره آموزشی Google Analytics 4 را کامل کنید برای تسخیر وب به عنوان یک تحلیلگر متخصص شوید.

چرا؟ به دلایل زیر:

      1. زیرا Google Analytics Universal بر اساس گذشته است (به تاریخ گذشته) خیر، نمی توانید داده های تاریخی در GA4 داشته باشید. در این پلت فرم، داده ها تنها زمانی جمع آوری می شوند که کدهای تجزیه و تحلیل را وارد کنید.
      1. انتقال داده های گذشته از UA به GA4 غیرممکن است زیرا هر یک از این ابزارها مدل های داده متفاوتی دارند.
      1. GA4 نسخه بهبود یافته UA نامیده می شود. این یک تعمیم بزرگ است زیرا GA4 ابزاری شبیه UA اما با مدل داده متفاوت است. ساختار پایه فنی در هر دو مدل یکسان است اما این برنامه محصولی منحصر به فرد با ویژگی های فراوان است که باید با دید باز به آن توجه کرد و قابل مقایسه با UA نیست.

    بنابراین ابتدا مقاله ارائه می شود آشنایی با گوگل آنالیتیکس 4 لطفا در اسرع وقت بخوانید و به GA4 ارتقا دهید تا اطلاعات جدید از بین نرود. همچنین، شما باید مهارت های خود را بهبود ببخشید زیرا با فناوری های مختلفی سر و کار خواهید داشت.

    شروع زود هنگام به شما زمان و اعتماد به نفس بیشتری برای کار با GA4 می دهد.

    1 بررسی و ثبت داده ها ویژگی در نسخه جهانی

    این باید نقطه شروع مهاجرت شما باشد، زیرا باید بدانید تنظیمات UA شما چگونه برنامه ریزی شده است. شما باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنید تا یک نمای کلی بسیار واضح از حساب ها و دارایی های UA خود داشته باشید.

    پیشنهاد می شود برای ثبت یافته های خود از این بررسی سندی ایجاد کنید که بعداً می توانید از آن برای مهاجرت خود استفاده کنید.

    هنگامی که یک نمای کلی از دارایی UA خود دارید، راه اندازی GA4 برای شما بسیار آسان تر خواهد بود.

    جزئیات ملک را بررسی کنید

    2 ساختار حساب خود را برنامه ریزی کنید GA4

    از آنجایی که View ها هنوز در GA4 در دسترس نیستند، باید ساختار حساب خود را برنامه ریزی کنید.

    با توجه به کسب و کاری که دارید، باید تصمیم بگیرید که چند ویژگی و جریان باید ایجاد کنید. GA4 به شما این امکان را می دهد که داده ها را از وب و برنامه های کاربردی درون املاک جمع آوری کنید که البته این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق و یک استراتژی موثر است.

    آیا اپلیکیشنی برای سایت خود دارید؟ فرض کنید یک فروشگاه آنلاین دارید و یک اپلیکیشن اندروید و iOS برای آن فروشگاه ساخته اید. در این حالت می توانید یک ویژگی با 3 جریان داده ایجاد کنید.

    برنامه ریزی ساختار حساب GA4

    3 مدیریت دسترسی کاربران

    باید مشخص کنید چه کسی با حساب تجزیه و تحلیل شما کار خواهد کرد.

    شما باید بدانید که نقش کاربران تجزیه و تحلیل شما چیست و چه مدل مجوزی باید به آنها بدهید. با ایجاد مجوزهای کاربر واضح در مراحل اولیه، می توانید اطمینان حاصل کنید که پروژه شما به آرامی پیش می رود.

    بررسی کنترل دسترسی کاربر در نسخه جهانی

    4 تنظیمات را بررسی کنید ویژگی

    هنگام انجام بررسی UA خود، باید تنظیمات UA خود را مستند کنید. می توانید با تنظیمات اولیه مانند منطقه زمانی و ارز شروع کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی تنظیم شده است.

    سپس می‌توانید از فهرست حذف ارجاع در UA برای شناسایی ارجاع‌های ناخواسته‌ای که باید در GA4 حذف کنید، استفاده کنید.

    همچنین اجرای ردیابی را فراموش نکنید دامنه متقابل دارایی قبلی خود را بررسی کنید تا در صورت تمایل بتوانید آن را در دارایی جدید GA4 خود داشته باشید.

    همچنین بررسی می کند که آیا فیلتر روشن است یا خیر اموال UA این که آیا شما آماده هستید یا نه نیز مفید است. فیلترها در GA4 هنوز محدودیت هایی دارند.

    با دنبال کردن این مثال‌ها، باید بتوانید حساب UA خود را تأیید کنید و بدانید چه چیزی را در GA4 قرار دهید.

    تنظیمات دارایی را در Universal Analytics مرور کنید

    5 شناسه یک رویدادمی بینم

    هنگامی که برای ایجاد یک حساب کاربری آماده شدید، به بخش ارزیابی بروید. این مرحله نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد زیرا مدل رویداد GA4 با مدل رویداد UA بسیار متفاوت است.

    قبل از اینکه بخواهید رویدادهای خود را در GA4 بازیابی کنید، باید رویدادهای UA خود را مشخص کنید. یکی از مراحل اصلی در این مرحله شناسایی رویدادهای UA است که برای کسب و کار شما ارزشمند هستند و باید در GA4 پیاده سازی شوند.

    اگرچه توصیه می کنیم رویدادها را کاملاً از ابتدا تنظیم کنید تا کنترل کاملی بر داده های خود داشته باشید تا بتوانید از پتانسیل کامل مدل رویداد جدید استفاده کنید.

    باید در نظر داشته باشید که ردیابی رویداد در GA4 بسیار بیشتر از دسته‌ها، عملیات و برچسب‌ها است. اکنون GA4 آزادی و انعطاف بیشتری در ردیابی و ایجاد پارامترهای سفارشی به شما می دهد.

    هنگامی که می خواهید از UA مهاجرت کنید، باید مدل های رویداد GA4 را نیز در نظر داشته باشید. باید بررسی کنید که آیا رویدادهایی وجود دارد که می‌توان با رتبه‌بندی آن‌ها را بهبود بخشید (اندازه گیری بهبود یافته) GA4 را جایگزین کنید یا اگر رویدادی که می خواهید دوباره ایجاد کنید در قسمت رویدادهای پیشنهادی لیست شده است.

    شناسایی رویدادها در تحلیل

    6 اندازه سفارشی را بررسی کنید و متریک را بازنشانی کنید

    وقتی صحبت از ابعاد سفارشی می شود، باید تفاوت های بین UA و GA4 را بدانید.

    بتن؛ مفهوم دامنه باید در نظر گرفته شود. دامنه در واقع رویدادهایی را تعریف می کند که ابعاد مورد نظر برای آنها اعمال می شود.

    همانطور که می دانید، در نسخه UA می توانیم چهار سطح هدف گذاری را بررسی کنیم:

    به عبارت دیگر، ابعاد مورد نظر شما در GA4 باید رویداد یا کاربر شما را توصیف کند.

    هنگام ایجاد پارامترهای رویداد سفارشی در GA4، مطمئن شوید که آنها را به عنوان ابعاد یا معیارهای سفارشی ثبت کنید.

    شما می توانید کارهای خلاقانه را با پتانسیل کامل مدل رویداد انجام دهید، اما چند محدودیت وجود دارد که باید از آنها آگاه بود:

    • 50 ابعاد سفارشی
    • 50 معیار سفارشی
    • 25 ابعاد سفارشی با نام های منحصر به فرد
    تنظیم یک مقدار سفارشی در GA4

    7 بازیابی همگرایی ها

    شما باید اهداف UA خود را فهرست کنید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آنها به عنوان تبدیل در دارایی GA4 شما ایجاد شوند یا خیر. یکی از بزرگترین مزایای GA4 افزایش تعداد تبدیل است. در حال حاضر می توانید تا 30 تبدیل برای هر ویژگی GA4 تنظیم کنید.

    اگر چندین هدف برای نماهای مختلف تعیین کرده اید، باید یک استراتژی امتیازدهی جدید ایجاد کنید، زیرا نماها در GA4 در دسترس نیستند. علاوه بر این، اهداف هوشمند در GA4 در دسترس نیستند، اما می‌توانید مدل‌های هدف دیگر را بازسازی کنید.

    8 اجرای ردیابی تجارت الکترونیک

    شما باید تراکنش های تجارت الکترونیکی را که در UA دنبال می کنید شناسایی کنید. اگر از پیاده‌سازی تجارت الکترونیک UA فعلی خود برای GA4 استفاده می‌کنید، ممکن است اطلاعات دقیقی در گزارش‌های خود دریافت نکنید.

    بله، سیستم به اندازه کافی هوشمند است که بتواند برخی از رویدادها و پارامترها را ترجمه کند، اما به اندازه کافی کاربردی برای ارائه گزارش مناسب نیست. یکی از تفاوت های اصلی این است که تمام پارامترهای GA4 به صورت آرایه ای از عناصر مشخص می شوند.

    اگر اقلام می خواهید لایه داده خودتان را بازنویسی کنید و از مدل داده های قدیمی در تنظیمات خود پیروی کنید، این چیزی است که باید در نظر داشته باشید.

    همچنین توصیه می شود که یک پیاده سازی کاملاً جدید برای ویژگی GA4 خود داشته باشید تا از مدل رویداد جدید استفاده کامل کنید.

    همیشه با پارامترهای لازم برای تجارت الکترونیک توجه داشته باشید. اگر از پارامترهای مورد نیاز استفاده نمی کنید، رویدادهای خود را در فایل های گزارش تجارت الکترونیک نمایش داده نشده.

    9 ارتباط GA4 به ابزارهای دیگر

    ادغام هایی را که در UA استفاده کرده اید ببینید و ویژگی های GA4 خود را به ابزارهای دیگر متصل کنید.

    یکی از بهترین ویژگی های GA4 امکان پیوند دادن ملک شما به آن است BigQuery E. قبلاً، این ادغام فقط برای GA360 در دسترس بود.

    10 حفاظت از داده های قبلی در نسخه جهانی

    یکی از موضوعات اصلی در بخش مهاجرت مربوط به داده های گذشته است. چگونه می توانیم آنها را حفظ کنیم؟ امکان وارد کردن این داده ها از UA به GA4 وجود ندارد زیرا هر دو ابزار دارای مدل های مختلف جمع آوری داده هستند.

    اگرچه می توانید داده های خود را برای تجزیه و تحلیل بیشتر به BigQuery صادر کنید. از طریق این ادغام، می‌توانیم داده‌های خام را جمع‌آوری کرده و از آن برای تجزیه و تحلیل پیشرفته استفاده کنیم.

    به طور کلی، ما 3 گزینه در دسترس داریم:

    1- استفاده از گزینه UA داخلی برای خروجی اطلاعات; برای داشتن گزینه در UA کافی است چندین گزارش در بازه های زمانی مختلف داشته باشید. می توانید داده ها را در قالب های زیر خروجی بگیرید:

    2- استفاده از ارائه دهنده خدمات خط لوله داده های خارجی

    3- استفاده از کانکتور Native UA (Native UA Connector) که فقط در Google Analytics 360 موجود است.

    11 تمرین زیاد با GA4 برای آشنایی بیشتر با این ابزار

    حیاتی ترین مرحله در کل فرآیند کاهش فاصله بین فضاها با تمرین است. شکی نیست که تنظیمات مختلف قابل انتقال است، اما در مورد مهارت ها چطور؟ آنها نیز قطعا نیاز به انتقال دارند.

    GA4 به طور مداوم در حال تکامل است و این نیاز به واکنش سریع به تغییرات دارد. اگر به عنوان یک تیم کار می کنید، کل تیم باید مهارت های خود را بهبود بخشند زیرا کار با GA4 گاهی اوقات می تواند واقعاً چالش برانگیز باشد.

    هرچه زودتر مهاجرت خود را شروع کنید، داده های بیشتری خواهید داشت و احتمال از دست رفتن داده ها کمتر می شود. مهاجرت قطعا یک کار یک روزه نیست و نیاز به برنامه ریزی دارد. همچنین می توانید برای تغییرات عمده مقاله Google Analytics 4 Major Changes را مطالعه کنید.

    شما باید یک استراتژی واضح همراه با یک نقشه دقیق داشته باشید. سپس این نقشه را به مراحل قابل اجرا تبدیل کنید و مراحل را به صورت سیستماتیک دنبال کنید. دستورالعمل های ارائه شده در این مقاله شما را با نکات اصلی فرآیند مهاجرت آشنا می کند.

📝 11 مرحله برای مهاجرت به Google Analytics 4 که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top