3 راه برای لذت بردن از تنهایی


آیا ترس از تنها ماندن و آسیبی که تنهایی به سلامت روان فرد وارد می کند دلیلی برای فرار از تنهایی است؟

لذت بردن از تنهایی یک چالش واقعی برای کسانی است که با انتخاب خود یا نه تنها زندگی می کنند. افراد برای اجتناب از تنها ماندن و ترس از تنهایی، روابط مضر بیشماری را در اطراف خود حفظ می کنند. چگونه بر رنج تنهایی غلبه کنیم و از مزایای زندگی مجردی بدون احساس آزاردهنده تنهایی استفاده کنیم؟ ما را در دلتاماگ دنبال کنید.

تعریف تنهایی

تنهایی یک حالت عاطفی پیچیده است که زمانی رخ می دهد که فرد احساس کند ارتباطات اجتماعی خود را از دست داده، منزوی شده است یا ارتباط معناداری با دیگران ندارد.

تنهایی یک مفهوم ذهنی متمایز از تنهایی فیزیکی است. تنهایی فیزیکی می تواند به دلایل مختلفی مانند جدایی از عزیزان، نداشتن روابط نزدیک، انزوای اجتماعی یا احساس عدم درک یا پذیرفته شدن توسط دیگران رخ دهد، اما تنهایی ذهنی می تواند افراد را با وجود ارتباطات گسترده آزار دهد.

توجه به این نکته ضروری است که تنهایی به تعداد تعاملات اجتماعی فرد بستگی ندارد، بلکه به کیفیت و عمق این ارتباطات بستگی دارد و لذت بردن از تنهایی نیز آسان است.

تنهایی طولانی مدت می تواند منجر به علائم افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و سیستم ایمنی ضعیف شود. بنابراین پاسخ به این سوال مهم این است که چگونه بدون احساس تنهایی از تنهایی لذت ببریم؟

تنهایی شخصی از احساس پوچی یا غم ناشی از فقدان ارتباط معنادار با دیگران متمایز است. در حالی که ما به تنهایی به عنوان یک حالت عاطفی منفی فکر می کنیم، تنهایی می تواند یک تجربه مثبت و غنی باشد.

میزان تنهایی

نظرسنجی اخیر گالوپ این را نشان داد از زمان همه گیری، میزان تنهایی کاهش یافته است. ترس و بلاتکلیفی سال 2020 و انزوای اجباری ناگهانی به چالش‌های فزاینده تنهایی و سلامت روان بسیاری از مردم دامن زده است.

شاید بعد از سال 2020 بتوانیم راحت تر با تنهایی خود کنار بیاییم، اما به عنوان موجودات اجتماعی به زندگی گروهی و تایید و تعلق دیگران نیاز داریم.

در حالت ایده آل، ما باید با خودمان، تنها یا با دیگران راحت باشیم. اگر یاد نگیریم که از تنهایی لذت ببریم، ممکن است در موقعیت هایی بمانیم یا انتخاب های زندگی داشته باشیم که در دراز مدت نتایج خوشایندی برای ما به همراه نداشته باشد. ماندن در یک شغل یا رابطه فقط به این دلیل که نمی توانید تنها باشید، آسیب بزرگی به شما وارد می کند.

چگونه از تنهایی لذت ببریم

لذت بردن از تنهایی زمانی امکان پذیر است که تنهایی را زمانی برای تأمل، آرامش، خلاقیت و رشد شخصی در نظر بگیرید. بر افکار و احساسات خود تمرکز کنید، چالش های شخصی را شناسایی کنید و درک عمیق تری از خود ایجاد کنید. تنهایی راهی برای آرامش و استراحت در میان حواس‌پرتی‌های زندگی مدرن، به‌ویژه برای افراد درون‌گرا که ممکن است از تعامل اجتماعی بیش از حد خسته شده باشند، ارائه می‌کند.

ایجاد تعادل بین تنهایی و تعامل اجتماعی ضروری است. تنهایی بیش از حد تأثیر نامطلوبی بر سلامت روان افراد خواهد داشت. در روانشناسی امروز، پروفسور تارا ول راه هایی برای لذت بردن از تنهایی را بررسی می کند.

  1. برنامه ریزی روزانه برای لذت بردن از تنهایی

هر روز زمانی را برای خلوت با خود در نظر بگیرید تا دوری از تنهایی برای شما به یک عادت روزمره تبدیل شود. به عنوان مثال، قبل از اینکه به تلفن یا ایمیل خود نگاه کنید یا با کسی صحبت کنید، 10 تا 20 دقیقه در صبح مدیتیشن کنید.

در شب، برنامه‌ریزی کنید که 30 دقیقه به یادداشت‌برداری و تأمل در روز خود بپردازید، یا می‌توانید یک ویدیو یا صوتی از خود ضبط کنید و یک دفتر خاطرات از زندگی روزمره خود را در گالری تلفن خود نگه دارید. به تنهایی پیاده روی کنید و برنامه منظمی برای لذت بردن از تنهایی تنظیم کنید.

  1. به قضاوت های خود در مورد تنهایی اهمیت نمی دهید

اگر به خاطر وقت گذاشتن برای خود احساس گناه می کنید یا می خواهید تنها باشید، نمی توانید لذت تنهایی را تجربه کنید. ممکن است با خود فکر کنید که تمایل شما به تنهایی خودخواهانه یا ضداجتماعی است و احساس می کنید موظف هستید به دیگران فکر کنید و کارهایی را برای آنها انجام دهید.

ممکن است فکر کنید که برنامه شما آنقدر شلوغ است که نمی توانید تنها باشید یا اینکه تنها بودن اتلاف وقت است. نسبت به قضاوت های خود دلسوز باشید.

به یاد داشته باشید که تنهایی شما را سرحال و سرزنده نگه می دارد تا بتوانید برای دیگران وقت بگذارید. وقت گذاشتن برای خود برای مراقبت از خود و سلامت روان ضروری است و لذت بردن از تنهایی از این طریق امکان پذیر خواهد بود.

  1. تمرین خودآگاهی

مدیتیشن آینه ای یک تمرین انفرادی است که به افراد کمک می کند تا هوشیارتر شوند و شفقت و اعتماد بیشتری به خود و دیگران داشته باشند.

برای شروع، یک فنجان قهوه یا چای برای خود بریزید و در حالی که در آینه نگاه می کنید با خود ارتباط برقرار کنید. ذهن خود را باز نگه دارید و کنجکاو باشید زیرا ممکن است از آنچه در مورد خودتان کشف می کنید شگفت زده شوید.

به یاد داشته باشید که طولانی ترین رابطه شما در زندگی همیشه با خودتان خواهد بود و لذت بردن از زندگی ارتباط مستقیمی با میزان لذت شما از تنهایی دارد.

نتیجه

لذت بردن از تنهایی نیز مهارتی است که نیاز به تمرین زیاد دارد. تنهایی می تواند احساس خوبی از خودکفایی به شما بدهد و این زمانی است که با اطرافیانتان وقت می گذرانید که از نیاز شما به پرکردن تنهایی تان با آنها نشات نمی گیرد. ارزش روابط اجتماعی و خانوادگی و دوستان واقعی اگر قدر تنهایی خود را بدانید و یاد بگیرید که از آن لذت ببرید برای شما روشن می شود.

پیشنهاد مطالعه: ۳ عادت بد مالی که باید کنار بگذارید را بخوانید.
3 راه برای لذت بردن از تنهایی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top