7. تأثیر ورزش بر اعتیاد بهترین ورزش برای درمان اعتیاد







مطمئناً تأثیر ورزش بر اعتیاد تأثیر مثبت و مفیدی است. این اثرات را می توان با شواهد علمی ثابت کرد. ورزش می تواند کمک زیادی به پیشگیری از اعتیاد، کاهش مصرف، کمک به ترک و سپس جلوگیری از عود کند و کمک کننده شما در این راه باشد.

این مقاله را تا انتها بخوانید تا به طور کامل متوجه شوید که ورزش چگونه بر اعتیاد تأثیر می گذارد و بهترین تمرینات برای مبارزه با اعتیاد را بشناسید.

ورزش چگونه بر اعتیاد تأثیر می گذارد؟

خوشبختانه تاثیر ورزش بر اعتیاد کاملا محسوس و چشمگیر است. ورزش به روش های زیر به شما کمک می کند تا از اعتیاد جلوگیری کنید یا در روند بهبودی و درمان شما را همراهی کند.

  • ترشح هورمون های شادی
    وقتی فردی ورزش می کند، بدن او اندورفین و دوپامین که هورمون های طبیعی شادی هستند ترشح می کند تا احساس لذت و شادی ایجاد کند. این تأثیر ورزش می تواند به کاهش احساس اضطراب و افسردگی کمک کند و به نوبه خود در پیشگیری از اعتیاد یا کمک به بهبودی از اعتیاد مؤثر باشد.
    علاوه بر این، ورزش می تواند حس موفقیت و غرور ایجاد کند که عزت نفس و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.
  • کاهش استرس
    یکی دیگر از تاثیرات ورزش بر اعتیاد این است که به کاهش استرس در افراد (به ویژه نوجوانان) کمک می کند. به جای روی آوردن به مواد مخدر یا الکل، افراد می توانند به فعالیت بدنی به عنوان راهی برای مقابله با استرس روی آورند.
  • بهبود سلامت کلی بدن
    ورزش منظم همچنین می تواند سلامت جسمی کلی شما را بهبود بخشد، که اغلب در طول اعتیاد به خطر می افتد. با بهبود سلامت جسمانی، افراد خواب بهتر، کاهش سطح درد و افزایش سطح انرژی را تجربه می کنند که همه اینها می تواند روند بهبودی را تسهیل کند.

آیا ورزش می تواند از اعتیاد جلوگیری کند؟

بله حتما؛ تحقیقات نشان می دهد که کودکان و نوجوانانی که ورزش می کنند به میزان قابل توجهی کمتر در بزرگسالی به اعتیاد مبتلا می شوند و این تأثیر حتی در بزرگسالان نیز قابل مشاهده است.

انجام فعالیت های بدنی می تواند جایگزین سالمی برای رفتار اعتیاد آور باشد. افراد ممکن است به جای روی آوردن به مواد مخدر، الکل یا سایر مواد یا فعالیت های مضر، ورزش را به عنوان راه سالم تری برای مقابله با استرس، اضطراب یا سایر احساسات منفی انتخاب کنند. در زیر راه های دیگری وجود دارد که ورزش می تواند به پیشگیری از اعتیاد کمک کند:

  • تقویت روحیه و بهبود سلامت روان

    ورزش سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد و اندورفین ترشح می کند که می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و به فرد احساس ارزشمندی بدهد. ورزش منظم راهی موثر برای مدیریت استرس است و می تواند به پیشگیری از رفتارهای اعتیادآور به عنوان یک مکانیسم مقابله کمک کند.
    همه ما می دانیم که ورزش فواید بسیاری برای سلامت روان دارد، از جمله کاهش علائم افسردگی و اضطراب. با بهبود سلامت روان کلی، ورزش از افتادن در این تله جلوگیری می کند، زیرا بسیاری از رفتارهای اعتیادآور با مسائل زمینه ای سلامت روان مرتبط هستند.

  • افزایش عزت نفس

    ورزش همچنین می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش دهد که به جلوگیری از اعتیاد کمک می کند. هنگامی که افراد تصور مثبتی از خود دارند، کمتر به مواد یا رفتارهای اعتیاد آور روی می آورند تا با احساسات یا موقعیت های منفی کنار بیایند.

چگونه می خواهید اعتیاد به ورزش را درمان کنید؟

به طور کلی، گنجاندن ورزش منظم در سبک زندگی یک راه موثر برای پیشگیری و درمان اعتیاد است. البته ذکر این نکته ضروری است که ورزش نباید به عنوان جایگزینی برای درمان حرفه ای اعتیاد تلقی شود، بلکه باید به عنوان یک عامل مفید در برنامه کلی پیشگیری و درمان اعتیاد گنجانده شود. برای داشتن یک برنامه مشخص و موثر با متخصصان ویتامین مشورت کنید.

تاثیر ورزش در درمان اعتیاد

ورزش چگونه به درمان اعتیاد کمک می کند؟ با توجه به توضیحاتی که تا کنون ارائه کرده ایم، حتما متوجه تاثیر اعتیادآور ورزش شده اید. ورزش می تواند به روند اعتیاد کمک کند و همچنین از انجام مجدد آن جلوگیری کند.

ورزش منظم در اوایل بهبودی می تواند برای افرادی که تحت درمان هستند مفید باشد. بسیاری از مراکز پزشکی به همین دلیل ورزش را در برنامه های خود گنجانده اند.

طبق مطالعه‌ای در Frontiers in Psychiatry در مؤسسه ملی بهداشت، ورزش بر بسیاری از مولکول‌های سیگنال‌دهنده و ساختارهای عصبی آناتومیکی مغز که اثرات مواد و مواد اعتیادآور را تولید می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. به عبارت ساده تر، ورزش از اعتیاد به مواد مخدر در مغز جلوگیری می کند.

داستان آزمایشی در مورد تأثیر ورزش بر اعتیاد

بیایید داستان یک آزمایش را برای شما تعریف کنیم تا بتوانید در مورد تأثیر ورزش بر اعتیاد بیشتر بدانید. در مطالعه دیگری که روی موش ها انجام شد، محققان در حین بازی به موش ها داروهای مختلفی مانند نیکوتین، مورفین و آمفتامین دادند. در واقع آنها را معتاد کردند و همزمان چرخ آموزشی به آنها دادند.

موش‌هایی که از چرخ استفاده می‌کردند و ورزش می‌کردند، نسبت به موش‌هایی که اصلاً ورزش نمی‌کردند، به‌طور قابل‌توجهی کمتر به دستگاه پخش‌کننده ضربه می‌زدند (برای دریافت دارو). این مطالعه نشان می دهد که ورزش می تواند نقش بسیار موثری در ارائه جایگزینی سالم برای سوء مصرف مواد داشته باشد.

۷ روشی که ورزش می تواند به بهبودی شما کمک کند

وقتی بیش از حد از مواد مخدر و الکل استفاده می کنید، بدن و ذهن شما تحت تاثیر قرار می گیرد. اعتیاد به مواد مخدر بدن شما را تغییر می دهد. وقتی مواد برداشته شوند، احساس اضطراب و افسردگی خواهید کرد.

خبر خوب این است که فعالیت بدنی می تواند به کاهش احساسات منفی کمک کند و نتایج مثبتی برای شما به ارمغان بیاورد. فرقی نمی کند که در حال بهبودی از اعتیاد هستید یا سال ها مواد مخدر را ترک کرده اید، ورزش منظم با روش های زیر به بهبودی شما کمک می کند.

1. استرس را مدیریت می کند!

استرس یک مشکل خاص در بهبود اعتیاد است و در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند منجر به عود شود. یکی از راه های کاهش و کنترل استرس ورزش است. فعالیت بدنی باعث آزاد شدن اندورفین در مغز و بهبود گردش خون می شود که هر دو به کاهش استرس کمک می کنند.

2. کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد!

مشکل خواب در طول بهبودی اعتیاد غیر معمول نیست. در واقع، بسیاری از مردم شروع به مصرف الکل یا مواد مخدر می کنند و معتقدند که این مواد به آنها کمک می کند راحت تر به خواب بروند. ورزش منظم می تواند کیفیت و کمیت خواب شما را بهبود بخشد.

3. خلق و خوی شما را بهبود می بخشد!

تغییرات در خلق و خوی بیمار ممکن است با کناره گیری رخ دهد. زیرا در هنگام مصرف هورمون ها شادی از طریق دارو حاصل می شد و در دوره ترک این داروها قطع می شود. اما با ورزش دوباره هورمون شادی و لذت را دریافت می کنید.

با انجام ورزش در دوران نقاهت، اندورفین سالم را دوباره وارد بدن خود خواهید کرد. فقط 30 دقیقه ورزش در روز کافی است تا تاثیر ورزش را بر اعتیاد ببینید و کار خود را در روند درمان آسان کنید.

4. انرژی را افزایش می دهد!

ممکن است هنگام دویدن، شنا کردن یا دوچرخه‌سواری انرژی زیادی صرف کنید، اما در ازای تلاش‌های خود انرژی دریافت خواهید کرد! اگر ترک سیگار گاهی اوقات شما را خسته و بی حال کرده است، ورزش منظم یکی از راه های بازیابی انرژی و شادابی شماست.

5. سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند!

موسسه پیشگیری و سلامت بیماری گزارش می دهد که ورزش منظم می تواند به محافظت از بدن شما در برابر برخی بیماری های جدی مانند سرطان، سکته، بیماری قلبی، افسردگی، دیابت و پوکی استخوان کمک کند.

6. از عود اعتیاد جلوگیری می کند!

شاید بزرگترین تأثیر ورزش بر اعتیاد این باشد که فعالیت بدنی منظم می تواند به جلوگیری از عود مصرف الکل یا مواد مخدر کمک کند. مطالعات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند پرهیز از مواد مخدر را تا 95 درصد افزایش دهد. ورزش همچنین می تواند به مقابله با استرس، افسردگی و اضطراب کمک کند، همه اینها افراد را به سمت مواد سوق می دهد.

7. وقت و افکار شما را می گیرد!

بسیاری از افراد پس از بهبودی و درمان اعتیاد وقت آزاد زیادی دارند. زیرا آنها دیگر وقت خود را صرف فکر کردن، خرید یا استفاده از مواد نمی کنند. این اوقات فراغت می تواند یک نعمت یا یک مشکل باشد.

ورزش یک راه عالی برای پر کردن این زمان اضافی است و می تواند چند ساعت از هفته را پر کند. به طور کلی خوب است که در طول بهبودی اعتیاد مشغول باشید، به خصوص در مراحل اولیه. پیروی از یک برنامه تمرینی منظم نیاز به تصمیم گیری در مورد زمان آزاد خود را در طول روز از بین می برد، که اغلب زمانی اتفاق می افتد که تصمیمات بدی گرفته می شود.

داشتن یک هدف ورزشی همچنین می تواند تمرکز شما را به سمت چیزی مولدتر هدایت کند. به عنوان مثال، تمرین برای یک مسابقه ماراتن یک هدف عالی است که باید برای ماه‌ها به آن پرداخت.

بهترین تمرینات برای درمان اعتیاد

باید بگوییم که ورزش خاصی نداریم که اثر معجزه آسایی در درمان اعتیاد داشته باشد، به این معنا که هر ورزشی برای ترک اعتیاد مفید و موثر باشد. همه افراد روش های مختلفی را برای عرق کردن و ورزش دوست دارند و واقعاً راه درست یا غلطی برای تحرک بیشتر وجود ندارد.

برای استفاده از اثرات اعتیادآور ورزش، تمرینات و ورزش های زیر را توصیه می کنیم. پس از مشورت با پزشک و مشاور می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

  • یوگا
  • اجرا کن
  • تیراندازی کردن
  • پیاده روی
  • اسب سواری
  • تمرینات هوازی
  • تمرینات قدرتی سبک

آخرین کلمه

گنجاندن فعالیت بدنی منظم در سبک زندگی فواید زیادی دارد. ورزش می تواند میل به هر ماده یا نوشیدنی اعتیاد آور را کاهش دهد، خلق و خو و عزت نفس را بهبود بخشد و سلامت کلی جسمی و روانی را ارتقا دهد. در این مقاله در مورد تاثیر ورزش بر اعتیاد صحبت کردیم و بهترین تمرینات برای درمان اعتیاد را ارائه کردیم.

منابع: therecoveryvillage – verywellmind – gatewayfoundation

7. تأثیر ورزش بر اعتیاد بهترین ورزش برای درمان اعتیاد

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top