8 نکته طلایی برای تیم سازی در استارتاپ ها


وقتی استارتاپ فاندر به ایده خود فکر می کند، همه چیز روان و ساده به نظر می رسد، اما با دور شدن از هیجان اولیه و جدی شدن مشکلات، متوجه می شود که همکاری با افراد با افکار مختلف بسیار دشوار است. اگر نگوییم تیم سازی در استارتاپ ها مهم ترین قسمت ایجاد یک کسب و کار است، حداقل باید بگوییم که با یکی از مهم ترین قسمت های ایجاد یک استارتاپ روبرو هستیم. در واقع تیم سازی در استارت آپ ها فرآیندی طولانی، بسیار حساس، بسیار مهم و همچنین یکی از بزرگترین چالش های استارت آپ ها به ویژه در مراحل اولیه رشد است. تیم سازی مانند هر کار دیگری اصول خود را دارد اما بسیاری از استارت آپ ها در این مرحله به دلیل نداشتن دانش کافی با شکست و نابودی مواجه می شوند.

یکی از مهم ترین موارد برای استارتاپ های در مراحل اولیه مدیریت هزینه است. بنابراین، کار با اعضای تیم که تعدادشان کم است اما می توانند به خوبی چند کار را انجام دهند، گزینه خوبی است. البته نباید فراموش کرد که یک نفر نمی تواند همه کارها را در تیم استارت آپی انجام دهد و همیشه داشتن دو ذهن و دانش باعث بهبود عملکرد می شود. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می خواهیم به موضوع مهم تیم سازی در استارت آپ ها بپردازیم. اگر در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار خود هستید، حتما تیم ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

نگاهی به تعریف کار تیمی در استارتاپ ها

امروزه بسیاری از افراد با تشکیل تیم های کاری و استفاده از استعدادها و توانایی های یکدیگر و تلاش برای رفع نیاز یا مشکل جامعه، کسب و کارهای جدیدی را راه اندازی می کنند. در چینش استارتاپ سلسله مراتب سنتی در قالب کسب و کارهای قدیمی وجود ندارد و تمامی اعضای استارتاپ در قالب تیم های مختلف برای انجام وظایف و پروژه های مختلف همکاری می کنند. سرمربی جایگاه سنتی خود را رها کرده و بیشتر نقش رهبری را در تیم دارد.

بررسی نکات مهم در ساخت تیم استارتاپی

یکی از مشکلاتی که کارآفرینان با آن مواجه هستند، انتخاب افراد مناسب برای تیم خود است. استخدام کارکنان متعهد و متعهد فرآیندی زمان بر و پیچیده است که حتی شرکت های بزرگ با بخش منابع انسانی حرفه ای با آن دست و پنجه نرم می کنند. کارآفرینان معمولاً در فناوری کار می کنند و ممکن است با نکات و نکات مربوط به منابع انسانی و استخدام آشنا نباشند. در ادامه این مقاله قصد داریم از تجربیات دیگر کارآفرینان در زمینه تیم سازی در استارت آپ ها بهره ببریم و به نکاتی که یک کارآفرین در تشکیل اولین تیم خود در راه اندازی کسب و کار استارت آپی باید به آن توجه داشته باشد، بپردازیم.

  1. از روانشناسی بهره ببرید

در واقع از آنجایی که شخصیت افراد نقش مهمی در انتخاب پست های سازمانی مناسب برای آنها دارد، باید روش هایی برای شناسایی و ارزیابی شخصیت آنها وجود داشته باشد. بر اساس گزارش فوربس، 80 درصد از 100 شرکت برتر جهان از تست های روانشناسی برای استخدام افراد استفاده می کنند. تست های روانشناسی معروفی مانند MBTI، Big Five و DISC تست های روانشناسی مختلفی هستند که در سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. این تست ها که به راحتی در اینترنت در دسترس هستند و نتایج آنها قابل تفسیر است، می تواند ویژگی های شخصیتی فردی را که می خواهد عضو تیم شود را نشان دهد.

  1. در انتخاب شریک بیشتر از انتخاب اعضای تیم دقت کنید!

با توجه به اینکه شریک تجاری یکی از عوامل موثر در موفقیت یا شکست یک استارتاپ است، باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. شما نمی توانید یک شریک جدید را فقط بر اساس سابقه کاری یا مهارت های فنی، بلکه بر اساس شخصیت، اخلاق، ارزش ها و رفتار آنها استخدام کنید. لیندرد گرید، مشاور کسب و کار، معتقد است که باید در شرایط مختلف با شریک زندگی خود رابطه داشته باشید و حتما با او دعوا کنید! چرا؟ زیرا نبرد نشان می‌دهد که چگونه با اختلاف نظرها، تضاد منافع و تنش‌های طبیعی یک کسب‌وکار نوپا برخورد می‌کنید.

آیا به راحتی با شریک زندگی خود کنار می آیید یا برایتان مشکل است؟ و آیا شما و همسرتان به یکدیگر احترام می گذارید یا به یکدیگر توهین می کنید؟ آیا به شریک زندگی خود اعتماد دارید یا به آن شک دارید؟ پاسخ به این سوالات می تواند به شما کمک کند تا شرایط همکاری با شریک خود را بهتر ارزیابی کنید.

  1. هنگام ساختن تیم استارتاپی صبور باشید، اما در هنگام اخراج نه!

انتخاب افراد مناسب برای تشکیل تیم استارتاپی یکی از مهمترین کارهایی است که باید با دقت انجام شود و زمان زیادی را صرف کند. برای گسترش تیم های استارتاپی باید فرد جدید را به خوبی بشناسید و از توانایی ها و سازگاری او با سایر اعضا مطمئن شوید. اما وقتی صحبت از اخراج یک نفر از تیم می شود، داستان متفاوت است. انعطاف پذیری یکی از مزیت های رقابتی استارت آپ هاست. شرکت‌های نوپا نمی‌توانند به اندازه شرکت‌های بزرگ به سرمایه مالی وابسته باشند و عملکرد ضعیف یک فرد می‌تواند در کوتاه‌مدت تأثیر منفی زیادی بر کل تیم داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام اخراج به جای استخدام عجله کنید. اگر فردی را به تیم خود اضافه کردید و بعداً متوجه شدید که نمی توانید با او کار کنید، باید خیلی سریع او را ترک کنید.

  1. هنگام ساختن تیم در یک استارتاپ، روی مهارت های فرد تمرکز کنید، نه رابطه او با شما!

گاهی اوقات رهبران استارتاپ حاضرند افرادی را به تیم خود بیاورند که بسیار شبیه خودشان هستند. وجود تفاوت در نگرش ها، شخصیت ها و رویکردهای ریسک پذیر در یک کسب و کار نوپا ضروری است. البته نباید فراموش کرد که افراد جدید باید با فرهنگ استارت آپی و ارزش های تیمی سازگار باشند. این اشتباه به طور غیر ارادی و به طور طبیعی در افراد رخ می دهد، زیرا مدیران همیشه تمایل دارند افراد مشابه خود، همسایه ها، دوستان و آشنایان را استخدام کنند. حضور بیش از 1 نفر در گروه مصاحبه و یادآوری این موضوع که شایستگی و همسویی افراد با ارزش های تجاری مهم ترین موضوع در هنگام استخدام یک فرد جدید است می تواند به کاهش وقوع این اشتباه کمک کند.

  1. حتما یک متخصص امور مالی و منابع انسانی استخدام کنید

رشد و توسعه بازار یکی از اهداف اصلی هر کسب و کار استارتاپی است. برای رسیدن به این هدف، استارتاپ باید تیمی قوی از متخصصان بازاریابی و فروش داشته باشد که بتوانند محصول یا خدمات خود را به مشتریان مناسب بفروشند. این شغل نیاز به دانش و انرژی زیادی در زمینه بازاریابی دارد و یک استارتاپ باید در این زمینه سرمایه گذاری کند. یک استارتاپ علاوه بر بازار باید به نیروی انسانی خود نیز توجه کند. جذب و آموزش کارکنان جدید برای رشد یک کسب و کار نوپا ضروری است. البته هزینه داشتن یک متخصص منابع انسانی می تواند برای یک کسب و کار نوپا بالا باشد، اما مشاوره با یک متخصص در این زمینه می تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه های منابع انسانی کمک کند.

در نهایت، یک استارتاپ باید از امور مالی خود آگاه باشد. مدیریت صحیح وجه نقد و رعایت قوانین حسابداری و مالیاتی برای جلوگیری از مشکلات آتی ضروری است. اگر چنین تخصص و تجربه ای در تیم استارت آپی وجود داشته باشد، در مدت زمان کمی می توانند این وظیفه را بر عهده بگیرند. در غیر این صورت استخدام حسابدار پاره وقت با قیمت مناسب می تواند از اشتباهات و جرایم مالیاتی جلوگیری کند.

  1. هنگام تشکیل تیم در یک استارتاپ از اشتباه کردن خودداری کنید

گوگل شرکت بزرگی است، اگر در استخدام کارمندان جدید اشتباه کند، می تواند آن اشتباه را در مدت زمان کوتاهی برطرف کند و تاثیر زیادی روی عملکرد آن نخواهد داشت. اما برای یک استارتاپ، استخدام اشتباه می تواند کشنده باشد. زیرا معمولا تیم یک استارت آپ کوچک است و یک عضو اشتباه می تواند آسیب زیادی به آن وارد کند. بنابراین هنگام تیم سازی در استارتاپ باید دقت کرد و فرد مناسب را انتخاب کرد. بهتر است فردی را استخدام کنید که از قبل می شناسید و به اندازه کافی او را می شناسید. البته این همیشه امکان پذیر نیست، اما هر چه بیشتر فرد جدید را بشناسید، کمتر دچار اشتباه می شوید.

همچنین باید مهارت ها، دانش و شبکه های فرد جدید را در نظر بگیرید تا ببینید آیا با نیازهای استارتاپ سازگار است یا خیر. ممکن است فردی مدرک پیشرفته نداشته باشد، اما ارتباطات خوب و قوی در صنعت خود دارد و می تواند به رشد استارتاپ کمک کند. در این صورت شبکه فرد می تواند دارایی ارزشمندی برای استارتاپ باشد و عدم تحصیلات وی را پوشش دهد. در نهایت، چهار عامل زیر را باید در نظر گرفت:

  • فرد جدید باید تجربه کاری مرتبط با صنعت محصول و استارتاپ داشته باشد
  • عضو جدید شناخت لازم را نشان داد
  • پسر جدید حقوق کم را پذیرفته است
  • عضو تیم جدید به محصول یا خدمات استارتاپ علاقه مند است

  1. هنگام ایجاد تیم در یک استارتاپ، استخدام کارگران پاره وقت را در نظر بگیرید

استارت آپ کسب و کاری است که سعی می کند با کمترین هزینه بهترین ها را انجام دهد. ممکن است در ابتدا نیازی به استخدام کارگران تمام وقت نداشته باشید. تیم موسس و هسته اصلی استارت آپ می تواند بر اساس نیازهای تجاری خود تصمیم بگیرد که آیا کارکنان تمام وقت یا پاره وقت داشته باشد.

  1. هنگام ایجاد تیم در یک استارتاپ، نیازهای خود را بشناسید

در شروع سفر راه اندازی، تنها بنیانگذاران تیم را تشکیل می دهند. اعضای کلیدی تیم باید نقش ها و مسئولیت های خود را مشخص کنند. چه کسی به عنوان CTO و چه کسی به عنوان CMO عمل می کند؟ پس از مشخص شدن جایگاه هر یک از بنیانگذاران، نیازهای استارت آپ مشخص می شود و در مرحله بعد می توان افراد بیشتری را به تیم استارت آپ اضافه کرد.

آخرین کلمه

بسیار خوشحالیم که تا پایان این مقاله در کنار تیم دانشگاه بازرگانی بودید. آنچه در این مقاله می خوانیم شامل خلاصه ای از تجربیات کارآفرینان موفق و صاحبان مشاغل است که در مقالاتی در وب سایت های معتبر کارآفرینی منتشر شده است. موضوع تیم سازی در یک کسب و کار نوپا و به طور کلی مسائل مربوط به منابع انسانی بیشتر به هنر مدیریتی افراد بستگی دارد تا داده های علمی و نظری. پیش نیاز تیم سازی، تعامل مثبت با افراد است. زمانی که فرد جدیدی به تیم اضافه می شود، مدیران باید شخصیت، ویژگی ها و توانایی های فرد را در مدت زمان کوتاهی بشناسند.

شاید تست های روانشناسی، سوالات مصاحبه آماده و نکات کلیدی در بحث استخدام بتواند به کارآفرینان در بحث تیم سازی و توسعه تیم کمک کند، اما این اطلاعات هم برای استخدام کننده و هم برای داوطلب در دسترس است و اگر کارآفرینی نتواند افراد را به خوبی شناسایی کند، این ابزارها نه تنها در طول مصاحبه برای او مفید نیست، بلکه او را گیج می کند. به نظر شما چه نکات دیگری در بحث تیم سازی در استارت آپ ها مهم است؟

8 نکته طلایی برای تیم سازی در استارتاپ ها

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top