توصیه های مهم دریای اژه به نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم


به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در نشست با منتخبان دوازدهمین دوره شورای اسلامی، اظهار داشت: از همان ابتدا که مسئولیت ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفتم. به مدیران قضایی تاکید کردم که باید دیدگاه خود را به عنوان نماینده مجلس تغییر دهند و فعالیت خود را دخالت و نفوذ تلقی نکنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: تعامل مستمر با نمایندگان مجلس برای ما ضابطان قضایی بسیار مفید است و وقتی با نمایندگان مجلس نشست و برخاست می کنیم به معنای دیدار با همه اقشار مردم در اقصی نقاط کشور است.

وی افزود: از شما نمایندگان مجلس می خواهیم که بیایند و از نزدیک ببینند که آیا ما در مراکز و ارگان های مختلف قضایی مانند دادگاه ها، سازمان زندان ها، سازمان بازرسی و … هستیم. اجرا می کنیم یا نه؟ تاکید می کنیم که زندان ها را از نزدیک ببینید و اگر مشکلی دیدید برای من بیاورید یا پشت تریبون مجلس بگویید; اگر این مشکل و مشکل وجود دارد باید آن را برطرف کنیم و اگر نیست باید توضیح دهیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همواره از نمایندگان مردم می خواهم به مراکز و ارگان های قضایی اعم از دادگاه ها و زندان ها مراجعه کرده و از مشکلات، کمبودها و معضلات همکاران ضابط قضایی خود مطلع شوند. در جاهایی از اولویت های کاری محروم هستیم و به دلیل این حجم کار، قاضی، کارمند و پایه مادی کافی نداریم. در نتیجه این تعاملات و بازدید نمایندگان مردم از مراکز مختلف قضایی شاهد بودیم که گاهی در صحن علنی مجلس و پشت تریبون، نمایندگان مردم به بیان سوالات و مشکلات دستگاه قضایی پرداختند و گفتند که چگونه ما انتظار داریم دستگاه قضایی با این میزان بودجه و بودجه بتواند کار دقیق و بی عیب و نقصی را انجام دهد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته دو نشست مشترک قوه قضائیه و نمایندگان مردم در سراسر کشور برگزار شد. همچنین به عنوان رئیس قوه قضائیه 16 جلسه با کمیسیون های تخصصی مجلس و با تعدادی از فراکسیون های مجلس نیز تشکیل دادم. لازم به ذکر است در دوره گذشته 34 بازدید از زندان ها توسط هیئت های نمایندگی و بیش از 150 جلسه بین مسئولان قوه قضائیه و نمایندگان مردم برگزار شد. غیر از آنها، دفتر امور مجلس قوه قضائیه در دوره گذشته 620 جلسه با نمایندگان مردم داشت و من شخصاً با تعداد قابل توجهی از نمایندگان مردم دیدار داشتم.

قاضی القدات گفت: تفاهم نامه ای در خصوص تعامل قوه قضائیه و مجلس تنظیم شد و توانستیم تعامل را تسهیل کنیم و به برکت این کار کارگروه هایی در تهران و همه استان های کشور تشکیل شد. کشوری که هر سه ماه یک بار جلساتی برگزار می کنند و در این کارگروه ها تعدادی از نمایندگان استان های مربوطه حضور دارند.

محسنی اجیعی اظهار داشت: در سال 1402 از طریق شوراهای حل اختلاف و کانون وکلا و حضور ضابطان قضایی در مساجد بیشترین ارتباط را با مردم برقرار کردیم و در سفرهای استانی جلسات کارشناسی با اقشار مختلف برگزار کردیم. مردم به ویژه فعالان اقتصادی

رئیس قوه قضائیه گفت: در این جلسه یکی از منتخبان سوالاتی را در خصوص اثربخشی رویه های قضایی بر گزارش های کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح کرد. در اینجا لازم به ذکر است که بین این دادخواست با گزارشی که از سوی کمیسیون اصل 90 بدون سند و مدرک به قوه قضاییه ارسال شده و گزارش های مستدل و مستند تفاوت وجود دارد. فرض کنید طوماری به کمیسیون اصل 90 بیاید که ما از فلان شخص ناراضی هستیم و آن طومار را به دستگاه قضایی ارسال کنند. این با گزارش مستند و مستدلی که کمیسیون اصل 90 بر اساس مأموریت خود برای نظارت بر عملکرد نیرو تهیه و ارسال کرد، متفاوت است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در مطالعات و بررسی ها باید به برخی نکات حقوقی و یک سری بحث ها توجه شود. طبق آیین نامه داخلی مجلس که یک قانون است، وقتی موضوعی در مجلس بررسی می شود، قوه قضائیه موظف است در مدت معینی وارد موضوع شده و به موضوع رسیدگی کند.

قاضی القدات تصریح کرد: ما در قوه قضائیه در مقطعی لیست گزارش های رسیده به کمیسیون اصل 90 را به مجلس ارائه کردیم و مشخص کردیم که کدام یک از آن گزارش ها سند بوده و کدام فقط موادی بوده که به کمیسیون اصل 90 رسیده است و این کمیسیون گزارش هایی را ارائه کرده است. نیز به مراجع قضایی ارسال شد. تاکید می کنیم هیچ مانعی برای نمایندگان مردم وجود ندارد که به طور خاص و برای تک تک موارد اظهار کنند که اقدام قوه قضائیه مبنی بر منع تعقیب پرونده مربوط به گزارش خاصی از کمیسیون اصل 90 نادرست است. در صورت لزوم ماده 477 را نیز در این خصوص اعمال خواهم کرد. همچنین هیچ مانعی برای شکایت نمایندگان مجلس از نحوه عملکرد ما در قوه قضاییه وجود ندارد. اما باید بر اساس قانون باشد.

محسنی ادجه ای تصریح کرد: شما منتخبان یا نمایندگان مجلس می گویید چرا برخی پرونده ها در دستگاه قضایی شفاف اعلام نمی شود، باید بگویم دلیل این امر به دلیل قانونی است که شما نمایندگان مجلس تصویب کرده اید. من همیشه طرفدار برگزاری دادگاه های علنی و انتشار علنی آنها بوده ام، مگر در مواردی که قانون اساسی اجازه آن را نمی دهد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در سال 1396 در زمان ریاست آیت الله آملی در قوه قضائیه که شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا تشکیل شد، دولت اعلام کرد که در شرایط اقتصادی اختیارات می خواهد. جنگ؛ قوه قضاییه همچنین اعلام کرده است که خواهان قدرت هایی برای مبارزه موثر با فساد و اطلاع رسانی به مردم در مورد آن است. در این شورا با این اعطای اختیارات به قوه قضاییه موافقت نشد. بعداً رهبر انقلاب اجازه دادند یک سری موارد بررسی و علنی شود. در سال 99 در دوره ریاست آقای رایضی در قوه قضائیه، محاکمه برخی از متهمان فساد که در سالهای گذشته پرونده آنها تشکیل شده بود، آغاز شد. در این مرحله با تمدید مجوز صادره در سال 1396، چند نکته حذف شد که یکی از آنها انجام و اطلاع رسانی رسیدگی بود. زیرا بسیاری از کارشناسان می گفتند که برگزاری دادگاه ها به این شکل و انتشار آن برای دولت مضر است و باید طبق قانون انجام شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: فرهنگ یک موضوع اساسی و اساسی است; موضوع مهم عفاف و حجاب تنها یک شاخه از مقوله فرهنگ است. مقوله فرهنگ باید در تمام شئون حکومتی و امور عمومی وجود داشته باشد. مقوله های اقتصادی و معیشتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر از این موضوع غفلت شود؛ امنیت و فرهنگ ما نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: همواره به ضابطان قضایی تاکید می کنم که یکی از وظایف اصلی ما در دستگاه قضایی مبارزه با فساد است. اما ابتدا باید توجه داشت که این فساد چیست؟ دوم اینکه چگونه باید با این فساد مبارزه کرد؟ ثالثاً اگر رویکرد مبارزه با فساد دارای آسیب هایی است، چگونه می توان از آنها جلوگیری کرد؟ چهارم، آیا می توان با گفتن این که ما در یک سال یک مقدار تخلف داشته ایم و در سال های مختلف موارد فساد را تکرار کنیم جلوی فساد را گرفت؟ یا اینکه باید مجدانه و حرفه ای به دور از شعار با فساد و مفسدان مبارزه کرد و خاک فساد را خشک کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در سال های اخیر مجدانه وارد مقوله خشکاندن ریشه و پایه فساد و جلوگیری از تضییع حقوق عامه شده ایم. من نمی گویم که در این امر کاملاً موفق بوده ایم، اما پیشرفت های بزرگی داشته ایم. به رودخانه چالوس بروید و ببینید با همکاری همه نیروها و نهادها چه تدابیری برای رفع تعرض و حریم این رودخانه و تبدیل آن به مناطق تفریحی به نفع عموم اندیشیده شده است. تخریب و خرابکاری ساختمان متعلق به دستگاه قضایی را در آن زمان شروع کردیم و به سایر دستگاه هایی که ساختمان های غیرمجاز در آن منطقه داشتند تعمیم دادیم.

وی ادامه داد: حدود 5 ماه پیش گزارشی دریافت کردم مبنی بر اینکه در جنگل های جلگه ای نوشهر در استان مازندران چنین ویلاهایی ساخته و یا در شرف ساخت هستند و این ویلاها را با قیمتی در حدود 80 میلیارد پیش فروش کرده اند. بلافاصله هیئت اعزام کردم و موضوع را به صورت ویژه بررسی کردیم و نتیجه این شد که اراضی اشغالی حذف و این اراضی با صرف هزینه و زمان اندک و با کاشت بیش از 2 هزار اصله نهال مرمت شد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در استان بوشهر بیش از 30 سال است که مشکل اسناد زمین چندین هزار نفر از مردم عزیز در چند شهر و روستا وجود دارد و ما این مشکل را حل کرده ایم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در بحث ساماندهی انبارهای بنادر و گمرکات و اموال کشف و ضبط شده گام های بلندی برداشته ایم. پیش از این مشاهده کردیم که تحت توزیع ترجیحی ارز، مقادیر زیادی کالای ضروری وارد کشور می‌شد که چندین ماه در کشتی‌ها یا انبارها باقی مانده و فاسد می‌شد. به گونه ای که برای حذف آن ها باید مبالغ هنگفتی خرج می شد یا حتی نمی شد آن ها را حذف کرد. از شما نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم تقاضا دارم این امور را در صحنه رصد کرده و تداوم آن را برجسته و مجدانه در این زمینه پیگیری نمایید.

رئیس قوه قضائیه در پایان تصریح کرد: باید بسترهای مشارکت مردم در رونق اقتصادی و جهش تولید را فراهم کنیم. صرفاً گفتن اینکه می‌خواهیم افراد را وارد کنیم، کار انجام نمی‌شود، اما باید مکانیسم‌های این دسته را مشخص کنیم. ما باید تعیین کنیم که چگونه می‌خواهیم از مردم حمایت کنیم و گره‌ها را برای آنها باز کنیم و کجا افراد را کنار گذاشته‌ایم. در بعضی جاها اصلاً نیازی به کمک نیست، فقط باید سنگ هایی را که به پای آنها می گذاریم برداریم و اگر این اتفاق بیفتد، مردم کار خود را انجام می دهند.

توصیه های مهم دریای اژه به نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top