خبری که باعث کاهش قیمت طلا و سکه شد


به گزارش اختازنیوز، بازار سکه این روزها در قرمزی فرو رفته و کمتر کسی حاضر است دست به دامان و در موقعیت خرید قرار بگیرد.

سکه امامی که در اولین روز هفته 42 میلیون تومان کاهش یافته بود، دیروز (یکشنبه) از 41 میلیون تومان عقب نشینی کرد و به 40 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

اگرچه نوسانات نزولی در بازار ارز به خریداران سکه دامن زد، اما فعالان بازار دلیل مهم دیگری را علاوه بر کاهش اثر دلار و تتر بر قیمت سکه امامی عنوان می کنند. به گفته آنها، اعتصاب بانکداران در روند نزولی قیمت ها نقش داشته است.

روز یکشنبه خبری در بازار پیچید که طلافروشان به مصوبه مالیاتی مجلس اعتراض کردند و مغازه های خود را بستند. با اعتصاب بانکداران طلا از عمق این بازار کاسته شد و قیمت نقدی طلای مذاب با قیمت فردا فاصله گرفت و قیمت نقدی طلای مذاب چرخش نزولی شدیدتری به خود گرفت. با کاهش قیمت طلای مذاب در معاملات پشت پرده، سایر بازارها نیز از این روند پیروی کردند و به سطح حمایت بازگشتند. از نگاه این دلالان با بازگشایی بنکداران بازار طلا و سکه دوباره رونق می گیرد.

علاوه بر عوامل ذکر شده، برخی از تحلیلگران بر این باورند که نوسانات نزولی در بازار سکه ناشی از دلایل اقتصادی و سیاسی است. بر این اساس فایننشال تایمز اعلام کرد که درآمدهای نفتی ایران رکوردشکنی کرده است. بر اساس این گزارش؛ صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر رسیده و علیرغم تحریم های یکجانبه غرب، سالانه ۳۵ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور رونق بخشیده است.

به این ترتیب، بر اساس گزارش Vertexa، تهران در سه ماهه نخست امسال به طور متوسط ​​روزانه یک میلیون و 560 هزار بشکه نفت فروخته که تقریباً تمام آن از چین خریداری شده است. این میزان بالاترین میزان فروش نفت ایران از سال 2019 است. از سوی دیگر، برخی خبرگزاری های داخلی به نقل از صندوق بین المللی پول از افزایش ذخایر ارزی این کشور به 30 میلیارد دلار خبر دادند.

البته همزمانی سفر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی عربستان با دیدار بلینکن در روزهای دوشنبه و سه شنبه به گمانه زنی ها درباره احتمال بازگشایی برخی گره های سیاسی و اقتصادی دامن زد. رویترز گفت، آنتونی بلینکن در روزهای دوشنبه و سه شنبه با مقامات منطقه دیدار خواهد کرد.

با اتفاقاتی که در فضای سیاسی و اقتصادی در سرتاسر جهان رخ می دهد، قیمت هر اونس طلا در ابتدای معاملات این هفته با 10 دلار کاهش در حدود 2328 دلار معامله می شود.

بر این اساس به نظر می رسد سکه های امروزی شانسی برای صعود از حاشیه بازار طلا ندارند. فناوران می گویند در صورت تداوم کاهش قیمت دلار و حرکت به سمت کانال 59 هزار تومانی، مقصد بعدی سکه امامی احتمالا محدوده 39 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود.

خبری که باعث کاهش قیمت طلا و سکه شد

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top