خودزنی به سبک کاخ سفید!


به گزارش اقتصادنیوز ، همزمان با آغاز جنگ اوکراین، بسیاری تصور می کردند که دکترین آمریکا پایان دادن به این نبرد و حراست از امنیت این بازیگر و جبهه شرقی است، اما همه چیز برعکس شد. از آنجایی که جنگ وارد دومین سال خود می شود، ایالات متحده هنوز هیچ راهبردی برای پایان جنگ ندارد. واشنگتن حتی تصوری برای چگونگی پایان جنگ ندارد و در برابر هر تلاشی برای دستیابی به یک راه حل مذاکره از طریق دیپلماسی مقاومت می کند.امروز صدای غالب در دولت ایالات متحده این عبارت نامشخص است«آمریکا تا هر زمان که امکان دارد از اوکراین حمایت خواهد کرد. همه از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه گرفته تا وزیر دفاع و بسیاری از قانون‌گذاران کنگره، دائما به این عبارت اشاره می‌کنند. اما هیچ یک تعریفی از معنای آن ندارند.

دومینوی جنگ های بی پایان واشنگتن

تلاش های پیچیده و غیرمتمرکز واشنگتن برای حمایت از اوکراین آن هم با ارسال تجهیزات نظامی و پول صرفا به تداوم جنگ کمک می‌کند و قادر به پایانش نیست. پیشتر دخالت آمریکا در جنگ ویتنام ریشه در ترس از «نظریه دومینو» داشت؛ دیدگاهی که تصریح می‌کرد اگر کمونیست‌های ویتنام شمالی جنوب را شکست دهند، دیگر دولت‌های آسیایی به دست کمونیسم می‌افتند.در آن بازه زمانی هرگز استراتژی برای پایان جنگ و دستیابی به پیروزی وجود نداشت. همانطور که مشخص شد، ویتنام شمالی جنوب را شکست داد، اما ترس از اینکه کمونیسم آسیا را فرا خواهد گرفت، محقق نشد.

فاجعه دو دهه ای در جنگ افغانستان نیز فاقد استراتژی پایان جنگ بود. ایالات متحده می دانست که چگونه وارد این نبرد شود، به خوبی می دانست که چگونه به طور نامحدود در این سرزمین بماند، اما هیچ ایده ای برای خروج نداشت. تنها شکست مفتضحانه این چالش را حل کرد.در عراق نیز از سال 2003 تا به امروز نیروهای آمریکایی خدمت کرده‌اند، بدون چشم‌انداز یا استراتژی برای پایان دادن به این ماموریت نظامی.امروز هم ایالات متحده بر سر یک دوراهی در حمایت از جنگ اوکراین قرار دارد.

خودزنی به سبک واشنگتن

آنگونه که وبگاه آمریکایی «19 فورتی فایو» نوشته، ادامه حمایت آمریکا از اوکراین «تا زمانی که طول بکشد» استراتژی نیست. طبیعتا ارسال سلاح و تجهیزات به کی یف صرفا ممکن است از شکست نظامی آشکار برای اوکراین جلوگیری کند، اما حقیقتا زمینه ساز تداوم جنگ خواهد شد.  بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی تصور می کنند که با کمک به اوکراین، واشنگتن در شرایط خوبی قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه، لیندسی گراهام گفت: حمایت مالی از اوکراین در جنگ علیه روسیه «بهترین پولی است که ما تا به حال خرج کرده‌ایم»، او بعدها گفت، «روس‌ها در حال مرگ هستند». مشاهده تضعیف روسیه هدف روشنی است که توسط لوید آستی، وزیر دفاع بر آن تاکید شده است. با این حال، درک این نکته ضروری است: روسیه ضعیف، امنیت ملی ایالات متحده را بهبود نمی بخشد.

گروهی از تحلیلگران براین باورند، کشتن روس ها، آمریکایی  را امن تر نمی کند. در همین راستا، حمایت بی پایان از اوکراین، ظرفیت نظامی متعارف واشنگتن را در طول زمان کاهش خواهد داد.بر اساس آخرین گزارش ارائه شده توسط پنتاگون، ایالات متحده تا به امروز فهرست حیرت انگیزی از تجهیزات نظامی را به اوکراین داده است.آمریکا صرفا در این مسیر پول صرف نکرده، بلکه موجودی فیزیکی سلاح و خودروهای زرهی و مهماتش را نیز کاهش داده است.طبیعتا در چنین شرایطی اگر ایالات متحده ناگهان خود را در میانه جنگ بزرگ بیابد، ارتشش به شکل خطرناکی فاقد ادوات توپخانه‌ای هویتزر و مهمات آن به میزان لازم خواهد بود. به بیانی دیگر، اگر امروز آمریکا از دادن هرگونه گلوله به اوکراین دست بردارد، چهار یا پنج سال طول می‌کشد تا آنچه قبلاً از دست رفته جایگزین شود.

خودزنی به سبک کاخ سفید!

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top