رد پای آمریکا در جنگ غزه/ هبه مرگبار به اسرائیل


به گزارش اقتصادنیوز، واشنگتن که سالانه میلیاردها کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌دهد، پس از حملات گروه فلسطینی حماس، کشتی‌های نظامی و هواپیمای خود را به منطقه اعزام کرده است.

به نوشته الجزیره، ساعاتی پس از حمله حماس به داخل اسرائیل، جو بایدن وعده حمایت «محکم و تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه را داد. واشنگتن که سالانه حدود ۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌دهد، دستور حرکت کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی به اسرائیل جهت حمایت از تلافی علیه حمله روز شنبه گروه فلسطینی را صادر کرده است.

آنطور که اکوایران به نقل از الجزیره گزارش داده است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «ما با شرکا و متحدان اسرائیلی خود در ارتباطیم. رئیس‌جمهور بایدن در اوایل دیروز با نخست‌وزیر نتانیاهو تلفنی گفتگو داشته تا از حمایت کامل ما به او اطمینان دهد».

در اینجا فهرست حمایت‌های نظامی ایالات متحده از اسرائیل آورده شده است.

کشتی‌های نیروی دریایی

گروه ضربتی یواس‌اس جرالد آر فورد کریر در کنار ناوهای جنگی همراه خود به مدیترانه شرقی منتقل خواهد شد.

یواس‌اس فورد پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده و یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر در جهان است. این ناو میزبان یک رزمناو موشکی هدایت‌شونده و چهار ناوشکن موشکی هدایت‌شونده است. علاوه بر این، ایالات متحده در حال اعزام رزمناو موشکی هدایت‌شونده مجهز به تفنگ‌های دریایی یو‌اس‌اس نورماندی و ناوشکن‌های یواس‌اس توماس هادنر، یو‌اس‌اس راماج، یواس‌اس کارنی و یو‌اس‌اس روزولت است.

آستین گفت که ایالات متحده در حال افزایش تعدا جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-۳۵ نیروی هوایی همراه با اسکادران هواپیماهای جنگنده اف-۱۵، اف-۱۶ و اِی-۱۰ در منطقه است.

مروان بشاره ، تحلیلگر سیاسی ارشد الجزیره با تنش‌زا خواندن اقدامات آمریکا گفت: «من از لحاظ نظامی و استراتژیک نمی‌فهمم که چرا آمریکا ناوهای هواپیمابر خود با حدود ۵ هزار ملوان و پیشرفته‌ترین هواپیماهای جهان را به منطقه اعزام می‌کند، در حالی که اسرائیل بیش از حد لازم برای مقابله با حماس در نوار غزه توان نظامی دارد».

مهمات

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در روز یکشنبه گفت که ایالات متحده به اسرائیل مهمات ارسال می‌کند.

جان هندرن، خبرنگار الجزیره در واشنگتن دی‌سی گفت: «ما دقیقاً نمی‌دانیم چه نوع مهماتی قرار است ارسال شود، اما گمان می‌رود که اسرائیل هم سامانه رهگیری دفاع موشکی و هم مهمات هدایت‌شونده دقیق را درخواست کرده است». هندرن گفت که رهگیرها برای سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل هستند. این‌ها سامانه‌هاییند که موشک‌های حماس را مورد اصابت قرار داده و در برخی موارد، آن‌ها را قبل از رسیدن به زمین منفجر می‌کنند.

این خبرنگار الجزیره گفت: «۲ میلیارد دلار مهمات آمریکایی در شش نقطه مختلف در اسرائیل از پیش عرضه شده که می‌تواند در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد».

کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل

آلن فیشر، خبرنگار الجزیره در واشنگتن دی‌سی گفت که ایالات متحده سالانه ۳ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند. اسرائیل بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های خارجی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم است.

واکنش حماس به کمک‌های آمریکا

حماس اعلام کمک آمریکا را «تجاوز» به فلسطینیان توصیف کرده است. این گروه در در بیانیه‌ای اعلام کرده: «اعلام آمریکا مبنی بر ارائه یک ناو هواپیمابر برای حمایت از اشغالگری اسرائیل مشارکت واقعی در تجاوز به مردم ما است».

 

رد پای آمریکا در جنگ غزه/ هبه مرگبار به اسرائیل

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top