آیا نوشابه سیاه یا زرد ما را بیمارتر می کند؟


به گزارش اختاز نیوز به نقل از نمناک، یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در سفره خانواده های ایرانی نوشابه است که از آب، شکر، طعم دهنده ها، اسید کربنیک، اسید فسفریک، افزودنی ها، رنگ ها و مواد نگهدارنده تشکیل شده است. آمارها نشان می دهد که ایران رتبه اول مصرف نوشابه را در جهان دارد به طوری که سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود 10 تا 12 لیتر است اما در ایران بیش از 40 لیتر است.

این نوشیدنی پرطرفدار و پرمصرف عوارض زیادی دارد و رنگ آن نیز می تواند در ایجاد عوارض تاثیرگذار باشد.

از نوشابه های سیاه رنگ به دلیل اسیدیته بالا برای از بین بردن کثیفی و کثیفی (به ویژه برای تمیز کردن چربی روغن های خودرو در گاراژها) استفاده می شود و با ورود این ماده به معده، معده در ترشح اسید خود تنبل می شود و در صورت مصرف همراه غذا، نرم می شود. نوشیدنی ها اگر آن را دوست ندارید، اختلالاتی در دستگاه گوارش ایجاد می شود.

رنگ مشکی نوشابه های مشکی به دلیل حرارت زیاد شکر و تبدیل آن به رنگ (کاراملی) است اما رنگ زرد نوشابه های زرد به دلیل رنگ های مصنوعی اضافه شده در نوشابه است که باعث انواع سرطان می شود. .

و این یعنی هر یک از رنگ های سودا مضر است و عوارض دارد و نمی توان گفت یکی از دیگری بهتر است.

مصرف نوشابه یکی از عوامل موثر در سوءتغذیه است، بنابراین بهتر است به جای نوشابه، میوه و آب میوه را جایگزین آب کنید تا دچار کمبود ویتامین و مضراتی که در زیر برشمردیم، نشوید.

مضرات اسید فسفریک در نوشابه ها

سوء هاضمه

اسیدی شدن خون

ورود کلسیم از استخوان ها به خون

دفع کلسیم

پوکی استخوان

فشار بر کلیه ها

تشکیل سنگ کلیه

نقض تعادل فسفر و کلسیم در بدن

تپش قلب

تحریک سیستم عصبی مرکزی

احساس تعلق ایجاد کنید

مضرات دی اکسید کربن در نوشابه ها

عدم جذب کلسیم

ریفلاکس شدید دستگاه گوارش

از دست دادن مینای دندان

مضرات آب گازدار

ایجاد مشکلات گوارشی

مضرات قند بالا در نوشابه ها

قند خون بالا

مبتلا به دیابت

چاقی

مضرات رنگ خوراکی در نوشابه

رنگ مصنوعی مورد استفاده برای ساختن رنگ قهوه ای تیره دوست داشتنی نوشابه ها یک ماده شیمیایی مضر به نام 4-متیل ایمیدازول است که می تواند باعث سرطان شود.

مضرات همه نوشابه ها یکسان است و تفاوت رنگ آنها باعث ارجحیت یکی از آنها بر دیگری نمی شود، اما برخی تصور می کنند که نوشابه سفید (به دلیل نداشتن رنگدانه) سپس نوشابه سیاه (به دلیل داشتن رنگدانه) کاراملی) تقریباً بی مصرف هستند و در نهایت زرد (به دلیل رنگ های مصنوعی) به ترتیب در وضعیت بهتری نسبت به یکدیگر قرار دارند.

آیا نوشابه سیاه اعتیاد آور است؟

کولا حاوی کافئین، تئوبرومین و درصدی تانن است و نام گیاهی است که از پودر دانه های آن برای تهیه نوشیدنی های سیاه غیر الکلی استفاده می کند.

کافئین اثر محرکی دارد و مانند چای و قهوه خستگی را از بین می برد، انرژی را افزایش می دهد و از خواب آلودگی جلوگیری می کند. نوشابه سیاه ادرار آور است و با تحریک دستگاه گوارش به هضم بهتر غذا کمک می کند. به طور کلی مصرف نوشابه باعث خوشحالی افراد می شود، اما از آنجایی که میزان کافئین موجود در نوشابه ها کم است، منجر به اعتیاد خفیف می شود.

دی اکسید کربن را می توان از هر سوخت فسیلی تولید کرد و یکی از راه های تولید این گاز سوزاندن گازوئیل است. دود ناخالص برای زدودن ناخالصی ها و مواد زائد تصفیه می شود، سپس بی بو و بی رنگ می شود و در داخل کپسول تحت فشار قرار می گیرد و به کارخانه های نوشابه آورده می شود.

برخی از افراد از نوشابه های رژیمی به دلیل اینکه بدون کالری و بدون قند هستند برای بیماران دیابتی نیز مصرف می کنند زیرا قند خون را بالا می برد و سلامتی بیمار را به خطر می اندازد.

دخترانی که هر روز نوشابه می نوشند زودتر به بلوغ می رسند و دچار بلوغ زودرس و عوارض آن می شوند.

آیا نوشابه سیاه یا زرد ما را بیمارتر می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top