داستان طرح بحث برانگیز آموزش سفره خانه و سفره خانه; آیا «قلیان اکسیژن» عوارضی دارد؟


به گزارش اختاز نیوز به نقل از ایسنا، این روزها عرضه «قلیان اکسیژن» در برخی از قهوه خانه ها و کافی شاپ ها به سوژه داغ فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، موضوعی که ظاهراً طرحی برای بررسی این وزارتخانه است. سلامت جایگزین قلیان اکسیژن با قلیان سیگار کشیدن E.

اما طبق اظهارات دکتر گلمرضا حیدری، پیمانکار پروژه تحقیقاتی «قلیان اکسیژن»؛ این دستگاه هنوز تایید نهایی را دریافت نکرده است و نتایج بررسی ها ملاک تصمیم گیری در مورد آن خواهد بود، اما این طرح واکنش های گسترده ای را در پی داشته و کارشناسان به طور ویژه نسبت به آنچه «گاز خنده» (اکسید نیتروژن) نامیده می شود، هشدار داده اند. و نسبت به سوء استفاده و آثار مخرب آن ابراز نگرانی کردند.

در همین راستا دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفت وگو با ایسنا، درباره طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اظهار کرد: قلیان محل رشد میکروب ها و قارچ ها است و هر بسته آن باعث ایجاد حجم زیادی می شود. مقدار قارچ و میکروب وارد قفسه سینه. همینطور ورود هر جسم یا ماده خارجی به ریه باعث آزار و اذیت می شود.

وی با بیان اینکه ورود هر ماده شیمیایی به بدن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند افزود: هر ترکیبی از مواد شیمیایی که از طریق استعمال دخانیات، قلیان و حتی هوای آلوده وارد بدن شود در آینده باعث بروز سرطان یا سایر بیماری ها می شود. من فکر می کنم وزارت بهداشت نباید در پروژه تحقیقاتی قلیان اکسیژن دخالت کند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی درباره استفاده از نمونه های انسانی در طرح های تحقیقاتی گفت: هر کار تحقیقاتی باید با رضایت مردم انجام شود و بالاتر از آن روی نمونه های حیوانی استفاده شود. پس از انجام آزمایشات روی نمونه حیوانی و بی ضرر بودن عنصر مورد آزمایش، می توان برنامه ای برای آزمایش نمونه انسانی تهیه کرد. انجام کار تحقیقاتی مستقیماً بر روی نمونه انسانی از نظر اخلاقی صحیح نیست.

خسرونیا گفت: زمانی که پروژه تحقیقاتی را شروع می کنیم باید روی اخلاق پزشکی تمرکز کنیم. عوارض مصرف قلیان اکسیژنی هنوز مشخص نیست و ممکن است تا یک ماه یا حتی چندین سال آینده عوارض مصرف این قلیان ظاهر شود. با توجه به نامشخص بودن عوارض مصرف این قلیان، اجرای این طرح مطالعاتی در 10 استان کشور اشتباه است.

داستان طرح بحث برانگیز آموزش سفره خانه و سفره خانه; آیا «قلیان اکسیژن» عوارضی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top