این بیماری مغز از روده می آید


یکی از این مطالعات نشان داد که یبوست مزمن تأثیر منفی بر توانایی های شناختی مغز دارد که مشابه پیری در سه سال است و دو مطالعه دیگر ارتباط بین برخی از باکتری های روده و خطر زوال عقل را ثابت کردند.

NBC News در گزارشی گزارش داد که این مطالعات به نقش احتمالی در تجمع باکتری های «بد» در روده و تضعیف سلامت شناختی اشاره می کند.

کریستوفر وبر، مدیر ابتکارات علمی جهانی در انجمن آلزایمر، گفت: ما می دانیم که حذف منظم مواد زائد از بدن برای سلامتی ضروری است. اگر دفع به طور منظم انجام نشود، سموم می توانند در بدن باقی بمانند و به طرق مختلف بر سلامت تاثیر بگذارند.

بیماری آلزایمر را دیگر نباید فقط یک بیماری مغزی در نظر گرفت، آلزایمر یک بیماری مغز، کبد و روده است.در یکی از این مطالعات که یبوست و زوال شناختی را مورد بررسی قرار داد، داده های مربوط به حرکات روده و سلامت شناختی 110000 نفر طی شش سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به یبوست مزمن – که معمولاً هر سه یا چهار روز یک بار مدفوع می کنند – در مقایسه با افرادی که روده آنها یک بار در روز تخلیه می شود، توانایی شناختی بسیار ضعیف تری دارند که معادل سه سال بزرگتر است.

در روده افراد مبتلا به یبوست مزمن، تعداد باکتری های التهابی بیشتر و باکتری هایی که توانایی تجزیه فیبر غذایی را دارند کمتر است.

این متخصصان هنوز نمی‌دانند که چرا یبوست بر مغز تأثیر می‌گذارد، اما پیشنهاد می‌کنند که این بیماری باعث ایجاد باکتری‌های «بد» و کاهش باکتری‌های «خوب» می‌شود.

این یافته برای افراد مسن که به دلیل عدم تحرک، ورزش نکردن و مصرف برخی داروها و رژیم های غذایی کم فیبر بیشتر دچار یبوست می شوند بسیار مهم است.

داده‌های دو مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهند که باکتری‌های خاصی در روده خطر ابتلا به زوال عقل را در بزرگسالان سالم از نظر شناختی افزایش می‌دهند.

یبوست مزمن بر توانایی‌های شناختی مغز تأثیر منفی می‌گذارد که مشابه سه سال پیری است. این محور یک مسیر عصبی هورمونی دو طرفه است که سیستم گوارشی و مغز را از طریق سیستم عصبی، سیستم ایمنی و سیستم هورمونی به هم متصل می کند و در یک سری فرآیندها از متابولیسم تا استرس دخالت دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که تنوع میکروبیوم روده در افراد مبتلا به آلزایمر، چاقی، دیابت، سندرم روده تحریک پذیر و پارکینسون کمتر از افراد بدون این بیماری ها است.

بر اساس این مطالعات، بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر و یبوست دو برابر سریعتر از افراد بدون یبوست دچار زوال شناختی می شوند.

اما این سوال مهم که آیا بیماری آلزایمر باعث تغییرات باکتریایی روده می شود یا اینکه تغییرات باکتریایی روده مثلاً به دلیل یبوست باعث آلزایمر می شود، بی پاسخ مانده است.

باکتری هایی که در بدن ما زندگی می کنند، چه خوب و چه بد، همکاران ما هستند. در واقع، ما متابولیسم یکدیگر را کامل می کنیم و هر کدام طیفی از مواد شیمیایی تولید می کنند.

از سوی دیگر، مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله «نیچر» منتشر شد، بیان کرد که فرآیند پیری منجر به افزایش باکتری‌های التهابی می‌شود که باعث «نشتی روده» و در نتیجه ورود مواد شیمیایی سمی به مغز می‌شود.

در روده افراد مبتلا به یبوست مزمن، تعداد باکتری های التهابی بیشتر است و باکتری هایی که قادر به تجزیه فیبر غذایی هستند کمتر است.اگرچه میکروبیوم “سالم” روده هنوز تعریف نشده است، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد تعادل میکروبی بدن مهم است. در واقع، عدم تعادل در روده که به آن «دیسبیوز» می گویند، علاوه بر بیماری های میکروبی باعث مشکلات گوارشی، اضطراب، چاقی، دیابت، افسردگی، ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)، سندرم خستگی مزمن و سایر اختلالات می شود.

نشانگرهای زیستی مانند باکتری های روده به طور همزمان به بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند کمک می کند تا دارو درمانی و روش های پیشگیرانه مانند تغییر سبک زندگی را شروع کنند. این امر به ویژه در درمان آلزایمر بسیار مهم است.

به طور کلی، این مطالعات نشان می دهد که ورزش، خواب کافی و خوردن یک رژیم غذایی مناسب شامل غذاهای غنی از فیبر نه تنها از یبوست جلوگیری می کند، بلکه برای سلامت مغز نیز مفید است.

آلزایمر را نباید فقط به عنوان یک بیماری مغزی دید، آلزایمر یک بیماری مغز، کبد و روده است. تغییرات سبک زندگی، تغذیه مناسب، ورزش و کاهش استرس موثرتر از هر دارویی است که برای مبارزه با آلزایمر تجویز می شود.

این بیماری مغز از روده می آید

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top