رکورد تورم تولیدکننده


به گزارش مهر، محمد شیریگیان در همایش ملی شهرت و اعتماد به بانک مرکزی و نقش آن در اثربخشی سیاست های پولی و ارزی، گفت: نرخ تورم سالانه تولیدکننده نیز از 36.6 درصد در فروردین 1402 به افزایش یافت. 31.2 درصد در فروردین امسال و نرخ رشد اقتصادی با نفت در 9 ماهه سال 1402 نیز به 4.5 درصد رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با اعمال و نظارت دقیق بر سیاست های پولی در بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در سال 1402 روند نزولی قابل توجهی را طی کرد، به طوری که نرخ این شاخص مهم پولی و تاثیرگذار بر تورم 45 درصد بود. نسبت به فروردین 1402. با کاهش 16.9 واحد درصدی در پایان اسفند 1402 به 28.1 درصد رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: رشد پولی (بخش نقدینگی) نیز از 65.2 درصد در پایان سال 90 به 17.5 درصد در پایان اسفند سال گذشته کاهش یافت. بنابراین با کنترل شاخص‌های پولی مؤثر بر تورم، انتظار می‌رود شاخص تورم در ماه‌های آینده مقادیر کمتری را گزارش کند.

شیرگیان شهرت و اعتماد به بانک مرکزی را اولین شرط اجرای بهتر سیاست پولی و ارزی دانست و درباره ارکان سیاست تثبیت برای کنترل تورم گفت: کنترل و مدیریت رشد نقدینگی به منظور محدود کردن تورم، تنظیم و مدیریت بازار ارز، «تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی»، «تنظیم روابط مالی بانک مرکزی و شبکه بانکی با دولت»، «تقویت مدیریت ریال»، «تقویت ارز و دیپلماسی پولی و همچنین “آگاهی و اطلاع رسانی در مورد مسائل ارزی و بانکی به منظور مدیریت انتظارات” از محورهای اصلی برنامه های بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: اعتبار و اعتماد به بانک مرکزی موضوع بسیار مهمی است و در اقتصاد کشور و انجام وظایف بانک مرکزی تاثیر دارد که در همایش ها و برنامه های علمی کشور مطرح نشد. در واقع اولین شرط برای اجرای هر چه بهتر سیاست پولی و ارزی، شهرت و اعتماد به بانک مرکزی است و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ادبیات شهرت و اعتماد بانک مرکزی به دهه 80 برمی گردد که موضوع شهرت مرجع سیاست پولی وارد ادبیات اقتصاد شد. این موضوع یکی از مهمترین الزامات اثربخشی سیاست پولی و ارزی است.

شیرجیان گفت: این موضوع برخلاف مقوله ناسازگاری زمانی و سیاست های مصلحت اندیش سیاست گذار پولی به وجود آمده و در نتیجه تصمیمات سیاست گذار پولی برخلاف مقتضیات و شرایط اقتصادی مطرح شده است.

وی با اشاره به اهمیت فراوان شهرت و اعتماد به بانک مرکزی و نقش مهم آن در اثربخشی سیاست های بانک مرکزی، ادامه داد: دستگاه سیاست گذار برنامه های آتی خود را برای ارتقای اعتبار و اعتماد خود در نظر گرفته و در اجرای آنها تلاش می کند. دستور کار سیاست گذار پولی با آنچه در عمل اتفاق می افتد، شهرت مقام را تعیین می کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که بانک های مرکزی در دنیا برای مدیریت انتظارات و حفظ اعتبار و جایگاه خود بر آن تمرکز دارند، موضوع هدف گذاری تورمی است.

شیریگیان خاطرنشان کرد: میزان دستیابی به هدف و تفاوت تورم هدف با تورم مشاهده شده نقش تعیین کننده ای در شهرت و اعتماد سیاست گذار پولی دارد و این موضوع را می توان به هدایت نقدینگی و پول نیز تعمیم داد. پایه در آخرین دوره

وی افزود: مهمترین آسیب شناسی شهرت و اعتماد بانک مرکزی ناهماهنگی در طول زمان است و بر این اساس هدف گذاری و تحقق اهداف مهم پول بیشتر و انطباق بهتر می شود و با این وجود اعتقادی به سیاست ها در میان نیست. مردم و فعالان اقتصادی، اثربخشی سیاست ها و تحقق اهداف کاهش می یابد.

این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه مهم ترین کانال انتقال اعتبار و اطمینان مقام پولی در دستیابی به اهداف، کانال انتظارات است، افزود: ایمان فعالان اقتصادی در انتظارات آنها متجلی می شود و فاصله تورم مورد انتظار بیشتر می شود. و تورم هدفمند در حال کاهش است.

شیرجان افزود: سیاست هایی که در حال اجراست و آنچه در حال اجراست به اجرای سیاست های پولی در آینده کمک می کند.

میزان استقلال یک بانک مرکزی برای شهرت و اعتبار آن مهم است

معاون اقتصادی بانک مرکزی میزان استقلال بانک مرکزی را یکی دیگر از عوامل موثر در شهرت و اعتماد به بانک مرکزی دانست و ادامه داد: استقلال بانک مرکزی به معنای استقلال در تعیین و استفاده پولی است. و ابزارهای سیاست مبادله.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید با صلاحدید و اقتدار از ابزارهای مختلف بر اساس آنچه تشخیص و اعلام می کند برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. این در حالی است که عملکرد بانک مرکزی در دستیابی به اهداف در دوره های گذشته و اعتماد فعالان اقتصادی به اجرای سیاست ها در موفقیت سیاست های بانک مرکزی موثر است.

شیرگیان با بیان اینکه اجرای دقیق قوانین مالی موضوع بعدی است، ادامه داد: این موضوع ثبات سیاست پولی را تضمین می کند و هر چه بانک مرکزی در اجرای دقیق قوانین مالی اقتدار بیشتری از خود نشان دهد، فعالان اقتصادی و مردم نسبت به پولی قابل اعتمادتر خواهند بود. سیاست های.

وی با بیان اینکه بانک های مرکزی در سال های اخیر به هدف گذاری تورمی عمل کرده اند، گفت: هدف گذاری تورمی در دوره های مختلف تجربیات و نتایج متفاوتی داشته است. هنگامی که بانک مرکزی یک هدف تورمی را تعیین می کند، رفتار فعالان اقتصادی را هدایت می کند و در نتیجه انتظارات تورمی را مدیریت می کند. اما این نیز مهم است که بانک مرکزی در این اقدام سابقه خوبی داشته باشد. زیرا کار بانک مرکزی بر اعتبار و اعتبار بانک مرکزی در دوره های آتی تاثیر دارد و رویکرد مردم و فعالان اقتصادی در دوره های بعدی در پاسخ به تحقق اهداف و عملکرد بانک مرکزی شکل می گیرد. بانک مرکزی در دوره های قبل

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: موضوع بعدی اجرای ضوابط مالی تفصیلی است تا بانک مرکزی بتواند سیاست های کلان اقتصادی خود را در شبکه بانکی اعمال کند و این امر سلامت نظام بانکی را تضمین می کند و هر چه بانک مرکزی بیشتر نشان دهد اختیارات بیشتر در این زمینه نکته مثبتی برای فعالان اقتصادی محسوب می شود. چون می دانند بانک مرکزی سیاستمدار اصلی این حوزه است.

وی افزود: بحث بعدی هدف گذاری تورمی است که سابقه طولانی در کشور دارد، این هدف گذاری رفتار فعالان اقتصادی را هدایت می کند. در نتیجه کسب سوابق و شهرت خوب در این اهداف برای بانک مرکزی مهم است، هر چه تسلط سیاست های پولی بر سیاست های مالی بیشتر باشد، بانک مرکزی در اجرای مقتدرانه سیاست های پولی کمک بیشتری خواهد کرد.

شیرجان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات اقتصاد ایران بحث تکانه های خارجی است که انتظارات مردم و رفتار فعالان اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده این است که شوک‌های خارجی ترس و هیجان ایجاد کرده و در نهایت منجر به فرار سرمایه و تبدیل دارایی‌های مردم به دارایی‌های نامناسب شده است.

وی افزود: فرار سرمایه باعث افزایش نرخ ارز و تاثیر بر بازار ملک می شود. طبیعتاً در ادامه افزایش تقاضای پول، عرضه پول، تورم، شکاف تورمی بین نرخ هدف و نرخ مشاهده شده باعث از بین رفتن انتظارات می شود، این مشکل در حال حاضر یکی از اتفاقاتی است که در اقتصاد ایران رخ می دهد. و تاثیر بدی بر شهرت سیاست گذار پولی می گذارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: غلبه سیاست های مالی باعث می شود که بانک مرکزی استقراض کند، به عنوان مثال دولت بدون توجه به منابع و توان آنها از شبکه بانکی استقراض می کند، ارتقای شهرت سیاست گذار پولی در گرو است. میزان تحقق الزاماتی از جمله غلبه سیاست مالی بر استقراض پولی توسط بانک مرکزی، ضعف در نظارت و تنظیم شبکه بانکی و کیفیت پایین اجرای مقررات مالی، فاصله زیاد تورم هدف با تورم تحقق یافته، ناکارآمدی. کانال های انتقال سیاست پولی و اثرات متقابل نوسانات شدید نرخ ارز و انتظارات تورمی.

محورهای تثبیت کننده برای کنترل تورم

وی افزود: اگر می خواهیم آبرو و اعتبار سیاست گذار پولی را احیا کنیم باید اقدامات ما در جهت رفع این مشکلات باشد. به همین دلیل است که موضع بانک مرکزی کاهش یافت که در مجموع باعث شد متغیرهای اقتصادی ما به طور جدی از سطوح بلندمدت خود در دهه 90 فاصله بگیرند، به عنوان مثال نرخ رشد نقدینگی در سال 90-1996 7.26 درصد بوده است. در سال 1401 به 33 درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه سیاست تثبیت اقتصادی دارای محورهایی است که مهمترین آن «کنترل و مدیریت رشد نقدینگی به منظور محدود کردن تورم» است، گفت: از دیگر محورهای تثبیت اقتصادی می توان به «تنظیم و مدیریت بازار ارز» اشاره کرد. “تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی”، “تنظیم روابط مالی بانک مرکزی و شبکه بانکی با دولت”، “تقویت مدیریت ریال”، “تقویت دیپلماسی ارزی و پولی” و همچنین آگاهی و اطلاعات در مورد مسائل ارزی و بانکی برای مدیریت انتظارات.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: سال گذشته که اولین سال اجرای این سیاست بود، هدف نقدینگی 25 درصد بود که به 24.3 درصد رسید. همچنین بحث هدایت نقدینگی به بخش ها. همچنین تولید را در دستور کار قرار دادیم، هدف تورم مصرفی نقطه به نقطه ما 30 درصد بود که به 32.3 درصد رسید و نرخ رشد پایه پولی در ابتدای سال قبل 45 درصد بود که به 28.1 درصد کاهش یافت. .

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تصمیماتی که می توانیم برای کمک به شهرت و اعتماد سیاست گذار پولی اتخاذ کنیم، مواردی مانند اعلام سیاست پولی بانک مرکزی و ارائه گزارش سیاست های پولی فصلی به مراجع کشور، مرجعی در اعمال پولی است. سیاست‌های قابل پیش‌بینی این شامل فضایی برای فعالان اقتصادی می‌شود و سیگنالی می‌فرستد که بانک در سیاست پولی قدرت دارد تا بازیگران از آن پیروی کنند. بر اساس هدف گذاری متغیرهای کلان اقتصادی، نرخ 23 درصد با حاشیه 2 درصد برای نقدینگی و تورم نقطه به نقطه پایان سال 20 درصد در نظر گرفته شد.

رکورد تورم تولیدکننده

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top