کدام مشاغل اینترنتی از مالیات معاف هستند؟


به گزارش اختاز نیوز به نقل از ایسنا، در تعریف کلی مالیات عبارت است از انتقال بخشی از درآمد یا سود حاصل از فعالیت های اقتصادی جامعه به دولت، زیرا دولت ابزار و امکاناتی را برای اخذ آن فراهم کرده است. درآمد و سود؛ بنابراین مالیات نوعی مخارج اجتماعی است که برای تامین هزینه های عمومی به منظور توسعه و ارتقای نقاط مختلف کشور و دستیابی به رفاه اجتماعی بیشتر استفاده می شود.

مالیات می تواند به توزیع عادلانه منابع و کنترل تورم کمک کرده و در نتیجه به بهبود اقتصاد کشور و رفاه جامعه منجر شود. بدون شک دولت ها برای تامین مخارج خود به منابع درآمدی نیاز دارند و مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمدی یک دولت است.

بنابراین، از آنجایی که در هر کشور درآمد و منابع سرمایه مردم شامل پرداخت مالیات به دولت آن کشور است; معافیت از مالیات را می توان انصراف قانونی و موقت از این پرداخت تعریف کرد که مطابق با سیاست های حاکمان برای کمک به مردم انجام می شود.

معافیت مالیاتی برای مشاغلی که در پلتفرم های محلی فعالیت می کنند، یکی از انواع حمایت های دولت از مشاغل محلی است. این موضوع برای اولین بار در اواسط پاییز 1401 و پس از افشای مقررات حمایت از مشاغل اقتصاد دیجیتال در لایحه بودجه 1402 مطرح شد.

در آن زمان درباره جزئیات آن برای کمک به توسعه اقتصاد دیجیتال کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از بسترهای داخلی تا پایان سال ۱۴۰۲ گفته شد، کسب‌وکارهای واقعی فعال در بسترهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد آن هستند. پرونده ها تا سقف مقرر در ماده 100 قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات افزایشی و با نرخ صفر و جرائم سنوات گذشته ناشی از عدم تشکیل پرونده بخشوده می شوند.

البته به دلیل اهمیت این موضوع، معافیت مالیاتی در لایحه بودجه 1403 قید شده و بندهایی به آن اختصاص یافته است. بر اساس لایحه بودجه سال جاری، در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از بسترهای بومی، تا پایان سال 1402 درآمد کسب و کار افراد در بسترهای داخلی وزارت ارتباطات و اطلاعات خواهد بود. فناوری هایی که تا پایان سال 1401 پرونده مالیاتی نداشته باشند با نرخ مالیات صفر مشمول مالیات می شوند.

در همین راستا اخیراً عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت و گو با رسانه ها در خصوص معافیت مالیاتی مشاغل حاضر در پیام رسان های داخلی اظهار داشت که می توان گفت زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارها و بسترهای محلی فراهم شده است. بیشتر از گذشته و سال گذشته، دولت آیین‌نامه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن در حمایت از کسب‌وکار اقتصاد پلتفرم دیجیتال، بسته حمایتی تعریف کرد که برخی از بندهای آن اجرا و بقیه بندها هستند. ردیابی می شوند. وی افزود: یکی از بندهایی که دو سال است در قانون آمده است، معافیت مالیاتی این مشاغل است، بنابراین کسانی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل می کنند، دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

به گفته وی، این قانون در سال 1402 اجرایی شده و برای بودجه سال 1403 در نظر گرفته شده است و بر اساس این اساسنامه نهادهای مختلف وظایفی دارند که انجام می دهند.

کدام مشاغل اینترنتی از مالیات معاف هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top