آیا حضور این همه اتباع افغانستانی در ایران مسئولان را نگران نمی کند؟


به گزارش روزنامه اعتماد، روزنامه اعتماد نوشت: پس از این اظهارات سایر مسئولان به مشکل اتباع غیرمجاز از جمله فرماندار ری پرداختند که خواستار جدیت نهادهای مسئول در برخورد با این معضل شدند.

با توجه به این گونه اظهارنظرها می توان نتیجه گرفت که انعکاس نگرانی مردم از افزایش مهاجران افغانستانی در رسانه ها و فضای مجازی، مسئولان را مجبور به توجه جدی تری به این پرونده کرده است.

در حالی که این مایه امیدواری است، آیا واقعاً این مشکل در راه حل است؟

تأملاتی در جملاتی که مقام معظم رهبری در ابتدای یادداشت آورده اند بر این نگرانی می افزاید. او از سه برابر شدن آمار جمع آوری ملی پوشان می گوید اما به افزایش تیم های گشت اشاره ای نمی کند. مشخص نیست این افزایش به دلیل تلاش مسئولان است یا افزایش بی رویه اتباع غیرمجاز. اگر تلاش مسئولان زیاد شده، این سوال پیش می آید که چرا این تلاش ها خیلی دیر شروع شد و چرا این جدیت در سال گذشته اعمال نشد و اگر تعداد اتباع غیرمجاز افزایش یافته، دیگر این افزایش تجمعات مطرح نیست. از غرور و شادی

آنچه از سخنان این مقام مسئول و سایرین قابل درک است این است که آمار موثقی از ورود اتباع غیرمجاز و توزیع آنها در کشور نداریم. لازم به ذکر است فرماندار ری در روزهای آتی از راه اندازی مرکز غربالگری تخصصی اتباع و مهاجرین خارجی خبر می دهد که مشکل نبود اطلاعات مستند و امکان نظارت را برطرف می کند.

در مورد مهاجران افغانستانی، مسئولان مربوطه باید ابتدا به چند سوال بسیار مهم پاسخ دهند:

1- چرا در این سالها به فکر ایجاد سامانه ای برای جمع آوری آمار و اطلاعات نبودند و تازه به اهمیت آن پی بردند؟

2- در چند سال اخیر چه اقداماتی برای کنترل ورود غیرمجاز از مرز شرقی انجام داده اند و نتیجه این اقدامات چیست؟

3- چه برنامه هایی برای جلوگیری از ورود غیرمجاز برای سال جاری و سال های بعد تدوین شده است؟ و به عبارت دیگر چگونه می توان مطمئن بود که میزان افزایش اتباع غیرمجاز بیشتر از گذشته نخواهد بود؟

4- چرا بدون تدوین برنامه شهروندان را پذیرفتیم؟ به عبارت دیگر چرا مطالعه ای برای تعیین حد مجاز پذیرش شهروندان و ارزیابی اثرات مثبت و منفی آن بر اقتصاد کلان کشور و به ویژه بر بازار کار انجام نشد؟

آیا حضور این همه اتباع افغانستانی در ایران مسئولان را نگران نمی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top