تسویه مالیات – فیش تسویه حساب + استعلام مالیات


کسر مالیات یکی از کاربردی ترین و رایج ترین موارد مالیاتی است که اکثر افراد اطلاعات کمی در مورد آن دارند. در این آموزش از فینتو با کسر مالیات از صفر تا صد و نحوه گرفتن کسر مالیات و کسر خودرو آشنا می شویم. پس مثل همیشه با ما باشید

کسر مالیات چیست؟

ترخیص مالیاتی به معنای گواهی ترخیص مالیاتی پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در تاریخ تعیین شده و دریافت فرم نهایی مالیات و پرداخت اصل مالیات تعیین شده است. صدور تسویه مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی به این معناست که مؤدی از تاریخ تعیین شده در تسویه حساب مالیاتی نداشته و حساب مالیاتی وی تسویه می شود.

چه کسی می تواند معافیت مالیاتی دریافت کند؟

همه افراد اعم از حقوقی یا حقیقی پس از پرداخت مالیات قطعی می توانند نسبت به دریافت اعتبار مالیاتی از سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.

نحوه دریافت معافیت مالیاتی

ابتدا باید بدانید که در حال حاضر امکان دریافت آنلاین موجودی حساب مالیاتی وجود ندارد و برای دریافت این گواهی باید به شعبه مالیاتی مراجعه کنید. اما مراحل دریافت مزایای مالیاتی به شرح زیر است:

یا یکی از 5 روش دیگر که قبلا در بخش “پرداخت” توضیح داده شده است.

  • مراجعه حضوری به یکی از شعب مالیاتی و ارائه درخواست کتبی جهت صدور موجودی حساب
  • درخواست رسیدگی توسط رئیس امور مالیاتی سازمان یا رئیس اداره مالیات و ارسال درخواست به واحد مالیاتی
  • گردآوری خلاصه ای از پرونده مودی توسط کارشناس درآمد داخلی
  • تایید مالیات پرداخت شده توسط رئیس اداره مالیات یا رئیس اداره مالیات
  • صدور موجودی حساب

بیشتر بخوانید: نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی 1403 (آموزش تصویری)

نکته: چنانچه طی مراحل تنظیم و رسیدگی به خلاصه پرونده مؤدی، بدهی مالیاتی برای وی مشخص شود، به وی یا وکیل وی ابلاغ می شود و مؤدی باید آن بدهی را پرداخت کند. با ارائه رسید پرداخت این بدهی مالیاتی، صدور تسویه برای آن بررسی می شود.

ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم

بر اساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، سازمان مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز پس از درخواست اظهارنامه، اظهارنامه مالیاتی را صادر و به مؤدی تحویل دهد. متن ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر است:

سازمان امور مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ وصول درخواست مؤدی، صورت حساب مالیاتی را برای مؤدیانی که بدهی قطعی مالیاتی خود را پرداخت کرده اند تنظیم و تسلیم کند.

موجودی در حساب خودرو

برای انتقال مالکیت خودرو، مجوز مالیاتی لازم است. افرادی که نیاز به کسر مالیات خودرو دارند می توانند با انجام مراحل زیر برای کسر مالیات خودرو اقدام کنند:

  • ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی در
  • گزینه «سایر خدمات مالیاتی» و سپس گزینه «مرجع بدهی مالیاتی» را انتخاب کنید
  • پس از استعلام بدهی مالیاتی و دریافت صورتحساب مالیاتی، مالیات را از طریق سامانه پرداخت نمایید یا 4 روش دیگر که قبلا در مقاله نحوه پرداخت قبوض مالیاتی آموزش داده شده است.
  • مراجعه حضوری به اداره مالیات و ارائه درخواست کتبی برای دریافت وجه در حساب
  • در صورت عدم وجود بدهی، مانده حساب ظرف 5 روز صادر می شود

مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات مالیاتی خودرو

پس از تسویه مالیات نهایی و مراجعه به اداره مالیات برای درخواست تسویه مالیات کتبی، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • کارت ملی، شناسنامه و سایر مدارک هویتی
  • مدارک شناسایی خودرو شامل نقشه
  • اسناد مالکیت خودرو شامل سند خودرو، برگ سبز، کاغذ گمرکی (برای خودروهای وارداتی)، وکالت نامه یا مزایده خودرو
  • برای خودروهای فرسوده، اسنادی که نشان می دهد خودرو توقیف، تصادف یا در پلیس نیست.

به یاد داشته باشید اولین قدم برای جلوگیری از بروز مشکل در امور مالیاتی ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی به سامانه مالیاتی است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو می توانید صورتحساب الکترونیکی خود را به صورت رایگان و بدون کمک شرکت مورد اعتماد و واسطه به سامانه مالیاتی ارسال کنید. فینتو یک دوره آزمایشی کاملا رایگان 30 روزه را در اختیار شما قرار داده است، بنابراین همین حالا با کلیک بر روی تصویر و ایجاد حساب کاربری، علاوه بر ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، می توانید به کلیه امور مالی و حسابداری خود با فینتو رسیدگی کنید. .

تسویه مالیات – فیش تسویه حساب + استعلام مالیات

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top