آشنایی با انواع ISO راهی برای افزایش کیفیت در سازمان


استاندارد ISO یک مجموعه از الزامات، دستورالعمل‌ها، روش‌ها و مشخصاتی است که برای ارائه کیفیت، ایمنی، کارآمدی و سازگاری محصولات و خدمات در سطح جهانی توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تدوین و منتشر می‌شود. این سازمان یک نهاد غیردولتی است که در سال ۱۹۴۷ با هدف همکاری بین‌المللی در زمینه استانداردسازی صنعتی و تجاری تأسیس شد. اعضای این سازمان سازمان‌های استاندارد ملی ۱۶۳ کشور هستند که در توسعه و بهبود استانداردهای ISO نقش دارند. دفتر مرکزی این سازمان در ژنو، سوئیس قرار دارد. استفاده از استانداردهای ISO برای شرکت‌ها، مصرف‌کنندگان و جامعه مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • افزایش رضایت مشتریان با تضمین کیفیت و پاسخگویی به نیازها و انتظارات آن‌ها
  • کاهش هزینه‌ها با بهینه‌سازی فرایندها، کاهش تلفات و خطاها و افزایش بهره‌وری
  • رقابت‌پذیری بالاتر با دسترسی به بازارهای جدید و حذف موانع تجارت
  • احترام به محیط زیست با کنترل آلودگی، مصرف منابع و پسماندها
  • افزایش اعتماد عمومی با نشان دادن تعهد به استانداردهای بین‌المللی و دریافت گواهینامه ISO

برای دریافت گواهینامه ISO، شرکت‌ها باید الزامات استانداردهای مورد نظر را در ساختار و فعالیت خود پیاده‌سازی کنند و از طرف یک نهاد گواهی دهنده مستقل مورد حسابرسی قرار گیرند. فرایند صدور این استاندارد شامل مراحل زیر است:

  • درک استانداردهای ISO و شناسایی عدم انطباق‌های سازمان با آن‌ها
  • مستندسازی فرایندها، روش‌ها و برنامه‌های بهبود عدم انطباق‌ها
  • اجرا و پایبندی به الزامات استانداردهای ISO
  • انجام ممیزی داخلی برای بررسی اثبات انطباق با استانداردها
  • ممیزی رسمی و فرایند صدور گواهینامه توسط نهاد گواهی دهنده

برخلاف تصور برخی، ISO  نام گواهینامه نبوده و باید نوع استاندارد مورد تأیید را در عنوان گواهینامه ذکر کرد. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به انواع ISO بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید حتماً تا انتهای این مقاله تیم ما را همراهی کنید.

آشنایی با ایزو 9001 یکی از انواع ISO

یکی از انواع ISO ایزو 9001 نام دارد.ISO 9001  یک استاندارد بین‌المللی برای سیستم‌های مدیریت کیفیت است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تهیه و منتشر شده است. این استاندارد مشخص می‌کند که یک سازمان چگونه می‌تواند نیازها و انتظارات مشتریان و ذی‌نفعان خود را برآورده کند و رضایت آنها را افزایش دهد. این استاندارد بر اساس چند اصل مدیریت کیفیت ساخته شده است که عبارت‌اند از:

  • تمرکز بر مشتری
  • رهبری
  • مشارکت افراد
  • رویکرد فرایندی
  • بهبود مستمر
  • تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
  • مدیریت روابط

این اصول در اصول مدیریت کیفیت ISO توضیح داده شده‌اند. استفاده از ISO 9001 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات با کیفیت و یکنواخت ارائه دهند و در عین حال فرصت‌های بهبود را شناسایی و پیاده سازی کنند. ISO 9001  تنها استاندارد در خانواده ISO 9000 است که قابل اعطای گواهینامه است (البته این الزام نیست). این استاندارد را می‌توان توسط هر سازمانی، بزرگ یا کوچک، بدون توجه به حوزه فعالیت آن، به کار برد. در واقع، بیشتر از یک میلیون شرکت و کسب و کار در بیش از 170 کشور جهان گواهینامه ISO 9001  دارند.

برای دریافت گواهینامه ISO 9001، سازمان‌ها باید نشان دهند که سیستم مدیریت کیفیت آنها با الزامات استاندارد مطابقت دارد. این کار را معمولاً با دعوت از یک نهاد صادرکننده گواهینامه مستقل و خارج از سازمان صورت می‌دهند. البته، سازمان‌ها ممکن است خودشان با اجرای حسابرسی‌های داخلی، عملکرد سیستم خود را بررسی کنند یا مشتریان خود را دعوت کنند تا سیستم آنها را حسابرسی کنند. این استاندارد در سال 2015 آخرین بار تأیید شده است. نسخه فعلی این استاندارد ISO 9001:2015 نام دارد. این استاندارد در سایت ISO قابل خرید و دسترس است. همچنین، منابع و راهنمایان مفید دیگر در صفحات ISO درباره ISO 9001 وجود دارد.

آشنایی با ایزو 14001

یکی دیگر از انواع ISO، ایزو 14001 می باشد.ISO 14001  یک استاندارد بین‌المللی است که الزامات یک سیستم مدیریت محیط زیست را مشخص می‌کند. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد محیط زیستی خود را از طریق استفاده بهینه از منابع و کاهش زباله بهبود بخشند، و بر مزیت رقابتی و اعتماد ذی‌نفعان خود بیفزایند. ISO 14001 با هر نوع سازمان، بدون توجه به اندازه، نوع و ماهیت آن، سازگار است و به جنبه های محیط زیستی فعالیت‌ها، محصولات و خدمات سازمان اشاره دارد که سازمان تعیین می‌کند. در واقع ISO 14001 استانداردهای خاصی برای عملکرد محیط زیست تعیین نمی کند، بلکه چارچوبی را برای راه اندازی یک سیستم مدیریت محیط زیست مؤثر فراهم می‌کند. سازمان هایی که به ISO 14001 پاسخگو هستند، مجبور به بهبود مستمر عملکرد محیط زیست خود هستند.

خانواده استانداردهای ISO 14000 توسط کمیته فنی ISO/TC 207 و زیر کمیته‌های مختلف آن توسعه داده شده است. در این خانواده، استانداردهای دیگری وجود دارند که بر روش‌های خاص مانند حسابرسی، ارتباطات، برچسب گذاری و تجزیه و تحلیل چرخه عمر، و همچنین چالش‌های محیط زیستی مانند تغییرات آب و هوایی تمرکز دارند. برخلاف استانداردهای فنی، ISO 14001  قابل اجرا نبوده و فقط الزامات را برای سازمان‌های داوطلب تعریف می‌کند.

سازمان‌های علاقمند به درخواست صلاحیت ISO 14001 باید توسط گروه های حسابرس خارج از سازمان بازبینی شوند. در حال حاضر بیش از 300000 صلاحيت به ISO 14001 در 171 كشور جهان داده شده است. SO 14001:2015  نسخه جاري اين استاندارد است كه در سال 2015 منتشر شده و در سال 2021 بازبيني و تأييد شده است. اين نسخه شامل بروز رساني هايي است كه با تغييرات در بازار، فكر كسب و كار، علوم و فن آوري همگام شده است.

آشنایی با ISO 45001 یکی از انواع ISO

ISO 45001  یک استاندارد بین‌المللی برای مدیریت سلامت و ایمنی حرفه‌ای است که با هدف حفاظت از کارکنان و بازدیدکنندگان از تصادفات و بیماری‌های مرتبط با کار ایجاد شده است. در واقع ISO 45001  در سال 2018 منتشر شده و جایگزین استاندارد OHSAS 18001 شده است.ISO 45001  الزامات و راهنمایی‌هایی را برای ایجاد، پیاده سازی و نگهداری یک سیستم مدیریت سلامت و ایمنی حرفه‌ای (OH&S) ارائه می‌دهد تا سازمان‌ها بتوانند محیط‌های کاری امن و سالم را فراهم کنند و از آسیب دیدگی و بیماری ناشی از کار جلوگیری کنند، همچنین عملکرد OH&S خود را بهبود بخشند. در واقع ISO 45001  قابل اجرا برای هر نوع سازمان، بدون توجه به اندازه، نوع و فعالیت آن است.

ISO 45001  به ریسک های OH&S که تحت کنترل سازمان هستند، با در نظر گرفتن عوامل مانند زمینه فعالیت سازمان و نیازها و انتظارات کارکنان و ذی‌نفعان مربوطه، پاسخ می‌دهد. این استاندارد معیار خاصی برای عملکرد OH&S تعیین نکرده و در مورد طراحی سیستم مدیریت OH&S توصیه نموده است. ISO 45001 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از سیستم مدیریت OH&S خود، جنبه های دیگر سلامت و ایمنی را نیز در بر بگیرند، مانند رفاه و خوشبختی کارکنان و. . این استاندارد مسائل مانند ایمنی محصول، خسارت به دارایی یا تأثیرات زیست محیطی را فراتر از ریسک های کارکنان و ذی‌نفعان مربوطه، پوشش نمیدهد.

ISO 45001  قابل استفاده به صورت کامل یا جزئی برای بهبود و ساماندهی منظم سلامت و ايمني حرفه‌ای است. با این حال، ادعای تطابق با این استاندارد قابل قبول نخواهد بود مگر آنکه تمام الزامات آن در ساماندهی منظم سلامت و ايمني حرفه‌ای سازمان لحاظ شده باشد. برخلاف OHSAS 18001 که فقط به الزامات قانوني پاسخ مي‌دهد، ISO 45001  به علاوۀ الزامات قانوني، الزامات ديگر را نيز در نظر مي‌گيرد.

معرفی استاندارد ایزو OHSAS 18001

استاندارد OHSAS 18001 یک استاندارد بین‌المللی برای ایمنی و بهداشت شغلی و سیستم‌های مدیریت است که توسط یک گروه همکاری بین‌المللی به نام بهداشت حرفه‌ای و سری‌های ارزیابی ایمنی (OHSAS) تدوین شده است. این استاندارد در سال ۱۹۹۹ منتشر شده و آخرین ویرایش آن مربوط به سال ۲۰۰۷ است. در واقع این استاندارد قوانینی را به سازمان‌ها و یا شرکت‌ها ارائه می‌دهد که قصد دارند ایمنی و همچنین سلامت کارکنان خود را در بالاترین حد ممکن حفظ کنند و ریسک‌های مربوط به فعالیت‌های خود را کنترل و کاهش دهند. این استاندارد همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی بهبود بخشند و با قوانین و مقررات مربوطه همخوانی داشته باشند. استاندارد OHSAS 18001 بر اساس چارچوب پلان – عمل – بررسی – عمل (PDCA) ساخته شده است که یک روش مدیریتی برای بهبود مستمر فعالیت‌ها است. این چارچوب شامل مراحل زیر است:

  • پلان: تعیین سیاست، هدف، برنامه و منابع مورد نیاز برای پیاده‌سازی و بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و…
  • عمل: اجرای فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، از جمله آموزش، اطلاع‌رسانی، کنترل عملیات، اقدامات پیشگیرانه و رفع علّت و…
  • بررسی: نظارت، اندازه‌گیری، تحلیل و ارزیابی عملکرد سازمان در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی، با استفاده از شاخص‌های کارآمد، حوادث، ممیزی داخلی و بازخوردهای ذی‌نفعان و…
  • عمل: اصلاح، بهبود و بازنگری در سطح مناسب بر اساس نتایج بررسی، با توجه به تغییرات داخلی و خارجی و…

استاندارد OHSAS 18001 چندین فایده برای سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد. برخی از این فایده‌ها عبارت‌اند از:

  • کاهش تعداد و شدت حوادث کاری و بیماری‌های حرفه‌ای
  • کاهش هزینه‌های درمانی، جبران خسارت، بیمه و جرایم قانونی
  • افزایش رضایتمندی کارکنان، مشتریان و ذی‌نفعان
  • افزایش تصویر مثبت سازمان در بازار و جامعه
  • افزایش رقابت‌پذیری و بازارپسندی سازمان
  • افزایش تطابق با قوانین و مقررات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی

معرفی ISO 10006 یکی از انواع ISO

ISO 10006  یکی از انواع ISO و یک استاندارد بین‌المللی است که راهنمایی برای کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها ارائه می‌دهد. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) توسعه یافته است و آخرین نسخه آن در سال 2017 منتشر شده است. در واقع این استاندارد به شرکت‌ها و سازمان هایی که در پروژه‌های مختلف با پیچیدگی، اندازه، مدت زمان، محصول، خدمات و محیط متفاوت فعالیت می کنند، کمک می‌کند تا با اعمال مدیریت کیفیت در پروژه ها، نیازها و توقعات ذی‌نفعان پروژه را برآورده سازند. این استاندارد شامل اصول و روش‌های مدیریت کیفیت در پروژه ها است که باید با توجه به خصوصیات هر پروژه، سفارشی سازی شوند. SO 10006  از دو مفهوم اصلی تشکیل شده است: مدیریت کیفیت در پروژه ها و سیستم‌های مدیریت کیفیت در پروژه ها.

ISO 10006  راهنمای مدیریت پروژه نمی باشد. راهنمای کاربرد کيفيت در فرآيندهای مديريت پروژه در اين استاندارد ارائه شده است. ISO 10006 گزینه مناسب برای کسانى است که قصد دارند كه پروژه‌های خود را با استانداردهای بین‌المللی مدیریت کیفیت هماهنگ سازند و بهبود دائمی کیفیت را در پروژه‌های خود اجرا کنند. این استاندارد می‌تواند به افزایش رضایتمندی مشتریان، کاهش هزینه ها و زمان، افزایش بهره وری و اثربخشی، و ارتقای سطح عملکرد پروژه ها کمک کند.

آشنایی با ایزو 22000

ISO 22000  یکی از انواع ISO و یک سیستم مدیریت ایمنی غذا است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تهیه شده است. این سیستم با هدف بهبود عملکرد کلی در زمینه ایمنی غذا، الزاماتی را برای هر سازمانی که در صنعت غذا فعال است، ارائه می‌دهد. این الزامات به سازمان‌ها کمک می‌کند تا توانایی خود را در کنترل خطرات ایمنی غذا و تضمین اینکه غذای تولید شده ایمن است، نشان دهند. در واقع این سیستم قابل استفاده برای هر سازمانی بدون توجه به اندازه و پیچیدگی آن است.ISO 22000  عناصر اصلی استانداردهای ISO 9001 و HACCP را ترکیب و تکمیل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که زنجیره تأمین جهانی غذا از نظر ایمنی مطابق با استانداردهای بالا باشد. این استاندارد جلوگیری از خطرات غذایی و کنترل آلودگی غذا را در نظر دارد. ISO 22000  شامل چند بخش است که عبارت‌اند از:

  • مقدمه: در این بخش هدف و منظور سازمان ISO و نحوه تهیه و توسعه استانداردهای ISO بیان می‌شود.
  • مبانی نظری: در این بخش مفاهیم و تعاریف مورد نیاز برای فهم و پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی غذا شرح داده می‌شود.
  • الزامات: در این بخش الزامات خاص برای راه اندازی، عملکرد، نگهداری و به روز رسانی یک سیستم مدیریت ایمنی غذا مشخص می‌شود.
  • راهنمای عملکرد: در این بخش راهنمای عملکرد جامع و عملی برای پاسخگویی به الزامات سطح بالای ISO 22000  فراهم می‌شود.
  • پروژه‌های جاری: در این بخش پروژه‌های جاری و آتی کمیته فنی ISO/TC 34/SC 17 که مسئول توسعه و بازبینی ISO 22000 است، معرفی می‌شود.

ISO 22000  چندین فایده دارد، مانند:

  • بهبود رضایت مشتريان و نگارش قوانين
  • کاهش هزینه‌های بازيابي، بازپس گيري و جبران خسارت
  • بهبود علاقه‌مندی و تعامل با ذی‌نفعان
  • افزایش اعتماد به زنجیره تأمین غذا
  • رقابت پذیری و بازاریابی

معرفی HACCP یکی از انواع ISO

استاندارد HACCP یکی از انواع ISO است. در واقع استاندارد HACCP یک سیستم مدیریتی است که به منظور افزایش ایمنی مواد غذایی طراحی شده است. این سیستم بر اساس تجزیه و تحلیل خطرات بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی که ممکن است در طول زنجیره تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی رخ دهند، نقاط کنترل بحرانی را شناسایی و اقدامات لازم برای کاهش یا حذف این خطرات را اعمال می‌کند. هدف از استفاده از سیستم HACCP  این است که به جای تکیه بر آزمون محصول نهایی، به پیشگیری از وقوع خطرات در مراحل قبل از تولید پرداخته شود. این استاندارد مورد استفاده صنایع غذایی، بازرسان بهداشت، مصرف‌کنندگان و تجار مواد غذایی قرار گرفت. برای پیاده‌سازی سیستم HACCP در یک صنعت غذایی، لازم است که هفت اصل زیر را رعایت کنید:

۱- تجزیه و تحلیل خطرات: در این مرحله، خطرات بالقوه که ممکن است در هر مرحله از فرایند تولید رخ دهند، شناسایی و اولویت‌بندی می‌شوند.

۲- شناسایی نقاط کنترل بحرانی: در این مرحله، نقاط چیدمان فرایندهای تولید که در صورت عبور خطرات از حد قابل قبول، محصول نامطلوب گردیده و باعث بروز خطر بالقوه بوده و قابل کنترل هستند، شناسایی می‌شوند.

۳- تعيين حدی قابل قبول: در این مرحله، حدهای قابل قبول برای هر نقطه کنترل بحرانی تعيين مي‌شوند.

۴- انتخاب روش‌های نظارت: در این مرحله، روش‌های مناسب برای نظارت بر هر نقطه کنترل بحرانی انتخاب می‌شوند.

۵- تعيين اقدامات اصلاحي: در این مرحله، اقداماتی که باید در صورت عدم رعایت حدهای قابل قبول در هر نقطه کنترل بحرانی انجام شود، تعيين مي‌شوند.

۶- تعيين روش‌های ثبت: در این مرحله، روش‌های مناسب برای ثبت داده‌های نظارت و اقدامات اصلاحی در هر نقطه کنترل بحرانی تعيين مي‌شود.

۷- تعيين روش‌های بازبینی: در این مرحله، روش‌های مناسب برای بازبینی سیستم HACCP به منظور اطمینان از کارآمدی و به‌روز بودن آن تعيين مي‌شوند.

معرفی ایزو 10004

ISO 10004  یکی از انواع ISO و یک استاندارد بین‌المللی است که راهنمایی می‌کند چگونه فرایندهایی را تعریف و پیاده سازی کنیم که نظارت و اندازه گیری رضایت مشتری را امکان پذیر می‌کند. این استاندارد برای هر نوع سازمانی، بدون توجه به اندازه یا محصول ارائه شده، مناسب است. تمرکز این استاندارد بر روی مشتریان خارج از سازمان است. این استاندارد در سال 2018 به روز شده و با استاندارد ISO 9000:2015 هماهنگ شده است. همچنین این استاندارد شامل مفاهیم و اصول راهنما، چارچوب برای نظارت و اندازه گیری رضایت مشتری، برنامه ریزی، طراحی و توسعه، پیاده سازی و بهبود مستمر است. هدف این استاندارد ارائه دستورالعمل‌های عملی برای سازمان‌ها است تا بتوانند با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، نظرسنجی‌های مشتری، شکایات و بازخوردهای مشتری، نقطه‌های لمس (touchpoints) و داده‌های دیگر، سطح رضایت مشتری خود را سنجیده و بهبود بخشند.

این استاندارد باعث می‌شود که شرکت‌های مختلف:

  • بهتر بتوانند انتظارات و یا نیازهای مشتریان خود را درک کنند.
  • بازخوردهای مثبت و منفی مشتریان را جمع آوری و تحلیل کنند.
  • عوامل مؤثر بر رضایت مشتری را شناسایی و اولویت بندی کنند.
  • عملکردهای خود را با استانداردهای صنعت یا رقبا مقایسه کنند.
  • فرصت‌های بهبود فرایندها، محصولات و خدمات خود را پیدا کنند.
  • اعتماد، وفاداری و توصیه مشتریان را افزایش دهند.

آشنایی با ایزو 10002 یکی از انواع ISO

ISO 10002  یکی از انواع ISO و یک استاندارد بین‌المللی است که راهنمایی برای مدیریت کیفیت و رضایت مشتری ارائه می‌دهد. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرایند دریافت، بررسی و رسیدگی به شکایات مربوط به محصولات و خدمات خود را بهینه سازی کنند. هدف از این استاندارد افزایش سطح رضایت مشتریان و بهبود کیفیت عملکرد سازمان‌ها است.ISO 10002  در سال 2004 برای اولین بار منتشر شد و در سال 2018 ویرایش سوم آن منتشر شد. این استاندارد بر اساس چهارچوب PDCA (برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اقدام) طراحی شده است. این استاندارد شامل چند بخش اصلی است:

  • بخش 1: محدوده، مراجع، تعاریف و اصول راهنما
  • بخش 2: چارچوب فرایند دریافت شکایات، شامل مسئولیت‌ها، سیاست‌ها و منابع
  • بخش 3: طراحی، توسعه و پیاده سازی فرایند دریافت شکایات، شامل اهداف، فعالیت‌ها و روش‌ها
  • بخش 4: عملکرد، نگهداری و بهبود فرایند دریافت شکایات، شامل تجزیه و تحلیل، حسابرسی و بازبینی

ISO 10002  برای هر نوع سازمان، بدون در نظر گرفتن اندازه، نوع و زمینه فعالیت آن قابل استفاده است. این استاندارد باعث می‌شود که شرکت‌های مختلف:

  • محیط مشتری محور ایجاد کنند که بازخوردهای (شامل شکایات) را جذب و حل کنند.
  • تعهد و حمایت مدیران را با تخصیص منابع مناسب، از جمله آموزش پرسنل، به دست آورند.
  • نیازها و انتظارات شکایت کننده‌ها را شناسایی و رفع کنند.
  • فرایند دریافت شکایات را باز، مؤثر و آسان برای استفاده قرار دهند.
  • شکایات را جهت بهبود کیفیت محصولات و خدمات، از جمله خدمات مشتری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند.
  • فرایند دریافت شکایات را حسابرسی و بازبینی کنند.

معرفی ایزو 13485

ISO 13485  یکی از انواع ISO و یک استاندارد بین‌المللی است که الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای سازمان هایی که در طراحی، تولید، نصب و خدمات دستگاه های پزشکی و خدمات مرتبط فعالیت می کنند، مشخص می‌کند. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا توانایی خود را در ارائه دستگاه های پزشکی و خدمات مرتبط که به طور مداوم با نیازهای مشتری و الزامات قانونی منطبق هستند، اثبات کنند. SO 13485  در سال 2016 بازنگری شد و نسخه جدید آن تغییرات مربوط به روش‌های جدید مدیریت کیفیت، تکنولوژی و الزامات نظارتی را در بر گرفت. نسخه جدید دارای تأکید بیشتری بر مدیریت ریسک و تصمیم گیری مبتنی بر ریسک است، همچنین تغییرات مربوط به افزایش الزامات قانونی برای سازمان‌های درون زنجیره تأمین را شامل می‌شود.

ISO 13485  برای سازمان‌های مختلف از جمله طراحان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نصابان، تعمیرکاران و ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی فنی قابل استفاده است. این استاندارد همچنین می‌تواند توسط طرف های داخلی و خارجی، مانند سازمان‌های گواهینامه دهنده، برای کمک به فرایندهای حسابرسی خود استفاده شود. SO 13485  چارچوب و الگوی مناسب را برای راه اندازی و اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت در صنعت دستگاه های پزشکی فراهم می‌کند. این استاندارد باعث افزایش اعتماد سهامداران، نظارت کنندگان و مشتریان به کارآمدی و اثربخشی سازمان‌ها در این حوزه می‌شود. علاوه بر این، ISO 13485  به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند و با الزامات قانونی منطقه ای و بین‌المللی سازگار باشند.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. در این مقاله یاد گرفتیم که استانداردهای ISO مجموعه‌ای از استانداردهای بین‌المللی هستند که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)  تهیه و منتشر می‌شوند. این استانداردها به هدف ارتقای کیفیت، ایمنی، کارایی و تبادل محصولات و خدمات در سطح جهانی طراحی شده‌اند. استانداردهای ISO برای موضوعات مختلفی از جمله مدیریت، فناوری اطلاعات، محیط زیست، صنعت، خوراک و کشاورزی، بهداشت و درمان و غیره تنظیم می‌شوند. همچنین استانداردهای ISO به صورت داوطلبانه توسط کشورهای عضو ISO پذیرفته و اجرا می‌شوند. این استانداردها نقش مهمی در تسهیل تجارت بین‌الملل، حفاظت از حقوق مصرف کنندگان، حمایت از نوآوری و رقابت پذیری بازار دارند. استانداردهای ISO همچنین به عنوان یک راهنمای کلیدی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها در بهبود عملکرد خود و رسیدن به اهداف خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع استانداردهای ISO با همکاری بین نمایندگان صنعت، دولت، سازمان‌های غیر دولتی، دانشگاه‌ها و سایر ذی‌نفعان توسعه داده می‌شوند. فرایند توسعه استانداردهای ISO شامل چندین مرحله است که در آن پروژه‌های استاندارد سازی پیشنهاد، بررسی، تصویب، پیاده سازی و بازبینی می‌شوند. استانداردهای ISO به صورت منظم به‌روزرسانی می‌شوند تا با نیازهای جامعه و بازار همگام باشند. به نظر شما استفاده از انواع ISO چه مزیت‌هایی برای سازمان‌ها دارد؟

آشنایی با انواع ISO راهی برای افزایش کیفیت در سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top