آژانس تبلیغات گوگل و 17 سوال مهم که باید از آن ها بپرسیم


گوگل ادز یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش آگاهی از برند و در نتیجه افزایش کلیک و رشد فروش است. اما همه کسب‌وکارها دانش و امکانات لازم برای اجرای کمپین‌های تبلیغات در گوگل را ندارند.

در چنین شرایطی بهترین راهکار استخدام یک آژانس تبلیغات گوگل است که به‌صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت دارد. اما تعداد بالای شرکت‌های تبلیغاتی این‌چنینی انتخاب را برای کسب‌وکارها دشوارتر از همیشه کرده است.

به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ راتین به بررسی سوالاتی می‌پردازیم که باید از یک آژانس تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز بپرسید تا مطمئن شوید آن‌ها صلاحیت، مهارت و امکانات کافی برای راه‌اندازی و اجرای کمپین‌های شما را دارند.

اگر آژانسی نتواند به این سوالات پاسخ دهد، تجربه ما نشان‌ داده‌است که به عنوان بازوی تبلیغاتی شما، تجربه لازم برای همکاری را نخواهد داشت. پس نگران نباشید و سراغ آژانس بعدی بروید.

چرا از تبلیغات گوگل استفاده کنیم؟

تبلیغات کلیکی گوگل یا گوگل ادوردز مزایای بسیاری برای کسب‌وکارها دارد. تبلیغات گوگل یک پلتفرم آنلاین است که به شرکت‌ها امکان تبلیغات محصولات و خدمات خود را خواهد داد. در این روش، شرکت‌ها به ازای هر کلیک، مبلغی پرداخت می‌کنند که به آن Cost Per Click یا به‌اختصار CPC می‌گویند. گوگل ادز مزایای بسیاری برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک دارد که به شرح زیر هستند.

  • جمعیت‌شناسی و دستیابی به مخاطبان هدف
  • بازاریابی مجدد (Remarketing)
  • کنترل و مدیریت هزینه‌های تبلیغات
  • امکان تغییر استراتژی و تنظیمات کمپین
  • امکان اندازه‌گیری عملکرد
  • بهبود آگاهی از برند
  • افزایش لید و در نهایت رشد فروش
  • افزایش ترافیک سایت

باتوجه‌به مزایای فوق می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب یک آژانس تبلیغات گوگل می‌تواند به دستیابی به تمامی موارد فوق کمک کند.

از یک آژانس تبلیغات گوگل چه سوالاتی بپرسیم؟

اکثر شرکت‌ها دانش عمیقی از گوگل ادز ندارند، آن‌ها نمی‌دانند تبلیغات گوگل چگونه کار می‌کند. در چنین شرایطی بهترین راهکار برای تبلیغ کسب‌وکار و محصولاتش در گوگل، همکاری با یک آژانس تبلیغات گوگل خواهد بود.
اما گاهی انتخاب میان آژانس‌های مختلف دشوار است، بنابراین لازم است قبل از جلسه اول لیستی از سوالاتی را آماده کنید که باید از این آژانس‌های تبلیغاتی بپرسید. سوالاتی که به درک درست از نحوه کار آن‌ها و چگونگی دستیابی به اهداف کسب‌وکار کمک می‌کند.
ما در همکاری با بچه‌های تیم ادز راتین، 17 سوال اساسی را آماده کرده‌ایم؛ که باید برای انتخاب یک آژانس تبلیغات گوگل متخصص به آن‌ها پاسخ دهید.

یک چک لیست حرفه‌ای برای انتخاب حرفه‌ای ها!

آیا آژانس تبلیغات گوگل، خودش از گوگل ادز استفاده می‌کند؟

شاید به‌نظر برخی از افراد این سوال عجیبی باشد، اما باید آن را بپرسید. شرکتی که در حوزه تبلیغات گوگل کار می‌کند و خودش از گوگل ادوردز برای تبلیغ کسب‌وکارش استفاده می‌کند، احتمالا باعث موفقیت تبلیغات شرکت شما در گوگل ادز خواهد شد. 

اینکه شرکت‌های تبلیغاتی خودشان از گوگل ادز استفاده می‌کنند نشان می‌دهد که آن‌ها به این روش از تبلیغات در بستر اینترنت اعتماد و اعتقاد دارند. این شرکت‌ها بخشی از دانش حال‌حاضر خود را با آزمون و خطا روی تبلیغات شخصی خود به‌دست آورده‌اند و این دانش و مهارت بسیار ارزشمند است چون دیگر نگران هدر رفتن بودجه خود برای آزمون و خطای آن‌ها نخواهید بود. 

البته نباید تنها این موضوع را به‌عنوان معیاری برای سنجش عملکرد و میزان موفقیت آن‌ها در نظر بگیرید، عوامل مهم‌تری نیز وجود دارند.

آژانس گوگل ادز از چه شاخص‌های کلیدی عملکردی (KPIs) استفاده می‌کند؟

یک آژانس تبلیغات گوگل حرفه‌ای به‌جای صحبت از تجربیات، موفقیت‌های قبلی، موقعیت تبلیغات و تعداد کلیک‌ها و نرخ کلیک، از نرخ تبدیل، CPA و سوددهی تبلیغات صحبت می‌کند. آن‌ها به شما می‌گویند که چطور شاخص‌های کلیدی عملکرد آن‌ها روی موفقیت تبلیغات در گوگل تاثیر می‌گذارد.

آیا شرکت تبلیغاتی حداقل هزینه تبلیغات ماهانه دارد؟

شرکت‌های تبلیغاتی حرفه‌ای و متخصص معمولا با یک بازه‌ای از هزینه‌های تبلیغات برای شرکت‌های مختلف آشنا هستند. آن‌ها طبق تجربه دریافته‌اند که هر کسب‌وکاری برای کمپین‌های تبلیغاتی حداقل چقدر باید هزینه کند.

آژانس تبلیغات در گوگل، گزارش نتایج کمپین‌ها را چگونه ارائه می‌دهد؟

بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی، حساب ادوردز را به حساب گوگل آنالیتیکس متصل کرده و در نتیجه نتایج کمپین‌های تبلیغاتی به‌صورت دائم در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند نتایج حاصل از هر بخش از کمپین را به‌راحتی مشاهده و بررسی کنند.

ارائه گزارش به‌همراه آنالیز داده‌‌ها، نقش مهمی در یک کمپین تبلیغاتی برای کسب‌وکارها دارد. شرکت‌های شناخته‌شده تبلیغاتی همواره گزارشی دقیق مختص کسب‌وکارها به آن‌ها ارائه می‌کنند که در آن نتایج پیشرفت تبلیغات به‌صورت روزانه آمده است.

گزارش‌ها باید در یک بازه زمانی مشخص و در یک قالب مشخص و قابل فهم به شرکت‌ها ارائه شوند. آژانس‌های تبلیغاتی باید بر اساس نیاز هر مشتری، داده‌ها و اطلاعات را به‌صورت هفتگی، ماهانه، 3 ماهه و سالانه ارائه کنند. شرکت‌ها نیز باید با آژانس تبلیغات گوگل ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا هر تغییر مثبت و منفی را ارزیابی کنند.

آژانس گوگل ادز چه مدت است که تبلیغات در گوگل را انجام می‌دهد؟

بازار مملو از شرکت‌های تبلیغاتی است که گوگل ادز انجام می‌دهند و هر کدام وعده‌ای به مشتریان برای دستیابی به کلیک بیشتر و فروش بیشتر می‌دهند. اما همه این شرکت‌ها قابل اعتماد نیستند. موفقیت در گوگل ادز مستلزم زمان و درک کامل از مفاهیم و فرایندهای در حال تغییر است. فقط یک متخصص باتجربه ادوردز می‌تواند با استفاده از دانش و مهارت‌های گسترده خود برای راه‌اندازی یک کمپین PPC ارزش افزوده‌ای برای کسب‌وکار شما داشته باشد. بنابراین سابقه آژانس تبلیغاتی را بررسی کرده و در صورت امکان در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

آژانس تبلیغاتی چطور حساب‌های گوگل ادز را شارژ می‌کند؟

تحریم‌ها تاثیرات زیادی روی کسب‌وکارهای آنلاین داشته‌اند و شارژ حساب گوگل ادز از ایران با مشکلات و سختی‌هایی روبرو است. اگر آژانس تبلیغاتی نتواند حساب ادز شما را شارژ کند، بستن و اجرای کمپین تبلیغات در گوگل معنایی ندارد. بنابراین مطمئن شوید که شرکت تبلیغاتی روش‌هایی مطمئن برای شارژ حساب از داخل ایران و خارج از ایران دارد.

در آژانس تبلیغاتی چه کسانی با حساب گوگل ادز شما کار می‌کنند؟

زمانی‌که با یک آژانس تبلیغات گوگل قرارداد می‌بندید، حساب گوگل ادز برای شما ساخته می‌شود. با شروع کمپین ممکن است یک یا چند متخصص PPC حساب کاربری شما را مدیریت کنند. به‌عنوان مشتری این حق شماست که در مورد فرد یا افرادی که قرار است مستقیما روی حساب شما کار کنند سوال بپرسید یا حتی با آن‌ها جلسه بگذارید.

آیا می‌توانید هزینه‌های واقعی را در گوگل ادز ببینید یا باید منتظر صورت‌حساب باشید؟

اگر بودجه تبلیغاتی پرداخت می‌کنید پس باید بتوانید هر مبلغی که در تبلیغات گوگل خرج می‌شود را ببینید و ارزیابی کنید. اما متاسفانه همیشه این‌طور نیست. برخی از آژانس‌های تبلیغاتی اعداد هزینه‌های واقعی را ارائه نکرده و تنها به یک فاکتور یا صورت‌حساب اکتفا می‌کنند.

اطلاع از هزینه‌های واقعی حق مشتری است و آژانس‌های تبلیغاتی موظف به ارائه گزارش کامل و جامع هستند. کسب‌وکارها باید بدانند هر مبلغی که از بودجه آن‌ها خرج می‌شود صرف چه کاری شده است.

آیا آژانس تبلیغاتی، پشتیبانی دارد؟

همیشه به‌خاطر داشته باشید که آژانس تبلیغات گوگلی که استخدام می‌کنید مانند بخشی از تیم شما در سفر بازاریابی دیجیتال عمل خواهد کرد. به‌همین‌دلیل باید دنبال شرکت تبلیغاتی باشید که آماده ارائه هرگونه همکاری خصوصا پشتیبانی باشد. آژانسی را انتخاب کنید که مانند یک همراه وفادار به شما کمک کرده و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کند. همکاری بین مشتری و آژانس تبلیغاتی کلید موفقیت در کمپین‌های گوگل‌ ادز است.

آیا هزینه‌های مدیریت ساختار یافته و مشخص است؟

برخی از آژانس‌های گوگل ادز بر اساس هزینه‌های تبلیغاتی، برخی با هزینه‌های ثابت و بعضی دیگر از آن‌ها بر اساس ساعات تخمینی به مشتری صورت‌حساب می‌دهند. بنابراین کسب‌وکارها قبل از شروع کار با این آژانس‌ها باید از نحوه محاسبه هزینه‌ها و چگونگی دریافت صورت‌حساب مطلع شوند. لازم به ذکر است که در بیشتر موارد، این بودجه جدای از بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها خواهد بود.

رایج‌ترین روش مدیریت بودجه، هزینه‌ای ثابت هستند. با استفاده از این مدل، شرکت تبلیغاتی بدون توجه به هزینه تبلیغات مشتری در کمپین‌های تبلیغاتی، یک کارمزد ثابت بر اساس پروژه یا ماهانه دریافت خواهد کرد. این روش برای شرکت‌ها قابل‌قبول‌تر است چون می‌دانند به‌صورت کلی چقدر باید هزینه کنند.

در بسیاری از موارد ممکن است آژانس‌های تبلیغاتی بدون درخواست شما، تمامی جزئیات کمپین‌های تبلیغاتی گوگل‌ ادز را ارائه نکنند. اما باید بدانید که به‌عنوان یک مشتری این حق شماست که در مورد نحوه مدیریت بودجه کمپین خود اطلاعات کاملی دریافت کنید. یک شرکت تبلیغاتی حرفه‌ای همواره سیستمی منظم برای مدیریت کمپین‌های خود دارد.

آیا آژانس تبلیغات گوگل ادز با کسب‌وکارهای مشابه شما کار کرده است؟

اگر آژانس‌ تبلیغاتی مورد نظر تجربه‌ای از همکاری با شرکت‌های مشابه شما را در رزومه خود داشته باشد تاثیر زیادی روی موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خواهد داشت. این نشان می‌دهد که آژانس تبلیغاتی به‌خوبی با حوزه فعالیت آشنا است و به بسیاری از موارد تسلط دارد.

ارائه لیست مشتریان روشی مرسوم در عقد قرارداد با شرکت تبلیغات گوگل نیست اما بسیاری از این شرکت‌ها در سایت خود نام مشتریان قبلی را ذکر کرده‌اند. کافی است قبل از جلسه نگاهی به سایت آن‌ها انداخته و حوزه فعالیت مشتریان آن‌ها را بررسی کنید.

برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای شرکت‌های مشابه شرکت شما نشان می‌دهد که یک آژانس تبلیغاتی تا چه اندازه در این حوزه مهارت و تجربه دارد. آژانس‌های تبلیغاتی که با کسب‌وکارهای مشابه شما کار کرده‌اند با شرایط و عوامل موثر روی کسب‌وکارتان آشنا هستند و می‌دانند چطور باید بهترین خدمات را ارائه دهند.

در مقابل، آژانس‌هایی که سابقه همکاری با کسب‌وکارهای مشابه شما را ندارند، بعد از عقد قرارداد باید زمانی را به تحقیق و شناخت مخاطب و بازار اختصاص دهند که این به‌مفهوم انجام آزمون و خطا برای کسب تجربه با سرمایه شماست که می‌تواند روی میزان هزینه‌ها و زمان کمپین تاثیر بگذارد.

آیا ارائه گزارش کامل کمپین تبلیغاتی بخشی از قرارداد است با هزینه جداگانه دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تبلیغات آنلاین، جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها در هر اقدامی است. مهم نیست که کمپین تبلیغاتی شما چقدر کوچک باشد، به‌ هر صورت باید داده‌های به‌دست آمده را ارزیابی و آنالیز کنید. بنابراین با آژانس تبلیغات گوگلی کار کنید که گزارش و تحلیل‌های کامل و شفافی به شما ارائه می‌کند.

لازم است از آژانس تبلیغاتی مورد نظر خود بپرسید که ارائه گزارش و آنالیز داده‌های به‌دست آمده بخشی از قرارداد است یا باید هزینه جداگانه‌ای برای آن بپردازید. علاوه‌براین، باید در مورد اطلاعات و داده‌های موجود در گزارش‌ها و آنالیز داده‌ها نیز سوال بپرسید. 

اینکه این گزارش‌های کامل و جامع چه مواردی را پوشش خواهند داد. اینکه آن‌ها صرفا داده‌ها یا تجزیه‌تحلیل‌های خود را ارائه می‌کنند یا به‌عنوان متخصص، توصیه‌هایی برای شما دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سطح توانایی و خدمات آژانس را نشان می‌دهد.

آیا آژانس تبلیغاتی برای اهداف تجاری شما استراتژی نیز ارائه می‌دهد؟

آژانس‌های تبلیغات گوگل نباید تنها روی اجرای کمپین‌ها و ارائه یک گزارش ساده تمرکز کنند. برخی از این شرکت‌های تبلیغاتی برای دستیابی مشتری به اهداف تجاری خود استراتژی‌های تبلیغاتی پیشنهاد می‌دهند که می‌تواند موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را چندین برابر کند. آژانس‌های تبلیغاتی حرفه‌ای معمولا یک استراتژی تبلیغاتی گوگل به مشتریان خود ارائه می‌کنند تا آن‌ها شرایط مختلف را بررسی کنند.

دیر یا زود، استراتژی پیشنهادی ممکن است فراتر از PPC رشد کند. آژانس تبلیغات گوگل ممکن است متوجه شود که کسب‌وکار شما نیاز به رویکردی چندوجهی شامل بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بازاریابی محتوا دارد. در چنین شرایطی آن‌ها یک‌سری راهکار ارائه می‌دهند تا مشتری به اهداف خود دست یابد.

انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زمان انتخاب آژانس تبلیغات گوگل باید در نظر بگیرید. هر کسب‌وکاری منحصربه‌فرد است و استراتژی حساب کاربری باید همیشه منعکس‌کننده فعالیت‌ها و اهداف کسب‌وکار باشد.

همیشه به‌دنبال یک شرکت تبلیغاتی منعطف باشید که بتواند استراتژی ویژه کسب‌وکار شما را تدوین کند. این استراتژی باید منطبق با نیازهای تجاری و اهداف کسب‌وکار باشد به‌همین‌دلیل تاکید می‌شود که یک آژانس تبلیغاتی باید انعطاف‌پذیر بوده و قابلیت سفارشی‌سازی استراتژی و کمپین‌های تبلیغاتی را داشته باشد.

ساختار قیمت‌گذاری و بودجه‌بندی آژانس تبلیغاتی گوگل چگونه است؟

آیا در مورد بودجه تبلیغات خود تصمیم‌ گرفته‌اید؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان انتخاب آژانس تبلیغات گوگل باید در نظر گرفت، نحوه و ساختار قیمت‌گذاری و بودجه‌بندی است. زیرا کمپین‌های کوگل می‌توانند از نظر قیمت متفاوت باشند. هزینه‌ آن‌ها می‌تواند از چند صد دلار در هفته تا چند هزار دلار در ماه متفاوت باشد و این میزان بودجه توسط آژانسی که انتخاب کرده‌اید تعیین می‌شود.

زمانی‌که قصد همکاری با یک آژانس مدیریت تبلیغات گوگل را دارید باید در مورد بودجه‌بندی مفصل صحبت کنید. اینکه بودجه شما در چه بخش‌هایی و با چه اهدافی خرج خواهد شد. در بسیاری از موارد آژانس‌های تبلیغاتی می‌توانند یک حدود بودجه پیشنهاد دهند.

آیا آژانس تبلیغات گوگل می‌تواند در مورد موفقیت کسب‌وکاری مشابه اطلاعات ارائه کند؟

همان‌طور که اشاره شد برخی از آژانس‌های گوگل ادز نام مشتریان خود را در سایت درج می‌کنند. اما گاهی کسب‌وکارها نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد شرکت‌های مشابه خود دارند. این آژانس‌ها شاید نتوانند نام مشتری قبلی خود را به شما بگویند اما می‌توانند برخی اطلاعات سطح بالا در مورد حساب‌های مشابهی که مدیریت کرده‌اند را به اشتراک بگذارند.

به‌یاد داشته باشید که تمامی استراتژی‌های Google Ads برابر نیستند و هر کسب‌وکاری باید استراتژی ویژه خود را داشته باشد. اما شرکت‌ها برای اطمینان از بهترین روش سرمایه‌گذاری روی گوگل ادز می‌خواهند بدانند شرکت‌های مشابه آن‌ها به چه موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ از چه ابزارهایی برای کشف کلمات کلیدی مرتبط با اهداف کسب‌وکار استفاده می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین مراحل در تبلیغات گوگل، تعیین کلمات کلیدی است. شرکت‌ها از ابزارهای مختلفی برای تعیین این کلمات استفاده می‌کنند که می‌تواند پولی و رایگان باشد.

یکی از سوالاتی که از آژانس تبلیغاتی باید بپرسید، نام ابزارهای مورد استفاده برای تعیین این کلمات حیاتی است. شرکت‌های تبلیغاتی معمولا از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ubersuggest و Semrush استفاده می‌کنند.

آژانس گوگل ادز چندوقت یک‌بار حساب مشتری را بررسی می‌کند و به‌دنبال چه چیزی خواهد بود؟

آژانس تبلیغات گوگل باید زمان کافی را صرف بهینه‌سازی حساب شما کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد. متغیرهای مختلفی وجود دارند که باید به‌دقت آن‌ها را زیر نظر بگیرند. در ادامه فهرستی از 3 مورد اصلی آمده که شرکت‌های تبلیغاتی گوگل باید مرتبا بررسی کنند. البته با توجه به روند کمپین موارد زیادی هستند که از داخل پنل و داشبورد گوگل ادز قابل تنظیم و تغییر هستند.

  • بودجه تبلیغاتی
  • عملکرد تبلیغات
  • اصلاح کلمه کلیدی

برخی از آژانس‌های گوگل ادز معمولا یک کارمند اختصاصی دارند که روزانه حساب مشتریان را بررسی می‌کند. اما بعضی از آژانس‌ها ممکن است این کار را هفته‌ای یک‌‌بار یا 2 بار انجام دهند. اگر شرکت تبلیغاتی بگوید که فقط یک‌بار در ماه تبلیغات را بررسی می‌کند پس نباید هزینه‌های مدیریتی زیادی از شما دریافت کند. اگر بودجه بازاریابی کمی دارید، این گزینه می‌تواند کارساز باشد اما مطمئن شوید که برای پشیبان‌گیری اقدام می‌شود.

سخن پایانی: همکاری با آژانس تبلیغات در گوگل و رشد کسب‌وکار

اگر به‌دنبال روشی برای تبلیغات در گوگل هستید تا علاوه‌بر آگاهی از برند، فروش خود را نیز افزایش دهید، شاید همکاری با یک آژانس تبلیغات گوگل بهترین راهکار باشد. 

گوگل ادز نیاز به دانش و مهارت و نیروی تمام‌وقت دارد و شاید نتوانید به‌همین سادگی حساب خود را شارژ کنید. آژانس‌های تبلیغاتی در این حوزه تخصص دارند و می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی شما را با بالاترین ROI اجرا کنند. اما چالش اصلی انتخاب یک آژانس حرفه‌ای است. 

در این راستا باید سوالاتی که در این مقاله بررسی شدند را از شرکت تبلیغاتی مورد نظر خود بپرسید تا اطمینان حاصل کنید آن‌ها صلاحیت به‌دست گرفتن حساب کاربری و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی شما را دارند.

 

منابع: اسمال بیزینس، لینکدین، ناین کلودز، اسکوپ ایجنسی، ادوردز پی‌پی‌سی اکسپرت، فرست پیج استراتژی، سئو دات کام، اد اسپیس ایجنسی، بلو بی و تیم گوگل ادز راتین

آژانس تبلیغات گوگل و 17 سوال مهم که باید از آن ها بپرسیم

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top