پرکاربردترین اصطلاحات گوگل ادز به زبان ساده


برای قدم گذاشتن در دنیای پُرچالش و گسترده تبلیغات پولی گوگل که ممکن است رقبای شما سال‌ها پیش آن را شروع کرده باشند، باید در اولین قدم، دانش فنی خودتان را افزایش دهید.

اگر می‌خواهید مانند یک حرفه‌ای کمپین بچینید و در حوزه تبلیغات گوگل فعال باشید؛ این مطلب را با دقت بخوانید و  البته کنار دستتان دفترچۀ یادداشت برای نوشتن مهمترین اصطلاحات گوگل ادز فراموش نشود.

آشنایی با اصطلاحات گوگل ادز کمک می‌کند تا با چشم باز وارد دنیای استفاده از این ابزار شوید و پیشنهاد می‌کنیم این بلاگ را در مرورگرتان بوکمارک کنید؛ چون همیشه به این لغت‌نامه تخصصی نیاز خواهید داشت!

 

با مهمترین اصطلاحات گوگل ادز آشنا شوید

هر کارشناسی که می‌خواهد در حوزه تبلیغات پولی گوگل یا همان گوگل ادوردز سابق کار کند باید با مهمترین واژه ها و اصطلاحات گوگل ادز آشنا شود تا بتواند به‌صورت اصولی یک کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی کرده و از بودجه‌ای که صرف این کار می‌شود بیشترین بهره را ببرد.

بچه های تیم گوگل ادز راتین در همکاری با تیم محتوا، مهمترین اصطلاحات گوگل در بخش‌های مختلف و سطوح گوناگون استفاده از آن را برای شما دسته‌بندی کرده و توضیح داده‌اند.
این یک لغتنامه تخصصی گوگل ادز است.

اصطلاحات اولیه گوگل ادز، آشنایی با الفبای ادز

Account (اکانت)

Account که در زبان فارسی به «حساب کاربری» ترجمه شده در واقع یک حساب گوگل ادز برای ذخیرۀ همۀ چیزهایی است که یک کسب‌وکار برای تبلیغات آنلاین در گوگل ادز به آن‌ نیاز دارد و در یک‌جا جمع‌آوری شده‌اند. در سطح حساب کاربری، جزئیات صورت‌حساب، امکان دسترسی حساب‌ها، ابزارها و موارد دیگر وجود دارد. در یک اکانت گوگل ادز یک یا چندین کمپین خواهید دید که به شما امکان می‌دهد دیدی وسیع و کلی به کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته باشید.

حساب‌های مدیریتی عمدتا توسط آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ که چندین مشتری دارند، مدیریت می‌شوند. البته سازمان‌های بزرگ نیز که حساب‌های گوگل ادز متعدد دارند نیز از این حساب‌های مدیریتی استفاده می‌کنند. حساب‌های مدیریتی با عنوان My Client Center یا به اختصار MCC شناخته می‌شود.

Campaign (کمپین)

Campaign که در زبان فارسی به «کمپین» ترجمه شده، به مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغاتی یا AdGroup اشاره دارد که بودجۀ یکسانی دارند.

برای تبلیغات در گوگل ادز می‌توانید یکی از 9 نوع کمپین موجود را انتخاب کنید. می‌توانید کمپین‌ها را به‌عنوان پوشه‌هایی در حساب کاربری خود در نظر بگیرید. بر اساس اهداف تبلیغاتی می‌توانید یک یا چند کمپین در اکانت خود ایجاد کنید.

روش‌های مختلفی برای ساختار کمپین‌ها وجود دارد، به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از کمپین‌ها برای اهداف مختلف (جستجو در مقابل نمایش)، ساختار کلمات کلیدی، تخصیص بودجه و موارد دیگر استفاده کنید.

کمپین‌های جستجو و نمایش می‌توانند شامل یک یا چند گروه تبلیغاتی باشند که ساختار دقیق‌تری را در کمپین ارائه می‌دهند.

Ad Group (اد گروپ)

Ad Group که در زبان فارسی می‌توان آن را به «گروه تبلیغات» ترجمه کرد، محموعه‌ای از کلمات کلیدی، بودجه و روش‌های هدف‌گیری شما برای یک هدف خاص در همان کمپین است.

برای مثال، اگر یک کمپین تبلیغاتی برای فروش کفش اجرا می‌کنید، می‌توانید گروه‌های تبلیغاتی برای فروش آنلاین، کفش‌های زنانه و کفش‌های مردانه را راه‌اندازی کنید. در هر اد گروپ یا گروه تبلیغاتی می‌توانید چندین تبلیغ داشته باشید.

 

Campaign Type (نوع کمپین)

قبل از شروع یک کمپین پولی در Google Ads، باید بین 9 نوع کمپین موجود، یکی را برای اجرای تبلیغات خود انتخاب کنید. انواع کمپین‌های گوگل ادز به شرح زیر هستند.

 کمپین Search

تبلیغات جستجو در گوگل یکی از متداول‌ترین انواع کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ادز است. تبلیغات جستجو در گوگل مبتنی بر متن بوده و شبیه به لینک‌های استانداردی است که در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل (SERP) قرار می‌گیرند. این تبلیغات با عناصر مختلفی مانند نام وب‌سایت، عنوان صفحۀ تبلیغ و متا دیسکریپشن، کامل خواهند شد.

 کمپین Display

دیسپلی یا تبلیغات نمایشی معمولا مبتنی بر تصویر هستند و در صفحات وب در شبکۀ نمایش گوگل نمایش داده می‌شوند. تبلیغات نمایشی در چندین مکان و دستگاه برای کاربران به نمایش در می‌آید که معمولا شامل Gmail و YouTube هم می‌شوند.

 کمپین Shopping

کمپین‌های خرید در نتایج جستجوی برگۀ خرید گوگل ظاهر می‌شوند. اگر محصولی فیزیکی دارید می‌توانید از این نوع کمپین برای تبلیغات و نمایش محصولات خود استفاده کنید.

 کمپین Video

تبلیغات ویدیویی بین 6 تا 15 ثانیه بوده و در یوتیوب نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات می‌توانند قبل، حین یا بعد از ویدیوهای یوتیوب به کاربران نمایش داده شوند.

 کمپین App یا اپلیکیشن

تبلیغات اپلیکیشن اطلاعات برنامۀ موبایلی کسب‌وکار را ارائه می‌کند. این نوع کمپین‌ها اساسا مانند تبلیغات خرید هستند با این تفاوت که هدف آن‌ها نصب اپلیکیشن، تعامل با اپلیکیشن و یا پیش‌ثبت‌نام برای اپلیکیشن است.

 کمپین Discovery

تبلیغات کشف یا دیسکاوری از ماشین‌‌لرنینگ هدفمند و مقیاس‌پذیر برای نمایش دادن تبلیغات در گوگل ادز استفاده می‌کند. گوگل در واقع با بهره‌گیری از سیگنال‌های هدف تبلیغ‌دهنده و اهدافی که از قبل تعیین شده‌اند، تبلیغ را به کاربران نشان خواهد داد.

 کمپین Local Services

کمپین‌های سرویس محلی شاید از نظر فنی بخشی از کمپین‌های اصلی در گوگل ادز نباشد اما با این کمپین می‌توانید تبلیغات محصولات خود را بومی‌سازی کنید.

 

 کمپین Performance Max

کمپین پرفورمنس مکس نوعی کمپین جدید است که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد از یک کمپین به تمام داشته‌های گوگل ادز دسترسی داشته باشند.

 کمپین Smart

کمپین‌های هوشمند باعث می‌شوند گوگل بهترین هدف را پیدا کرده تا بیشترین سود را برای شما به ارمغان آورد.

در مقاله آشنایی با انواع کمپین های گوگل ادز با جزییات بیشتری از این کمپین ها آشنا خواهید شد.

Keyword (کیورد یا انواع کلمات کلیدی)

زمانی‌که یک کاربر گوگل در بخش جستجو کلمه یا جمله‌ای را جستجو می‌کند، گوگل طیفی از نتایج مرتبط را به او نشان خواهد داد که با هدف کاربر مطابقت دارند.

کلمات کلیدی در واقع کلمات یا عباراتی هستند که با آنچه کاربر از گوگل می‌خواهد همسو شده و با ارائه نزدیک‌ترین نتایج به نیاز یا خواستۀ او پاسخ می‌دهند.

در هر تبلیغ باید کلمات کلیدی را بر اساس پرس‌وجوهایی که می‌خواهید تبلیغ شما در کنار آن نمایش داده شود، انتخاب کنید.

به‌عنوان‌مثال، کاربری که در گوگل تایپ می‌کند «چطور آدامس را از روی کفش پاک کنیم»، نتایجی از تبلیغ‌دهندگانی می‌بیند که کلمات کلیدی تبلیغ آن‌ها شامل «آدامس روی کفش»، «کفش تمیز»، «تمیز کردن کفش» و … را هدف قرار داده‌اند.

در کنار کلمات کلیدی که می‌خواهید با آن‌ها در SERP نمایش داده شوید، کلمات کلیدی منفی قرار دارند. کلمات کلیدی منفی لیستی از اصطلاحات و کلیدواژه‌هایی هستند که نمی‌خواهید برای آن‌ها رتبه بگیرید. به‌این‌ترتیب گوگل شما را از پیشنهاد این کلمات کلیدی خارج می‌کند.

 

Quality Score (امتیاز کیفیت)

Quality Score که در زبان فارسی به «امتیاز کیفیت» ترجمه شده، با معیارهای مختلفی می‌تواند میزان کیفیت تبلیغ را بسنجد. کوالیتی اسکور کیفیت تبلیغ را با نرخ کلیک (CTR)، مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت صفحۀ فرود و عملکرد گذشتۀ شما در SERP اندازه‌گیری می‌کند. لازم است بدانید که QS یک عامل تعیین‌کننده در AdRank است.

امتیاز کیفیت از جمله مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز است و همان‌طور که اشاره شد بر اساس 3 معیار مهم سنجیده می‌شود.

پس از سنجش آگهی، امتیازی بین 1 تا 10 برای آن در نظر گرفته خواهد شد. گوگل تبلیغ کسب‌وکار شما را با دیگر تبلیغات مشابه و در یک بازۀ زمانی 90 روزه، مقایسه خواهد کرد. در نهایت نیز 3 وضعیت زیر برای امتیاز کیفیت اعلام خواهد شد.

  • پایین‌تر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • بالاتر از حد میانگین

کوالیتی اسکور به‌عنوان یک گزارش کلی نشان می‌دهد که باید روی کدام‌یک از پارامترها کار کنید تا تبلیغ بهبود پیدا کند. امتیاز کیفیت یکی از پارامترهای مهمی است که گوگل با استفاده از آن رتبۀ یک تبلیغ را مشخص خواهد کرد.

Impression (ایمپرشن)

برای این اصطلاح هنوز واژۀ مناسبی در زبان فارسی پیشنهاد نشده است شاید بهترین جایگزین برای این اصطلاح، «نمایش تبلیغ» باشد.

هر بار که تبلیغ شما در SERP نشان داده می‌شود، یک ایمپرشن دریافت می‌کنید. به‌عبارت‌ساده‌تر، ایمپرشن به تعداد دفعاتی اشاره می‌کند که تبلیغ شما نمایش داده می‌شود.

پس هر بار ظاهر شدن تبلیغات در SERP برای کاربران Impression نامیده می‌شود. برخی از تبلیغ‌دهندگان و مارکترها از ایمپرشن به‌صورت غیررسمی باعنوان «Eyeballs» در آگهی یاد می‌کنند.

از ایمپرشن می‌توانید برای دستیابی به تعداد افرادی که تبلیغ شما را دیده‌اند استفاده کنید. از بین این افراد، قطعا هستند کسانی که روی لینک تبلیغ کلیک می‌کنند، در این شرایط با دانستن تعداد کلیک‌ها و ایمپرشن می‌توانید نرخ کلیک را به‌دست آورده و حتی CTR را بهینه‌تر کنید.

به‌خاطر داشته باشید که تبدیل همۀ ایمپرشن‌ها به کلیک و دستیابی به CTR100% تقریبا غیرممکن است. افراد ممکن است روی تبلیغ رقیب یا حتی روی یک نتیجۀ جستجوی ارگانیک کلیک کنند. به‌همین‌دلیل دستیابی به نرخ کلیک 100% غیرممکن خواهد بود.

AdRank (رتبۀ آگهی)

AdRank رتبه یا جایگاه تبلیغ شما را نشان می‌دهد. هرچقدر این مقدار بیشتر باشد، رتبۀ بهتری کسب خواهید کرد و به‌این مفهوم است که تبلیغ توجه بیشتری را جلب کرده و در نتیجه کاربران بیشتری آن را دیده و روی تبلیغ کلیک کرده‌اند.

نکتۀ مهم اینجاست که AdRank یا رتبۀ آگهی به‌مفهوم جایگاه شما در SERP نیست. بنابراین اگر رتبۀ آگهی شما 2 باشد، قطعا به‌این مفهوم نیست که در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل در رتبۀ یا جایگاه دوم قرار بگیرید.

در واقع رتبۀ تبلیغ یا آگهی نشان می‌دهد که تبلیغ شما در مقایسه با دیگر تبلیغ‌دهندگان چه وضعیتی در بالا یا پایین صفحه دارد.

رتبۀ تبلیغ طبق یک فرمول محاسبه شده و در نهایت نیز با رتبۀ دیگر تبلیغ‌دهندگان مقایسه خواهد شد. فرمول AdRank به شرح زیر است.

رتبۀ تبلیغ = حداکثر قیمت پیشنهادی * امتیاز کیفیت

 

Average Position (رتبۀ میانگین تبلیغ)

Ad Average Position که در زبان فارسی به «رتبه یا جایگاه میانگین تبلیغ» ترجمه شده، رتبه‌ای است که در زمان نمایش یک تبلیغ در SERP می‌بینید.

Ad Extensions (اسست، اکستنشن)

Ad Extensions که در زبان فارسی به «افزونه‌های تبلیغات» ترجمه شده، به تبلیغ‌دهنده اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را به تبلیغ خود اضافه کند. با استفاده از این افزونه‌ها یا اکستنشن‌ها می‌‌توانید تبلیغی جذاب‌تر ارائه کرده و در کنار آن به نیت کاربر (Intent) از جستجو نیز نزدیک‌تر شوید.

افزونه‌های تبلیغات گوگل ادز تنوع بالایی دارند و می‌توانید با‌توجه‌به استراتژی تبلیغ خود یکی یا چند تا از آن‌ها را انتخاب کنید. این افزونه‌ها به شرح زیر هستند.

Sitelink Extension (افزونه ویژه لینک‌دهی لندینگ)

این افزونۀ تبلیغات در گوگل ادز باعث متمایز شدن تبلیغ شما خواهد شد. این افزونه با اضافه کردن پیوندهای اضافی به ادامۀ تبلیغ، دلایل جذاب‌تری برای کلیک روی تبلیغ به کاربران خواهد داد.

Call Extension ( افزونه تماس)

این افزونه برای کسب‌وکارهایی مناسب است که یک تیم برای پاسخگویی به سوالات و مشکلات کاربران و مشتریان خود دارند. اگر آمادۀ تعامل با مخاطبان خود از طریق تماس تلفنی هستید، حتما از این افزونه استفاده کنید تا شمارۀ تماس شما در آگهی درج شود.

Local Extension ( افزونه محلی)

این افزونه به گوگل اجازه می‌دهد تا نقشۀ مکان کسب‌وکار شما را به کاربران نشان دهد. به‌این‌ترتیب اگر یک ویترین فروشگاهی دارید آن‌ها راحت‌تر شما را پیدا خواهند کرد.

Offer Extension ( افزونه تخفیف و پیشنهاد)

این افزونۀ تبلیغات در گوگل ادز شاید برای کاربران جذاب‌ترین باشد. زمانی‌که از افزونۀ تخفیف استفاده می‌کنید تبلیغات شما با یک عدد تخفیف نمایش داده می‌شود که احتمال کلیک روی آن را افزایش خواهد داد.

App Extension ( افزونه اپلیکیشن)

این افزونه برای کسب‌وکارهایی مناسب است که یک اپلیکیشن یا برنامۀ موبایلی راه‌اندازی کرده و می‌خواهند کاربران آن‌ها را نصب کنند. از طرفی این افزونه به افزایش احتمال جستجوی جدید برای یافتن و نصب اپلیکیشن در App Store نیز کمک خواهد کرد.

گوگل ادز 11 افزونۀ تبلیغات دارد که برخی از آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها در دسترس نیستند. اما اگر می‌خواهید با همۀ این افزونه‌ها آشنا شوید می‌توانید مقاله 11 اکستنشن تبلیغاتی گوگل ادز که فروش را افزایش می‌دهند را در بلاگ راتین بخوانید.

 

  • اصطلاحات عمومی گوگل ادز، واژه‌های بازاریابی دیجیتال

CTA (Call To Action) یا اقدام به عمل

CTA یا Call To Action که در زبان فارسی به «اقدام به عمل» ترجمه شده، در واقع کاری است که شما از کاربران و مخاطبان هدف می‌خواهید تا انجام دهند. به‌عبارت‌ساده‌تر، شما با نوشتن یک عبارت واضح و مشخص از مخاطبان می‌خواهید تا کار مورد نظر شما را انجام دهند.

این عبارت‌ها یا اقدام به عمل منجر به واکنش مخاطب شده و در بسیاری از مواقع آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که شما از آن‌ها خواسته‌اید. چند نمونه CTA در ادامه آمده است.

–        همین حالا تماس بگیرید.

–        دانلود کنید.

–        عضو شوید.

–        با تخفیف بخرید.

CTR (نرخ کلیک)

CTR یا Click Through Rate که در زبان فارسی به «نرخ کلیک» ترجمه شده، تعداد کلیک‌هایی است که روی یک تبلیغ به نسبت بازدیدها دریافت می‌کنید. CTR بالاتر نشان‌دهندۀ یک تبلیغ باکیفیت است که هدف جستجو با آن مطابقت داشته و کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار داده است.

به‌ زبان ساده‌تر، نرخ کلیک نشان می‌دهد که چه تعدادی از کاربران تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده‌اند. به‌همین‌دلیل نیز معیاری برای سنجش میزان کیفیت تبلیغ، منطبق و مرتبط بودن آن با نیت کاربر از جستجو در گوگل است.

سی ‌تی آر به تبلیغ‌دهنده کمک می‌کند تا تبلیغ خود را بهتر ارزیابی کند.

برای محاسبۀ CTR از فرمول زیر استفاده می‌شود.

نرخ کلیک = (تعداد کلیک‌ها / ایمپرشن) * 100

Landing Page (صفحۀ فرود)

Landing Page که در زبان فارسی به «صفحۀ فرود» ترجمه شده، به صفحه‌ای از وب‌سایت اشاره دارد که کاربران با کلیک روی تبلیغ به آن منتقل یا هدایت خواهند شد.

لندینگ پیج باید با تبلیغ مطابقت داشته باشد تا کاربران پس از کلیک روی تبلیغ به جواب سوال یا راه‌حل مشکلی که آن‌ها را به تبلیغ شما رسانده، دست پیدا کنند. پس در انتخاب این صفحه دقت کنید.

Display Network (شبکۀ نمایش)

تبلیغات گوگل را می‌توان در صفحات نتایج جستجو یا در صفحۀ وب در شبکه نمایش گوگل (Google’s Display Network) نمایش داد.

GDN شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که فضایی را در صفحات وب خود برای Google Ads فراهم می‌کنند.

این تبلیغات می‌توانند مبتنی بر متن یا تصویر باشند و در کنار محتوای مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر تبلیغ‌دهنده، نمایش داده شوند. محبوب‌ترین گزینه‌های تبلیغات نمایشی، Shopping و App هستند.

  •  اصطلاحات مربوط به بودجه و هزینه در گوگل ادز

Bidding (مناقصه)

Google Ads بر اساس یک سیستم مناقصه کار می‌کند. زمانی‌که شما به‌عنوان تبلیغ‌دهنده، حداکثر مبلغ پیشنهادی را انتخاب می‌کنید نشان می‌دهد که مایلید برای یک کلیک روی تبلیغ خود، آن مبلغ را بپردازید. هر چقدر قیمت پیشنهادی شما بالاتر باشد، قاعدتا جایگاه بهتری خواهید داشت. ب

ه‌صورت‌کلی 3 گزینه برای پیشنهاد قیمت برای تبلیغات در گوگل دارید که به شرح زیر هستند.

CPC (هزینه کلیک)

CPC یا Cost Per Click که در زبان فارسی به‌ «هزینه به ازای هر کلیک» ترجمه شده، مبلغی است که برای هر کلیک روی تبلیغ خود پرداخت می‌کنید.

اگر یک پیشنهاد CPC دستی تنظیم کنید، هرگز بیش از این مبلغ را پرداخت نخواهید کرد، مگر اینکه از تنظیمات قیمت استفاده کنید. زیرا Google Ads از حراج برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کند و فقط مبلغ لازم برای کلیک را از شما دریافت خواهد کرد. برای محاسبه هزینه هر کلیک یا CPC از فرمول زیر استفاده می‌شود.

CPC = (رتبۀ تبلیغ‌دهندۀ زیر تبلیغ شما / امتیاز کیفیت تبلیغ شما) * 0.01

CPM‌ (مبلغ هر هزار بار نمایش)

CPM یا Cost Per Mille که در زبان فارسی به‌ «هزینه در هر میلیون» ترجمه شده، مبلغی است که به ازای هر هزار بار نمایش تبلیغ خود پرداخت می‌کنید. CPM درست زمانی است که تبلیغ به هزار نفر نمایش داده می‌شود.

به‌عبارت ساده‌تر، CPM یک گزینۀ پیشنهاد قیمت است که در آن تبلیغ‌کننده بدون در نظر گرفتن تعداد کلیک‌ها، برای 1000 نمایش آگهی خود، هزینه پرداخت می‌کند. مناقصه CPM برای تبلیغ‌کنندگانی طراحی شده است که می‌خواهند آگاهی از برند را افزایش دهند تا بواسطۀ آن تبدیل‌ها افزایش پیدا کند.

CPE ( هزینه پرداختی به ازای تعامل)

CPE یا Cost Per Engagement که در زبان فارسی به «هزینه به ازای هر تعامل» ترجمه شده، مبلغی است که وقتی یکی از کاربران اقدام از پیش تعیین شده برای تبلیغ موردنظر را انجام می‌‌دهد، پرداخت می‌کنید.

Bid Strategy ( استراتژی قیمت‌گذاری هر کلیک)

Bid Strategy در واقع به استراتژی‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز اشاره دارد. قبل از اینکه تبلیغی در گوگل ادز نمایش داده شود، باید از مرحلۀ مزایده یا همان مناقصه بگذرد.

نتیجۀ این مزایده تعیین‌کننده تبلیغاتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده خواهند شد. در گوگل ادز 2 بید استراتژی یا استراتژی قیمت‌گذاری وجود دارد که به شرح زیر هستند.

–        استراتژی قیمت‌گذاری اتوماتیک (Automatic Bidding)

–        استراتژی قیمت‌گذاری دستی (Manual Bidding)

بید استراتژی برای کمپین‌های جستجو شامل موارد زیر است.

–        به‌حداکثر رساندن کلیک‌ها

–        به‌حداکثر رساندن تبدیل‌ها

–        به‌حداکثر رساندن ارزش تبدیل

–        سهم تاثیر هدف

–        CPM قابل مشاهده

–        CPC دستی

Maximum CPC Bid (ماکزیمم بید)

Maximum Bid یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز است که باید با آن آشنا شوید. ماکزیمم بید اشاره به بیشترین مبلغی دارد که یک تبلیغ‌دهنده حاضر است برای هر کلیک پرداخت کند.

اما لازم است بدانید که لزوما با کلیک کردن یک کاربر روی تبلیغ، این مبلغ از حساب یا اکانت گوگل ادز شما کسر نخواهد شد. با تعیین Maximum CPC Bid در واقع به گوگل ادز می‌گویید که نمی‌خواهید برای هر کلیک بیشتر از این مبلغ هزینه کنید.

CPC یا هزینه برای هر کلیک همان مبلغی است که برای هر کلیک از حساب شما کسر خواهد شد و این مبلغ بر اساس امتیاز کیفیت یا Quality Score و رتبۀ تبلیغی که در جایگاه پایین‌تر از شما قرار دارد، مشخص خواهد شد.

Daily Budget (بودجه روزانه)

Daily Budget که در فارسی به «بودجۀ روزانه» ترجمه شده، بیشترین مبلغی است که مایلید برای تبلیغ در یک روز هزینه کنید.

گوگل ادز هر روز دقیقا این عدد یا بودجه روزانه را خرج نخواهد کرد. یعنی در برخی از روزها حتی 150% بیشتر از بودجه روزانه خرج شود اما در روز دیگر این درصد به‌شدت کاهش پیدا کند.

گوگل ادز طوری برنامه‌ریزی می‌کند که مجموع هزینه‌های روزانه در یک ماه بیشتر از مبلغی که تعیین کرده‌اید، نشود. بنابراین اگر در یک روز گوگل ادز مبلغی بیشتر از بودجه روزانه هزینه کرد، نگران نباشید چون ممکن است در روزهای بعدی بسیار کمتر از آن سقف بودجه را هزینه کند تا در انتهای ماه مجموع هزینه‌ها بیشتر از سقف تعیین شده توسط شما نشود.

PPC (پرداخت به ازای کلیک)

PPC یا Pay Per Click که در زبان فارسی به «پرداخت به ازای کلیک» ترجمه شده، نوعی از تبلیغات است که در آن تبلیغ‌دهنده به‌ازای هر کلیک روی تبلیغ خود در گوگل ادز، مبلغی را پرداخت خواهد کرد.

PPC مختص تبلیغات گوگل نیست، اما یکی از رایج‌ترین انواع کمپین‌های پولی در گوگل ادز است. قبل از راه‌اندازی اولین کمپین تبلیغاتی خود در گوگل، لازم است که با نکات PPC آشنا شوید.

 

  • اصطلاحات مرتبط با دنیای خلاقانه محتوا در گوگل ادز

Headline (عنوان)

Headline که در زبان فارسی به «عنوان» یا حتی سرتیتر هم ترجمه شده در واقع به عنوان تبلیغ متنی شما در SERP اشاره دارد.

زمانی‌که تبلیغی در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود، هدلاین یا عنوان آن با رنگ آبی نمایش داده می‌شود تا از بخش توضیحات یا متا دیسکریپشن متمایز شود.

باتوجه‌به رنگ متفاوت هدلاین در تبلیغ، بهتر است عنوانی جذاب و گیرا انتخاب کنید چون اولین چیزی که به چشم مخاطب شما می‌آید همین متن کوتاه آبی‌رنگ است.

هر عنوان حداکثر دارای 30 کاراکتر است، بنابراین اگر می‌خواهید همۀ کاربران بتوانند عنوان تبلیغ شما را کامل بخوانند این تعداد کاراکتر را رعایت کنید درغیراین‌صورت با یک عنوانی مواجه می‌شوند که انتهای آن … قرار دارد.

Ad Copy (متن تبلیغ)

Copy در زبان انگلیسی به یک متن تبلیغاتی اشاره دارد. Ad Copy یا «متن تبلیغ» در گوگل ادز به مواردی مانند آدرس صفحۀ فرود، عنوان یا Heading و متن توصیفی یا متا دیسکریپشن اشاره دارد.

Display URL (آدرسی که مخاطب می‌بیند)

Display URL در واقع همان URL ادز است که در تبلیغ شما دیده می‌شود. درحالی‌که Display URL باید دامنۀ وب‌سایت شما را به‌طور دقیق منعکس کند، اما نیازی نیست که با URL صفحۀ فرود یکسان باشد. بنابراین نیازی نیست از URL دقیق صفحۀ فرود استفاده کنید. می‌توانید از یک آدرس واضح و تمیز در این بخش استفاده کنید تا تبلیغ جذاب‌تر و البته مرتب‌تر به‌نظر برسد.

Final URL ( آدرس لندینگ نهایی)

Final URL آدرس همان صفحۀ فرودی است که کاربران با کلیک روی لینک تبلیغ شما به آن‌جا هدایت خواهند شد. باید آدرس دقیق و کامل صفحۀ فرود خود را در Final URL وارد کنید.

لازم به ذکر است که هر تبلیغ در گوگل ادز باید دارای یک آدرس مشخص باشد. بهتر است مخاطبان هدف را به صفحۀ اصلی سایت هدایت نکنید چون این کار باعث سردرگمی آن‌ها خواهد شد. آن‌ها به‌دنبال جواب سوال و راه‌حل مشکل خود هستند پس باید دقیقا به صفحه‌ای منتقل شوند که این نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند. در‌غیراین‌صورت امتیاز کیفیت تبلیغ به‌شدت کاهش می‌یابد.

  •  اصطلاحات اختصاصی در گوگل ادز، زمین بازی کارشناس ادز

Conversion (تبدیل)

Conversion که در زبان فارسی به «تبدیل» ترجمه شده یکی از مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز است و زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر یا مخاطب هدف بعد از کلیک روی تبلیغ شما، عملی خاص را انجام می‌دهد. کانورژن می‌تواند شامل کلیک روی لینک، بازدید از صفحه، اسکرول کردن صفحه، دانلود یا هر عمل دیگری باشد که شما تعیین می‌کنید.

اما نکتۀ اصلی اینجاست که تبدیل معیار مناسبی برای سنجش میزان موفقیت یک تبلیغ در گوگل ادز نیست.

به‌عنوان یک تبلیغ‌دهند حرفه‌ای باید روی اقدامات بزرگ‌تری تمرکز کنید که می‌توانند شامل دانلود اپلیکیشن، خرید محصول، پُر کردن فرمی خاص یا حتی تعداد تماس‌ها باشد. از دیگر اصطلاحات گوگل ادز در بخش‌های مرتبط به کانورژن می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

Conversion Rate (نرخ تبدیل)

Conversion Rate که در زبان فارسی به «نرخ تبدیل» ترجمه شده نشان‌دهندۀ درصد کلیک‌ها یا تعاملاتی است که منجر به تبدیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین واژه‌ها در بازاریابی.

Conversion Window (پنجرۀ تبدیل)

Conversion Window که به «پنجرۀ تبدیل» ترجمه می‌شود، اشاره به مدت زمانی اشاره دارد که کاربر پس از کلیک روی یک تبلیغ باید یک تبدیل را در وب‌سایت تبلیغ‌کننده انجام دهد تا تبدیل به آن کلیک نسبت داده شود. پنجرۀ تبدیل پیش‌فرض در گوگل‌ ادز، 30 روزه است.

CVR (نرخ تبدیل)

CVR یا Conversion Rate که در زبان فارسی به «نرخ تبدیل» ترجمه شده، معیاری برای اندازه‌گیری درصد کلیک‌ها یا تعاملاتی است که منجر به تبدیل شده‌اند. به‌عبارت‌ساده‌تر، CVR به‌عنوان نسبت کل بازدیدها از صفحۀ فرود است. CVR بالا به‌این مفهوم است که صفحۀ فرود شما یک تجربۀ کاربری یکپارچه را ارائه کرده که با وعدۀ تبلیغ، مطابقت دارد.

Lost Impression Share (ایمپرشن از دست رفته)

Last Impression Share که در زبان فارسی می‌توان آن را به «ایمپرشن از دست رفته» ترجمه کرد به درصد نمایش‌هایی اشاره دارد که تبلیغ شما واجد شرایط نمایش بوده اما به‌دلیل بودجۀ کم یا رتبۀ پایین تبلیغ نمایش داده نشده‌است.

این اصطلاح گوگل ادز در حقیقت به تعداد دفعاتی اشاره دارد که این اتفاق برای یک تبلیغ رخ می‌دهد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید فرصت‌های از دست رفته را بررسی کنید تا با تغییر بودجه و اصلاحاتی برای افزایش رتبه، مشکل را برطرف کنید.

Invalid Clicks (کلیک‌های نامعتبر)

Invalid Clicks که در زبان فارسی به «کلیک‌های نامعتبر» هم ترجمه شده یکی از اصطلاحات گوگل ادز است که به‌ کلیک‌هایی اشاره دارد که باعث دردسر تبلیغ‌دهنده و افزایش هزینه او می‌شوند.

البته گوگل همواره بهترین راه‌حل‌ها را برای مشتریانش داشته و در این شرایط نیز تلاش می‌کند تا برای جلوگیری از تاثیر منفی کلیک‌های نامعتبر، حساب آن‌ها را از دیگر کلیک‌ها جدا کند.

کلیک‌های نامعتبر بیشتر توسط ربات‌ها انجام می‌شوند. این کلیک‌ها می‌توانند روی هزینۀ هر کلیک شما تاثیر بگذارند، بنابراین گوگل ادز برای اینکه این کلیک‌های غیرانسانی باعث کسری بودجه شما نشوند و به شما لطمه‌ای وراد نشود، آن‌ها را محاسبه نخواهد کرد.

Search Engine Result Page (صفحۀ نتایج جستجوی گوگل)

SERP که در فارسی به «صفحۀ نتایج جستجوی گوگل» ترجمه شده جایی است که پس از وارد کردن کلمات کلیدی یا کوئری به کاربران نمایش داده می‌شود.

Remarketing List (لیست بازاریابی مجدد)

Remarketing List که در زبان فارسی به «لیست بازاریابی مجدد» ترجمه شده به شما امکان می‌دهد تا کاربران را بر اساس تعاملات قبلی که با کسب‌وکار داشته‌اند، هدف قرار دهید.

لیست‌های بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ را می‌توانید در پنل گوگل ادز ایجاد کنید یا اینکه آن‌ها را از طریق گوگل آنالیتیکس وارد کنید. از فهرست‌ها می‌توان برای نمایش تبلیغات به افراد خاص به صورت هدفمند و با تنظیم قیمت استفاده کرد.

Customer List (فهرست مشتریان)

با بارگذاری آدرس ایمیل مشتریان در گوگل ادز و تطبیق آدرس‌های ایمیل با حساب‌های گوگل، افراد به لیست بازاریابی مجدد اضافه خواهند شد.

Website Visitors (بازدیدکنندگان وب‌سایت)

این واژه نشانگر معیاری است بر اساس افرادی که یک صفحه (یا صفحات) خاص را در وب‌سایت شما مشاهده کرده‌اند، افراد به لیست بازاریابی مجدد اضافه می‌شوند.

YouTube Users (کاربران یوتیوب)

کاربران یوتیوب نشانگر افراد بر اساس تعاملات خاص با ویدیوها و کانال YouTube است که به لیست بازاریابی مجدد اضافه می‌شوند.

 

Remarketing Lists for Search Ads (لیست‌های بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو)

این لیست‌ها به شما امکان می‌دهد وقتی فردی در یکی از لیست‌های بازاریابی مجدد قرار گرفته، پیشنهادات را تغییر دهید، تبلیغات خاصی را نشان دهید یا کلمات خاصی را در کمیپن‌های جستجوی خود هدف قرار دهید.

مانند یک حرفه‌ای کمپین ببندید!

یکی از اولین قدم‌ها برای اینکه در هر زمینه‌ای تبدیل به یک متخصص حرفه‌ای شوید، آشنایی با اصطلاحات مهم و کاربردی آن است. شما باید اول زبان هر حوزه را بشناسید و بتوانید مهم‌ترین واژه‌های تخصصی آن را درک کنید.

گوگل ادز هم به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغات آنلاین، دنیای بزرگ و پیچیده‌ای است که پر از اصطلاحات تخصصی است.

هر فردی که می‌خواهد تبلیغات در گوگل انجام دهد باید با اصطلاحات گوگل ادز آشنا شود و مفهوم هر یک از آن‌ها و نحوه کارکردش را به خوبی بداند تا بتواند یک کمپین موفق گوگل ادز بچیند و بهترین نتیجه را از آن بگیرد.

در دنیای گوگل ادز، تسلط به اصطلاحاتی که در بالا گفتیم؛ همیشه مهم و حیاتی هستند. این اصطلاحات هم ابزارهایی برای سنجش بهتر عملکرد کمپین شما هستند، هم یک لغتنامه و راهنما برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی و دستیابی به بازدهی بیشتر از سرمایه‌گذاری تبلیغاتی شما هستند. درک درست این مفاهیم کلیدی، زمینه‌ساز موفقیت شما در گوگل ادز است.

 

پرکاربردترین اصطلاحات گوگل ادز به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top