درخواست السودانی از گوترش در خصوص فعالیت های یونامی در عراق


محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار خاتمه ماموریت ماموریت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) شد.

به گزارش راودو، السودانی در آن نامه خواستار پایان کامل ماموریت این سازمان در پایان سال 2025 شده و تاکید می کند که دیگر دلیلی برای وجود آن در عراق وجود ندارد.

السودانی در آن نامه به درخواست عراق در سال 2023 برای تمدید فعالیت یونامی برای یک سال دیگر تا پایان ماه مه 2024 و بازنگری در کاهش فعالیت های آن اشاره کرد.

نخست وزیر عراق گفت: شورای امنیت در قطعنامه 2682/2023 درباره تشکیل یک تیم بازنگری استراتژیک مستقل که باید ضرورت ادامه فعالیت ها و اولویت های یونامی را اعلام کند، نه تنها با دولت عراق مشورت کرده است، بلکه رایزنی با کشورهایی که در تأسیس این تیم در عراق در سال 2003 نقش داشتند، انجام شد.

نخست وزیر عراق گفت: برای این تیم موضع دولت عراق در مورد لزوم ادامه فعالیت یونامی را توضیح دادیم و بر اهمیت همکاری با سازمان های بین المللی فعال در عراق که 22 سازمان بین المللی هستند تاکید کردیم.

وی تاکید کرد: ماموریت کمک های سازمان ملل متحد نوعی همکاری دوجانبه بین عراق و سازمان ملل است که باید مبتنی بر رایزنی متقابل و احترام به اراده و حاکمیت عراق باشد و با سطح دستیابی به اهداف این ماموریت مرتبط است و باید ادامه یابد. فعالیتی که شما هستید

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه دیگر دلایل ماموریت کمکی سازمان ملل در عراق وجود ندارد، از دبیرکل سازمان ملل خواست تا سرانجام در 31 دسامبر 2025 به فعالیت این سازمان در عراق پایان دهد.

وی تاکید کرد: تلاش این سازمان در زمان باقیمانده باید تنها به موارد اصلاحات اقتصادی، ارائه خدمات، توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی و سایر ابعاد توسعه محدود شود.

درخواست السودانی از گوترش در خصوص فعالیت های یونامی در عراق

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top