لیست اقلام ممنوعه در هواپیما را بخوانید


آیا تا به حال با هواپیما سفر کرده اید؟ آیا تا به حال با این چالش مواجه شده اید که چه اقلامی در هواپیما مجاز هستند؟ آیا لیست اقلام ممنوعه در هواپیما را می دانید؟ در هر صورت این مقاله را از دست ندهید.

چه اولین بار باشد که با هواپیما سفر می کنید و چه برای بار دوم، احتمالاً با این چالش مواجه شده اید که چه وسایلی را می توان با هواپیما همراه داشت. در هر پرواز داخلی یا خارجی لیست اقلام ممنوعه در هواپیما در صورت عدم رعایت طبق قوانین با شما رفتار خواهد شد.

چرا برخی از وسایل را نمی توان به هواپیما آورد؟

در هر کشوری و در هر شهری برای پروازهای داخلی یا بین المللی وسایلی وجود دارد که حمل یا وارد هواپیما می شود که پیگرد قانونی را در پی خواهد داشت. لیست موارد ممنوعه در هواپیما ممکن است بسته به شهر و کشور متفاوت باشد. اما برخی از موارد آن بین المللی است و همه کشورها موظف به رعایت آن هستند.

به دلایل امنیتی و قوانین بین المللی، آوردن برخی اقلام به داخل هواپیما ممنوع است. هدف اصلی این محدودیت ها حفظ ایمنی و سلامت مسافران و جلوگیری از حوادث است. در زیر به برخی از دلایل اصلی این امر اشاره خواهیم کرد.

امنیت هواپیما

مقررات امنیتی هواپیما ورود اقلامی را که می تواند به عنوان سلاح استفاده شود یا تهدیدی باشد، محدود می کند. به عنوان مثال در فهرست اقلام ممنوعه هواپیما، همراه داشتن سلاح، ادوات تیز و قابل اشتعال، مواد منفجره و مواد خطرناک کاملاً ممنوع است.

ایمنی مسافر

ایمنی مسافران یکی از اهداف اصلی خطوط هوایی است. بنابراین، ورود اشیایی که ممکن است به مسافران آسیب برساند و یا باعث ایجاد خطر شود، ممنوع است. این شامل سموم، داروها، مواد قابل اشتعال، مواد شیمیایی خطرناک و مانند آن می شود.

قوانین و مقررات محلی

هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را در خصوص معرفی و حمل اقلام در هواپیما دارد و تمامی شرکت های هواپیمایی باید این قوانین را رعایت کنند. برخی از دستگاه ها ممکن است توسط قوانین محلی هر کشور مجاز یا ممنوع باشند. این شامل مواردی مانند واردات حیوانات زنده، محصولات کشاورزی، لوازم آرایشی، مواد غذایی و مانند آن می شود.

لیست اقلام ممنوعه در هواپیما چیست؟

هنگام سفر با هواپیما به دلایل امنیتی و قوانین بین المللی نمی توانید برخی از اقلام و مواد را با خود ببرید. برخی از مواردی که به طور کلی ممنوع است و در لیست اقلام ممنوعه هواپیما قرار دارد عبارتند از:

  • مواد قابل اشتعال: مانند گازهای قابل اشتعال و خودکار، کبریت، فندک و غیره.
  • مواد ناسالم: مانند مواد مخدر، مواد روانگردان، محرک ها، مواد سمی و مواد منفجره و غیره.
  • سلاح ها: سلاح شامل سلاح سرد و گرم از چاقو و قمه گرفته تا تپانچه و انواع سلاح گرم و غیرسلاح می باشد.
  • مسائل محرمانه: مانند اسناد دولتی یا محرمانه و مواردی که امنیت ملی یک کشور را تهدید می کند.
  • مایعات سودآور: مانند الکل مرغوب و مواد مشابه.
  • مواد منفجره: انواع مواد منفجره مایع یا جامد از جمله اکسید کننده ها، دینامیت، TNT، C4 و غیره.
  • حیوانات زنده: در برخی موارد ممکن است ورود حیوانات زنده با محدودیت هایی همراه بوده و نیاز به مجوز خاصی داشته باشد.

توصیه می شود قبل از سفر هوایی قوانین و محدودیت های مربوط به مقصد و ایرلاین را بررسی کرده و از قابل قبول بودن اقلام مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید و از لیست اقلام ممنوعه هواپیما اطلاعاتی کسب کنید.

حمل شکلات در هواپیما

غذاهای جامد مانند آدامس، شکلات، آب نبات، کیک، بیسکویت، ساندویچ و غیره. ممکن است در هواپیما حمل شوند و در لیست اقلام ممنوعه هواپیما نیستند.

آیا حمل سیگار در لیست اقلام ممنوعه در طول پرواز قرار دارد؟

حمل حداکثر 200 نخ سیگار (10 بسته) یا 1 پاکت در قسمت بار هواپیما طبق قوانین مشکلی ندارد. اما سیگار کشیدن در تمام پروازهای داخلی ممنوع است.

آوردن لوازم آرایش در هواپیما

  • طبق قوانین هواپیمایی، حجم اقلام مایع در پروازها نباید از 100 میلی لیتر (نصف لیوان) تجاوز کند.
  • همچنین لوازم آرایشی مانند ریمل، شامپو، عطر و ادکلن باید در ظروف کمتر از 100 میلی لیتر بسته بندی شوند.
  • مصرف قطره چشم، مایع لنز و مانند آن در حجم کمتر از 100 میلی گرم مشکلی ایجاد نمی کند.

تصمیم برای امتناع از الکل در فرودگاه چیست؟

آیا تا به حال به جریمه آوردن الکل به فرودگاه فکر کرده اید؟ آیا می دانید ورود مشروبات الکلی به فرودگاه و هواپیما در ایران جرم است و با مجرم طبق قانون برخورد می شود؟ 74 ضربه شلاق از 6 ماه تا یک سال حبس و تعیین جزای نقدی به میزان مشروبات الکلی ضبط شده از شخص، مجازاتی است که برای شخص تعیین می شود.

آخرین کلمه

غربالگری و ممنوعیت برخی اقلام در هواپیما مربوط به مقررات بین المللی و قوانین هوانوردی هر کشور است. این ممنوعیت ها برای حفظ ایمنی و سلامت مسافران و جلوگیری از بروز حوادث و مزاحمت ها اعمال شده است.

همچنین لازم به ذکر است که لیست اقلام ممنوعه در هواپیما بستگی به تصمیمات هر شرکت هواپیمایی و قوانین مربوطه دارد و ممکن است در هر شرکت یا هر کشور متفاوت باشد. برای مثال حمل مشروبات الکلی در پروازهای ایرانی جرم محسوب می شود. اما حمل این محصول در پروازهای خارجی بلامانع است. بنابراین بهتر است قبل از سفر هوایی، قوانین مربوطه را بررسی کرده و اقلامی را که قصد دارید با آن ها و با مقررات و محدودیت های مربوطه تنظیم کنید. همچنین در صورت شک بهتر است با شرکت هواپیمایی یا مراجع مربوطه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق تری کسب کنید.

مطالعه پیشنهادی: نکاتی برای انتخاب هتل پنج ستاره چیست؟

لیست اقلام ممنوعه در هواپیما را بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top