هشدار روسیه به آمریکا در مورد مصادره دارایی های آن کشور


به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به واشنگتن هشدار داد که در صورت توقیف دارایی های این کشور، مسکو می تواند روابط خود با آمریکا را کاهش دهد. معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود که آمریکا نباید با این توهم رفتار کند که مسکو رویکردی دو دستی برای حفظ روابط دیپلماتیک با واشنگتن دارد.

ریابکوف در مصاحبه با روزنامه ریانوفستی درباره اقدامات احتمالی کشورهای گروه 7 برای مصادره دارایی های روسیه گفت که پاسخ مسکو به توقیف دارایی هایش توسط کشورهای G7 می تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

ریابکوف با اشاره به اینکه اکنون در حال بررسی شکل مناسب واکنش به این اقدامات احتمالی هستیم، افزود: اگر اعضای گروه 7 علیه دارایی های ما اقدام کنند، علاوه بر پاسخ دیپلماتیک ما باید منتظر اقدامات متقابل ما علیه دارایی های خود نیز باشند.

به گزارش ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود 300 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین مسدود کرده اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا بتوان این پول را برای حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه به کیف منتقل کرد.

قانون موسوم به REPO، که قانونگذاران واشنگتن اخیراً همراه با بسته کمک نظامی به اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اجازه می دهد تا وجوه روسیه را که در بانک های ایالات متحده نگهداری می شود، مصادره کرده و به کیف تحویل دهد.

بیش از 6 میلیارد دلار از 300 میلیارد دلار دارایی های مسدود شده روسیه در بانک های آمریکایی است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، در اوایل سال جاری هشدار داد که این پیشنهاد یک جنگ اقتصادی را آغاز خواهد کرد.

مقامات چندین کشور غربی، به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی های روسیه، علیرغم نگرانی های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

در مقابل، اتحادیه اروپا به دلیل ترس از انتقام روسیه، تمایلی به انجام این کار نداشت.

بر اساس این گزارش ها، کشورهای اتحادیه اروپا که سهم بزرگی از وجوه مسدود شده را در اختیار دارند، نگران هستند که مصادره دارایی های روسیه در نهایت باعث بی ثباتی یورو شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، پیشتر در این زمینه هشدار داده بود که اگر آمریکا تهدید خود را مبنی بر مصادره این منابع مالی روسیه و دادن آنها به اوکراین انجام دهد، به اقتصاد این کشور و همچنین سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند.

به گفته پسکوف، این چیزی جز فروپاشی تمام پایه های نظام اقتصادی جهانی نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز حمله به اوکراین، کشورهای غربی بیش از 330 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه در خارج از کشور را مصادره کرده اند. رهبران گروه هفت، هفت اقتصاد بزرگ جهان، در این ماه گفتند که دارایی های روسیه تا زمانی که مسکو خسارات جنگی در اوکراین را پرداخت نکند مسدود خواهد ماند، اما همچنین نیاز به یک مکانیسم بین المللی برای جبران خسارات، تلفات و جراحات ناشی از آن را تشخیص دادند. حمله روسیه

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در کنفرانسی در ماه گذشته وعده داد که به اوکراین کمک کند تا در تعطیلات تابستانی راه قانونی برای استفاده از دارایی های روسیه به نفع اوکراین ارائه شود، اما این وعده باعث نگرانی دیپلمات ها و مقامات اتحادیه اروپا شد. آن‌ها ماه‌ها در مورد ایده‌هایی در این زمینه بحث کردند و دریافتند که روز به روز دشوارتر می‌شود.

طبق قوانین بین‌المللی، دارایی‌های یک کشور را می‌توان از طریق رای شورای امنیت، حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری یا حل و فصل پس از جنگ مصادره کرد، اما هیچ کدام از این روش‌ها محتمل به نظر نمی‌رسد.

روسیه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت، هرگونه رأی گیری در آن نهاد را وتو خواهد کرد. تا زمانی که جنگ ادامه دارد و هیچ پرونده ای در دیوان بین المللی دادگستری مطرح نشده است، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد و اگر چنین بود، قوانین بین المللی با توقیف دارایی های بانک مرکزی روسیه مخالفت می کرد، زیرا به گفته کارشناسان حقوقی، این اتفاق می افتد. نقض حاکمیت این کشور

هشدار روسیه به آمریکا در مورد مصادره دارایی های آن کشور

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top