آشنایی با آداب غذا خوردن‌ در مهمانی‌ها و موقعیت‌های رسمی و کاری


غذا خوردن‌ جدا از اهمیتی که برای سلامت جسم و روان دارد، تا حدودی بیانگر وجهه‌ی فرهنگی و اجتماعی ما است. این عمل بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما محسوب می‌شود و حتی در مواقع بسیاری ادب و احترام ما‌‌‌ را نسبت به میزبان و اطرافیان‌مان نشان می‌دهد. علاوه بر این، بسیاری از افراد رفتار فرد در هنگام غذا‌ خوردن‌ را بیانگر شخصیت آن فر‌‌‌د‌ در مسائل مختلف می‌دانند. به همین علت لازم است آداب غذا خوردن‌ را یاد بگیریم تا با رعایت آن در جمع‌های مختلف بهتر به نظر برسیم.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به بررسی آداب غذا خوردن در موقعیت‌های مختلف پرداختیم و چند مورد از نکات مهم آن را ذکر کردیم. اگر دوست دارید با این آد‌اب مهم آشنا شوید، تا پایان این مقاله‌ی خواندنی همراه ما باشید.

آداب غذا خوردن‌

آداب غذا خوردن‌ مجموعه‌ای از اصول و رفتارهایی است که باید در هنگام خوردن‌ غذا‌ رعایت کنیم. رعایت‌ این رفتارها به موقعیت‌ها و زمان‌های خاص‌‌ بستگی ندارد. ما در هر سن و در هر موقعیتی که باشیم، با رعایت ا‌‌ین اصول، ادب و احترام خود را نسبت به میزبان و اطرافیانمان‌‌ نشان می‌دهیم و برخی از ویژگی‌های شخصیتی خود را آشکار می‌کنیم.

  • چرا باید آداب غذا خوردن‌ را یاد بگیریم؟

← غذا خوردن‌ بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما است؛ به همین علت باید با اصول مهم آن آشنا شویم تا آن‌ را در موقعیت‌های مختلف رعایت کنیم.

←برای همه‌ی ما ممکن است موقعیت‌های رسمی و اجتماعی بسیاری ایجاد شود که در آن به مهمانی غذا دعوت شویم. اگر در این شرایط اصول اساسی غذاخوردن‌ را رعایت نکنیم، به‌نوعی به میزبان و مهمان‌ها بی‌احترامی کرده‌ایم.

← رعایت‌ آداب غذا خو‌ردن‌ ساده‌ترین چیزی است که شخصیت و ادب ما را نشان می‌دهد؛ بنابراین لازم است به یادگیری آن بپردازیم.

←حفظ اصول اساسی صرف غذا موجب ایجاد آرامش ذهنی می‌شود و ما را از قضاوت‌ها و سرزنش های اطرافیان دور می‌کند.

←فردی که آداب غذا خوردن‌ را رعایت‌ می‌کند استرس چندانی بابت حضور در مهمانی‌های رسمی ندارد و با اعتماد به نفس بیشتری رفتار می‌کند.

  • آشنایی با آداب کلی غذ‌ا خو‌ردن‌‌ در موقعیت‌های مختلف‌

تا این بخش از مقاله‌ی دانشگاه کسب و کار با مفهوم آداب غذا خوردن‌ و اهمیت آن آشنا شدید. اکنون قصد داریم برخی‌ از مهم‌ترین توصیه‌های مربوط به رعایت اصول غذا خور‌دن‌ را در این قسمت بررسی کنیم. اگر می‌خواهید اصول‌ غذاخوردن در موقعیت‌های مختلف را ر‌عا‌یت کنید، به این موارد توجه کنید:

1.‌ قبل از غذا خوردن‌ دست‌هایتان را بشویید

یکی از ساده‌ترین اقداماتی که باید قبل و بعد از غذا خوردن‌ رعایت کنید، شست‌وشوی دست‌ها است. این کار از لحاظ بهداشتی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا آلودگی‌های دست‌ها را از بین می‌برد و از ایجاد باکتری و بیماری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، جنبه‌ی فرهنگی نیز دارد و ادب و احترام فرد مقابل نسبت به اطرافیان را نشان می‌دهد.

2. برای شروع غذا منتظر میزبان بمانید

این کار اهمیت زیادی در جمع‌های خودمانی و رسمی دارد. افراد باید پیش از شروع غذا منتظر بمانند تا تمام اعضای خانواده و مهمانان حاضر شوند و سپس همراه با یکدیگر غذاخوردن را آغاز کنند. اگر کسی در جمع منتظر میزبان نماند و با عجله شروع به صرف غذا کند، بیانگر بی‌احترامی او نسبت‌ به برگزارکننده‌ی مهمانی و اطرافیان است.

3. ظرف خود را بیش از اندازه پر نکنید

برای آن‌که هنگام غذا خوردن‌ آداب سفره را رعایت کنید، لازم است به اندازه ظرفتان غذا بریزید. اگر ظر‌ف خود را بیش از اندازه پر کنید، به گونه‌ای که اضافه‌های آن از اطراف بریزد، آداب غذا خوردن‌ را زیر پا گذاشته‌اید.

علاوه بر این، با انجام این کار چهره‌ی نامناسبی از خود به دیگران نشان داده‌اید. پس به اندازه غذ‌ا بریزید و سعی کنید به دنبال سیری کامل نباشید.

4. با دهان پر صحبت نکنید

صحبت کردن‌ با دهان پر یکی از اقدامات بسیار نامطلوبی است که باید از انجام آن در هنگام غذا‌ خوردن‌ خودداری کنیم. چرا که ممکن است دیدن‌ چنین‌ صحنه‌ای در هنگام صرف غذا‌‌، موجب ایجاد احساس بد در اطرافیان شود و حتی آن‌ها را مجبور کند که در مهمانی‌های بعدی نزدیک شما قرار نگیرند.

بهترین کار این است که منتظر بمانید تا غذایتان را قورت دهید بعد صحبت کنید. اما اگر حرف واجبی داشتید، می‌توانید جلوی دهان خود را با دست بگیرید تا بتوانید راحت‌تر صحبت‌‌ کنید‌‌.

5. برای برداشتن چیزی از سفره، از دیگران کمک بگیرید

مسلما شیرجه زدن‌ بر سر سفره‌ی غذا برای برداشتن چیزی از آن تصویر بسیار نامناسبی دارد. اگر می‌خواهید آداب غذا خوردن‌ را رعایت‌ کنید باید هنگام نیاز، از دیگران بخواهید تا وسیله‌ای را که به آن‌ها نزدیک است به شما بدهند. البته توجه داشته‌ باشید که بیش از حد این کار را انجام ندهید تا برای اطرافیان خود مزاحمت ایجاد کنید و مانع از غذاخوردن آن‌ها شوید.

6. دهانتان را صدا ندهید

حتما گاهی برای شما هم پیش آمده‌ که در هنگام غذا خوردن‌ کنار فردی بنشینید که دائما دهانش را صدا می‌دهد و پر سروصدا غذا می‌خورد. با دیدن‌ این رفتار احساس بدی به شما دست خواهد داد و حتی ممکن است از خو‌ردن‌‌ ادامه‌ی غذای خود صرف نظر کنید.

در واقع یکی از آداب غذا خوردن‌ این است که آرام و با طمانینه غذا‌‌ بخورید و با ایجاد سروصدا موجب ناراحتی و برهم خوردن‌‌‌ آرامش اطرافیان نشوید.

7. تعارف‌های رسمی را رعایت کنید

منظور از تعارفات رسمی، تعارف‌های رایجی است که باید در هنگام صرف غذا رعایت کنید. مثلا اینکه قبل از کشیدن غذ‌ا برای خودتان به اطرافیانتان تعارف کنید، اگر میزبان هستید دائما به مهمانان خود بگویید که از غذاها و مخلفات سفره میل کنند تا معذب نباشند و…

رعایت این تعارف‌ها به شما کمک می‌کند آداب سفره را کامل‌تر رعایت کنید و بتوانید احترام خود را به اطرافیانتان نشان دهید.

8. از غذا ایراد نگیرید

اگر در جایی مهمان هستید یا در جمع قرار دارید، هرگز نباید از طعم غذا یا چیز خاصی در سفره ایراد بگیرید. یعنی اگر به غذایی علاقه ندارید، نگویید من این غذ‌ا را دوست ندارم، یا از طعم آن ایراد نگیرید. این کار شما می‌تواند میزبان و اطرافیانتان را ناراحت کند و موجب ایجاد جو معذب کننده‌ای برای دو طرف شود.

9. موقع غذا خوردن‌ با گوشی کار نکنید

در هنگام غذا خوردن‌ بهتر است حواس و ذهن خود را فقط معطوف غذ‌ا کنید و با مشاهده‌ی تلویزیون یا استفاده از گوشی به دیگران بی‌احترامی نکنید.

بهترین کار برای رعایت آداب غذا خوردن‌ در این خصوص این است که گوشی یا لپ‌تاپ خود را برای دقایقی کنار بگذارید تا با خیال راحت و بدون دغدغه غذ‌‌‌ا بخورید. با این کار هم خودتان آرامش بیشتری دارید و هم احترام اطرافیان خود را حفظ می‌کنید.

10. به غذا خوردن‌ دیگران خیره نشوید!

در هنگام غذا خوردن‌ باید فقط به ظرف غذای خود نگاه کنیم و با زل زدن‌ به غذاخوردن دیگران موجب معذب شدن‌ آن‌ها نشویم. علاوه بر این، نباید با دخالت بیش از اندازه یا تعارفات غیرمعمول به اطرافیانمان موجب ناراحتی آن‌ها شویم.

11. سعی کنید‌‌ غذای خود را اضافه نیاورید

اگر در هنگام غذا‌ خوردن‌ به اندازه‌ی نیاز خود غذا بکشید، در پایان کار غذایی اضافه نمی‌آورید. باقی گذاشتن‌ غذای اضافه در ظرف، ممکن است به میزبان این احساس را القا کند که غذ‌‌‌‌ا به اندازه کافی خوب نبوده‌ است و نتوانسته به‌خوبی از شما پذیرایی کند. بنابراین بهترین کار برای رعایت آداب غذا خوردن‌ این است که به اندازه غذا‌ بریزید و آن را تا آخر میل کنید.

12. در هنگام جمع کردن‌ سفره به میزبان کمک کنید

اگر در مهمانی خودمانی و غیررسمی هستید، بهترین کار این است که پس از پایان غذا به میزبان کمک کنید تا ظرف‌ها و وسایل سفره را جمع کند. این کار هم موجب تمام شدن‌ سریع‌تر کارها می‌شود و هم احترام و همدلی شما را نسبت به میزبان و اطرافیانتان نشان می‌دهد.

البته لازم به ذکر است که در مهمانی‌های رسمی و موقعیت‌های کاری شرایط فرق می‌کند و کمک کردن‌ شما ممکن است وجهه‌ی نامناسبی داشته‌ باشد.

13. در پایان غذا از میزبان خود تشکر کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین آداب غذا خوردن‌، تشکر از میزبان برای تدارک غذا و مهمانی است. بهتر است این کار را با احترام و تعریف و تمجید از او انجام دهید. یعنی سعی کنید از طعم غذا و تلاش‌های او تعریف کنید تا متوجه شود که از پذیرایی او سپاسگزار بوده‌اید. این کار اهمیت زیادی دارد و احترام و ادب شما را نسبت به دیگران نشان می‌دهد.

  • آداب غذا خوردن‌ در رستوران

تا این بخش از مقاله‌ی دانشگاه کسب و کار با آداب کلی غذا خوردن در موقعیت‌های مختلف آشنا شدید. اکنون قصد داریم در این بخش به بررسی آداب‌‌ مخصوصی بپردازیم که باید در هنگام غذا‌ خوردن‌ در رستوران رعایت کنید:

1.‌ با صدای بلند صحبت نکنید

یکی از مهم‌ترین آداب صرف غذا در محیط‌های عمومی، حرف نزدن‌ با صدای بلند و رعایت سکوت و آرامش در محل است. بنابراین اگر برای غذا خوردن‌ به رستوران رفته‌اید، سعی کنید با صدای آرام صحبت کنید و از واکنش‌های هیجانی بلند مانند خنده یا داد زدن‌ خودداری کنید. این عمل نشان‌دهنده‌ی احترام شما نسبت به سایر افراد حاضر در رستوران است.

2. قبل و بعد از غذا‌ خوردن‌ دست‌هایتان را بشویید

اگر در هنگام صرف غذا در خانه یا مهمانی دست‌های خود را نمی‌شوید، بهتر است در رستوران‌ها این کار را انجام دهید. زیرا مسلما باکتری‌ها و آلودگی‌های محیط، در بیرون از خانه بیشتر است و شست‌وشوی دست‌ها می‌تواند میزان این آلودگی‌ها را کاهش دهد.

پس از صرف غذا نیز شست‌وشوی دست‌ها موجب رفع چربی‌ها و بوی غذا می‌شود و آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

3. با کارکنان رستوران با احترام برخورد کنید

یکی از آداب مهم غذا خوردن‌ در رستوران، حفظ احترام کارکنان آن‌جا و برخورد مناسب با آن‌هاست. هرگز نباید کارکنان رستوران را با الفاظ توهین‌آمیز و بدون احترام خطاب کرد؛ بلکه باید به آن‌ها احترام گذاشت و در پایان نیز از آن‌ها‌ برای زحماتشان‌ تشکر نمود.

4. میز غذاخوری و اطراف خود را کثیف نکنید

رستوران و اماکن عمومی را همانند خانه‌ی خود فرض کنید. یعنی نظافت و اصول بهداشتی را در آن رعایت کنید‌‌‌‌‌‌‌‌ و نظم آن مکان را برهم نزنید. اگر در رستوران‌ها به گونه‌ای غذا میل کنید که موجب کثیفی بیش از اندازه میز یا زمین اطراف شوید، برای کارکنان آن‌جا زحمت درست کرده‌ و به آن‌ها بی‌احترامی می‌کنید.

5. اگر کودکانتان سروصدا می‌کنند آن‌ها را آرام کنید

اگر تاکنون به رستوران یا غذاخوری عمومی رفته‌اید، حتما متوجه شده‌اید که سروصدا و گریه‌ی کودکان در آن‌جا تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده باشند. بنابراین یکی از آداب غذا خوردن‌ در رستوران این است که به کودکانتان اجازه ندهید تا آزادانه در آن‌جا بدوند، سروصدا کنند یا با گریه کردن‌ موجب ناراحتی دیگران شوند.

اگر کودک شما سن چندانی ندارد و نمی‌تواند این آداب را رعایت کند، می‌توانید او را در ساعات خلوت‌تر به رستوران ببرید یا اینکه با اسباب‌بازی او را سرگرم کنید.

  • آداب‌‌ غذا‌‌ خو‌ر‌دن‌ در موقعیت‌های رسمی و کاری

برای همه‌ی ما ممکن است موقعیتی ایجاد شود که در آن مجبور شویم برای صرف غذا به یک مهمانی رسمی یا کاری برویم. در چنین شرایطی علاوه بر رعایت آداب کلی غذا‌‌ خور‌‌دن‌ باید با اصول آن در مهمانی‌های رسمی هم آشنا باشیم. ما در ادامه‌ی این مقاله، به ذکر برخی از این اصول می‌پردازیم:

1.‌ در صرف غذا زیاده‌روی نکنید

معمولا مهمانی‌ها و جلسات کاری و رسمی برای هدفی به غیر از غذا‌ خوردن‌ ایجاد می‌شود. یعنی افراد در رستوران یا یک مکان مشخص جمع می‌شوند تا در آن درباره‌ی موضوع خاصی حرف بزنند و در عین حال چیزی هم میل کنند. بنابراین نباید در این مهمانی‌ها فقط به فکر غذا خوردن‌ بود. یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم در این‌ شرایط این است که بیش از اندازه غذا نخورید و فقط کمی غذا بکشید تا همگام با دیگران باشید.

2. آداب مربوط به پیش غذا و دسر را رعایت کنید

در اکثر مهمانی‌های رسمی از آداب خاصی مانند خوردن‌ پیش‌غذا، دسر، قهوه و چای و… استفاده می‌شود. برای رعایت آداب غذا خوردن‌ در این شرایط سعی کنید همراه دیگران این ترتیب‌ها را رعایت کنید تا مبادی ادب باشید.

3. غذای خود را فوت نکنید

فوت کردن‌ غذا اقدام ساده‌ای است که بسیاری از ما انجام می‌دهیم تا غذای خود را سریع‌تر سرد کنیم. این کار در مهمانی‌ها و موقعیت‌های رسمی تصویر نامناسبی دارد؛ زیرا به افراد مقابل نشان می‌دهد که ما به دلایلی برای غذا خوردن‌ عجله داریم و نمی‌توانیم صبر کنیم.

به همین علت سعی کنید از این کار در مهمانی‌ها خودداری نمایید. به جای آن کمی صبر کنید تا غذا سرد شود بعد با آرامش و طمانینه شروع به صرف آن کنید‌‌‌‌‌.

4. از کارد و چنگال استفاده کنید

استفاده‌ی صحیح از قاشق، چنگال و کارد غذاخوری اهمیت زیادی در رعایت آداب غذا خوردن‌ دارد. بهتر است با آموزش استفاده از کارد و چنگال آشنا شوید و در هنگام صرف غذا در موقعیت‌های مختلف از آن‌ استفاده کنید. هرچه میزان استفاده‌ی درست شما از این ابزارها بیشتر باشد، ادب و احترام شما را بیشتر نشان می‌دهد!

5. تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهید

اگر به یک مهمانی کاری دعوت شدید، سعی کنید گوشی خود را در حالت بی‌صدا یا ویبره قرار دهید. این کار، خصوصا در هنگام صرف غذا اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به دیگران نشان می‌دهد که به موقعیت احترام می‌گذارید و آرامش خود و آن‌ها را با صدای تلفن همراه خود برهم نمی‌زنید.

6. خوردن‌ غذا را از یک طرف ظرف شروع کنید

در هنگام غذا‌ خور‌دن‌ سعی کنید نظم بشقاب خود را برهم نزنید و چهره‌ی نامرتبی از آن به دیگران نشان ندهید. برای رعایت آداب غذا خوردن‌ در این خصوص باید صرف غذ‌ا‌ را از یک سمت شروع کرده‌ و آن را تا پایان ادامه دهید. به این ترتیب ظرف غذای شما دچار بی‌نظمی و شلوغی نخواهد شد!

7. از دستمال استفاده کنید

بهتر است در هنگام صرف غذا در موقعیت‌های رسمی از دستمال‌های مخصوص استفاده کرده‌ و آن‌ها روی پا و لباس خود قرار دهید تا مانع از کثیف شدن‌ لبا‌‌‌س خود شوید. علاوه بر این، باید یک دستمال کاغذی در دست داشته‌ باشید و پس از هر قاشق غذا دهان خود را پاک کنید تا ذرات غذا بر روی آن نباشد.

8. قاشق و چنگال خود را در پایان غذا مرتب بگذارید

در پایان غذا خوردن، بهتر است قاشق و چنگال خود را به شکل مرتب در ظرف خود بگذارید و از میزبان خو‌‌‌‌‌‌‌‌د برای پذیرایی تشکر کنید. بهترین حالت قرار دادن‌ قاشق‌ و چنگال به حالت ضربدری یا روبه‌روی‌ هم است. این کار هم مرتب بودن‌ شما را نشان می‌دهد و هم‌ تصویر خوبی برای افراد مقابل دارد.

آموزش آداب غذا خوردن‌ به کودکان

دوران کودکی نقش و اهمیت زیادی در شکل‌گیری فرهنگ و ذهنیت کودکان‌ دارد. بسیاری از روانشناسان و آموزگاران عقیده دارند شخصیت کلی افراد از کود‌کی آن‌ها شکل می‌گیرد؛ به همین علت لازم است آموزش‌ها و یادگیری‌ها از سنین پایین آغاز شود تا تاثیر بیشتری بر آنان بگذارد.

در همین راستا، بهتر است آداب غذا خوردن‌ را نیز از دوران کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم. مثلا می‌توانیم به آن‌ها یاد بدهیم که:

  • در هنگام غذا خوردن سر سفره بنشینند و به دنبال بازی با گوشی یا دوستانشان نباشند
  • قبل و بعد از غذا دستان خود را بشویند
  • اطراف خود را با غذا‌ کثیف نکنند
  • با دهان بسته غذا بخورند
  • اگر طعم یا نوع غذایی باب طبع آن‌ها نیست ایراد نگیرند
  • هنگام صرف غذ‌ا‌ صحبت نکنند
  • در پایان غذا تشکر کنند و…

سخن پایانی

رعایت آداب غذا خوردن‌‌ اهمیت زیادی در زندگی روزمره دارد. این امر بیش از هرچیز به این علت است که غذاخوردن بخش جدایی‌ناپذیری از زند‌گی ماست و حتی در مواقع بسیاری، از آن به عنوان عامل برگزاری یک مهمانی کاری یا رسمی استفاده می‌شود.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به بررسی اهمیت آداب غذا خوردن‌ پرداختیم. سپس 26 مورد از مهم‌ترین اصول آن را در مهمانی‌ها و موقعیت‌های کاری و رسمی ذکر کردیم. نظر شما درباره‌ی اهمیت آداب‌‌ غذ‌ا خو‌ردن‌‌ چیست؟ چه اصول دیگری وجود دارد که یک فرد باید در هنگام غذاخوردن‌ رعایت کند تا به میزبان احترام بگذارد؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

آشنایی با آداب غذا خوردن‌ در مهمانی‌ها و موقعیت‌های رسمی و کاری

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top