اعتماد به نفس چیست؟+ 51 راهکار ساده برای تقویت آن


فکر می‌کنید مفهوم اعتماد به نفس چیست؟ اعتمادبه‌نفس نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شماست. این بدان معناست که شما خودتان را می‌پذیرید و به خود اعتماد دارید؛ در نتیجه به راحتی می‌توانید زندگیتان را کنترل کنید. فردی که اعتماد‌به‌نفس‌‌ دارد، نقاط قوت و ضعف خو‌د را به خوبی می‌شناسد و دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارد. او انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین کرده‌ و برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی و تلاش می‌کند.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به پاسخ پرسش اعتماد به نفس چیست پرداختیم و عوامل موثر بر آن را بررسی کردیم. سپس 50 راهکار ساده برای بهبود اعتماد به نفس ذکر کردیم که در حوزه‌های مختلف زندگی شما کمک‌کننده باشد.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس که به آن خودباوری نیز گفته‌ می‌شود نوعی ویژگی روانی است که در آن فرد نسبت به خود و توانایی‌هایش اطمینان دارد و می‌داند که می‌تواند موفق شود. اعتمادبه‌نفس نقش و اهمیت زیادی در زندگی شخصی و اجتماعی دارد؛ به همین علت کمبود آن می‌تواند در موارد بسیاری مشکل‌ساز شود.

← مثلا اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما احساس شک و تردید کنید، منفعل یا مطیع باشید، یا در اعتماد‌ به دیگران مشکل داشته‌ باشید.

←ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید.

← احساس اعتماد به نفس ممکن است به موقعیت بستگی داشته باشد. معمولا فردی که اعتمادبه‌نفس ندارد در روابط اجتماعی خود مشکل دارد و نمی‌تواند راحت حرف بزند. در نتیجه دوستان چندانی ندارد و حتی ممکن است در بیزینس کسب و کار خود نیز شکست بخورد.

  • چرا اعتما‌د به نفس‌ مهم است؟

اعتماد به نفس به ما کمک می‌کند تا برای تجربه‌های زندگی آماده باشیم. هنگامی که ما اعتمادبه‌نفس داریم همراه با افراد و فرصت‌ها به جلو حرکت می‌کنیم – نه اینکه از آنها دور شویم. حتی اگر در ابتدا همه چیز درست پیش نرود نیز، اعتماد به نفس به ما کمک می‌کند دوباره تلاش کنیم تا آن را به سرانجام برسانیم.

این شرایط در زمانی که اعتماد به نفس پایین باشد برعکس است. افرادی که اعتما‌د به نفس‌‌ پایینی دارند ممکن است کمتر چیزهای جدید را امتحان کنند یا به سراغ افراد جد‌ید بروند. و اگر بار اول در کاری شکست بخورند، ممکن‌ است‌ کمتر تلاش کرده‌ و به راحتی آن را رها کنند. عدم اعتماد به نفس می‌تواند افراد را از دستیابی به پتانسیل کامل خود باز دارد و این عاملی است که پرسش اهمیت اعتماد به نفس چیست را پاسخ می‌دهد.

  • مولفه‌های تشکیل‌دهنده اعتماد به نفس

معمولا اعتماد به نفس ترکیبی از چهار مولفه مهم است؛ باور، رفتا‌ر، احساس‌، عشق. هرکدام از این موارد می‌توانند بر میزان اعتما‌د به نفس‌ تاثیر بگذارند و حتی بخش زیادی از آن را از بین ببرند. به این ترتیب میتوان در پاسخ مولفه‌های‌ اعتماد به نفس چیست چنین گفت که:

  1. اعتمادبه‌نفس بر اساس باورها و آگاهی فرد نسبت به توانایی‌ها و افکار درونی خود حاصل می‌شود
  2. این نیروی درو‌نی در ارتباط با رفتارها و اعمال فرد در زندگی رخ می‌دهد
  3. بخش زیادی از اعتماد به نفس تحت‌تاثیر احساساتی نظیر خوشحالی، غم، خشم یا اضطراب است
  4. عشق و دوست داشتن‌ به راحتی می‌تواند بر اعتماد‌ به نفس‌ افراد اثر بگذارد و آن را کاهش یا افزایش دهد؛ فردی که از اطرافیان خود محبت ببیند احساس کافی بودن‌ می‌کند و در ارتباط با دیگران نیز با اعتمادبه‌نفس برخورد می‌کند

عزت نفس و اعتماد به نفس یکی از انگیزه‌های اساسی انسان در سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو است. مزلو پیشنهاد می‌کند که افراد، هم به احترام دیگران و هم به احترام درونی نیاز دارند. این نیازها باید برآورده شوند تا یک فرد رشد کند و شکوفا شود. به این ترتیب مفهوم این‌ دو پدیده روانشناختی نزدیک به هم هستند؛ زیرا هر دو بر اساس تجربیات گذشته عمل کرده‌ و هر‌ د‌و به عملکرد آینده نگاه می‌کنند.

  • عوامل تاثیرگذار بر اعتماد به نفس چیست؟

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی‌های واقعی شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شما عمل می‌کند. اصل این ادراکات روشی است که شما در مورد خودتان فکر می‌کنید و این افکار ممکن است درست یا ناقص باشند. به عنوان مثال، شما می‌توانید در برخی زمینه‌ها مانند تحصیلات اعتماد به نفس زیادی داشته‌ باشید، اما در مواردی دیگر مانند روابط، بدون اعتمادبه‌نفس با‌شید.

اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از تجارب مختلف باشد؛ مانند بزرگ شدن‌ در یک محیط غیرحمایت کننده‌ و انتقادی، جدا شدن‌‌ از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از شکست و… برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اعتماد به نفس شامل موارد زیر است:

1.‌ دوران کودکی

دوران کودکی یکی از تاثیرگذارترین دوره‌های زندگی است که مستقیما بر اعتماد به نفس اثر می‌گذارد. روانشناسان و پژوهشگران طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که تقریبا بخش کاملی از این انرژی درونی تا پنج سالگی کودک شکل گرفته‌ و کامل می‌شود.

به عنوان مثال کودکی که دائما از طرف پدر و مادر خود سرزنش یا تحقیر شود و توانایی‌هایش به عنوان یک کودک شناخته‌ نشود، در آینده اعتماد به نفس چندانی نخواهد داشت. از سوی دیگر کو‌دکی‌ که در خانواده‌ای آرام و حمایت‌گر بزرگ شده‌ و به او اجازه داده‌ شود تجربه کند و توانایی‌هایش‌ را کشف کند‌ در بزرگسالی تبدیل به فردی با اعتماد به نفس می‌شود که می‌تواند هرکاری را امتحان کند‌‌‌.

2. جامعه

به نظر شما ارتباط جامعه و اعتماد به نفس چیست؟ محققان عقیده دارند جا‌معه عامل اصلی شکل‌گیری اعتماد به نفس پایین در افراد است. مثلا جامعه‌ای که استاندارهای زیبایی و روان‌شناختی خاصی برای افراد خود در نظر گرفته‌ است، به راحتی کسانی را که در این استاندارها قرار نگیرند حذف می‌کند.

این استاندارها می‌تواند شامل مواردی نظیر چاقی و لاغری، استفاده از عمل‌های زیبایی، نوع پوشش، قرار گرفتن در یک دین یا گروه عقیدتی خاص و… باشد. به این ترتیب افرادی که با این معیارها تفاوت دارند دچار شکست و سرخوردگی می‌شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.

3. رسانه

رسانه‌ها نیز می‌توانند همانند جامعه در کاهش یا افزایش اعتماد به نفس نقش داشته‌ باشند. این موضوع خصوصا در این روزها که استفاده از فضای مجازی رونق بیشتری دارد، بیش از گذشته به چشم می‌خورد. مثلا بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تصاویر زیبا و چشم‌نوازی از چهره و زندگی بی عیب و نقص خود در برنامه‌های مجازی به اشتراک بگذارند. کسانی که این موارد را می‌بینند ممکن است آن را با زندگی خود مقایسه کنند و با درک تفاوت زیاد آن دچار سرخوردگی شوند.

این در صورتی است که بسیاری از این عکس‌ها منطق بر واقعیت نیستند و فقط نسخه‌های روتوش شده‌ و پر از سانسوری از زندگی حقیقی محسوب می‌شوند. بهترین راه برای حدف تاثیرات رسانه این است که سعی کنید کمتر در آن‌ها وقت بگذارانید و تحت تاثیر اطلاعات نادرست و سانسور شده‌ قرار نگیرید.

4. معنویت

معنویت و داشتن برخی از عقاید خاص مذهبی نیز می‌تواند بر میزان اعتماد به نفس اثر بگذارد. اگر برای شما هم سوال پیش آمد که علت تاثیر مذهب بر اعتماد به نفس چیست، باید دلیل آن را در همان آرامش درونی و ذهنی دانست که این عقاید در فرد ایجاد می‌کند. البته فعالیت‌هایی نظیر مدیتیشن و مراقبه نیز می‌تواند تاثیری همانند این بر ذهنیت افراد بگذارد.‌

5. دوستان و خانواده

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر اعتماد به نفس افراد، دوستان و خانواده آن‌ها است. از آنجا که بیشتر وقت ما در میان خانواده یا دوستان می‌گذرد، رفتارها و سخنان آن‌ها به راحتی بر روحیات ما تاثیر می‌گذارد و حتی اعتمادبه‌نفس ما را کاهش یا افزایش می‌دهد.

به این ترتیب فردی که خانواده با محبت و حمایت‌گر داشته‌ باشد که او را تشویق کند، اعتماد به نفس خوبی خواهد داشت. در مقابل، کسی که در جمع خانواده‌ و دوستانی حسود و سرزنشگر باشد که دائم کارهایش را زیر سوال ببرند، اعتماد‌به‌نفس خود را به مرور از دست می‌دهد و حتی منزوی می‌شود.

6. روابط اجتماعی

روابط اجتماعی نیز می‌تواند بر میزان اعتماد به نفس افراد تاثیر بگذارد. به همین علت توصیه می‌شود که در انتخاب‌های خود برای برقراری روابط دقت کرده‌ و جمع‌ها و دوستانی را انتخاب کنید که موجب پیشرفت و موفقیت شما شوند، نه اینکه وقت شما را هدر دهند و بر روحیات و افکار شما تاثیر منفی بگذارند.

7. محیط کار

اگر نمی‌دانید تاثیر محیط کار بر اعتماد به نفس چیست، به این بخش توجه کنید. محیط کار‌ تاثیرات زیادی بر میزان اعتمادبه‌نفس افراد می‌گذارد و این تاثیر می‌تواند از جنبه‌های مختلفی مانند نوع کار‌‌، همکاران، رفتار بالادستی‌ها و تشویق‌ها یا سرزنش‌های آن‌ها‌ باشد.

فردی که در محیط خوب کار کند و از شغلش راضی باشد، اعتماد به نفس خوبی نیز دارد و هر روز با آرامش و امنیت خاطر به سرکار می‌رود. در مقابل، استرس‌های شغلی و تحقیرهای همکاران و مدیران نامناسب می‌تواند بر میزان عزت نفس و اعتمادبه‌نفس‌ نیز اثر بگذارد و آن را کاهش دهد.

8. سلامتی

سلامتی از عوامل مهم دیگری است که بر میزان اعتماد به نفس تاثیر می‌گذارد و این تاثیر بیش از هرچیز به فاکتورهای زیبایی و سلامت جسمانی بستگی دارد. کسی که از سلامت جسم و روان برخودار است در ارتباط با دیگران ضعفی احساس نمی‌کند و به خودش مطمئن است.

در مقابل آن، کسی که در صورت یا بدن خود نقص (هر چند کوچک) دارد، یا به مشکلات روحی مانند افسردگی مبتلا است، نمی‌تواند در برابر دیگران اعتماد‌ به‌ نفس‌‌ داشته‌ باشد.افزایش میزان عمل‌های زیبایی در ایران به خوبی می‌تواند پاسخ پرسش ارتباط سلامتی و اعتماد به نفس چیست را مشخص کند!

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس چیست؟

وقتی یاد می‌گیرید چگونه اعتماد به نفس داشته‌ باشید، می‌توانید از آن در زندگی روزمره خود برای مقابله با تمام اهداف و چالش‌های خود استفاده کنید. با این حال، بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که یادگیری چگونگی به دست آوردن‌ اعتماد به نفس مانند ساختن‌ یک عضله است – این عضله در پاسخ به سطح عملکرد مورد نیاز از آن رشد می‌کند.

ما تا این بخش از مقاله‌ی دانشگاه کسب و کار با پاسخ سوال اهمیت اعتماد به نفس چیست آشنا شدیم. اکنون قصد داریم در اینجا 51 راه اثبات شده‌ برای غلبه بر کمبود اعتمادبه‌نفس و تقویت آن در زندگی روزمره ارائه کنیم:

1. چیز جدیدی یاد بگیرید

یادگیری چیزهای جدید توانایی‌های شما را افزایش می‌دهد، ذهن شما را فعال نگه می‌دارد، و قطعاً اعتماد به نفس شما را نسبت به توانایی‌تان برای انجام کارهای جدید افزایش‌ می‌دهد‌.

برای دستیابی به این مورد می‌توانید در یک کلاس آموزشی ثبت‌نام کنید و از آن لذت ببرید. یک کتاب بخوانید یا در یک‌‌ دوره آنلاین شرکت کنید‌‌ تا در مورد موضوعی که همیشه می‌خواستید درباره آن بیشتر بدانید آموزش ببینید.

2. از شریک یا دوست خود بپرسید که چه کاری می‌توانید برای آنها انجام دهید

این کار می‌تواند چیزی به آسانی کمک به آنها در انجام کارهایی باشد که دوست ندارند انجام دهند یا وقت کمی برای آن دارند. شما از طریق کمک به آنها، متوجه خواهید شد که احساس بهتری نسبت به خود دارید.

3. به باشگاه بروید

اثرات فیزیولوژیکی رفتن‌ به باشگاه باعث ایجاد احساس عالی در شما می‌شود. مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که تمرینات منظم در باشگاه می‌تواند نه تنها حس خوب بودن‌ شما را تقویت کند، بلکه می‌تواند عزت نفس شما را نیز افزایش دهد. این عاملی برای درک پرسش ارتباط ورزش و اعتماد به نفس چیست می‌باشد.

4. رویکرد خود را در برابر دیگران تغییر دهید

به جای اینکه در مورد رفتارها و افکار خود عصبی باشید، بر نحوه کمک به دیگران تمرکز کنید. مثلا به‌ جای‌ این‌که با هدف قبولی خود در نگاه دیگران کنار بیایید، چرا رویکرد خود را تغییر ندهید و به سادگی همراه شوید تا ببینید چگونه می‌توانید به افرادی که ملاقات می‌کنید کمک کنید؟

با انجام این کار، با فردی آرام، مطمئن و با اعتماد به نفس مواجه خواهید شد که مردم می‌خواهند بارها و بارها به او مراجعه کنند.

5. در مورد چیزهایی که برای شما مهم است شفاف سازی کنید

اگر این چیزها در زندگی شما نیست، باید آنها را برای خودتان مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر روال کار روزانه شما در حال حاضر به اندازه ماشین ظرفشویی کسل کننده‌ است – در حالی که دوست دارید سرگرم کننده‌ باشد – پس کاری در مورد آن انجام دهید. ورود اطلاعات جذاب را به مسابقات سرعت شخصی، برنامه ریزی کاغذی را به فعالیت‌های بی‌هدف و تعامل با همکاران خود را به مکالمات لذت‌بخش تبدیل کنید.

6. منفی بودن را از زندگی خود حذف کنید

برای دستیابی به اعتماد به نفس فهرستی از چیزهایی که در زندگی خود تحمل می‌کنید بنویسید. سپس برای خودتان مشخص کنید که چگونه می‌توانید هر یک از این موارد را حذف یا به حداقل رسانده‌ و کاهش دهید.

این کار را با استفاده از کاغذ و قلم انجام دهید؛ زیرا واقعی‌تر و واضح‌تر از نوشته‌های الکترونیکی به نظر می‌رسد. همچنین ایده خوبی است که موارد اولویت‌دار را در بالای لیست خود قرار دهید، به این ترتیب می‌توانید ابتدا این موارد را حل کنید.

7. پیروزی‌های بزرگ و کوچک خود را جشن بگیرید

به اهداف بزرگ یا کوچکی که تکمیل کرده‌اید فکر کرده‌ و سعی کنید آن‌ها را در گوشه‌ای یادداشت کنید. شناخت دستاوردهای شما خودخواهانه نیست، بلکه اقدام سالمی است که موجب می‌شود بتوانید توانایی‌های خود را باور کرده‌ و برای آن‌ها شکرگزاری کنید.

8. برای تقویت اعتماد به نفس با افراد جدید صحبت کنید

برای بهبود اعتماد به نفس خود تلاش کنید با کسانی که نمی‌شناسید صحبت کنید. با انجام این کار، ممکن است از آن چیزی که از طریق صحبت کردن‌ در درون خود کشف خواهید کرد شگفت‌زده شوید.

شما همچنین می‌توانید این ویژگی را با شکستن‌ محدودیت‌ها در خارج از موقعیت‌های اجتماعی عادی خود در محل کارتان گسترش دهید. وقتی یاد می‌گیرید چگونه اعتماد به نفس داشته‌ باشید، این کار برایتان معجزه می‌کند.

9. کاری را انجام دهید که معمولاً به آن نه می گویید

فکر می‌کنید تاثیر نه گفتن‌ در اعتماد به نفس چیست؟ دفعه بعد که از انجام کاری مانند دعوت به مهمانی، یا انجام یک پروژه چالش برانگیز منصرف شدید، به هر حال آن را انجام دهید تا پاسخ این سوال را متوجه شوید. این یک راه عالی برای تقویت توسعه شخصی است.

10. هر روز کاری انجام دهید که باعث ‌شود لبخند بزنید

این کار می‌تواند چیزی به سادگی ارسال یک ایمیل تشکر برای یک همکار باشد که برای شما مفید بوده‌ است، یا گذاشتن‌ یک هدیه غافلگیرکننده‌ برای همسرتان که وقتی از خواب بیدار می‌شود متوجه آن شود.

زندگی نباید سخت باشد و همه ما باید تلاش کنیم تا آن را ساده، دوست داشتنی و سرگرم کننده‌ نگه داریم.

11. خودتان را نصیحت کنید

به دنبال الگوهای فکری خاصی باشید که شما را به جایی می‌برد که شروع به حدس زدن‌ یا تفکر بیش از حد کنید. حالا تصور کنید که بهترین دوست شما دقیقاً در این چالش فکری قرار گرفته‌ و نمی‌داند چه کاری انجام دهد تا آن را حل کند. چه می‌خواهید به او بگویید؟

این به پارادوکس سولومان معروف است. ما اغلب در حل مشکلات دیگران بسیار خوب هستیم، اما مشکلات خودمان را حل نمی‌کنیم. انجام این کار به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را به چالش بکشید و از توصیه‌های خوب برای خودتان استفاده کنید.

12. برای قرار گذاشتن‌ با کسی درخواست کنید

اگر مجرد هستید و با کسی ملاقات کرده‌اید که به او علاقه دارید، ادامه دهید و از او بخواهید با شما قرار بگذارد. حتی اگر او شما را رد کند، به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که چگونه از طریق این واقعیت که قاطع بوده‌اید و تلاش کرده‌اید، اعتماد به نفس داشته باشید. حال، بهترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟ آنها ممکن است فقط بگویند بله!

13. 20 چیزی که به شما احساس خوبی می‌دهد را یادداشت کنید

به این مورد در راهکارهای تقویت اعتماد به نفس چیست به عنوان یک لیست سپاسگزاری فکر کنید. سعی کنید‌ چیزهای معمولی و ساده را یادداشت کنید‌‌. مواردی مانند شریک زندگی، فرزندان، پدر و مادر، خانه، محل کار، حیوان خانگی و…

توصیه می‌شود حداقل یک بار در ماه این لیست را بنویسید. مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که به 20 موردی فکر می‌کنید که جایگاه خوبی در زندگی شما دارد.

14. ایفای نقش‌های مختلف را متوقف کنید

از ایفای نقش‌های مختلف دست بردارید و بر اساس آنچه فکر می‌کنید مردم از شما انتظار دارند زندگی نکنید. خود واقعی خویش باشید؛ یعنی همان کسی که می‌داند چه کاری انجام دهد و کاری‌ که انجام‌ می‌دهد را دوست دارد. یافتن‌ این بخش از خو‌د آسان است؛ زیرا معمولا در سرگرمی‌ها و دوستی‌های نزدیک شما نهفته‌ است.

اگر بتوانید این اصالت را وارد زندگی کاری خود کنید، از واکنش مثبت دیگران نسبت به خود شگفت‌زده خواهید شد.

15. ذهنیت مثبت را در خود پرورش دهید

یاد بگیرید هر بار که به خود می‌گویید که نمی‌توانید چیزی داشته‌ باشید، آن را به دست نمی‌آورید. در عوض، به خود بگویید که می‌توانید داشته‌‌ باشید‌‌، به دست‌‌ خواهید آورد و آنقدر خوب هستید که به آنچه می‌خواهید برسید. ذهنیت همه چیز است. پس مطمئن شوید که مال شما مثبت و پویا است.

16. خود را از منطقه امن خارج کنید

برای دستیابی به اعتماد به نفس تصمیمات عمدی در مورد آنچه واقعا برای شما مهم است بگیرید. به عنوان مثال، اگر معمولاً 9 تا 5 ساعت کار می‌کنید، اما متوجه می‌شوید که ساعت‌ها برای رفت و آمد به محل کار خود وقت می‌گذارید، چرا با رئیس‌تان مذاکره نمی‌کنید تا ساعت‌هایتان را کمی تغییر دهد؟

همچنین می‌توانید یک یا دو روز کار در منزل را پیشنهاد کنید. با یادآوری این مورد که زمان و استرس از دست رفته‌ در رفت و آمد را می توان به طور منظم به ساعات کاری پربار منتقل کرد، این‌ ایده را به رئیس خود بگویید.

17. به آنچه به خودتان می‌گویید با دقت گوش دهید

دفعه بعد که با خطر یا چالشی روبرو شدید، به آنچه به خود می‌گویید گوش دهید و به دنبال راهی برای بهبود گفتگوی درونی خود باشید. اگر معمولاً متوجه می‌شوید که گفتگوی درونی شما منفی است، با پرسیدن سؤالاتی مانند:

  • چه چیزی این را آسان‌تر می کند؟
  • آیا روش دیگری برای انجام این کار وجود دارد؟
  • آیا تحقیق می‌تواند کمک کند؟

کار را برای خودتان آسان‌تر کنید تا اعتماد به نفس شما افزایش یابد.

18. برای تقویت اعتماد به نفس به خودتان بخندید!

از احمقانه به نظر رسیدن‌ می‌ترسید؟ این چیز بزرگی نیست، پس اجازه ندهید شما را متوقف کند.

هر زمان که چیز جدیدی را امتحان می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که خودمان را احمق کنیم. اما شما احمق بزرگتری خواهید بود اگر که اجازه دهید این کار شما را متوقف کند. در عوض، به قدم های کودک درونتان بخندید و با شروع به تسلط بر فعالیت انتخابی خو‌‌‌‌‌‌‌د، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

19. به شک‌های خود گوش دهید

گاهی اوقات شک و تردیدهای شما به شما نشان می‌دهد که برای چه چیزی باید آماده شوید، بنابراین می‌توانید در حین حرکت رو به جلو از آنها به نفع خود استفاده کنید. در مواقعی دیگر، آنها فقط شک هستند. ترفند این است که به سرعت تشخیص دهید آیا شک‌ و تردیدهای شما معتبر هستند یا خیر. اگر معتبر بودند، از آنها برای شکل دادن‌ به تصمیمات خود استفاده کنید.

برای نشان دادن‌ این موضوع تصور کنید که یک پیشنهاد شغلی فریبنده داشته‌اید، اما شک دارید که آیا توانایی انجام آن کار را دارید یا خیر. کمی زمان را صرف تجزیه و تحلیل شک‌های خود کنید تا ببینید آیا آنها واقعیت را منعکس می‌کنند یا فقط افکار منفی هستند که سعی می‌کنند شما را عقب نگه دارند.

20. زمانی را به یاد بیاورید که یک کار عالی انجام دادید

به زمانی فکر کنید که احساس می‌کردید کل سوئیچ‌ها در سرتان به حالت روشن می‌چرخند و شما روی همه سیلندرها شلیک می‌کنید. در آن زمان چه کاری انجام می‌دادید و دلیل احساس خوبتان چه بود؟ به نظرتان نقش آن احساس در تقویت اعتماد به نفس چیست؟ آیا می‌توانید از آن اشتیاق و انگیزه‌ای که داشتید الگوبرداری کنید؟

21. کتاب قوانین خود را پاره کنید

شما ممکن است آن را ندانید، اما مطمئناً مجموعه‌ای کامل از قوانین منسوخ شده‌ دارید که تعیین می‌کند چه کاری انجام دهید و چه کاری انجام ندهید. این قوانین تفکر و رفتار شما را محدود می‌کند.

اکنون زمان تغییر آنها فرا رسیده‌ است. این کتاب قوانین ناخودآگاه را پاره کنید و در آتش بیندازید. هنگامی که این کار را انجام دادید، بلافاصله متوجه خواهید شد که چقدر برای گرفتن تصمیمات چالش برانگیز و هیجان‌انگیز احساس آزادی می‌کنید.

22. از خود بپرسید وقتی از دست می‌دهید چه چیزی به دست می‌آورید

آیا به خاطر اینکه از چیزی نهایت استفاده را نبرده‌اید یا از یک فرصت عقب نشینی کرده‌اید، از خودتان عصبانی می شوید؟ خودتان را اذیت نکنید؛ زیرا این کار فقط باعث می‌شود که احساس بدتری داشته‌ باشید. در عوض، بی‌رحمانه صادق باشید و از خود بپرسید که از این موقعیت چه چیزی به دست آورده‌اید و چه چیزی را از دست داده‌اید.

بر اساس این تعادل برد و باخت، دفعه بعد چه انتخاب متفاوتی می‌توانید داشته‌ باشید که موجب تقویت اعتماد به نفس شما شود؟

23. اجازه ندهید مردم شما را پایین بیاورند

اگر کسی در زندگی شما وجود دارد که شما را تحقیر می‌کند یا باعث می‌شود احساس کنید کوچک هستید، باید به او بگویید که از این پس انتظار متفاوتی از او‌ دارید. وقتی این را بگویید، آنها تغییر خواهند کرد و شما نیز تغییر‌ خواهید کر‌د. پس از آن با در دست گرفتن‌ کنترل زندگی خود از این طریق، اعتماد به نفس و شادی خود را افزایش خواهید داد.

24. برای حفظ اعتماد به نفس، کمی از خود واقعیتان را آشکار کنید

روابط ممکن است دشوار باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند ذوق خود را از دست بدهند و بیات شوند. اگر این اتفاق در رابطه شما می‌افتد، وقت آن است که مقداری جادو به ترکیب اضافه کنید.

وقتی یاد می‌گیرید چگونه اعتماد به نفس داشته‌ باشید که سعی کنید چیز جالبی در مورد خود یا گذشته‌ی خود که شریک زندگی شما در حال حاضر نمی‌داند، فاش کنید. شاید هرگز به آن‌ها نگفتید که قبلاً در یک گروه راک بازی می‌کردید – و هنوز هم تصاویری برای اثبات آن دارید! با افزودن‌ چیزهای جدید به رابطه خود، پیوندتان را عمیق‌تر می‌کنید و عشق را زنده نگه می‌دارید.

25. قهرمان خودتان باشید

توجه داشته‌ باشید که برای هر موقعیتی که ممکن است در آن قرار بگیرید بیشتر از یک شخص عادی هستید – مهم نیست که چقدر شرایط سخت می‌شود. همه ما عاشق فیلم‌هایی اکشن با قهرمانان بزرگ هستیم که در آن مردم عادی کارهای خارق‌العاده و شگفت‌انگیز انجام می‌دهند. اما نکته اینجاست که شما هم می‌توانید قهرمان اکشن خود باشید.

پس هر موقعیتی که باشد، با آن روبرو شوید و بر آن غلبه کنید. این جمله کلاسیک را به خاطر بسپارید: “هرجا اراده وجو‌د دارد، راهی وجود دا‌رد.” فکر می‌کنید نقطه‌ی قهرمانی شما برای تقویت اعتماد به نفس چیست؟

26. تسلیم پرداخت آنی نشوید

اگر بخواهیم 100 دلار برای یک روز کار در فردا به شما پیشنهاد دهم یا 110 دلار برای همان کار (اما برای یک هفته حقوق نگیرید) کدام را انتخاب می‌کنید؟ نمی‌توانم ذهن شما را بخوانم، اما می‌دانم که مطالعات با استفاده از یک سؤال مشابه به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر مردم پرداخت آنی و کوچک‌تر را به جای پرداخت‌ دومی با پول بیشتر انتخاب می‌کنند.

به نظر می‌رسد که ما برای لذت فوری آماده شده‌ایم .با این حال، اگر می‌خواهید در زندگی موفق و با اعتماد به نفس باشید همیشه به تصویر بزرگتر نگاه کنید. در مثال بالا، اگر می توانستید فقط هفت روز دیگر صبر کنید، 10 دلار ثروتمندتر می‌شدید!

27. به جای گفتن‌ “من لایق چیز بهتری هستم” بگویید “من می‌توانم بهتر باشم”

اغلب اوقات می‌شنویم که مردم از شرایط شخصی خود شکایت می‌کنند اما از انجام کاری برای اصلاح آن امتناع می‌کنند. با این حال راه موفقیت این است که مثل آن‌ها نباشید.

اگر اوضاع بر وفق مراد شما نیست، راه‌حل‌هایی پیدا کرده‌ و آنها را اجرا کنید. این جسارت و قاطعیت اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و به شما‌‌ کمک می‌کند به سرعت از نردبان موفقیت بالا بروید.

28. برای رسیدن‌ به اعتماد به نفس بپذیرید که اشتباه می‌کنید

ممکن است آسان نباشد، اما همیشه باید آماده باشید که اگر اوضاع به سمت مخالف پیش می‌رود، دستان خود را بالا بگیرید و نظر خود را تغییر دهید. هر ایده‌ای که دارید برنده نخواهد بود. ترفند این است که تشخیص دهید‌ چه زمانی همه چیز به وضوح کار نمی‌کند.

شما می‌توانید سعی کنید آنها را به مسیر اصلی بازگردانید یا این‌که آنها را کاملاً از بین ببرید؛ گاهی اوقات این بهترین راه است.

29. به غرایز خود اعتماد کنید

همه ما احساسات و شهودات درونی خود را داریم، اما بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند آنها را نادیده بگیرند و فقط بر حقایق و واقعیت‌های بیشتر تکیه کنند! اگرچه این ممکن است برای بسیاری از سناریوها کارساز باشد، اما مواقع دیگری وجود خواهد داشت که باید به غرایز خود تکیه کنید. شما فکر می‌کنید نقش غرایزتان در میزان اعتماد به نفس چیست؟

30. آینده مطمئن خود را تصور کنید

تصور کنید نسخه‌ای موفق، با اعتماد به نفس، جذاب و سرزنده از آینده از شما بازدید می‌کند؛ نسخه‌‌ای از شما که همه‌ی آن چیزی است که امیدوارید باشید. فکر می‌کنید چه چیزی می‌خواهد به شما بگوید؟

او ممکن است تلاش‌های شما را تحسین کند اما از عدم برنامه‌ریزی و اهداف ضعیف شما نیز انتقاد نماید. خوشبختانه، اگر به آنچه او به شما می گوید با دقت گوش دهید، می‌توانید به سرعت در زندگی خود تغییر کنید و به خود آینده‌تان تبدیل شوید!

31. کمک بخواهید

این یک مسئله رایج است. ما مسئولیت‌های زیادی را بر عهده می‌گیریم و در نهایت یا خودمان را می‌سوزانیم یا فقط کار بدی انجام می‌دهیم!

راز موفقیت این است بیشتر انرژی و تلاش خود را صرف کارهایی کنید که به خوبی انجام می‌دهید. چیزهایی را که خوب انجام‌ نمی‌دهید به افرادی که برای آن استعداد دارند واگذار کنید. گاهی اوقات مطمئن‌ترین و موثرترین کاری که می‌توان انجام داد درخواست کمک است.

32. در کنار افرادی باشید که به شما احساس شبیه بودن‌ می‌کنند

این کار را با صرف زمان بیشتر با افرادی که شما را حمایت و تشویق می‌کنند و زمان کمتری با کسانی که شما را تضعیف می‌کنند، انجام دهید. برای این‌که در محل کار، توسط افراد منفی و کوچک خراب نشوید مطمئن شوید که اطرافتان را با همکارانی احاطه کرده‌اید که باعث می‌شوند بخندید و احساس خوبی نسبت به خودتان داشته‌ باشید.

33. در دنیای اطراف خود شرکت کنید

این سوال را از خود بپرسید: “در چه چیزی می‌توانم شرکت کنم که برای اعتماد به نفس من مهم است؟” به طور معمول، این مورد می‌تواند ثیت‌نام در یک باشگاه ورزشی، شرکت در‌ انجمن ادبی یا حتی یک جلسه هفتگی با بهترین دوستتان باشد.

34. مهارت‌هایی را برای کار بر روی چیزهایی که برای شما مهم است یاد بگیرید

در چه چیزی می‌توانید تمرین کنید که به طور اساسی شانس شما را برای برنده شدن‌ افزایش دهد؟ برای مثال، اگر می‌خواهید از نردبان شرکت بالا بروید، مهارت‌های لازم برای انجام این کار را توسعه دهید. این مهارت‌ها می‌تواند مواردی نظیر؛ مهارت‌‌های مدیریت پروژه موثر، توانایی‌های ارائه قدرتمند و مهارت‌ها‌ی عالی تعیین هدف باشد.

البته فراموش نکنید که تقلید از کسانی که قبلاً به هدف شما رسیده‌اند یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به اهدافتان نیز هست.

35. تا زمانی که موفقیت را بسازید نقش بازی کنید!

بدن آینه‌ای برای ذهن است، بنابراین تغییر زبان بدن به حالت مطمئن می‌تواند نتایج شگفت انگیزی بر اعتماد به نفس شما داشته باشد. بیشتر این نتایج مربوط به بازیگری است. بنابراین اگر می‌خواهید سخت‌گیر باشید، سخت رفتار کنید. اگر می‌خواهید موفق باشید، موفق عمل کنید‌. و اگر می‌‌‌خواهید با اعتماد به نفس روبرو شوید، با اعتمادبه‌نفس عمل کنید‌‌‌.

این کارها را انجام دهید تا پس از مدتی از نتایج شگفت‌زده شوید. زبان بدن شما برای تقویت اعتماد به نفس چیست؟

36. زمانی که می‌خواهید تسلیم شوید، از آن عبور کنید

وقتی با کاری که روی آن کار می‌کنید به 90 درصد رسیدید ناامید یا بی‌انگیزه نشوید. به خودتان فشار بیاورید. آن وقت خواهید دید که 10٪ آخر همان جایی است که جادو اتفاق می‌افتد.

37. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنید؟ اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه اعتماد به نفس داشته‌ باشید، سعی نکنید خود را از طریق مقایسه‌ تأیید کنید. شما همان‌طور که هستید خوب هستید‌‌.‌

با این حال، رسانه‌های اجتماعی اغلب این کار را دشوار می‌کنند. سعی کنید برای چند روز از صفحات مجازی خود فاصله بگیرید و دوباره با چیزهای معمولی و امیدبخش زندگی خود ارتباط برقرار کنید.

38. اگر می‌توانید تفاوت ایجاد کنید، صحبت کنید‌

اگر چیزی وجود دارد که فکر می‌کنید می‌توان آن را بهبود بخشید یا اگر ایده‌ای دارید که فکر می‌کنید جای تغییر دارد، صحبت کنید. آیا توجه کرده‌اید که افراد ساکت در محل کار به ندرت ترفیع دریافت می‌کنند؟ این به این معنا نیست که آنها ناتوان یا فاقد استعداد هستند، اما معمولاً توانایی‌های آنها نادیده گرفته می شود. زیرا نمی‌دانند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند یا چگونه خود را بالا ببرند.

برای تقویت اعتماد به نفس از منطقه راحتی خود خارج شوید و مطمئن باشید که بازیکن فعالی هستید. بهترین کار این است که در جلسات با پیشنهاداتی برای ایده و ارائه انتقاد سازنده صحبت کنید‌‌.

39. دست از مبارزه بردارید و شروع به پذیرش کنید

اگر چیزی وجود دارد که مدتی در تلاش برای درک آن هستید، تلاش‌ برای‌ درک‌ آن را متوقف کنید و آ‌ن را همانطور که هست، به طور کامل بپذیرید.

زندگی مشکلات و مسائل بی‌پایانی را ارائه می‌کند. اگر سعی کنید همه آنها را حل کنید، دچار شکست و استرس می‌شوید. در عوض، اجازه دهید برخی از مسائل همان‌طور که هست باقی بماند و ذهن خود را بر روی اهداف و رویاهای خود متمرکز کنید‌‌.

40. خجالتی بودن‌ اشکالی ندارد

خجالتی بودن‌ هیچ ایرادی ندارد و به این معنا نیست که شما فرد غیرقابل اطمینان و بدون اعتماد به نفس هستید. اگر از کمرویی رنج می‌برید، ممکن است فکر کنید که این یکی از ضعف‌های اصلی شماست. با این حال افراد درونگرا و کم‌رو از بسیاری جهات بر دیگران برتری دارند. مثلا آن‌ها شنوندگانی درجه یک هستند، مهارت‌های مشاهده‌ای عالی دارند و راحت‌تر می‌شود به آنها اعتماد کرد.

41. برای افزایش اعتماد به نفس اطراف خود را مرتب نگه دارید

محیط شما مستقیماً بر ادراک شما از خود تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر با شلوغی، کاغذبازی و کثیفی میزتان احاطه شده‌اید، یک روز خود را خالی کنید تا وسایلتان را مرتب کرده‌ و به نظم سابق برگردانید.

42. فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید بنویسید

برای خود فهرستی از کارهای شگفت انگیزی که دوست دارید در زندگی‌تان انجام دهید بنویسید و آن را با نگاه کردن‌ به یکی دو مورد اول که اهمیت بیشتری دارند شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا زمانی که یاد بگیرید چگونه اعتماد به نفس داشته‌ باشید، در تلاش باشید.

حتی اگر در حال حاضر شرایطی برای تحقق رویاهای خود ندارید، حداقل می‌توانید رویاپردازی را شروع کنید. بهترین راه برای انجام این کار نوشتن‌ کارهایی است که دوست دارید انجام دهید. این موارد ممکن است شامل چیزهای جالبی مانند سفر به دور دنیا، یادگیری زبان جدید یا بالا رفتن‌ از کوه باشد. هنگامی که این‌ موارد را به لیست خود اضافه کردید، به همین جا بسنده نکنید. شروع به تحقیق و تهیه راه‌هایی برای تبدیل رویاهای خود به‌‌ واقعیت کنید.

43. ارزش خود را از اعتبارسنجی دیگران جدا کنید

شادی یا ارزش خود را به بودن‌ در یک رابطه یا تایید شدن‌ توسط شخص دیگری وابسته نکنید. اگرچه اعتراف به آن دشوار است، اما اغلب متوجه می‌شویم که عزت نفس و اعتماد به نفس خود را با ارزشی که دیگران برای ما قائل می‌شوند ارزیابی می‌کنیم. به عنوان مثال، ممکن است یک رئیس فوق‌العاده مثبت داشته‌ باشید که همیشه تشویق کننده‌ و حمایت کنند‌ه‌ است. این فرد باعث می‌شود همیشه احساس شادی و اعتما‌د به‌ نفس‌ داشته‌ باشید.

با این حال شرایطی را تصور کنید که این فرد نیست و رئیس جدید شما کاملا برعکس رفتار می‌کند. او فردی است که دائماً به دنبال ایراد در کار شماست و مرتب از شما انتقاد می‌کند‌. آیا در آن شرایط هنوز هم احساس اعتمادبه‌نفس می‌کنید؟ اگر پاسخ منفی داده‌اید، پس باید ارزش خود را دوباره ارزیابی کنید؛ زیرا اعتماد به نفس شما نباید به اعتبار دیگران وابسته باشد.

44. از نقاط قوت خود استفاده کنید

همه ما نقاط ضعف خود را داریم، اما اگر به آنها اجازه دهید اعتماد به نفس شما را تضعیف می‌کنند. به عنوان مثال، آیا می‌دانید که بنیان‌گذار ویرجین ریچارد برانسون از لکنت زبان رنج می‌برد؟ با این حال او هرگز اجازه نمی‌داد که آن مشکل بر او‌ تاثیر بگذارد یا اعتماد به نفسش را از بین ببرد. امروز، او یکی از موفق‌ترین مردان جهان است، با دارایی خالص تقریباً 5 میلیارد دلار. نقطه ضعف شما برای بهبود مهارت اعتماد به نفس چیست؟

45. کارهای ناتمام را تکمیل کنید

هر چه آن کار بزرگ را بیشتر در لیست کارهایتان بگذارید، بیشتر شما را خسته می‌کند و بزرگتر به نظر می‌رسد. آن را انجام دهید و خود را آزاد کنید. اگر هدف بزرگی دارید، آن را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید‌‌. به عنوان مثال، به جای اینکه سعی کنید‌‌ یک فصل کامل از کتاب خود را یکباره بنویسید، در مورد نوشتن پاراگراف آغازین چه‌طور هستید؟

46. با بدن خود خوب رفتار کنید تا اعتماد به نفس بگیرید

هنگامی که یاد می‌گیریم چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم، بدن ما اهمیت و نقش زیادی دارد؛ زیرا اگر رابطه بدی با بدن خود داشته‌ باشید در نهایت به خودتان اعتما‌د نخواهید داشت.

یکی از اولین کارهایی که اکثر ما صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شویم انجام می‌دهیم چیست؟ در آینه نگاه می‌کنیم. اگر آنچه را که در آنجا می‌بینیم دوست نداریم، روزمان با خودگویی منفی شروع می‌شود. از سوی دیگر، اگر در آ‌‌ینه نگاه می‌کنیم و نسبت به ظاهر خود احساس غرور می‌‌کنیم‌، آنگاه روز را به شکلی شاد و مثبت آغاز می‌کنیم‌‌.

اگر از اندام و ظاهر خود ناراضی هستید، کاری برای بهبود آن انجام دهید. ورزش، رژیم غذایی و استایل مناسب، راه‌های رایج برای بهبود تصویر بدن و اعتماد به نفس شما هستند.

47. نه گفتن‌ را یاد بگیرید

فقط به این دلیل که نمی‌خواهید قایق را تکان دهید، به انجام یک کار بله نگویید. می‌توانید مودبانه درخواست‌هایی را که نمی‌توانید، بدون نیاز به بهانه‌جویی پاسخ دهید و آن‌ها را رد کنید.

در حالی که با بله گفتن‌ به هر چیزی که سر راهتان قرار می‌گیرد ممکن است احساس کنید که مفید و مورد نیاز هستید، در درازمدت خود را خسته خواهید کرد. حال شما بگویید: فکر می‌کنید تاثیرات نه گفتن‌ در افزایش اعتماد به نفس چیست؟

48. از افراد با اعتماد به نفس بیاموزید

به افرادی که به آنها احترام می‌گذارید و به نظر با اعتماد به نفس می‌رسند نگاه کنید. از آن‌ها تقلید نکنید، اما برای خودتان مشخص کنید که آنها چه کار متفاوتی انجام می‌دهند که اعتماد‌ به‌ نفس‌ را به دیگران منتقل می‌کند و شما چه چیزی می‌توانید از آن‌ها‌ بیاموزید.‌

تماشای مردم نه تنها سرگرم کننده‌ است، بلکه می‌تواند آموزنده نیز باشد. با دقت به افراد موفقی که می‌شناسید یا کسانی که در تلویزیون با آنها مصاحبه می‌شود نگاه کنید. به مرور زمان متوجه ویژگی‌ها، باورها و رفتارهای مشترکی خواهید شد که آنها از خود نشان می‌دهند.

49. برنامه‌های خود را دنبال کنید

اکثر مردم نوشتن برنامه‌ها را آسان می‌دانند اما عمل کردن‌ به آن را از سر باز می‌کنند و به روزهای بعد می‌سپارند. برای متمایز شدن‌ از دیگران مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید چگونه برنامه‌های خود را تکمیل کنید.

اگر نیاز دارید، یک راهنمای گام به گام بنویسید و شروع به دنبال کردن‌ آن کنید. این کار نه تنها شما را به سمت تکمیل برنامه‌هایتان سوق می‌دهد، بلکه تجربه پیشرفت باعث افزایش مداوم عزت‌نفس و اعتماد به نفس شما می‌شود.

50. هنگامی که به خود شک دارید، تمرکز خود را تغییر دهید

وقتی احساس می‌کنید هروقت که به درون خود تمرکز می‌کنید با شک یا ترس فلج می‌شوید، فقط به تمرکز‌ بر روی آنچه که می‌توانید با آن درگیر شوید و با آن تعامل کنید بپردازید.
یکی از معلمان نویسندگی‌ می‌گوید: “وقتی کلمات از حرکت باز می‌مانند، وقت استراحت است، ترجیحاً قدم زدن‌ در پارک و استشمام هوای تازه.” این توصیه درستی است زیرا برای ذهن ما بسیار آسان است که با افکار و احساسات خود درگیر شده و مانع از پیشرفت خود شود.

51. هرگز خود را به خاطر شکست سرزنش نکنید

تضمین می‌شود که زندگی همیشه شوخی و خنده نخواهد داشت. زندگی‌ بیشتر شبیه به یک ترن هوایی است. در این ترن‌ فراز و نشیب‌های متعددی وجود خواهد داشت، پس آنها را کنار بگذارید.

هنر زندگی این است که بدانی چگونه با هر چیزی که به سراغت می‌آید کنار بیایی. بهترین راه برای دستیابی به این هدف، ایجاد ذهنیت مستقل و با اعتماد به نفس است که در برابر ناملایمات دنیای بیرونی مقاومت می‌کند.

نتیجه‌گیری

وقتی مردم ما را تحسین می‌کنند یا مهارت‌ها و قابلیت‌های ما را تشخیص می‌دهند، می‌توانند اعتماد به نفس ما را تقویت کنند. به شرطی که این چیزهای خوب را نیز باور کنیم. اگر تا به حال به چیزهای خوبی که مردم درباره شما می‌گویند شک کرده‌اید، این کارتان برعکس اعتماد به نفس است. برای اینکه واقعاً اعتمادبه‌نفس داشته‌ باشید، باید یه این باور برسید که توانایی دارید. بهترین راه برای به دست آوردن‌ این باور، استفاده از مهارت‌ها و استعدادهای خود با کمک یادگیری و تمرین است.

اعتمادبه‌نفس به ما کمک می‌کند تا برای کشف و توسعه توانایی‌های خود به جلو حرکت کنیم. وقتی می‌بینیم که چه توانایی‌هایی داریم و به دستاوردهای خود افتخار می‌کنیم، اعتما‌د به‌ نفس‌ ما‌ نیز قوی‌تر می‌شود. ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به بررسی پرسش اعتماد به نفس چیست پرداختیم و اهمیت آن را شرح دادیم. سپس 51 راهکار ساده برای بهبود این مهارت کلیدی معرفی کردیم. نظر شما درباره نقش اعتماد به نفس چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اعتماد به نفس چیست؟+ 51 راهکار ساده برای تقویت آن

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top